۶۸۴۸۶۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

جنگ تجاری ترامپ با جهان؛ واقعی یا مصلحتی!

اعلام تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه روی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا انتقادها و بازتاب گسترده جهانی در پی داشته و بسیاری از رهبران کشورهای متحد ایالات متحده آمریکا تهدید کرده‌اند در صورت اعمال تعرفه آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهایشان، این کشورها نیز اقدام به مقابله به مثل خواهند کرد و این گونه زیان اقتصادی آمریکا بیش از آنها خواهد شد.

عصر ایران: اعلام تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه روی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا انتقادها و بازتاب گسترده جهانی در پی داشته و بسیاری از رهبران کشورهای متحد ایالات متحده آمریکا تهدید کرده‌اند در صورت اعمال تعرفه آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهایشان، این کشورها نیز اقدام به مقابله به مثل خواهند کرد و این گونه زیان اقتصادی آمریکا بیش از آنها خواهد شد.

در حالی که حتی جمهوریخواهان کنگره از ترامپ خواسته‌اند تا در تصمیم خود مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ و ۱۰ درصدی روی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تجدیدنظر کند، اما رییس ایالات متحده آمریکا در هفته‌ای که حواشی زیادی برای او و برخی از نزدیک‌ترین مشاوران و اعضای خانواده‌اش از جمله دختر و دامادش وجود داشت، با اعلام این خبر فضای سیاسی آمریکا و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

ترامپ گفته که در راستای حفاظت از اقتصاد کشور و مقابله با سیاست‌های تهدیدزای کشورهایی نظیر چین علیه اقتصاد آمریکا، برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعرفه وضع می‌کند.

این سخنان ترامپ بازتاب‌ گسترده‌ای در جهان اقتصاد و سیاست داشته وبسیاری از رهبران کشورهای متحد آمریکا در اروپا، آسیا و کانادا از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده و تهدید به مقابله‌به‌مثل کرده اند.

اتحادیه اروپا تهدید کرده که در صورت عملی شدن این اقدام ترامپ، این اتحادیه نیز تعرفه واردات برخی کالاهای آمریکایی را ۲۵ درصد افزایش خواهد داد که سالانه رقمی بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار خواهد شد. در این زمینه "ژان کلود یونکر" رییس کمیسیون اروپا دیروز در مصاحبه ای اعلام کرد مقابله به مثل اتحادیه اروپا علیه تصمیم جدید ترامپ در مرحله نخست شامل افزایش تعرفه روی ۳ کالای خاص آمریکایی شامل یک نوع نوشیدنی الکلی، شلوار جین برند "لیوایز" و موتور سیکلت "هارلی داویدسون" آمریکایی خواهد شد.

سران و مقامات کانادا، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز از ترامپ انتقاد کرده و تهدید کرده‌اند آنها نیز برای حمایت و حفاظت از اقتصاد و صنایع‌شان برای واردات کالاهای آمریکایی تعرفه متقابل وضع خواهند کرد.

از جمله "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا دیروز ضمن تهدید به اقدام متقابل، افزایش یک طرفه تعرفه‌ فلزات وارداتی به آمریکا راغیرقابل قبول خوانده و تاکید کرد اعضای کابینه او در این باره با همتایان آمریکایی خود وارد مذاکره خواهند شد. کانادا بزرگ ترین صادر کننده فولاد به ایالات متحده آمریکاست.

همچنین "کریستین لاگارد" رییس صندوق بین المللی پول هم ضمن هشدار درباره عواقب منفی این تصمیم دولت آمریکا بر اقتصاد جهانی، تاکید کرد که تاثیر منفی این اقدام بر اقتصاد آمریکا هم تسری خواهد یافت.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران نیز ضمن هشدار به آغاز یک جنگ تجاری جدید، اقدام ترامپ را زمینه ساز یک بحران اقتصادی گسترده برای آمریکا و جهان دانسته و هشدار می‌دهند که بحران بزرگ اقتصادی آمریکا که در سال ۱۹۲۹ آغاز شد نیز با وضع تعرفه روی آهن و فولاد آغاز شده و گسترش یافت.

اقدام ترامپ مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی است و تنها با بندی از مقررات این سازمان درباره وضع تعرفه در موارد مربوط به تهدید امنیت ملی کشورها قابل توجیه است؛ اما این در حالی است که توجیه تهدید امنیت ملی برای واردات فولاد و آلومینیوم بسیار سخت و غیرممکن است چون کشورهای عمده صادر کننده این دو کالا به ایالات متحده آمریکا کشورهایی چون کانادا، کشورهای اروپایی ، مکزیک، برزیل و برخی کشورهای آسیایی متحد آمریکا - ژاپن و کره جنوبی- هستند که برای واشنگتن هیچ تهدیدی به شمار نمی‌روند و جزء متحدان منطقه‌ای و جهانی واشنگتن به شمار می‌آیند.

نکته قابل توجه این است که چین در مراتب آخر صادر کنندگان فولاد و آلومینیوم به آمریکاست و این تعرفه در راستای سیاست‌های ضد چینی ترامپ نیز توجیه‌پذیر نیست.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی آمریکا عمده صادرکنندگان فولاد به آمریکا کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا هستند. کانادا به تنهایی نزدیک به ۱۶ درصد از حجم واردات فولاد آمریکا را تامین می‌کند و به همین میزان نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

ترامپ دیروز ضمن بی اعتنایی به بازتاب منفی تصمیم اخیرش ، در توییترش نوشت: "جنگ‌های تجاری خوب هستند و پیروزی در آنها- برای آمریکا- آسان است."

دو مقام آگاه آمریکایی نیز به شبکه خبری " ان بی سی" این کشور گفتند که اعلام تصمیم اخیر ترامپ برای افزایش تعرفه، ناشی از عصبانیت او بوده و به منظور تحت تاثیر قرار دادن و سرپوش گذاشتن روی جو رسانه‌ای بوده که در روزهای گذشته درباره دختر و داماد ترامپ (ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر) و احتمال بیرون کردن آنها از سمت مشاورت کاخ سفید و نیز اطلاعات جدید از مراودات اقتصادی ترامپ با روسیه در پرونده جنجالی ارتباطات کمپین انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه، مطرح شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج