جاباما
۶۸۵۰۹
۱ نظر
۵۱۱۷
۱ نظر
۵۱۱۷
پ

SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK۳۵۰

شاید توسعه روزافزون خودروهای SUV مصداق کاملی از هدف‌گیری بازار فروش رقبا و حفظ مشتریان قدیمی با یک محصول تازه باشد. در پی فراگیر شدن تَب استفاده از SUV ها در مقام یک خودرو روزمره، رفته‌رفته این خودروها به خودروهایی مدرن، لوکس و گران‌قیمت مبدل شدند.

SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK350
مجله تخت گاز: شاید توسعه روزافزون خودروهای SUV مصداق کاملی از هدف‌گیری بازار فروش رقبا و حفظ مشتریان قدیمی با یک محصول تازه باشد. قابلیت استفاده درون‌شهری و برون‌شهری، ابعاد مناسب به‌منظور انجام مسافرت‌های خانوادگی و حمل اشیاء نسبتا بزرگ و البته حساسیت کمتر این دسته خودروها نسبت به مشکلات تردد در مسیرهای ناهموار از جمله مواردی هستند که انتخاب یک خودرو SUV را منطقی جلوه می‌دهند. در پی فراگیر شدن تَب استفاده از SUV ها در مقام یک خودرو روزمره، رفته‌رفته این دسته از خودروها از وسیله‌ای ارزان‌قیمت، جان‌سخت و همه‌جارو به خودروهایی مدرن، لوکس و گران‌قیمت مبدل شدند که در برخی موارد از شرایط مطلوبی نیز برای استفاده درون‌شهری برخوردار نیستند. در این نوشتار قصد داریم میزان کارایی مرسدس بنز GLK۳۵۰ ۲۰۱۳ را به‌عنوان یکی از جدیدترین SUVهای لوکس وارد شده به کشورمان بررسی کنیم.

طراحی ظاهری؛ معجونی از سنت و مدرنیته

GLK از یک سو به لطف بهره‌گیری از پلت‌فرم مرسدس بنز C Class، نقش مدل دو دیفرانسیل این سری پر طرفدار را بازی می‌کند و از سوی دیگر به عنوان تکمیل‌کننده سایزبندی محصولات دو دیفرانسیل مرسدس بنز و رقیبی برای ب‌ام‌و X۳ و آئودی Q۵ به شمار می‌آید. در سری نخست و پیش از فیس‌لیفت که در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲ بر روی خط تولید بود، نمای کلی و زاویه‌بندی چارچوب بدنه، بیش از هر چیز شمای سنتی یک SUV اصیل و نزدیک به مدل جاودانه G CLASS را در ذهن تداعی می‌کرد که به شکل ماهرانه‌ای با شمایل مدرن و آیرودینامیک C CLASS در آمیخته بود. به عقیده بسیاری طراحی بدنه این مدل به‌خصوص در مقایسه با X۳ زیبا و قابل‌قبول به نظر می‌رسید، اما در پی تغییرات اعمال شده در چراغ‌های جلو و جلوپنجره مدل‌های فیس‌لیفت ۲۰۱۳، آسیب جبران‌ناپذیری به سیمای مَردانه GLK وارد شده که از هیچ منظری قابل هضم نیست! با این حال به‌لطف به‌کارگیری رشته‌های LED در چیدمان داخلی چراغ‌ها و طراحی سپرهای عضلانی جلو و عقب، پیکره GLK فیس‌لیفت به قیمت از دست رفتن تناسب و سادگی، به برادران مدرن‌تر خود نزدیک شده‌است.

SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK350

ویژگی‌های فنی

طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی و ۶ سیلندر V شکل بنزینی و دیزلی برای GLK قابل انتخاب هستند، که از میان آن‌ها مدل‌های توربو دیزل در بازارهای اروپایی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در کنار مدل‌های چهارچرخ متحرک (۴Matic) گونه‌های دیفرانسیل عقب GLK نیز قابل سفارش هستند، اما انتخاب چندانی در خصوص جعبه دنده وجود ندارد و تمامی گونه‌های بنزینی از گیرباکس هفت سرعته و مشهور مرسدس‌بنز موسوم به ۷G-Tronic بهره می‌گیرند. با توجه به قانون ممنوعیت وادرات خودروهای دیزلی، تمامی GLKهای وارد شده به کشورمان از گونه‌های بنزینی شش سیلندر با پیشرانه‌های خانواده M ۲۷۲ DE ۳۰ هستند که با حجم ۳ و ۵/۳ لیتر به مدل‌های ۲۸۰ ، ۳۰۰ و ۳۵۰ نیرو می‌بخشند. اغلب گونه‌های وارد شده از قدرتمندترین پیشرانه با حجم ۵/۳ لیتر (برای گونه (۳۵۰ بهره می‌گیرند که در مدل‌های بعد از فیس‌لیفت به لطف اعمال تغییراتی نظیر افزایش نسبت تراکم، تغییر مسیر ورودی هوا و بهره‌گیری از تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت، در حدود ۳۰ اسب بخار نسبت به اسلاف ۲۷۲ اسب بخاری خود (در مدل‌های پیش از فیس‌لیفت) قدرتمندتر شده‌اند.

گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متری نیز از افزایش ۲۰ واحدی نسبت به مدل‌های قدیمی حکایت می‌کند. گفتنی است، در میان مدل‌های اولیه و پیش از فیس‌لیفت، تعدادی از گونه‌های GLK ۲۸۰ نیز به کشورمان راه یافته‌اند که از پیشرانه ۳ لیتری ۲۳۱ اسب بخاری با ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برند. نکته جالب توجه در خصوصGLK ۳۵۰ های ۲۰۱۳ موجود در ایران، تجهیز آن‌ها به کیت سفارشی AMG SPORT PACKAGE است که علاوه بر سپرهای متفاوت و اسپرت، شامل تعلیق سفت‌تر ، مجموعه اگزوز با صدای بَم و جذاب و برخی از تجهیزات داخل کابین نظیر صفحه پشت‌آمپر اسپرت و مجموعه پدال‌های آلومینیومی می‌شود. بهره‌مندی از این مجموعه به معنای سنگین شدن کفه ترازوی GLK به سمت یک SUV اسپرت درون شهری است. از سوی دیگر امکان انتخاب همزمان مجموعه AMG SPORT PACKAGE با مجموعه سفارشی Off Road (شامل مجموعه‌های الکترونیکی مخصوص فرود کنترل شده از تپه و رانندگی در مسیرهای ناهموار) برای خریداران GLK وجود ندارند و آن‌ها ناچار به انتخاب یکی از این دو آپشن پر طرفدار هستند. بنابراین زیبایی کیت AMG در مدل‌های موجود در کشور به معنای عدم بهره‌گیری آن‌ها از کیت Off Road است که البته شاید برای یک SUV چهارصدمیلیون تومانی چندان هم کاربردی نباشد.

رویارویی اولین و آخرین GLK۳۵۰

در بدو ورود به کابین نسل جدید سبک و سیاق طراحی نسل تازه محصولات مرسدس بنز به چشم می‌خورد، درچه‌های هوا، آمپرها و جلو داشبورد به‌طور کامل نسبت به مدل‌های قدیمی متحول شده و کاملا بر طبق مُد جدید مرسدس‌بنز شکل گرفته‌اند.

نکته عجیب در خصوص سری جدید GLKهای وارد شده به بازار ایران، سطح تجهیزات آن‌هاست که به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. در واقع به‌دلیل نبود نمایندگی رسمی مرسدس بنز در ایران، نمایشگاه‌داران به صورت مستقل اقدام به وارد کردن خودرو می‌کنند و برای سود بیشتر، تجهیزات و آپشن‌ها را حذف می‌کنند، همانند کاری که ایران‌خودرو با پژو ۲۰۶ کرد !

برای GLKهای معمولی، امکان سفارش لیست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی وجود دارد که یکی از نقاط قوت GLK در برابر رقبایی نظیر X۳ نیز به شمار می‌آید، اما اغلب خودروهای وارد شده بدین شکل از تجهیزات مدرن رفاهی و ایمنی بی‌بهره‌اند، برای مثال در خصوص خودرو ۲۰۱۳ مورد آزمایش، پکیج چرم ۲۳۹۰ یورویی را در حالی برای خودرو سفارش داده شده که اثری از آپشن استارت بدون کلید (Keyless) که کمتر از ۷۷۵ یورو قیمت دارد، به چشم نمی‌خورد. هم‌چنین خبری از تنظیمات کاملا برقی و حافظه برای صندلی راننده هم نیست! در کل باید گفت که یافتن یک GLK با آپشن‌های دلخواه در بازار ایران به کاری تقریبا غیر ممکن مبدل شده است.

پشت فرمان کوچک‌ترین SUV مرسدس بنز

با چرخاندن سویچ به سرعت به بی‌صدایی پیشرانه پی خواهید برد، اما در عوض می‌توانید از صدای قدرتمند و قُلدر اگزوز لذت ببرید. در سری فیس‌لیفت GLK، اهرم دنده مانند کلاس‌های S و CL به کنار فرمان منتقل شده و از این‌رو فشردن اهرم دنده به سمت پایین به معنای تغییر وضعیت گیرباکس از حالت پارک (P) به حالت حرکت (D) خواهد بود. با اولین فشار بر پدال گاز، GLK به لطف ۳۷۰ نیوتن‌متر گشتاور و ۳۰۶ اسب بخار قدرت شتابی خارج از تصور به شما هدیه خواهد داد که یک سرو گردن بالاتر از مدل‌های قدیمی ۲۷۲ اسبی احساس می‌شود. بر دقت عملکرد گیرباکس در مدل‌های جدید نیز افزوده شده است و به خوبی با شیفترهای پشت فرمان هماهنگی دارد. سیستم تعلیق خودرو علی‌رغم بهره‌مندی از کیت AMG نسبت به سری قبلی بهبود یافته و سواری راحت‌تری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد، که البته بخشی از آن به سایز ۱۹ اینچی رینگ‌های مدل فیس‌لیفت در مقایسه با رینگ‌های ۲۰ اینچی مدل قبلی مربوط می‌شود.

SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK350

با این حال در مجموع کیفیت سواری GLK با آرامش و نرمی بیشتری در مقایسه با X۳ همراه است و با جاده‌های پر دست‌انداز کشورمان سازگارتر به نظر می‌رسد. همچنین احساس راننده از میزان فرمان‌پذیری سری جدید نسبت به مدل قبلی اندکی متفاوت و بهبود یافته است و واکنش‌های سیستم تعلیق در مدل ۲۰۱۳ به لطف مجموعه اسپرت AMG بیش از گذشته به مدل سدان C کلاس نزدیک است. علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور موتور نسبت به سری قبل، واکنش‌های گیرباکس نیز بسیار سریع‌تر صورت می‌پذیرد و تمامی این عوامل زمینه غلبه مدل ۲۰۱۳ بر نمونه قدیمی را در آزمون شتاب فراهم می‌آورند.

در مجموع سواری سری جدید GLK نرم‌تر و شهری‌تر از مدل‌های اولیه به نظر می‌رسد و پیشرانه ارتقاء یافته نیز ضمن عملکرد بهتر، اشتهای خود را نسبت به مصرف بنزین از دست داده است، تغییر محل اهرم تعویض دنده از کنسول میانی به پشت فرمان عالی به نظر می‌رسد و به‌ویژه در هنگام دورزدن‌ها و پارک دوبل که چندین تعویض دنده لازم است، رفاه اعتیاد آوری را به راننده هدیه می‌دهد، همچنین شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان به خوبی می‌توانند حس‌وحال راندن یک خودروی اسپرت را القا کنند که در ترکیب با صدای گیرای اگزوز لذت رانندگی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

در پایان ضمن تشکر از همکاری آقایان، مهندس مسعود علیزاده‌نیا (GLK ۲۰۱۳) و کیان رشیدیان (GLK ۲۰۰۹) که در تهیه این نوشتار با ماهنامه تخت گاز همکاری صمیمانه داشتند، جدول مشخصات فنی را به خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم.

مزایا ۲۰۱۳ : سواری راحت، هندلینگ نزدیک به مدل‌های سواری C کلاس، افزایش محسوس قدرت و گشتاور/ طراحی زیبا و کیفیت بالای فضای داخلی، کاهش مصرف سوخت، عملکرد فوق‌العاده گیرباکس و هماهنگی کامل با پیشرانه، محل مناسب اهرم دنده، ترمز عالی، پیشرانه کم‌صدا، ارگونومی مناسب و بهبود فضای داخلی نسبت به مدل‌های پیشین

معایب ۲۰۱۳ : طراحی ظاهری نه‌چندان هماهنگ، قیمت بسیار بالا، عدم امکان انتخاب تجهیزات رفاهی، قابلیت‌های اندک خارج از جاده‌ای، شرایط نه‌چندان روشن خدمات پس از فروش، فضای کمتر برای سرنشیان عقب در مقایسه با نسل جدید X۳

SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK350

SUV اعیانی: مرسدس بنز GLK350
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      400ميليون؟؟؟
      يكي بيايد به من 400 ميليون بده شوهرش ميشم
      دي

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج