جاباما
۶۸۵۵۶۵
۵۰۴۶
۵۰۴۶
پ

زودانزالی؛ مشکلی شایع در آقایان

ازدواج یکی از ارکان مهم در دین اسلام محسوب می شود و در این میان، یکی از عواملی که باعث سوق دادن افراد به سمت ازدواج می شود، برقراری روابط زناشویی صمیمانه و منظم است اما گاهی مسائلی پیش می آید که این ارتباط زناشویی را سخت و آزاردهنده می کند.

هفته نامه سلامت - محبوبه ریاستی: ازدواج یکی از ارکان مهم در دین اسلام محسوب می شود و در این میان، یکی از عواملی که باعث سوق دادن افراد به سمت ازدواج می شود، برقراری روابط زناشویی صمیمانه و منظم است اما گاهی مسائلی پیش می آید که این ارتباط زناشویی را سخت و آزاردهنده می کند. یکی از این مسائل و اختلالات، زودانزالی آقایان است. در این رابطه با دکتر محمدرضا صفری نژاد، اورولوژیست و سکس تراپیست گفت و گویی کرده ایم که در ادامه می خوانید.

یکی از مشکلات شایع در آقایان مشکل زودانزالی است. در این باره توضیح دهید.

اختلالات جنسی در مردان طیف بسیار وسیعی دارد و از شایع ترین آنها می توان به اختلال در نعوظ، اختلال در میل جنسی و اختلال در انزال اشاره کرد. هر یک از این اختلالات به چند رده دیگر تقسیم می شود. اگر بخواهیم به اختلال در انزال مردان بپردازیم، نخست باید بگوییم آن را به ۵ زیررده یعنی انزال زودرس، انزال دیررس، نبود انزال، انزال دردناک و انزال پسگرد، تقسیم می کنیم.

زودانزالی؛ مشکلی شایع در آقایان

آنها را چگونه تعریف می کنید؟

انزال زودرس: اگر انزال هنگام رابطه زناشویی قبل از 2 دقیقه صورت گیرد به آن انزال زودرس گفته می شود.

انزال دیررس: وقتی مدت زمان انزال بیش از حد طولانی شود یعنی به 15 تا 20 دقیقه برسد انزال دیررس است؛ البته در صورتی که تحریک جنسی کافی باشد.

نبود انزال یا انزال خشک: در این نوع از اختلال مرد در یک رابطه زناشویی به هیچ وجه انزال را تجربه نمی کند.

انزال پسگرد: انزال پسگرد شیوع زیادی بین مردان جامعه دارد. مرد هنگام رابطه زناشویی انزال را احساس می کند، ولی مایع منی از مجرای ادرار خارج نمی شود و به مثانه بر می گردد و سپس با ادرار دفع می شود بسیاری از بیماری ها ممکن است باعث انزال پسگرد شوند. در مردانی که دچار بیماری دیابت هستند که عروق محیطی درگیر شده است انزال پسگرد بیشتر دیده می شود.

انزال دردناک: انزال دردناک معمولا ناشی از عفونت های غده پروستات است که فرد هنگام خروج مایع منی دچار سوزش از مجرای ادرار می شود که گاه بیماران آن را به آب داغ تشبیه می کنند.

آیا انزال قبل از ۲ دقیقه دلیل قطعی برای وجود انزال زودرس است؟

شایع ترین نوع اختلال انزال، انزال زودرس است. در علم پزشکی هر بیماری تعریف خاص خود را دارد. بنابراین مردان بعد از خواندن این مطلب نباید تصور کنند که علائمی شبیه به آن دارند. انزال زودرس حتما باید در تعریف علمی بگنجد. اگر مردی در بیش از 50 درصد از روابط زناشویی اش ظرف 2 دقیقه دچار انزال شود انزال زودرس دارد. البته همین تعریف هم مشروط بر آن است که مرد و زن روابط زناشویی منظمی داشته باشند. رابطه زناشویی منظم یعنی مرد و زن هر هفته 2 تا 3 بار رابطه زناشویی داشته باشند.

ممکن است فردی از ابتدا دچار انزال زودرس باشد و بعد از ازدواج شدیدتر شود؟

انزال زودرس یا اولیه یا ثانویه:

انزال زودرس اولیه: یعنی فرد از همان ابتدا دچار انزال زودرس است.

انزال زودرس ثانویه: فردی که مدت ها پس از داشتن رابطه زناشویی طبیعی مثلا بعد از 15- 19 سال ، دچار انزال زودرس شده است (یعنی قبل از آن هیچ مشکلی نداشته). ثانویه ممکن است به دلیل وجود بیماری هایی باشد که شایع ترین آنها عفونت و التهاب پروستات است. مردانی که با این شکایت به پزشک مراجعه می کنند، مستلزم بررسی های تخصصی تری هستند. البته انزال زودرس دلایل گوناگونی دارد که یکی از آنها عفونت در پروستات است.

افرادی که رابطه زناشویی منظمی ندارند، مشکلات عاطفی دارند و افراد مضطربی هستند، دچار یکی از اختلالات هورمونی (مثلا غده تیروئید پرکار دارند) ممکن است دچار انزال زودرس شوند. بنابراین در مراجعه به پزشک حتما باید همه موارد را در نظر بگیرند تا تصمیم درستی اتخاذ شود. مثلا برای فردی که دچار عفونت پروستات است یا غده تیرویید پرکار دارد نمی توان از دارو استفاده کرد (دارو مدت انزال را بیشتر می کند). چنین داروهایی مشکل بیمار را حل نمی کند.

زودانزالی؛ مشکلی شایع در آقایان

آیا انزال زودرس در روابط زناشویی تاثیر منفی ایجاد می کند؟

انزال زودرس در برقراری رابطه زناشویی مشکلی ایجاد نمی کند. حدود ۳۰ درصد مردان جامعه دچار انزال زودرس هستند؛ یعنی از هر سه مرد یک نفر دچار این اختلال است. اغلب این مردان مشکلی هم ندارند. گاهی زن و شوهرها برای درمان مراجعه می کنند و وقتی علت را پرس و جو می کنیم می گویند خانم به ارضای جنسی یا ارگاسم نمی رسد. البته این برداشت نادرست است. چون طرفین از فیزیولوژی جسمی یکدیگر اطلاعی ندارند.

انزال زودرس مرد به این معنا نیست که زن ارضای جنسی را تجربه نکند. خانم ها برای رسیدن به ارگاسم یا ارضای جنسی نیاز به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تحریک کافی و موثر دارند و برای رسیدن به ارگاسم جنسی لزوما نیازی به برقراری رابطه واژینال ندارند و زن می تواند در یک نوبت رابطه زناشویی چند بار ارگاسم را تجربه کند. ولی مردها بعد از انزال دیگر تحریک پذیری ندارند. چون سیکل جنسی زنان یا مردان متفاوت است.

چه فرقی با هم دارند؟

سیکل جنسی چهار مرحله ای است: برانگیختگی، مرحله کفه (برقراری رابطه)، ارضای جنسی و فروکش جنسی. مردها غیر از این مراحل یک مرحله اضافی دارند؛ یعنی بعد از مرحله فروکش جنسی وارد مرحله تحریک ناپذیری می شوند و دیگر نمی توانند رابطه را از صفر آغاز کنند. زمان مرحله تحریک ناپذیری در افراد متفاوت است؛ از نیم ساعت گرفته تا بیشتر. هر قدر سن مردان بالاتر می رود، این زمان هم بیشتر می شود. مرحله فروکش در برخی از مردان، بخصوص مردان مسن، حتی به یک تا دو روز می رسد. با این حال، زنان بلافاصله بعد از اتمام رابطه زناشویی می توانند رابطه را دوباره از سر بگیرند.

چه درمان هایی برای انزال زودرس وجود دارد؟

معمولا افراد به دنبال درمان انزال زودرس نیستند؛ ولی گاهی این اختلال آنقدر شدید است که مرد حتی قبل از برقراری رابطه یا با کوچک ترین تحریک یا ظرف مدت زمان بسیار کم مثلا چند ثانیه دچار انزال می شود. اینجاست که نیاز به درمان پیدا می کند.

برای آن گروه از افرادی که مشکل انزال زودرس شان جدی است چه باید کرد؟

در وهله اول گول تبلیغات ماهواره ای را نخورند. برخی از تبلیغات ماهواره ای داروهایی برای درمان انزال زودرس ارائه می دهند که اصلا عملی نیست. مثلا می گویند فلان داروی گیاهی انزال زودرس را صد در صد درمان می کند. در علم پزشکی تاکنون داروی گیاهی برای اختلالات جنسی ساخته نشده است، اگر هم باشد تقلبی و کاملا بی تاثیر است.
درمان بسیار ساده است. درمان دارویی است و بیمار باید 3 تا 4 ماه از دارویی که پزشک تجویز کرده استفاده کند و بعد از این مدت به تدریج هر بار 25 درصد میزان دارو را کم می کنیم تا به صفر برسانیم. قطع یکباره دارو مضر است و باعث می شود بیمار به نقطه اول برگردد. اگر مراحل دارودرمانی به خوبی سپری شود بیش از 70 تا 80 درصد مواقع بیماران بهبود کامل خود را باز می یابند و در همان حال باقی می مانند. هزینه داروها هم زیاد نیست.

خوب است بدانید انزال پدیده ای است که در آن دو دستگاه عصبی مرکزی و محیطی با هم هماهنگ می شوند تا انزال انجام شود. اگر این دو از نظم خارج شوند یکی از اختلالات انزالی رخ خواهدداد. برای این کار واسطه های عصبی وجود دارند که باعث ترشح سروتونین می شود. سروتونین موجب مهار انزال می شود و در افرادی که انزال زودرس دارند دارویی داده می شود تا میزان سروتونین مغز را افزایش دهد. بعضی از بیماران به روان درمانی و رفتاردرمانی هم نیاز دارند.

در نهایت این موضوع روی زندگی یک زوج چقدر تاثیر منفی می گذارد؟

اگر با مشکل انزال زودرس برخورد صحیح نشود می تواند منجر به عواقب ناخواسته جدی شود. مردانی که دچار انزال زودرس هستند، رضایت آنها از روابط زناشویی اندک است، اعتماد به نفس جنسی آنها کاهش می یابد، و سعی می کنند از برقرار کردن رابطه زناشوئی، فرار کنند. گاها آن منجر به افسردگی و مشکلات در رابطه با همسر می شود. همسران مردانی که انزال زودرس دارند، بیشتر مبتلا به عدم رضایت جنسی و عدم ارضاء و استرس فردی می شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج