جاباما
۶۸۳۹۳۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

دیدار حریری با پادشاه سعودی پس از استعفای جنجالی

سعد حریری برای نخستین بار پس از استعفای جنجالی‌اش، به دعوت پادشاه عربستان به ریاض رفت و با ملک سلمان دیدار کرد. نوامبر گذشته گفته شد که عربستان حریری را برخلاف میل‌اش در آن کشور نگه داشته شده و مجبور به استعفا کرده است.

پایگاه خبری انتخاب: نخستین دیدار حریری با پادشاه عربستان پس از دویچه وله نوشت:سعدحریری برای نخستین بار پس از استعفای جنجالی‌اش، به دعوت پادشاه عربستان به ریاض رفت و با ملک سلمان دیدار کرد. نوامبر گذشته گفته شد که عربستان حریری را برخلاف میل‌اش در آن کشور نگه داشته شده و مجبور به استعفا کرده است.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری لبنان، سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور، شامگاه سه‌شنبه (۲۷ فوریه/ ۸ اسفند) به دعوت پادشاه عربستان به ریاض رفته و روز چهارشنبه با ملک سلمان دیدار کرده است. این نخستین سفر سعد حریری به ریاض پس از استعفای جنجالی او در اوایل نوامبر سال گذشته (۲۰۱۷) است.

روز ۴ نوامبر گذشته سعد حریری که در ریاض به سر می‌بُرد، اعلام کناره‌گیری خود از مقام‌اش را با متهم کردن ایران به "دخالت" در لبنان و بی‌ثبات کردن این کشور همراه کرد. او در عربستان سعودی و از طریق شبکه "العربیه" به شکل ناگهانی استعفای خود را به اطلاع عموم رساند؛ اقدامی که برای مدتی لبنان را در بحرانی عمیق فرو برد. حریری "دخالت‌های ایران" را عامل اصلی استعفای خود اعلام کرد. او همچنین گفت که با دخالت‌های ایران و حزب‌الله، کار زمامداری در لبنان غیرممکن شده است. حریری افزود که احساس می‌کند لبنان در شرایطی نظیر دوره ترور پدرش قرار دارد و او نیز نگران است که قربانی یک توطئه تروریستی دیگر شود.

سپس اما برخی مقام‌های لبنانی و منابعی متعدد از مجبور کردن حریری به استعفا زیر فشار عربستان خبر دادند. طبق این گزارش‌ها، محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۲ ساله سعودی، سعد حریری را برخلاف میل‌اش در عربستان نگه داشته و او را مجبور به استعفا از مقام‌اش کرده است.

پس از استعفای جنجالی و غیرمنتظره حریری، ایران به سرعت واکنش نشان داد و ضمن ربط دادن اقدام او به خواست اسرائیل و عربستان سعودی، استعفای نخست‌وزیر لبنان را "سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی تازه در لبنان و منطقه" ارزیابی کرد.

پس از مدتی سعد حریری توانست عربستان سعودی را با میانجیگری فرانسه ترک کند. او ابتدا به پاریس رفت و سپس به بیروت، پایتخت لبنان، برگشت و استعفای خود را پس گرفت.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری لبنان، یک فرستاده عربستان سعودی دوشنبه گذشته دعوت رسمی پادشاه این کشور از سعد حریری را تقدیم او کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، سعد حریری در جریان سفر خود به ریاض با ملک سلمان دیدار کرده و درباره مناسبات دوجانبه لبنان و عربستان با پادشاه سعودی گفت‌وگو کرده است. حریری همچنین قرار است با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کند.

سعد حریری رئیس دولتی ائتلافی با حزب‌الله لبنان است. گرچه حریری سیاست خویشتندارانه‌ای را در قبال همسایگان خود، از جمله سوریه، دنبال می‌کند، اما حزب‌الله نیروهای نظامی خود را در حمایت از بشار اسد به سوریه فرستاده است. جمهوری اسلامی حامی بشار اسد و حزب‌الله لبنان است. عربستان سعودی اما نگران گسترش نفوذ ایران و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت‌اش در منطقه است و از گرو‌ه‌های مخالف ایران در خاورمیانه حمایت می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج