۶۸۳۹۸۷
۱۲ نظر
۵۰۰۵
۱۲ نظر
۵۰۰۵
پ

حقوق بازنشستگان زیر تیغ همسان سازی است؟

صبح روز هشتم اسفند بود كه جمعی از بازنشستگان کشوری مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند و براي چندمين بار در اين سال براي احقاق حقوق خود فرياد زدند، اما اين بار جمعيت فرهنگيان بيشتر بود.

روزنامه قانون: صبح روز هشتم اسفند بود كه جمعی از بازنشستگان کشوری مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند و براي چندمين بار در اين سال براي احقاق حقوق خود فرياد زدند، اما اين بار جمعيت فرهنگيان بيشتر بود.

اين صداهاي آشنا بارها از قلب ايران شنيده شده است. هر روز از يك گوشه‌ از ايران صداي معترضان به عدم اجراي قانون، دستمزد پايين و بي‌عدالتي بلند مي‌شود. از ابتداي سال جاري تاكنون اعتراضات فراواني توسط كارگران و بازنشستگان كشوري صورت گرفته اما دردي از آن‌ها چاره نشده است. اين بار جمعی از بازنشستگان کشوری با تجمع مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار رفع تبعیض در پرداخت مستمری‌ها، اجرای دقیق همسان‌سازی و ارتقای سطح بیمه تکمیلی و پایه شدند. در این تجمع که بازنشستگان آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و چند ارگان دولتی دیگر شرکت داشتند و به تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان در زمینه «همسان سازی مستمری ها و ارتقای خدمات بیمه تکمیلی» اعتراض کردند. پیش از این نیز بارها بازنشستگان کشوری مقابل نهادهای مرتبط ازجمله مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار ‌كرده‌اند.

بازنشستگان مقابل وزارت کار

آن طور که حاضران می‌گفتند، این تجمع اعتراضی ادامه تجمع‌های ماه‌های اخیر بازنشستگان است. محور اعتراضات این بازنشستگان این بود که در سال ١٣٨٦ قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد اما هرگز اجرا نشد.

علاوه بر این، نرخ افزایش مستمری‌ها با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیز پیش نرفت. در حال حاضر اختلاف دریافتی بازنشستگان با شاغلان به رقم قابل توجهی رسیده است. حاضران در تجمع، خواسته خود را رفع تبعیض در پرداخت مستمری‌ها، اجرای دقیق همسان‌سازی و ارتقای سطح بیمه تکمیلی و پایه عنوان مي‌كردند.

اعتراض به عدم اجرای قانون

سارا ملك، نماينده معترضان در گفت و گو با «قانون» مي‌گويد:‌ مشكل ما بازنشستگان عدم اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مصوب سال ۸۶ است. سال ۱۳۸۶ قانون مديريت خدمات كشوري تصويب و دولت مكلف به اجراي آن شد. اين قانون نواقصي داشت كه به دنبال آن برخي‌ها نجومي بگير شدند، اما به هر صورت اين قانون به سود بازنشستگان هم بود. اين قانون از آن سال تاكنون اجرا نشده است. امسال مي‌خواهند آن را اجرا كنند اما تمام موادي كه به نفع بازنشستگان است ،تغيير داده يا حذف كرده‌اند. اين تغييرات به سود ما نيست و متضرر مي‌شويم. براي اينكه قصد دارند براي كاهش فاصله حقوقي ما با شاغلان از روش قطره‌چكاني و پلكاني استفاده‌كنند. پس از گذشت هفت سال قرار است با اين روش حقوق ما همتراز با حقوق شاغلان شود و به اعتقاد ما بازنشستگان وحتي كارشناسان، اين اتفاق غير ممكن است. بنابراين آمديم تا هم به عدم همسان سازي و عدم اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مصوب سال ۸۶ ( اصلاح يا تغيير ماده ۶۴،‌ ۱۰۹، ۱۲۵، ۶۵ و ۶۸) اعتراض كنيم. اين قانون تغيير پيدا كرده ، در حالي كه مي‌توانست عدالت را براي ما اجرا كند و مشكل ما همين است.

مهم ترین بخش قانون

مهم‌ترین بخش این قانون ۱۵ فصلی، فصل دهم است که ضوابط و شرایط پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان بخش دولتی را تعیین کرده است. سال گذشته و بعد از اوج گیری مسائل مربوط به حقوق های نجومی، انتقادهای بسیار و البته وعده‌های فراوانی برای اصلاح سریع این قانون مطرح شد. لایحه دولت ۶۷ بند دارد که در آن مسائل و ایرادهای مختلف قانون پیشین اصلاح شده است.

درد دل معلمان

به يكي ديگر از معلمان بازنشسته نزديك مي‌شوم؛ او صحبت‌هايش را اين‌گونه آغاز مي‌كند: «گويي صداي ما به مسئولان نمي‌رسد، آن‌ها در گوش خود پنبه فرو كرده‌اند و صداي ما را نمي‌شنوند. ما دغدغه‌اي بسياري داريم و اكنون حقوق ما يك حقوق بخور و نمير است و اكنون خبري از قانوني كه قرار بود حامي باشد، نيست». یکی بازنشستگان حاضر در تجمع مي‌گويد: «بعد از سی سال خدمت برای دولت به عنوان یک پرستار به جاي استراحت بايد به دنبال شغل دوم باشيم تا بتوانیم از پس هزینه‌های معاش حداقلی بربیاییم. اگرچه تجمعات ادامه‌دار بوده است اما بازنشستگان تاکنون هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته‌است و هیچ مسئولی پاسخگوی بازنشستگان و پیشکسوتان نبوده‌ است».

از زندگي سير شده‌ام

زني خود را روي زمين انداخته بود و فرياد مي‌زد: ديگر از اين شرايط خسته شده‌ام، از ندگي كردن خسته شده‌ام. نمي‌دانم براي مشكلاتم ديگر به كجا شكايت ببرم... ماموران نیروی انتظامی نیز در پیاده روی مقابل وزارتخانه ایستاده بودند و سعی داشتند این اعتراض در چارچوب قانونی صورت بگيرد. در اين ميان زني با كاغذنوشته‌اي كه در دست داشت و آن را بالا گرفته بود، به وسط خيابان و ميان اتومبيل‌ها آمد اما يكي از ماموران جلوي زن را گرفت و او را به گوشه‌اي برد.

در انتظار وزير

هر لحظه به تعداد معترضان اضافه مي‌شد. بازنشستگان همصدا شعار مي‌دادند:« روز عزاست امروز،‌ حقوق بازنشسته رو به فناست امروز» یکی از آن‌ها که زن میانسالی بود، مدام تاکید داشت كه «شعارهایی سياسي ندهيد و بگذارید این‌بار نتیجه بگیریم؛ اعتراض ما که اعتراض سیاسی نیست، بگذارید به حق مان برسیم». یکی از بازنشستگان میکروفني را به دست گرفته بود و مي‌گفت: «دولت تدبیر و امید، ملت ازت خیر ندید!» بازنشستگان منتظر بودند تا علی ربیعی،‌ وزير تعاون،‌كار و رفاه اجتماعي به دیدن‌شان بيايد و پای صحبت‌شان بنشيند. یکی دیگر از تجمع‌کنندگان می‎‌گفت: «آمده‌ايم كه حق‌مان را بگيريم؛ همسان سازی بايد هرچه سريع‌تر صورت بگيرد. روش پلکانی، شکاف را از بين نمي‌برد بلکه آن را افزايش مي‌دهد. به عنوان مثال شخصی که حقوق چهار میلیون تومانی دریافت می کند، با ۱۰ درصد افزایش، این رقم ٤٠٠ هزار تومان خواهد شد اما کسی که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کند با افزایش ٢٠ درصدی، ۳۰۰ هزار تومان افزایش مستمری خواهد داشت که این امر خود گویای شکاف پیش آمده است».

سين جيم در حراست وزارتخانه

همان طور که مشغول صحبت با بازنشستگان و نماينده آن‌ها بودم، آقایی جلو آمد و گفت: «خانم بفرمایید داخل». گفتم کجا؟ گفت: «شما بیایید، بعد برای‌تان توضیح می‌دهیم». كمي جلوتر كه رفتم، چند نفرخانم آمدند و من را به اتاق حراست وزارتخانه بردند، گفتند براي چه اينجايي و چرا با بازنشستگان صحبت‌ مي‌كنيد؟ گفتم خبرنگارم و ديدم كه جلوي وزارتخانه شلوغ است، آمدم تا از موضوع با خبر شوم. او گفت كه باید مدارك و كارت شناسايي و خبرنگاري خود را نشان دهي. به همين صورت كمي سين جيم شدم و پس از آن با اشاره سر به من گفت كه ‌كار شما اينجا تمام شده است، پس برويد.‌ به اين صورت حراست رضایت داد تا از وزارتخانه خارج شوم. خواستم از جمعيت فاصله بگيرم كه مرد ميانسالي جلويم را گرفت و گفت:‌ «سين جيم شديد؟ ديديد كه جلوي رساندن صداي ما به رسانه‌ها را مي‌گيرند؟ او مي‌گفت هيچ نيازي به پول ندارد اما آمده است كه با بازنشستگان همصدا بشود تا به حقوق‌شان برسند، ‌از بي عدالتي كه جامعه را فرا گرفته است، ‌خسته و نااميد شده‌ايم».

وزير به ميدان آمد

علي ربيعي، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از ساعت‌ها انتظار معترضان، در جمع بازنشستگان معترض حضور پيدا كرد و از هيجان جمعيت تا اندازه‌اي كاست. او در یک نشست و گفت و گوی سه ساعته حرف‌ها و خواسته‌ها آن‌ها را شنید. او در ابتدا گفت:‌ من سخنگو و صدای بازنشستگان هستم. هر زمان که بخواهید، برای شما وقت خواهم گذاشت. من نه تنها حرف شما را گوش می دهم، بلکه می‌شنوم، به شما حق می دهم و امور شما را پیگیری می‌کنم. مسائل و مشکلات را زیر فرش نمی کنیم تا دیده نشود بلکه برای شنیدن و حل آن‌ها اقدام خواهیم کرد. من برای اولین‌بار در تلویزیون راجع به کاهش ۶۷ درصدی قدرت خرید بازنشسته‌ها صحبت و موضوع را به عنوان مساله مطرح کردم؛ بنابراین نمی توان گفت که با این مساله آشنا نیستم. وقتی در مجلس راجع به موضوع بازنشستگی و صندوق‌ها صحبت کردم ، صندوق بازنشستگی کشوری یک کارپردازی ناعادلانه با یک آینده نامعلوم بود و ما پس از آن به فهم در خصوص این مساله رسیدیم و دارای برنامه شدیم. من خود برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مصوبات آن را در مجلس دنبال کردم. امسال نیز با توجه به اینکه پرداخت بدهی دولت به صندوق‌ها در برنامه دولت نبود، تلاش کردیم و برای آن بودجه اختصاص دادیم. در گذشته صندوق‌ها به‌گونه‌اي مدیریت شده‌اند که این شکاف رخ داده است. انجام این کار حجم بالایی از پول می‌خواهد و من نمی‌گویم که کار خارق‌العاده‌اي کرده‌ایم اما کارهای بسياری انجام شده است. اگر از من بپرسید كه این اقدامات کافی است؟ می گویم خیر کافی نیست اما ما باید جهت را درست کنیم و راه را ادامه بدهیم.

وعده‌هاي تكراري

در سال های اخیر، نارضایتی بازنشستگان از وضعیت رفاهی و معیشتی، بارها آن‌ها را به خيابان و تجمع های اعتراضی كشانده است. در اين ميان حداقل كاري كه مقام‌های دولتی انجام دادند، اين بود كه به طور مکرر وعده و وعيدهايي را براي بهبود وضعیت آن‌ها داده‌اند. از جمله اين وعده‌ها افزایش مستمری بازنشستگان‌و ‌حمايت از حق و حقوق‌شان بوده است كه به گفته نماينده اين تشکل‌های صنفی، هيچ‌كدام از این وعده‌ها تاكنون محقق نشده است. پس از صحبت‌هاي وزير كار،‌ دوباره بازنشستگان به بهتر شدن وضع موجود اميدوار شدند اما بايد ديد كه تا چه اندازه اين صحبت‌ها به حقيقت مي‌پيوندد.

منابع لازم براي همسان‌سازي

تير امسال بود كه ريیس سازمان تامین اجتماعی درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی مکلف به اجرای اولین مرحله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۷ شده است. وی با اشاره به اینکه منابع همسان سازی را همیشه دولت تامین کرده است، گفت: در سال ۸۸ طبق تبصره ۳۷ قانون بودجه آن سال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصویب و پرداخت شد اما باوجود اینکه این موضوع در دولت دهم تصویب شده بود و ما ‌اين مابه التفاوت آن را پرداخت کرده بودیم از طرف دولت مبلغی به ما پرداخت نشد که در سال ۹۳ دکتر روحانی آن مبلغ را به سازمان بازگرداند. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نيز در اين‌باره گفته است:‌ برای ترمیم حقوق و در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ به تامین حداقل ۳۴۰۰ میلیارد تومان منابع نیازداريم. در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در مجموع با احتساب پیشنهاد دولت، ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده که بیانگر کمبود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی منابع برای همسان‌سازی در سال آینده است. با هماهنگی‌هایی که با مجلس صورت گرفت، مجوزی ارائه شد تا سازمان برنامه و بودجه بتواند از سرجمع بودجه يا اموال تملیکی منابع کافی را برای ترمیم حقوق بازنشستگان در سال آینده تامین کند.

دو هزار میلیارد تومان کافی نیست

چندي پيش حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نيز گفته بود: اختصاص ۲۰۰۰میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۷ برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گامی مثبت بوده اما برای اجرایی کردن این ماده ۳۰ قانون برنامه ششم کافی نیست.

بر اساس مصوبه مجلس این اعتبار برای سال ۹۷پیش بینی شده اما معتقدم عزم جدی‌تری برای اجرایی کردن این ماده قانونی وجود داشته باشد. بیانات مقام معظم‌رهبري نیز مسئولیت ما را در این راه که یکی از اشکال توسعه و برقراری عدالت در جامعه است،سنگین‌تر می‌‎کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد م

      تشکر از اینکه درد دل بازنشسته ها را عنوان خبر کذاشتید
      از مشهد
      برای ما بازنشسته ها کاری نمی کنن فقط وعده

    • بدون نام

      آموزش پرورش هر چه اضافتر می شود هرسشان بیشتر می شود حقوق مفت می گیرید با دو روز سر کار که می روند

    • بدون نام

      چندین سال است که همهاش وعده میدهند که عملی میشود خدا میداند

    • بدون نام

      ماباافزایش پلکانی مخالفیم

    • یعقوب

      ماکه نفهمیدیم همسان سازی اجرا کیشه

    • بدون نام

      بدبخت بروسوادنوشتن یادبگیربعدنظریه بذار.

    • بدون نام

      آقای که این مطلب را مینویسی درمنزل پدرت میتواند ۲ برادر را کنترل کند حال یک معلم سر کلاس ۴۰ نفر را باید خواندن ونوشتن یاد بدهد هیچ موقع توهین به معلم نکن

    • بدون نام

      آقایی که نوشته ای هرسشان بیشتر میشود شعور شما هم به اندازه سواد شماست .

      پاسخ ها

      • بی نام

        دقیقآ من فرهنگی نیستم ولی حق فرهنگیان خیلی بیشتر ازاین است واقعآ حقوقشان پایین است

    • رضا 33

      یه بار نشد این وزیر تامین اجتماعی یه حرفی بزنه و مثل مرد بمونه سر حرفشو و اجراش کنه .فقط بلده دروغ بگه و وعده الکی بده .اینها لیاقت پست و مقام خودشون و ندارن

    • حسين

      بازنشسته هاي عزيز اميد به اجرايي شدن همسان سازي حقوق تا زمان حياتشان نداشته باشند ، چون هيچگاه اين اتفاق نخواهد افتاد و هيچكس (نه مجلس و نه دولت ) بدنبال برآورده كردن استحقاق از دست رفته شما ها نيستند و شعارشان نيز اين است كه اگر به خواسته شما اجابت شود ، خواسته هاي بحق پايمال شده اقشار ديگر جامعه نيز مطالبه گر خواهند شد ، همچنين ريشه داستان اختلاس و حقوق هاي نجومي و ارتشاء و هزاران مشكلات سيستمهاي دولتي از نبود امنيت معيشتي بعد از بازنشستگي ميباشد ، لذا بايد فكري اساسي كرد.

    • بی نام

      هم اقای روحانی هم اقای ربیعی جزدروغ دادن به خوردبازنشستگان بیچاره هیچ امیدواری براافزایش صحیح حقوق برانداختن وبسایت والسلام علی بازنشستگانالابدبختووعلی عبدالله الصالحین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج