SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK350
۶۸۵۰۹
۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
۵۹۷۳۸ 
شاید توسعه روزافزون خودروهای SUV مصداق کاملی از هدف‌گیری بازار فروش رقبا و حفظ مشتریان قدیمی با یک محصول تازه باشد. در پی فراگیر شدن تَب استفاده از SUV ها در مقام یک خودرو روزمره، رفته‌رفته این خودروها به خودروهایی مدرن، لوکس و گران‌قیمت مبدل شدند.

برترین مجله اینترنتی ایران
مجله تخت گاز: شاید توسعه روزافزون خودروهای SUV مصداق کاملی از هدف‌گیری بازار فروش رقبا و حفظ مشتریان قدیمی با یک محصول تازه باشد.  قابلیت استفاده درون‌شهری و برون‌شهری، ابعاد مناسب به‌منظور انجام مسافرت‌های خانوادگی و حمل اشیاء نسبتا بزرگ و البته حساسیت کمتر این دسته خودروها نسبت به مشکلات تردد در مسیرهای ناهموار از جمله مواردی هستند که انتخاب یک خودرو SUV را منطقی جلوه می‌دهند.  در پی فراگیر شدن تَب استفاده از SUV ها در مقام یک خودرو روزمره، رفته‌رفته این دسته از خودروها از وسیله‌ای ارزان‌قیمت، جان‌سخت و همه‌جارو به خودروهایی مدرن، لوکس و گران‌قیمت مبدل شدند که در برخی موارد از شرایط مطلوبی نیز برای استفاده درون‌شهری برخوردار نیستند.  در این نوشتار قصد داریم میزان کارایی مرسدس بنز GLK350 2013 را به‌عنوان یکی از جدیدترین SUVهای لوکس وارد شده به کشورمان بررسی کنیم.

طراحی ظاهری؛ معجونی از سنت و مدرنیته

GLK از یک سو به لطف بهره‌گیری از پلت‌فرم مرسدس بنز C Class، نقش مدل دو دیفرانسیل این سری پر طرفدار را بازی می‌کند و از سوی دیگر به عنوان تکمیل‌کننده سایزبندی محصولات دو دیفرانسیل مرسدس بنز و رقیبی برای ب‌ام‌و X3 و آئودی Q5 به شمار می‌آید. در سری نخست و پیش از فیس‌لیفت  که در حد فاصل سال‌های 2009 الی 2012 بر روی خط تولید بود، نمای کلی و زاویه‌بندی چارچوب بدنه، بیش از هر چیز شمای سنتی یک SUV اصیل و نزدیک به مدل جاودانه G CLASS را در ذهن تداعی می‌کرد که به شکل ماهرانه‌ای با شمایل مدرن و آیرودینامیک C CLASS در آمیخته بود. به عقیده بسیاری طراحی بدنه این مدل به‌خصوص در مقایسه با X3 زیبا و قابل‌قبول به نظر می‌رسید، اما در پی تغییرات اعمال شده در چراغ‌های جلو و جلوپنجره مدل‌های فیس‌لیفت 2013، آسیب جبران‌ناپذیری به سیمای مَردانه GLK وارد شده که از هیچ منظری قابل هضم نیست! با این حال به‌لطف به‌کارگیری رشته‌های LED در چیدمان داخلی چراغ‌ها و طراحی سپرهای عضلانی جلو و عقب، پیکره GLK فیس‌لیفت به قیمت از دست رفتن تناسب و سادگی، به برادران مدرن‌تر خود نزدیک شده‌است.



ویژگی‌های فنی

طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی و 6 سیلندر V شکل بنزینی و دیزلی برای GLK قابل انتخاب هستند، که از میان آن‌ها مدل‌های توربو دیزل در بازارهای اروپایی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در کنار مدل‌های چهارچرخ متحرک (4Matic) گونه‌های دیفرانسیل عقب GLK نیز قابل سفارش هستند، اما انتخاب چندانی در خصوص جعبه دنده وجود ندارد و تمامی گونه‌های بنزینی از گیرباکس هفت سرعته و مشهور مرسدس‌بنز موسوم به 7G-Tronic بهره می‌گیرند. با توجه به قانون ممنوعیت وادرات خودروهای دیزلی، تمامی GLKهای وارد شده به کشورمان از گونه‌های بنزینی شش سیلندر با پیشرانه‌های خانواده M 272 DE 30 هستند که با حجم 3 و 5/3 لیتر به مدل‌های 280 ، 300 و 350 نیرو می‌بخشند. اغلب گونه‌های وارد شده از قدرتمندترین پیشرانه با حجم 5/3 لیتر (برای گونه (350 بهره می‌گیرند که در مدل‌های بعد از فیس‌لیفت به لطف اعمال تغییراتی نظیر افزایش نسبت تراکم، تغییر مسیر ورودی هوا و بهره‌گیری از تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت، در حدود 30 اسب بخار نسبت به اسلاف 272 اسب بخاری خود (در مدل‌های پیش از فیس‌لیفت) قدرتمندتر شده‌اند.

گشتاور 370 نیوتن‌متری نیز از افزایش 20 واحدی نسبت به مدل‌های قدیمی حکایت می‌کند. گفتنی است، در میان مدل‌های اولیه و پیش از فیس‌لیفت، تعدادی از گونه‌های GLK 280 نیز به کشورمان راه یافته‌اند که از پیشرانه 3 لیتری 231 اسب بخاری با 300 نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برند. نکته جالب توجه در خصوصGLK 350 های 2013 موجود در ایران، تجهیز آن‌ها به کیت سفارشی AMG SPORT PACKAGE است که علاوه بر سپرهای متفاوت و اسپرت، شامل تعلیق سفت‌تر ، مجموعه اگزوز با صدای بَم و جذاب و برخی از تجهیزات داخل کابین نظیر صفحه پشت‌آمپر اسپرت و مجموعه پدال‌های آلومینیومی می‌شود. بهره‌مندی از این مجموعه به معنای سنگین شدن کفه ترازوی GLK به سمت یک SUV اسپرت درون شهری است. از سوی دیگر امکان انتخاب همزمان مجموعه AMG SPORT PACKAGE با مجموعه سفارشی  Off Road (شامل مجموعه‌های الکترونیکی مخصوص فرود کنترل شده از تپه و رانندگی در مسیرهای ناهموار) برای خریداران GLK وجود ندارند و آن‌ها ناچار به انتخاب یکی از این دو آپشن پر طرفدار هستند. بنابراین زیبایی کیت AMG در مدل‌های موجود در کشور به معنای عدم بهره‌گیری آن‌ها از کیت Off Road است که البته شاید برای یک SUV چهارصدمیلیون تومانی چندان هم کاربردی نباشد.

رویارویی اولین و آخرین GLK350

در بدو ورود به کابین نسل جدید سبک و سیاق طراحی نسل تازه محصولات مرسدس بنز به چشم می‌خورد، درچه‌های هوا، آمپرها و جلو داشبورد به‌طور کامل نسبت به مدل‌های قدیمی متحول شده و کاملا بر طبق مُد جدید مرسدس‌بنز شکل گرفته‌اند.

 نکته عجیب در خصوص سری جدید GLKهای وارد شده به بازار ایران، سطح تجهیزات آن‌هاست که به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. در واقع به‌دلیل نبود نمایندگی رسمی مرسدس بنز در ایران، نمایشگاه‌داران به صورت مستقل اقدام به وارد کردن خودرو می‌کنند و برای سود بیشتر، تجهیزات و آپشن‌ها را حذف می‌کنند، همانند کاری که ایران‌خودرو با پژو 206 کرد !

برای GLKهای معمولی، امکان سفارش لیست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی وجود دارد که یکی از نقاط قوت GLK در برابر رقبایی نظیر X3 نیز به شمار می‌آید، اما اغلب خودروهای وارد شده بدین شکل از تجهیزات مدرن رفاهی و ایمنی بی‌بهره‌اند، برای مثال در خصوص خودرو 2013 مورد آزمایش، پکیج چرم 2390 یورویی را در حالی برای خودرو سفارش داده شده که اثری از آپشن استارت بدون کلید (Keyless) که کمتر از 775 یورو قیمت دارد، به چشم نمی‌خورد. هم‌چنین خبری از تنظیمات کاملا برقی و حافظه برای صندلی راننده هم نیست! در کل باید گفت که یافتن یک GLK با آپشن‌های دلخواه در بازار ایران به کاری تقریبا غیر ممکن مبدل شده است.

پشت فرمان کوچک‌ترین SUV مرسدس بنز

با چرخاندن سویچ به سرعت به بی‌صدایی پیشرانه پی خواهید برد، اما در عوض می‌توانید از صدای قدرتمند و قُلدر اگزوز لذت ببرید. در سری فیس‌لیفت GLK، اهرم دنده مانند کلاس‌های S و CL به کنار فرمان منتقل شده و از این‌رو فشردن اهرم دنده به سمت پایین به معنای تغییر وضعیت گیرباکس از حالت پارک (P) به حالت حرکت (D) خواهد بود. با اولین فشار بر پدال گاز، GLK به لطف 370 نیوتن‌متر گشتاور  و 306 اسب بخار قدرت شتابی خارج از تصور به شما هدیه خواهد داد که یک سرو گردن بالاتر از مدل‌های قدیمی 272 اسبی احساس می‌شود. بر دقت عملکرد گیرباکس در مدل‌های جدید نیز افزوده شده است و به خوبی با شیفترهای پشت فرمان هماهنگی دارد. سیستم تعلیق خودرو علی‌رغم بهره‌مندی از کیت AMG نسبت به سری قبلی بهبود یافته و سواری راحت‌تری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد، که البته بخشی از آن به سایز 19 اینچی رینگ‌های مدل فیس‌لیفت در مقایسه با رینگ‌های 20 اینچی مدل قبلی مربوط می‌شود.



 با این حال در مجموع کیفیت سواری GLK با آرامش و نرمی بیشتری در مقایسه با X3 همراه است و با جاده‌های پر دست‌انداز کشورمان سازگارتر به نظر می‌رسد. همچنین احساس راننده از میزان فرمان‌پذیری سری جدید نسبت به مدل قبلی اندکی متفاوت و بهبود یافته است و واکنش‌های سیستم تعلیق در مدل 2013 به لطف مجموعه اسپرت AMG بیش از گذشته به مدل سدان C کلاس نزدیک است. علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور موتور نسبت به سری قبل، واکنش‌های گیرباکس نیز بسیار سریع‌تر صورت می‌پذیرد و تمامی این عوامل زمینه غلبه مدل 2013 بر نمونه قدیمی را در آزمون شتاب فراهم می‌آورند.

در مجموع سواری سری جدید GLK نرم‌تر و شهری‌تر از مدل‌های اولیه به نظر می‌رسد و پیشرانه ارتقاء یافته نیز ضمن عملکرد بهتر، اشتهای خود را نسبت به مصرف بنزین از دست داده است، تغییر محل اهرم تعویض دنده از کنسول میانی به پشت فرمان عالی به نظر می‌رسد و به‌ویژه در هنگام دورزدن‌ها و پارک دوبل که چندین تعویض دنده لازم است، رفاه اعتیاد آوری را به راننده هدیه می‌دهد، همچنین شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان به خوبی می‌توانند حس‌وحال راندن یک خودروی اسپرت را القا کنند که در ترکیب با صدای گیرای اگزوز لذت رانندگی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

در پایان ضمن تشکر از همکاری آقایان، مهندس مسعود علیزاده‌نیا (GLK 2013) و کیان رشیدیان (GLK 2009) که در تهیه این نوشتار با ماهنامه تخت گاز همکاری صمیمانه داشتند، جدول مشخصات فنی را به خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم.

مزایا 2013 :
سواری راحت، هندلینگ نزدیک به مدل‌های سواری C کلاس، افزایش محسوس قدرت و گشتاور/ طراحی زیبا و کیفیت بالای فضای داخلی، کاهش مصرف سوخت، عملکرد فوق‌العاده گیرباکس و هماهنگی کامل با پیشرانه، محل مناسب اهرم دنده، ترمز عالی، پیشرانه کم‌صدا، ارگونومی مناسب و بهبود فضای داخلی نسبت به مدل‌های پیشین

معایب 2013 : طراحی ظاهری نه‌چندان هماهنگ، قیمت بسیار بالا، عدم امکان انتخاب تجهیزات رفاهی، قابلیت‌های اندک خارج از جاده‌ای، شرایط نه‌چندان روشن خدمات پس از فروش، فضای کمتر برای سرنشیان عقب در مقایسه با نسل جدید X3




انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
20:08 - 1392/09/29
400ميليون؟؟؟
يكي بيايد به من 400 ميليون بده شوهرش ميشم
دي
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج