۶۸۵۲۹۱
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

تاثیرگذارترین شرکت ها در اقتصاد دنیا کدامند؟ این سوالی است که همیشه در رسانه ها مطرح می شود و پاسخ های مختلفی به این می دهند، ولی بهترین پاسخ را که در میان گزارش های رسانه های مختلف و نظر کارشناسان اقتصادی مشترک است می توان این طور بیان کرد: شرکت هایی بیشترین تاثیر را روی اقتصاد دنیا دارند که گردش مالی بالاتری دارند، محصولات بهتری به بازار مصرف عرضه می کنند و برای افراد بیشتری فرصت شغلی ایجاد می کنند.

روزنامه سازندگی - مونا مشهدی رجبی:

۱. ده شرکت بزرگ دنیا برای بیش از ۸ میلیون نفر شغل ایجاد کرده اند.
2. 29 درصد مشاغل ایجاد شده توسط این ده شرکت، در وال مارت ایجاد شد.
۳. ۲.۷۵ میلیون شغل توسط شرکت های نفتی این فهرست ایجاد شد.
4. شرکت های نفتی 33 درصد از مشاغل ایجاد شده توسط این شرکت ها را به خود اختصاص دادند.
۵. درآمد وال مارت در سال گذشته معادل GDP کشور لهستان بود.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

تاثیرگذارترین شرکت ها در اقتصاد دنیا کدامند؟ این سوالی است که همیشه در رسانه ها مطرح می شود و پاسخ های مختلفی به این می دهند، ولی بهترین پاسخ را که در میان گزارش های رسانه های مختلف و نظر کارشناسان اقتصادی مشترک است می توان این طور بیان کرد: شرکت هایی بیشترین تاثیر را روی اقتصاد دنیا دارند که گردش مالی بالاتری دارند، محصولات بهتری به بازار مصرف عرضه می کنند و برای افراد بیشتری فرصت شغلی ایجاد می کنند. یعنی شرکت هایی که ضمن ایجاد درآمد برای خود، برای افراد دیگری هم در دنیا درآمد ایجاد می کنند و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی دنیا دارند.

با این تعریف به سادگی می توان شرکت هایی که بالاترین درآمد را در سال گذشته داشتند، در رده تاثیرگذارترین شرکت های دنیا قرار دارد. در حالت کلی می توان این طور بیان کرد: شرکت های بزرگ صنعتی و تولیدی که گردن مالی زیادی دارند، نقشی مهم و کلیدی در اقتصاد دنیا ایفا می کنند. بزرگی درآمد و گردش مالی برخی از این شرکت ها با اقتصادهای تاثیرگذار دنیا برابر است و به همین دلیل اهمیت زیادی روی ساختار و عملکرد اقتصادی جهان دارند. طی سال های اخیر اغلب شرکت های نفت و گاز بیشترین سهم را در میان 10 شرکت بزرگ فورچون ایفا می کنند.

بزرگی درآمد و گردش مالی برخی از این شرکت ها با اقتصادهای اثرگذار دنیا برابر است و به همین دلیل اهمیت زیادی روی ساختار و عملکرد اقتصادی جهان دارند. طی سال های اخیر اغلب شرکت های نفت و گاز بیشترین سهم را در میان 10 شرکت بزرگ فورچون داشتند و در سال 2018 میلادی برای اولین بار شرکت اپل آمریکا توانسته است جایی در این فهرست داشته باشد. برای اینکه فهرست پردرآمدترین و به دنبال آن اثرگذارترین شرکت های دنیا در اقتصاد را در سال 2018 میلادی ارائه دهیم به نشریه فورچون رجوع کردیم.

این نشریه هر ساله گزارشی در مورد شرکت هایی که بالاترین درآمد را دارند ارائه می دهد و فهرستی از برترین شرکت ها تهیه می کند. در سال جاری هم برترین شرکت ها از نظر میزان درآمد معرفی شده اند که خلاصه ای از وضعیت عملکرد و هر یک از این شرکت ها ارائه می دهیم. البته باید در نظر داشت که این رده بندی برمبنای آخرین درآمد اعلام شده تهیه می شود ولی طی سال های اخیر ده شرکتی که در اینجا معرفی می شود در میان اثرگذارترین شرکت های دنیا قرار داشته اند.

وال مارت

بزرگ ترین شرکت دنیا، شرکت وال مارت است. در سال 2018 میلادی برای چندمین سال پی در پی این شرکت خرده فروش آمریکایی در صدر فهرست شرکت های پردرآمد دنیا قرار گرفت. در این سال ارزش درآمد وال مارت برابر با 485.57 میلیارد دلار آمریکا اعلام شد. دفتر اصلی این شرکت در ارکانزاس آمریکا است و سام والتون در سال 1962 میلادی آن را راه اندازی کرد. طی 55 سال که از آغاز به کار این شرکت گذشته است، توانسته است مدت 25 سال به عنوان یکی از ده شرکت پردرآمد دنیا معرفی شود. این شرکت بزرگ خرده فروشی در دنیا بالغ بر 11 هزار فروشگاه در 27 کشور دنیا دارد و برای بالغ بر 2.3 میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است که 1.5 میلیون نفر از آنها در آمریکا و بقیه در دیگر کشورهای دنیا هستند.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

شرکت دولت گرید چین

این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۳۰ میلیارد دلار از فروش خدمات و تجهیزات الکترونیکی در دنیا درآمد کسب کرد و به همین دلیل در فهرست شرکت های پردرآمد سال ۲۰۱۸ میلادی جایگاه دوم را دارد. این شرکت برقی دولتی چین در سال ۲۰۰۲ میلادی راه اندازی شد و دفتر اصلی آن در شهر پکن است و توانسته است عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده تجهیزات صنعت برق را از آن خود کند. جالب این جاست که این جایگاه تنها با ۱۶ سال کار ایجاد شده است.

این شرکت در بخش گریدهای الکتریکی و فرآیند انتقال برق در دنیا فعالیت می کند که برای ۱.۹ میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است. بازارهای اصلی هدف محصولات تولیدی این شرکت فعال در صنعت برق کشورهای چین و برزیل و استرالیا و فیلیپین و ایتالیا هستند. این شرکت بزرگ برقی دنیا در شماری از شرکت های برقی دیگر نیز سهام دارد؛ به عنوان مثال ۴۱ درصد از سهام شرکت الکترانت کشور استرالیا به این شرکت چینی تعلق دارد و مدیرعامل آن از افزایش سرمایه گذاری این برند در شرکت های بین المللی خبر داده است.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

شرکت ملی نفت چین

این شرکت چینی در سال 2018 میلادی جایگاه سوم این فهرست را از آن خود کرده است زیرا توانسته است 299 میلیارد دلار درآمد کسب کند. شرکت ملی نفت چین که به اختصار CNPC نامیده می شود، در صنعت نفت و گاز طبیعی فعالیت می کند و در سال 1988 میلادی کارش را آغاز کرده است. دفتر اصلی این شرکت هم در پکن قرار دارد. نکته جالب در مورد سومین شرکت بزرگ و پردرآمد دنیا این است که این شرکت طی 16 ماه منتهی به جولای سال 2017 میلادی بدون مدیرعامل کار می کرد

و جدال قدرت در این شرکت مانع از انتخاب یک نفر به عنوان مدیر ارشد این شرکت بزرگ چینی شده بود. این شرکت نفتی را می توان شرکت مادر شرکت هایی از قبیل پترو چاینا دانست که در سال 2014 میلادی به عنوان چهارمین شرکت پردرآمد دنیا انتخاب شده بود. شرکت ملی نفت چین و شرکت پترو چاینا در سال های اخیر به صورت مشارکتی اقدام به فعالیت در سطح بین المللی می کنند و توانسته اند در تعداد زیادی از کشورهای خاورمیانه و آسیایی پروژه های بزرگی اجرا کنند.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

شرکت سینوپک چین

چهارمین رتبه هم به یک شرکت نفتی چینی اختصاص دارد که شرکتی دولتی است و سال قبل، ۲۹۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. این شرکت سال ۱۹۹۸ میلادی راه اندازی شده است و دفتر اصلی آن در پکن است. شرکت سینوپک، بزرگترین تولیدکننده مواد پتروشیمی، انواع سوخت و دیگر فرآورده های نفتی در چین است و در پروژه های اکتشافی و تولیدی زیادی فعالیت می کند. اصلی ترین بازار هدف محصولات این شرکت، بازار داخلی چین است. شرکت سینوپک ۸۱۰ هزار کارمند دارد و در سال های اخیر اقدام به خرید سهام شرکت های بزرگ فعال در صنعت نفت در سراسر دنیا کرده است.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

رویال داچ شل

پنجمین رتبه هم به یک شرکت نفتی بزرگ اروپایی اختصاص دارد. شرکتی که سال 1907 میلادی راه اندازی شده است و دفتر اصلی آن در هلند قرار دارد. این شرکت طی بیش از یک قرن اخیر فعالیت بسیار زیادی در سطح بین المللی داشته است. این شرکت بزرگ اروپایی بالغ بر 90 هزار کارمند دارد و تاکنون 22 بار در فهرست پردرآمدترین شرکت های دنیا جای گرفته است. رویال داچ شل در سطح بین المللی به فعالیت های اکتشاف نفت و گاز طبیعی مشغول است و تولید فرآورده های پتروشیمی در پالایشگاه های آن انجام می شود.

در سال گذشته این شرکت 272 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و سهام آن در سه بازار بزرگ و مهم سهام دنیا یعنی بازار نیویورک، لندن و آمستردام عرضه می شود. این شرکت نفتی در جریان کاهش نفت در دنیا شمار زیادی از نیروهای خود را اخراج کرد و برخی از پروژه های پرهزینه از قبیل حفاری در آلاسکا را متوقف کرد. طبق گزارش های رسمی این شرکت نفتی بزرگ دنیا، شل از سال 2018 میلادی اکتشاف حوزه های نفتی در کشور برزیل را آغاز خواهدکرد.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

اکسون موبیل

این شرکت بزرگ ترین شرکت نفت و گاز طبیعی با سهام عمومی در دنیاست که در سال ۱۹۹۹ میلادی راه اندازی شد و دفتر اصلی آن در ایرواین تگزاس است. این شرکت آمریکایی سال گذشته ۲۴۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است، ۷۷ هزار کارمند در دنیا دارد و این بیست و دومین باری است که توانسته در فهرست پردرآمدترین شرکت های دنیا قرار بگیرد. این شرکت زیرمجموعه های زیادی دارد که ازجمله آنها می توان به اکسون استرالیا، اکسون نفت گاز، امپریال اویل و موبیل اشاره کرد.

البته در سال های اخیر و در جریان وارد شدن منابع نفتی به آب و فعالیت های بهره برداری از حوزه های فراساحلی و انتقال نفت، این شرکت به دلیل مسائل زیست محیطی مورد توبیخ قرار گرفت و بسیاری از رسانه ها از خدشه دار شدن اعتبار آن به دلیل بی توجهی به مسائل زیست محیطی صحبت می کنند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا پیش از انتصاب به این سمت، مدیرعامل اکسون موبیل بود.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

فولکس واگن

هفتمین شرکت بزرگ و پردرآمد دنیا در سال 2017 میلادی، یک شرکت فعال در صنعت خودروسازی بود. این شرکت سال 1837 میلادی در ولکس برگ آلمان راه اندازی شد و هم اکنون محصولات آن به تمامی کشورهای دنیا عرضه می شود. این شرکت که در ابتدا تنها به تولید خودروهای سواری مشغول بود، هم اکنون در بخش تولید انواع کامیون و اتوبوس هم فعالیت می کند. گروه خودروسازی فولکس واگن بزرگ ترین شرکت خودروسازی در دنیا است که برای 600 هزار نفر در جهان شغل ایجاد کرده است. این بیست و دومین سالی است که این برند خودروسازی در میان 10 شرکت برتر دنیا در فهرست تهیه شده توسط فورچون جای گرفته است. درآمد این شرکت در سال گذشته، برابر با 240 میلیارد دلار آمریکا بود.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

تویوتا موتور

تویوتا دومین شرکت بزرگ خودروسازی در دنیاست که سال قبل ۲۳۷ میلیارد دلار از فروش محصولاتش درآمد کسب کرد. این شرکت که در سال ۱۹۳۷ میلادی در شهر تویوتا در ژاپن راه اندازی شده است، هم اکنون ۳۴۸ هزار کارمند در دنیا دارد و در بخش تولید خودرو و قطعات خودرو در دنیا فعالیت می کند. این شرکت تا سال ۲۰۱۲ میلادی بزرگ ترین شرکت خودروسازی و اولین شرکت خودروسازی دنیا بود که توانست رکورد تولید سالانه ۱۲ میلیون خودرو در دنیا را از آن خود کند. در سال های اخیر گزارش های زیادی از ایرادات فنی خودروهای تولید شده توسط تویوتا ارائه شده بود

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

و همین مسئله سبب شد تا این برند اقدام به فراخواندن شمار زیادی از خودروهای موجود در بازار کند. این تنها راهی بود که تویوتا در اختیار داشت تا اعتبار از دست رفته خود را جبران کند. در نتیجه این ایرادات فنی، شرکت تویوتا 4.5 درصد، زیان اقتصادی متحمل شد. یکی از اصلی ترین رقبای این برند خودروسازی، شرکت تسلاموتور است که در بخش تولید خودروهای الکتریکی در دنیا فعالیت می کند. همین رقابت تنگاتنگ بود که تویوتا را به سمت تولید خودروی پیروس سوق داد. خودرویی هیبریدی که 5.7 میلیون دستگاه از آن در سراسر دنیا مبادله شده است.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

اپل

این شرکت آمریکایی فعال در حوزه تکنولوژی در سال ۱۹۷۶ میلادی راه اندازی شد. این شرکت توسط استیو جابز و دو شریک دیگرش افتتاح شد و او تا زمان مرگش مدیریت این برند را برعهده داشت. دفتر اصلی این شرکت در کالیفرنیای آمریکا است و هم اکنون ۴۷۸ فروشگاه در ۱۷ کشور دنیا دارد. این شرکت به دلیل تولید محصولات متنوعی که نیاز افراد در رده های سنی و موقعیت های اجتماعی مختلف را برطرف می کند، عنوان بزرگ ترین شرکت فعال در عرصه تکنولوژی را در دنیا به خود اختصاص داده است. این شرکت، بزرگ ترین شرکت فعال در حوزه تکنولوژی در دنیای از نظر میزان دارایی و سرمایه است و بعد از سامسونگ دومین شرکت بزرگ تولیدکننده گوشی های موبایل در جهان است.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

شرکت اپل بالغ بر 110 هزار کارمند در دنیا دارد و درآمدی بالغ بر 233 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی از فروش محصولاتش در بازار جهانی کسب کرد. در یک دهه اخیر شرکت اپل با سرعت بالایی رشد کرد و محصولاتی که به بازار عرضه کرد با استقبال زیادی رو به رو شد. هم اکنون شرکت اپل تصمیم دارد روی بازار کشورهای چین و هند سرمایه گذاری کند زیرا رشد اقتصادی و افزایش درآمد مردم باعث افزایش توجه آنها به محصولاتی شده است که نمادی از فرهنگ مصرفی غرب است. شرکت اپل در نظر دارد وارد صنعت خودروسازی هم شود و قطعات الکتریکی مورد نیاز برای خودروهای برقی را تولید کند. انتظار می رود این سیاست زمینه را برای افزایش درآمد این برند آمریکایی فراهم کند.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید

بی پی

این شرکت یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز طبیعی چند ملیتی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی راه اندازی شده است. دفتر اصلی این شرکت در لندن پایتخت انگلستان واقع شده است و مدیرعامل کنونی آن رابرت دادلی است. این شرکت در بخش اکتشاف و تولید نفت در دنیا فعالیت می کند اگرچه فعالیت در بخش توزیع نفت هم از دیگر کارهایی است که این برند بزرگ نفتی به مجموعه فعالیت های خود افزوده است. هم اکنون بی پی در ۷۰ کشور دنیا پروژه هایی برای اجرا دارد و در سال های اخیر سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی های احیاشدنی و سوخت های زیستی را به مجموعه کارهای خود اضافه کرده است.

۸ میلیون فرصت شغلی در این ۱۰ اَبَر شرکت

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج