۶۸۴۰۱۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

از «الف» تا«ی» درباره جوایز سینمایی اسکار

دو سه روز بیشتر تا مراسم اسکار باقی نیست. مراسمی که می‌توان گفت پرزرق‌وبرق‌ترین، باشکوه‌ترین، مهمترین و البته رسانه‌ای‌ترین مراسم سینمایی دنیاست و به همان نسبت هم جنجالی و حاشیه‌ساز.

روزنامه شهروند: دو سه روز بیشتر تا مراسم اسکار باقی نیست. مراسمی که می‌توان گفت پرزرق‌وبرق‌ترین، باشکوه‌ترین، مهمترین و البته رسانه‌ای‌ترین مراسم سینمایی دنیاست و به همان نسبت هم جنجالی و حاشیه‌ساز. فراموش نکرده‌ایم که در اسکار گذشته چگونه اعلام نامی اشتباهی در مراسم جنجالی جهانی را کلید زد و باعث شد حواشی چنان اوج گیرد که کمترین تبعاتش برای اسکار بیکارشدن شماری از امتحان پس داده‌ترین و کارآزموده‌ترین کارکنانش بود...


بله؛ دو سه روز دیگر نودمین دوره مراسم سینمایی اسکار برگزار می‌شود. در حقیقت اگر بخواهم دقیقش را بگویم؛ نودمین دوره مراسم اسکار شامگاه یکشنبه ۱۳ اسفند برگزار می‌شود که البته دیرتر از موعد برگزاری همه ساله‌اش است؛ آن هم به این دلیل که نخواسته‌اند شکوه و عظمت مراسم به خاطر تداخل با مسابقات المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی زیر سایه آن رخداد ورزشی قرار گیرد. آن‌گونه که از شرایط برمی‌آید امسال از اشتباهات دیوانه‌کننده یکی دو‌سال اخیر اثری نخواهد بود. با این‌که اگر هم اشتباهی باشد، اگر هم جوایز به ناحق داده شود، اگر هم عده‌ای سزاوار دست‌شان از مجسمه طلایی باارزش اسکار دور بماند و اگر هم هر اتفاق بزرگ و کوچک دیگری به وقوع پیوندد، باز هم شک نکنید که از ارزش و اهمیت و شکوه اسکار چیزی کاسته نخواهد شد. هرچه باشد اسکار اسکار است؛ مراسمی که از‌ سال ٢٠٠٢ در سالن دالبی در‌ هالیوود برگزار شده، حداقل در این یک روز ‌سال حواس ده‌ها و شاید هم صدها‌میلیون نفر را در تمام دنیا از طریق پخش زنده از شبکه ایِ‌ام‌سی معطوف این نقطه داغ دنیا کرده است...

نادیده‌ گرفته ‌شده‌های امسال چه کسانی هستند؟

تاریخ اسکار سرشار است از اسامی بزرگی که اسکار آنها را نادیده گرفته که در سطور کناری به برخی از آنها پرداخته‌ایم. فیلم‌ها و بازی‌های خارق‌العاده‌ای که جایزه را به رقبای ضعیف‌تر خودشان باخته‌اند. امسال نیز از این موارد کم نداریم که شاید مهمترین‌شان پیش علاقه‌مندان جریان اصلی ‌هالیوود فیلم پرفروش و هیجان‌انگیز زن شگفت‌انگیز باشد که هم از این نظر که نشان داد اتفاقات هیجان‌انگیز در‌ هالیوود تمامی ندارند و هم از این جنبه که به کلی در اسکار نادیده گرفته شد، همگان را حیرت‌زده کرد. فیلم پست جدیدترین فیلم استیون اسپیلبرگ نیز که باوجود بی‌نقص‌بودن داستان و کارگردانی و البته نقدهای خوبی که دریافت کرده، تنها در دو بخش نامزد جایزه اسکار شده، از مهمترین نادیده‌مانده‌های امسال می‌تواند قلمداد شود.
در میان هنرمندان اما دست‌کم گرفته‌شده‌ترین هنرمند جیمز فرانکو است که باوجود بازی خیره‌کننده خود در فیلم هنرمند فاجعه نتوانسته در میان نامزدهای بهترین بازیگران قرار بگیرد. البته این قضیه را بعضی به فرامتن نسبت داده و نادیده گرفتن جیمز فرانکو را با مطرح شدن اتهاماتی مبنی بر بدرفتاری‌های جنسی او که یک روز پیش از اعلام نامزدهای اسکار رسانه‌ای شد، بی‌ارتباط نمی‌دانند. بازی خیره‌کننده تیفانی هدیش در فیلم کمدی سفر دختران نیز مانند بازیگران نقش مکمل فیلم با اسمت مرا صدا بزن و نیز کارگردانانی مانند مارتین مک دانا و استیون اسپیلبرگ نادیده گرفته شده‌اند.

رکوردهای احتمالی

آیا رکوردی در مراسم اسکار ۲۰۱۸ شکسته خواهد شد؟ پاسخ این پرسش را عینا از یکی از سایت‌های معتبر سینمایی نقل می‌کنم: بله! راشل موریسون که فیلمبرداری فیلم مادباند را برعهده داشته نخستین زنی است که در این ۹۰‌سال نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری می‌شود. گرتا گرویگ، کارگردان لیدی برد نیز پنجمین زنی است که در تاریخ اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی می‌شود و اگر جایزه را ببرد نخستین زن پس از کاترین بیگلو خواهد بود که در‌ سال ۲۰۰۹ برای فیلم مهلکه برنده این جایزه شد. مری جی بلیگ نیز نخستین کسی است که هم برای بازی و هم آهنگ اورجینال در فیلم مادباند نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. جوردن پیلی، نویسنده و کارگردان فیلم ترسناک برو بیرون نیز نخستین سیاهپوستی است که برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در یک‌سال نامزد می‌شود. از دیگر رکوردهای مراسم اسکار ۲۰۱۸ می‌توان به نامزدی دی ریس نویسنده فیلمنامه فیلم مادباند در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، نامزدی یانس فورد برای مستند جزیره قدرتمند به‌عنوان نخستین کارگردان ترنسی که نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود و همچنین انیس واردا اشاره کرد که با ۸۹‌ سن برای فیلم مستند چهره‌ها مکان‌ها نامزد اسکار شده و مسن‌ترین شخصی است که تاکنون در مراسم اسکار نامزد شده است.

رکوردداران اسکار

در ٩٠سالی که از جایزه معظم اسکار می‌گذرد، شماری از آدم‌ها و فیلم‌ها هستند که تاریخ‌سازان این رقابت بزرگ لقب گرفته‌اند و رکوردها را در اختیار دارند. نگاهی داریم به این افراد و آثار.

فیلم‌های ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه، تایتانیک و بن هور با کسب ١١ جایزه اسکار رکورددار کسب بیشترین جایزه توسط یک فیلم هستند.

فیلم‌های همه چیز درباره ایو و تایتانیک موفق شده‌اند در ١٤ بخش جوایز اسکار نامزد کسب جایزه شوند. امسال شکل آب با ١٣ نامزدی جایگاه آنها را تهدید کرد، اما موفق به رکوردشکنی نشد.

فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه در ‌سال ٢٠٠٣ در ١١ بخش نامزد کسب جایزه اسکار شناخته شد، درنهایت در همه ١١ بخش شامل بهترین فیلم‌، کارگردانی‌، فیلمنامه اقتباسی‌، موسیقی متن‌، ترانه اصلی‌، صداگذاری‌، کارگردانی هنری‌، چهره‌پردازی‌، طراحی لباس‌، تدوین و جلوه‌های ویژه بعدی اسکار گرفت.

والت دیزنی با کسب ٢٢ جایزه اسکار رکورددار تمام ادوار برگزاری جوایز اسکار است. او رکورد کسب اسکار در یک‌سال را نیز با چهار جایزه در ‌سال ١٩٥٤ در اختیار دارد. این چهره اسطوره‌ای سینمای جهان با ٥٩بار نامزدی اسکار رکورددار تمام ادوار برگزاری این جایزه سینمایی شناخته می‌شود. در میان هنرمندان در قید حیات نیز، جان ویلیامز آهنگساز برجسته آمریکایی ٥٠ نامزدی در کارنامه دارد.

ادیث هد طراح لباس ‌‌هالیوودی در طول دوران فعالیت هنری خود توانست ٨ جایزه اسکار در عرصه طراحی لباس کسب کند. دنیس مورن ناظر جلوه‌های ویژه در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود ٩ جایزه اسکار دریافت کرد و در میان سینماگران در قید حیات رکورددار کسب اسکار محسوب می‌شود. آلن مانکن آهنگساز سینما نیز تاکنون موفق به کسب ٨ جایزه اسکار رقابتی شده است.

جان فورد رکورددار عرصه کارگردانی اسکار با کسب ٤ جایزه است. کاترین هپبرن هم موفق شده ٤ جایزه بازیگری که همگی مربوط به نقش اصلی است، دریافت کند. جوزف روتبرگ و لئون شاهروی هرکدام با ٤ جایزه رکورددار اسکار تصویربرداری شناخته می‌شوند.

سینمای ایتالیا تاکنون ١٤بار جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را از آن خود کرده است که آخرین‌بار آن به ‌سال ٢٠١٤ و فیلم زیبای بزرگ بازمی‌گردد. سینمای فرانسه نیز تاکنون ٤٠بار به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی راه یافته و از این حیث رکورددار است. این کشور ١٢بار این جایزه را به خانه برده است. سهم ایران نیز تاکنون دو اسکار برای اصغر فرهادی بوده است.

تاکنون دو فیلم خارجی موفق به دریافت ٤ جایزه اسکار شده‌اند. اولی فیلم فانی و الکساندر اینگمار برگمان است که در سال ١٩٨٢ میلادی ٤ جایزه بهترین فیلم خارجی‌،تصویربرداری‌، کارگردان هنری و طراحی لباس را کسب کرد. دومی هم ببرخیزان،‌ اژدهای پنهان است که در ‌سال ٢٠٠٠ میلادی ٤ جایزه بهترین فیلم خارجی‌، کارگردانی هنری‌، موسیقی متن و تصویربرداری را به خود اختصاص داد، این فیلم در مجموع در١٠ شاخه نامزد جایزه اسکار شده بود.

ناکامان اسکار

تاریخ اسکار بزرگان و ناکامانی را شاهد بوده که به‌رغم تمام شایستگی‌هایی که داشته‌اند و در طول زمان این توانایی‌ها را به اثبات رسانده‌اند؛ اما هیچ‌گاه در اسکار مورد تقدیر و تجلیل قرار نگرفته‌اند. با قدیمی‌ها و کلاسیک‌های‌ هالیوود کاری نداریم؛ و این مطلب نگاهی دارد به شناخته‌شده‌ترین چهره‌های نادیده گرفته‌شده که هنوز هم درباره‌شان فرصت جبران برای آکادمی باقی است. با این توضیح که شمار ناکامان ناحق اسکار بارها به مراتب از این چند چهره بیشتر است.

نخستین فیلمش هفت را تقریبا همه دیده‌اند و پسندیده‌اند. چنین است داستان فیلم‌های دیگرش بازی، اتاق امن، باشگاه مشت‌زنی، زودیاک، مورد عجیب بنجامین باتن، دختر گمشده و حتی شبکه اجتماعی- که می‌گویند ضعیف‌ترین فیلم کارنامه‌اش است، اما با این همه فیلم نبوغ‌آمیز، دیوید فینچر تنها دوبار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است!

کارگردانی با انبوه فیلم‌های درجه یک ازجمله خون به پا می‌شود، شب‌های عیش و عشرت و البته استاد و مگنولیا؛ که تاکنون ٦بار نامزد شده اما تاکنون موفق نشده این جایزه را به دست بیاورد.

لینچ نیز مثل ریدلی اسکات سازنده بی‌شمار فیلم درجه یک است. نابغه‌ای با انبوه فیلم‌های خلاقانه و عجیب و غریب چون شاهراه گمشده، جاده مالهالند، مخمل آبی، امپراتوری درون، مرد فیل نما، توئین پیکس و... که چه در کارگردانی و چه به‌عنوان نویسنده فیلمنامه جز ٤بار نامزدی، عاید دیگری از اسکار نداشته است.

باورتان می‌شود که کارگردان فیلم‌هایی چون بیگانه، بلید رانر، تلما و لوییز، گلادیاتور، ‌هانیبال، سقوط شاهین سیاه، گانگستر آمریکایی، مریخی و تمام پول‌های جهان تاکنون برنده جایزه اسکار نشده است؟ آیا به نظرتان این قضیه اعتبار ریدلی اسکات را زیر سوال می‌برد یا این‌که لکه سیاهی در کارنامه اسکار است؟ ریدلی اسکات فقط ٤ نامزدی اسکار را در کارنامه دارد.

ستاره خوش بروروی سال‌های پیشین‌ هالیوود به ‌هرحال چند بازی حیرت‌انگیز دارد که اگر اسکار بهش می‌دادند، چه بسا روند حرفه‌ای این بازیگر اکشن تغییر می‌کرد. ازجمله برای حضورش در فیلم‌های چشمان کاملا بسته استنلی کوبریک و البته بازی تحسین‌برانگیزش در فیلم ماگنولیا؛ که در هر دو مورد آکادمی اسکار را به بازیگر دیگری داد.

شاید باور نکنید بازیگری که بی‌شمار فیلم و نقش درجه یک چون لئون، ‌هانیبال، دراکولای برام استوکر و جی‌اف‌کی را در کارنامه دارد؛ تنها و تنها یک‌بار در ‌سال ۲۰۱۲ برای بازی در فیلم تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس نامزد اسکار شده و آن یک‌بار را هم به دیگری باخته است. البته امسال خیلی‌ها نخستین اسکار او را بابت بازی در فیلم تاریک‌ترین ساعت در نقش چرچیل قطعی می‌دانند.

با این‌که تا امروز ٢ نامزدی اسکار را برای فیلم‌های هری‌پاتر و فهرست شیندلر در کارنامه دارد؛ اما هنوز این فرصت را به دست نیاورده تا مجسمه طلایی اسکار را در دست گرفته و لمس کند. گفته می‌شود این اتفاق در فیلم فهرست شیندلر خیلی نزدیک بود، اما نشد. حتی در فیلم بیمار انگلیسی نیز این اتفاق نیفتاد.

مارک والبرگ هم از ٢بار نامزدی‌اش در اسکار تاکنون طرفی نبسته است. او اول‌بار برای فیلم رفتگان مارتین اسکورسیزی به این رویا نزدیک شد؛ و دیگربار نیز به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم مبارز یا فایتر این مجسمه را در دسترس دید. اما...

بازیگر تحسین‌شده استرالیایی‌الاصل‌ هالیوود به‌سان دیگر بانوان هموطنش چون نیکول کیدمن و کیت بلانشت موقعیت غبطه‌برانگیزی در ‌هالیوود دارد؛ اما او که بارها و بارها شایستگی‌اش را برای دریافت این جایزه به اثبات رسانده، تاکنون ناموفق بوده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج