۶۸۵۵۵
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

آبادانی ها در حسرت ابتدایی ترین امکانات

آبادان در حالی به پنجم مهرماه سالروز شکست حصرش نزدیک می شود که هنوز داشتن ابتدایی ترین امکانات مثل فاضلاب و گاز شهری برای آبادانی های به مثابه یک رویا به شمار می رود.

خبرگزاری مهر: آبادان در حالی به پنجم مهرماه سالروز شکست حصرش نزدیک می شود که هنوز داشتن ابتدایی ترین امکانات مثل فاضلاب و گاز شهری برای آبادانی های به مثابه یک رویا به شمار می رود.

در آستانه سالروز شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ و هفته دفاع مقدس، دوباره نگاه ها به سمت شهرهای جنگ زده و کانونهای اصلی هشت سال جنگ تحمیلی دوخته می شود ولی شهرهای آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و شوش همچنان از داشتن ساده ترین و ابتدایی ترین امکانات شهری که در سایر شهرهای ایران سالها قبل مرتفع شده است روزگار می گذرانند.

اما آبادان که زمانی لقب عروس خلیج فارس را یدک می کشید این روزهای با معضلات بسیار جدی در حوزه شهری خود مواجه است و مردم این شهر از نداشتن آنها به شدت در نگرانی هستند. آبادان که زمانی وجود امکانات بی نظیر مورد تائید بسیاری از مردم آن زمان ایران بود و این موارد از آن یک شهر پیشرفته و بی نظیر ساخته بود اکنون حتی از داشتن فاضلاب ساده در رنج است و مشکل خروج فاضلاب برای اغلب مردم این شهر به موضوعی لاینحل تبدیل شده است.

قدمت ۹۰ ساله فاضلاب

فرماندار آبادان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اکنون یکی از معضلات جدی شهر آبادان، نبود شبکه فاضلاب در این شهرستان است، عنوان کرد: متاسفانه شبکه فاضلاب موجود در آبادان که در اغلب مناطق نیز وجود ندارد بسیار قدیمی و فرسوده است.

آبادانی ها در حسرت ابتدایی ترین امکانات

بهرام ایلخاص زاده افزود: برخلاف گفته های مطرح شده، آبادان در قبل از جنگ تنها در دو یا سه منطقه فاضلاب داشت و سایر مناطق این شهر فاضلاب شهری نداشتند. اغلب فاضلاب های خانگی نیز از طریق انهار موجود در محلات جاری می شد.

وی افزود: فاضلاب موجود در آبادان، ۹۰ سال قدمت دارد و اغلب این شبکه گذاری در مناطق شرکت نفتی ایجاد شده است و سایر مناطق عادی آبادان از همان ابتدا دارای شبکه فاضلاب نبودند. شبکه فعلی اکنون واقعا فرسوده است و با قدمت ۹۰ ساله و تحمل هشت سال جنگ شدید واقعا دیگر کارایی دفع فاضلاب را ندارد ضمن اینکه شهر بسیار گسترش پیدا کرده و اکنون به شبکه های جدیدی نیاز دارد.

این در حالی است که در مدت اخیر که جنگ تمام شده و مردم به شهر خود بازگشته اند هیچ کاری برای حل مشکل فاضلاب در شهرستان آبادان انجام نشده است به خصوص اینکه در این مدت نسبتا طولانی، با اندکی برنامه ریزی کارهای ماندگاری می شد برای شهر آبادان انجام داد.

این در حالی است که به گفته استاندار خوزستان؛ در دولت های نهم و دهم اعتبارات اختصاص یافته به این استان حدود ۹ برابر شده است و این یعنی اینکه شهرهای خوزستان نیز از این قاعده بهره منده بوده اند ولی چرا در این مدت کاری برای آبادان صورت نگرفت و شبکه فاضلاب آبادان هنوز درگیر کارهای ابتدایی است را باید از مسئولان این شهر سئوال کرد.

مشکل فاضلاب را باید در مدیریتهای ضعیف جستجو کرد

محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس که چندین دوره تجربه نمایندگی مردم این شهر را در کارنامه دارد در این خصوص عنوان کرد: پاسخ این کم کاری ها و بی توجهی ها را باید درشیوه عملکرد مدیرانی که در این مدت سکان هدایت آبادان را به دست گرفته اند مشاهده کرد.

آبادانی ها در حسرت ابتدایی ترین امکانات

وی تصریح کرد: متاسفانه در مدت اخیر مدیران کاردان، شایسته و دلسوزی در آبادان حضور نداشته اند به همین دلیل اغلب بودجه هایی که با تلاش فراوان و رایزنی با دولتهای مختلف به آبادان و حتی خرمشهر اختصاص می یافت به صورت غیرکارشناسی هزینه می شد و اکنون وضع در شهرهای آبادان و خرمشهر بعد از سالهای سال از پایان جنگ به گونه ای است که این دو شهر مطرح کشور از داشتن ابتدایی ترین امکانات مثل شبکه فاضلاب محروم هستند.

انصاری عنوان کرد: اکنون آبادان از داشتن برق پایدار، آب با کیفیت، گاز شهری، شبکه فاضلاب، فضای تفریحی بانشاط و امکانات آموزشی مناسب بی بهره است در حالیکه این موارد سالهاست در شهرهای دیگر کشور حل شده است و مردم این مناطق دغدغه این مسائل را ندارند به همین دلیل به یقین می توان گفت باید ضعف را در مدیران و در برخی موارد کم توجهی دولتها به شهرستان آبادان دید.

وی تاکید کرد: شبکه فاضلاب آبادان اکنون با مجوزی که بانک مرکزی صادر کرد از طریق فروش اوراق مشارکت، تامین اعتبار شده است ولی بازهم مشاهده می کنیم که کار کند شده و در برخی موارد حتی فعالیت شبکه گذاری فاضلاب متوقف شده در حالیکه حفاری های فراوانی مردم را اذیت کرده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس عنوان کرد: اکنون به گفته مسئولان شهر، حدود ۹۰ میلیارد تومان اوراق برای این طرح به فروش رسیده ولی در برخی موارد می شنویم که طرح به علت نبود اعتبار و بودجه راکد مانده است. به نظر می رسد باید پیگیری شود که پولی که به اسم مردم آبادان دریافت شده به کجا رفته است.

آبفا تحرک بیشتری به کار بدهد

در همین خصوص جواد سعدون زاده دیگر نماینده آبادان در مجلس نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روند اجرای طرح فاضلاب در آبادان به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

جواد سعدون زاده افزود: اعتبارات بخش فاضلاب که در دست آبفا خوزستان قرار دارد بر مبنای اوراق مشارکت بوده است و این اوراق همانند پول نقد است. متاسفانه میزان کمی از این اعتبارات در آبادان هزینه شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

سعدون زاده از علوانیه، شطیط، ایستگاه ۱۲ و کوی ملت به عنوان بخشهای بحرانی فاضلاب آبادان نام برد و تصریح کرد: هر چند که مسئولان محلی و در راس آن فرماندار آبادان، تعهدات قابل قبولی را در این خصوص به وجود آوردند اما آبفای خوزستان متاسفانه از آن تحرک و چالاکی لازم برای اجرای پروژه ها برخوردار نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس یادآور شد: این مسئله متوجه مدیریت ضعیف اداره فاضلاب در آبادان است. اداره آبفای آبادان باید آن اعتبارات را که برای سرعت بخشی و اتمام پروژه شبکه فاضلاب آبادان لازم است را پیگیری و دنبال کند.

وی افزود: امیدواریم تا در ماه های منتهی به پایان سال ۹۲ شاهد این باشیم که موضوع فاضلاب در نقاط بحرانی یاد شده و به خصوص در حاشیه شهر هر چه سریعتر جمع شود.

همه شهرها در معرض حفاری فاضلاب

عضو شورای شهر آبادان نیز در خصوص اجرایی شدن پروژه فاضلاب در آبادان گفت: به علت درگیر شدن اغلب مناطق شهر با حفاریهای طرح فاضلاب آبادان، انتظار داریم مسئولان سرعت بیشتری به این طرح ببخشند.

آبادانی ها در حسرت ابتدایی ترین امکانات

سید فیاض موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت حفاری و پروژه ساخت فاضلاب شهرستان آبادان با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان اظهار کرد: مسئولان طرح فاضلاب به صورت گسترده کار را شروع کردند اما نواقصی و کمبودهایی وجود دارد که من از مسئولان مربوطه استدعا دارم به مسئله فاضلاب عنایت ویژه ای داشته باشند.

موسوی افزود: در صورت حل شدن این مشکل، شهرداری می تواند خیابانهایی را که برای ساخت این پروژه حفاری شده اند را سریعتر آسفالت کند تا مشکلات مردم به خصوص در فصل بارندگی و فصل زمستان به حداقل برسد.

وی افزود: مجریان طرح فاضلاب آبادان هرچه سریعتر حفاری هایی که انجام شده و لوله هایی را که نصب کرده اند کارهای تکمیلی آن را به اتمام برسانند تا شهرداری سریعتر بتواند نوارهای حفاری شده را آسفالت کند.

عضو شورای شهر آبادان اظهار کرد: با بازدیدهایی که از سطح شهر انجام صورت گرفته، لوله های اصلی فاضلاب نصب شده ولی هنوز انشعابات انجام نشده و ما نمی خواهیم که دوباره کاری شود و مجددا شروع به آسفالت کنیم.

موسوی با اشاره به مناطق سلیچ، شطیط، علوانیه، ذولفقاری و کوی ملت گفت: مسئولان فاضلاب که در گذشته ما با آنها ملاقات داشتیم قول تسریع در اتمام طرح فاضلاب در این مناطق را به ما داده بودند ولی متاسفانه تاکنون در برخی از این مناطق لوله گذاری شده ولی به شبکه اصلی هنوز وصل نشده و این باعث می شود که شهرداری نتواند در این مناطق اقداماتی انجام دهد.

پیشرفت کار مناسبت نیست

فرماندار آبادان اما در این خصوص گفت: اکنون فعالیتهای در ساخت شبکه فاضلاب آبادان در شش جبهه کاری در حال انجام است و نمی توان گفت که کار راکد مانده ولی سرعت لازم را ندارد و این مستلزم حمایتهای بیشتر از سوی دولت برای این کار ماندگار برای مردم آبادان است.

ایلخاص زاده تاکید کرد: موانعی که در آبادان برای ایجاد فاضلاب وجود دارد در هیچ نقطه کشور وجود ندارد به همین دلیل کار ساخت شبکه فاضلاب آبادان سرعت لازم را ندارد و مرتبا توقفهایی در کار ایجاد می شود. برای نمونه در برخی مناطق پیشرفت کار روزی یک متر است.

وی توضیح می دهد: بافت خاک آبادان روان است و در اغلب مناطق ریزش خاک در حین حفاری به وجود می آید و این مسئله کار را بسیار سخت می کند. همچنین آبهای سطحی در آبادان بسیار بالا است به گونه ای که ارتقاع آبادان از طرح دریا تنها یک متر است و در اغلب مناطق با ۶۰ متر حفاری می توان با آب رسید که این موارد سرعت کار را به شدت پائین آورده است.

ایلخاص زاده تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته دو سال برای تکمیل شبکه فاضلاب زمان نیاز بود که اکنون یک سال آن گذشته است ولی با وجود اینکه با فروش اوراق مشارکت پول مناسبی به این طرح رسید ولی بازهم نگاهمان به دولت است تا در این خصوص ما را با تزریق اعتبار جدید یاری کند زیرا هزینه های این طرح نسبتا به ارزیابی های اولیه بسیار بالا رفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شکور

      والا خجالت داره . . .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلا خجالت داره

    • رضا

      زیر خونه ها نفت ، امکانات در حد فاضلاب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج