۶۸۴۰۷۴
۱۵ نظر
۵۰۳۰
۱۵ نظر
۵۰۳۰
پ

نظر متفاوت برخی روحانیون درباره حجاب

روزنامه شرق نوشت: صبح روز گذشته وقتی آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید، درس خارج فقه خود را در مسجد اعظم قم به پایان رساند، تصمیم گرفت درباره برداشتن روسری از سر از سوی تعدادی از دختران در تهران نیز ابراز نظر کند.

روزنامه شرق نوشت: صبح روز گذشته وقتی آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید، درس خارج فقه خود را در مسجد اعظم قم به پایان رساند، تصمیم گرفت درباره برداشتن روسری از سر از سوی تعدادی از دختران در تهران نیز ابراز نظر کند.

موضوعی که پیش‌تر برخی از روحانیون با سلایق فکری گوناگون درباره آن صحبت کرده بودند؛ اما شاید برای اولین‌بار بود که آیت‌الله مکارم در سخنانش درباره حجاب، مجازکردن برخی محرمات را ابزاری برای زیرسؤال‌بردن اصل نظام توصیف کرده و خواهان برخورد با آنچه مغلطه‌کاری می‌خواند، شد.

برخی دیگر مانند حجت‌الاسلام ایازی، استاد حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی، از استادان اخلاق، نظر متفاوتی دراین‌باره اعلام کرده‌اند. بااین‌حال حتی آیت‌الله مکارم نیز در سخنانش تأکید کرده است باید نهی‌ازمنکر در‌این‌باره به زبان نرم و خوش و به‌دور از خشونت باشد. اشاره مکارم احتمالا باید به برخورد مأمور نیروی انتظامی با مریم شریعتمداری، دختری باشد که هفته گذشته روسری خود را بر چوب زده بود و وقتی از جعبه برق خیابان انقلاب پایین نیامد، مأمور او را هل داد که در نتیجه به پایین پرتاب و پای او مجروح شد.

مریم به همراه شاپرک، هم‌اکنون در زندان قرچک به سر می‌برد. در این میان، نرگس حسینی، دومین دختری که روسری خود را برداشته بود، پس از آزادی با قید وثیقه، در دادگاه برای پاسخ به اتهاماتش حاضر شد. نرگس از فرایند دادگاه ابراز رضایت کرده و حدس می‌زد که حکم نهایی او جزای نقدی بر اساس ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی بشاشد.

با وجود آنکه نرگس برخورد دادگاه را رضایت‌بخش دانسته بود؛ اما آیت‌الله مکارم در سخنانش توصیف دیگری از بی‌حجابی داشت. او در این سخنان گفت: ... ما اعمالی همچون شرب خمر، مواد مخدر، رشوه‌خواری، دزدی، اعمال خلاف عفت، بی‌حجابی و... در اسلام داریم که جزء گناهان بوده و ممنوع است. بی‌حجابی مانند رشوه‌خواری است که باید در مقابل آن ایستاد. البته نهی‌ازمنکر به معنای خشونت نیست؛ باید با زبان نرم و خوش به این کار پرداخت.

او گفت: عده‌ای ناآگاهانه و عده‌ای آگاهانه برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی در حال مجازکردن محرمات بوده و این نکته در تفکر آنان است که اگر بتوانیم این محرمات را بزنیم، اصل نظام را می‌توانیم زیر سؤال ببریم. باید مراقب بود و از تکرار این مغلطه‌بازی‌ها خودداری کرد.

این در حالی است که برخی دیگر از روحانیون، نظر دیگری داشته و حتی آن نظر را مستند به کلام امام خمینی کرده‌اند. حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی، پژوهشگر و از استادان حوزه، گفته است: کلام امام درباره حجاب مربوط به ادارات بود و نه خیابان‌ها.

ایازی گفته: «ما چنین دلیلی نداریم که اگر کسی حجابش را رعایت نکرد، می‌توانیم از طریق مجازات‌کردن، او را مجبور به رعایت حجاب کنیم. ما چنین چیزی را در سیره‌ پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام نداریم».

پیش از ایازی، حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی، استاد اخلاق، نیز گفته بود: «ما حق نداریم بر سر حجاب، زنی را در خیابان دعوا کنیم. تذکرات این نیست که بگیریم برخورد به‌ زور کنیم و بکشیم در خیابان، توجه مردم را جلب کنیم. آنها لج می‌کنند. چرا؟ تا حالا که مردم پذیرفته بودند. به‌تازگی یک لج‌ولجبازی بین برخی مردم و مجریان به وجود آمده است... وقتی در خیابان می‌دود و یکی را می‌گیرد، ماشین گشت به زور می‌برد، او هم بالا می‌رود و چارقدش را علم می‌کند. دارد لجبازی می‌کند؛ به همین دلیل که چارقد (روسری) سرش بوده و از خانه بیرون آمده است؛ اگر می‌خواست بی‌حجاب باشد، از همان خانه روسری خود را درمی‌آورد. بشر این‌قدر اسیر نیست... من در بحث این شیوه برخورد با حجاب احساس خطر می‌کنم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      حاج اقای مکارم. همه. محرمات. رو فرمایش کردی الا ربا! !!!ربا وربا خواری از همه اینا گناهش بیشتره. درقران امده. ربا. جنگ با خداست.! !!پس لطفا تفره. نرید. این روهم بازگو کنید. وجلوش رو بگیرید! !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در مورد ربا بیشتر از حجاب سخنرانی کرده .شما که پیگیر سخنرانی ایشون نیستی خواهشن نظر اشتباه نده ..

    • بدون نام

      چرا اقای مکارم درباره..دزدی بیت المال...بیکاری....فحشا...فقر....تصرف کارخانه ها توسط اقازاده ها نظر نمیدهند...

    • بدون نام

      شرب خمر ، دزدی، فساد مالی، اعمال منافی عفت، رشوه خواری و ربا هم که نگو و نپرس بخصوص ربا خواری بانکها ( بقول فرمایش شما جزء گناهان هست)،، همه و همه به وفور هستند ، نمی دانید یا نمیخواهید بدانید؟! بیحجابی تنها مورد نیست

    • میثم

      بله .. وقتی فقط بی حجابی را به دست می‌گیرید و عدل و عدالت و دیگر دستورات الهی را کنار گذاشته
      نتیجه میشود ... حق میشود با مردم ... و باید طبق دستور خداوند از
      حق و حق گو حمایت کرد ... دستورات خداوند باید کامل و درست انجام شود .......

    • منطق

      جناب مکارم معمولأ،همیشه اظهار نظرهایی میکنند که 10درصد مردم هم قبولش ندارن اینم یکی از اون چند هزار نظری هست که دادند.شما که مفسر قرآن هستید یک نمونه بیارید خدا به پیغمبرش دستور داده با بیحجاب چنین برخوردی کنند.این نظر شما هم مثل اون یکی نظرتون که فرمودید،مرغ گران شده که شده،نخرید،هست.کسی که نمیتونه به خاطر گزانی گوشت یخره مجبوره مرغ بخره.اگه نخره به زن و بچه و مهمون چی بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بله هیچ چیز زوری نمیشه

    • امیر خان

      حجاب اختیاریست نه اجباری این صد بار چقدر باید بگم ...متاسفانه در ایران این مسخره بازیها تموم شدنی نیست ..وقتی دیگر کشورها میگویند حقوق بشر در ایران رعایت نمیشه یعنی همین کارهای زشت و مسخره هست که میبینید. جلوی ناموس مردم رو به زور میگیرن و میخوان روسری سرش بکنند واقعا آدم چی بگه ازین کارهای سخیف و زشت....

    • شیری

      یه روز میاد که حجاب تو ایران کلآ از بین میره،حالا میبینید. هرچند به نظر من بی حجابی خیلی بهتر از بدحجابیه که الآن تو جامعه ما هست.اینطوری لااقل خوب و بد،باحجاب و بی حجاب رو میشن.

      پاسخ ها

      • یعقوب خلیلی قوشچی

        دقیقا موافقم

    • بدون نام

      فتنه ی بزرگی از جانب زنان در حال وقوع است.
      پناه بر خدا

      پاسخ ها

      • میثم

        فتنه اجرا نشدن حکم و دستورات خداوند است . عدل و عدالت. امانت داری . صداقت و راستگویی.
        احسان و نیکوکاری . جهاد در راه خدا . دفاع از مظلومان. دوری از ظلم و ستم . و غیره ..
        ...... نبود کدام به جامعه و مردم آسیب بیشتری می‌رساند ......

    • محمد

      حجاب از ضروریات دین ماست و قبل از اسلام نیز زنان ودختران ایران با پوشش همان زمان نجابت خود را حفظ کرده اند در رابطه با آقای مکارم و بزرگان دیگر برادران و خواهرانم را به احترام از ایشان توصیه می کنم نکته بعد بحث حقوق بشر امیر خان است که ربطی به حجاب ندارد و از این دست حقوق که با ضروریات دین مبین تعارض دارد پشیزی ارزش ندارد و مورد آخر آقای مکارم حجاب را در جامعه اسلامی برای صیانت از دین لازم می دانند ولی از بزخورد ناجور با مردم ناراحت هستند پس اگر مسلمانیم باید دستور دین را بپذریم و اگر نیستیم بخاطر حقوق دیگران آنرا رعایت کنیم.دشمن می خواهد از ناحیه بد حجابی و بی حجابی به دین وکشور آسیب برساند و ما باید مقابله کنیم .آفرین بر دختران و زنان با شرف کشور عزیزمان ایران

    • بدون نام

      من نمی دونم چرا تا صحبت از حجاب میشه همه میگن رشوه و ربا و دزدی و فلان و فلان...
      همه اینو میدونیم که باید با همه ی فساد ها برخورد بشه...حرفی نیست..ولی این درسته که تا صحبت از اصلاح یه مشکلی میشه بگیم مشکلات دیگه رو حل کنید؟؟ یعنی چون مشکلات دیگه هست ما نباید مسئله ی بی حجابی رو اصلاح کنیم؟؟
      بر این اساس وقتی سراغ دزد میریم میگه شما اول حجاب و رشوه و غیره رو درست کنید... این دیگه چه منطقیه؟
      تا جایی که ممکنه باید برای اصلاح تمام مفاسد تلاش کرد..فرقی هم نمیکنه..
      دوما مخالفت بعضی ها با حجاب ، بد جوری بو داره و بوی به لجن کشیدن جامعه ، شهوترانی هوسبازی بی حیایی و نا امنی نوامیس مردم در خیابونا و... ازش میاد
      ای کاش اینقدر که بعضی ها برای بی حجابی تلاش میکردن ، ما هم برای فرهنگ و ارزشهای شیعی تلاش میکردیم..

    • بدون نام

      بی حجابی باعث نزول رحمت و برکت خداست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج