۶۸۳۹۸۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

اخبار ضد و نقیض از یک «نقره داغ» دانشجویی!

روزنامه قانون نوشت: پنج دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران به علت اعتراضات صنفی، به دو سال محروميت از تحصیل محكوم شدند. این محرومیت‌ها بعد از موج اعتراضات صنفی دانشجویان و بازداشت‌های آن‌ها صورت گرفته است. دانشجویی که چهار سال از تحصیل محروم شده، دبیر شورای صنفی دانشگاه بوده است و چهار دانشجوی دیگر رشته پرستاری هرکدام به یک‌سال محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.

روزنامه قانون نوشت: پنج دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران به علت اعتراضات صنفی، به دو سال محروميت از تحصیل محكوم شدند. این محرومیت‌ها بعد از موج اعتراضات صنفی دانشجویان و بازداشت‌های آن‌ها صورت گرفته است. دانشجویی که چهار سال از تحصیل محروم شده، دبیر شورای صنفی دانشگاه بوده است و چهار دانشجوی دیگر رشته پرستاری هرکدام به یک‌سال محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.

دیروز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به این حکم بدوی اعتراض کردند؛ به‌طوری که این اعتراضات باعث شد یکی از امتحانات این دانشگاه لغو شود. هرچند که در این تجمع هم چند دانشجوی دیگر به کمیته اضباطی فراخوانده شدند و مورد بازخواست قرار گرفتند. دانشجویانی که حکم محرومیت از تحصیل‌شان آمده است، در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار داشته اند. این در حالی است که یکی از دانشجویان دانشکده پرستاری شهید بهشتی در گفت و گو با «قانون» گفته است:«اعتراض‌هایی که ما در دانشگاه داریم، همه به مسائل صنفی مربوط است و اینکه چرا دارند دانشگاهی را که دولتی است، پولی می‌کنند اما با برخوردهای این‌چنینی مواجه می شویم. دانشجو اگر نتواند درباره مسائل صنفی هم اعتراض کند پس باید در دانشگاه را تخته کنند»؛ البته این حکم دانشجویان به صورت بدوی است و هنوز کمیته انضباطی وزارت بهداشت که مسئولیت آن را معاون فرهنگی وزیر بهداشت برعهده دارد، تایید نکرده است.

داوود نعمتی، دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از دانشجویانی بود که به دو سال محرومیت از تحصیل محکوم شد. کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز نوشت: «حتی اگر نقدی بر آقای داود نعمتی به عنوان نماینده مستقیم جریان دانشجویی در طی پیگیری مطالباتِ دانشجویی وارد باشد (که هست)، صدور هر گونه حکم انضباطی،بلکه تعلیق آموزشی،کاملا اشتباه و به معنی وارد کردن تحمیلی فضای دانشگاه، به یک بازی چند سر سوخت است!» یکی دیگر از دانشجویان دانشکده پرستاری در گفت‌و‌گو با «قانون» گفت:« چرا باید صدای یک دانشجو را با بازداشت یا محرومیت از تحصیل خفه کنند؟ اینجا دانشگاه است و پادگان نیست. قرار نیست اینجا را شبیه به پادگان کنند و صدا از کسی بلند نشود». او درباره اینکه ماجرای این محرومیت از تحصیل‌ها چه بوده است، گفت:« در تاریخ ۱۹ تیر ماه سال جاری، تجمعی صنفی در اعتراض به افزایش ظرفیت غیرمنطقی رشته پرستاری در مدیریت قبلی اتفاق افتاد که بعد از آن بچه ها را فراخواندند و حکم محرومیت از تحصیل‌شان را دادند».

سعید تواناراد؛ دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است نیز در کانال تلگرامش درباره محرومیت از تحصیل این دانشجویان نوشته است:« درحال حاضر فقط شنیدیم! در به در به‌دنبال تکذیبیه می‌گردیم. بسم ا...آقایان مسئول دانشگاه و وزارتخانه. تکذیب کنید، قبل از اینکه این برخوردتان را باور کنیم و عرق سرد بر پیشانی تمام دانشجویان دانشگاه بنشیند و بغض فروخورده‌ دانشجویان این دانشگاه بترکد...، تکذیب کنید آقایان محترم». این در حالی است که خبرگزاری ایلنا از قول یک منبع آگاه، درباره پیگیری این ماجرا نوشته است:«براي صحت و سقم بیشتر، یک نفر را به نمایندگی از سازمان به وزرات بهداشت (معاونت فرهنگی) فرستادیم تا ببینیم داستان از چه قرار بوده است، گویا این تجمع در دوره ریاست قبلی این دانشگاه صورت گرفته است؛ یعنی قبل از آنکه رییس فعلی در دانشگاه مستقر شود، اما برخورد و صدور این حکم در حال حاضر صورت گرفته است که جای سوال دارد که چرا در همان دوره این برخورد صورت نگرفت؟» این منبع آگاه با بیان اینکه دو نفر از این دانشجویان دختر و دو نفر پسر هستند، گفت: با این اقدام گویا موضوع را نبش قبر کرده اند، اما اینکه حالا چرا این برخورد شده، ما دقیقا نمی‌دانیم؛ منتظر هستیم اطلاعات ما کامل تر شود تا پس از آن اظهار نظر دقیق‌تری داشته باشیم.

بي اطلاعي وزارت بهداشت از محروميت‌ها

اما با وجود آنكه محروميت از تحصيل تعدادي از دانشجويان محرز شده و آن‌ها اعتراض جدي به اقدام صورت گرفته از سوي دانشگاه دارند، سايت دانشگاه علوم پزشكي در بيانيه اي عجيب به موضوع محروميت ها واكنش نشان داد. در این بیانیه با اشاره به اینکه پرونده مذکور از تیر تشکیل شده و کارشناسی‌های متعدد درخصوص آن صورت پذیرفته بود، عنوان شده است: «درخصوص ارتباط پیشنهاد این حکم با فعالیت دانشجوی نامبرده در شورای صنفی با قاطعیت باید گفت كه موارد مطرح‌شده در کمیته انضباطی مربوط به تجمع بدون مجوز در سطح دانشکده پرستاری، اخلال در نظم عمومی دانشکده و همچنین ممانعت از ارائه خدمات آموزشی و نیز جلوگیری از برگزاری امتحانات است و این موارد هیچ‌گونه ارتباطی با فعالیت‌های دانشجوی مذکور در شورای صنفی ندارد».

در همین رابطه فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزرات بهداشت در خصوص محرومیت پنج دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی به دلیل اعتراض به موضوعات صنفی گفت: رای شورای انضباطی سه مرحله‌ای صادر می‌شود، رای بدوی تجدید نظر و شورای مرکزی وزارتخانه و اگر اعتراض شود، به این رای‌ها رسیدگی می‌شود. اختیار برخی از حکم‌ها در حیطه دانشگاه نیست و برای تایید به شورای نظارت مرکزی ارسال می‌شود که این پرونده‌ها مربوط به اشخاص است؛ اما وقتی با حکم‌ها مخالفت می‌شود، شورای مرکزی به آن رسیدگی می‌کند. فراهانی اضافه کرد: این پرونده‌ها در نوبت قرار می‌گیرند و زمان تشکیل جلسه آن به معاونت فرهنگی ابلاغ می‌شود. بیش از ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی داریم که پرونده‌های انضباطی‌شان اگر به نتیجه نرسد، به شورای انضباطی مرکزی ارسال می‌شود. معاون فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اطلاعی از حکم صادره از سوی دانشگاه ندارد، گفت: باید این موضوع در دستور کار شورای مرکزی قرار بگیرد و پس از بررسی رای صادر می‌شود.

جلسه شورای نظارت مرکزی شايد در ابتدای سال ۹۷ تشکیل خواهد شد و این موضوع نیز در همین جلسه بررسی می‌شود. اگر این رای که صادر شده در صلاحیت دانشگاه باشد، اگر تجدیدنظر حکم دهد قطعی است؛ اما اگر در صلاحیت دانشگاه نباشد و اعتراضی به این رای باشد تا زمان صدور رای شورای مرکزی قابلیت اجرا ندارد و پس از صدور رای اجرا خواهد شد. مواردی هم که در اختیار دانشگاه نیست، فقط نظرش را به شورای مرکزی اعلام می‌کند و نیاز به تایید این شورا دارد، بنابراین این رایی که دانشگاه صادر کرده، قطعی نیست و باید شورا آن را تایید کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکر کنم یک استانبولی گل هم باید برد دم درب دانشگاه شهید بهشتی!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج