۶۸۵۶۱۹
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

گام‌های پایانی دادگاه متهمان پرونده دکل نفتی

دادگاه متهمان پرونده دکل نفتی با سه قسمت کیفرخواست دکل، شناور و خرید ساختمانی که دیماه امسال آغاز شده است، دو جلسه تا پایان فاصله دارد.

خبرگزاری ایرنا: دادگاه متهمان پرونده دکل نفتی با سه قسمت کیفرخواست دکل، شناور و خرید ساختمانی که دیماه امسال آغاز شده است، دو جلسه تا پایان فاصله دارد.

«دکل نفتی گمشده» وقتی که نخستین بار سر زبان ها افتاد، واژه ای عجیب و غریب برای مردم ایران بود؛ چگونه ممکن است دکلی به آن بزرگی گم شود، به ایران نیاید و سر از خلیج مکزیک در بیاورد. این گویا یک معمای حل ناشدنی و موضوعی بود که در سه سال اخیر رسانه ای شد.

داستان خرید دکل نفتی در اواخر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با واسطه گری شرکت اماراتی دین (DEAN) اتفاق افتاد اما دکلی به ایران نرسید.

براساس این گزارش، مبلغ قرارداد دکل فورچونا ۹۱ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار و قرارداد شناور وایز ۱۶ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۸۵ دلار بوده است؛ شرکت تاسیسات دریایی، خریدار این دکل در زمان قرارداد شرکت دولتی بوده و اکنون یک شرکت خصوصی است.

اگرچه به گفته علیزاده طباطبایی وکیل یکی از متهمان این پرونده، دفتر حقوقی شرکت تاسیسات دریایی این قرارداد را «تایید نکرده وهمچنین مصوبه هیات مدیره برای عقد این قرارداد در زمان امضای قرارداد وجود نداشته است»، اما این قرارداد « بدون هیچ‌ گونه تغییری و برخلاف رویه ‌های شرکت، بدون تاییدیه مدیریت حقوقی و مدیریت مالی، امضا و مبادله شده است».

بیژن زنگنه وزیر نفت، نیز روز شنبه ۲۱ مرداد امسال، گفته بود، فردی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی ‌نژاد و با «سفارش او»، قرارداد ۳۰ دکل نفتی را بدون انجام «تشریفات مناقصه» منعقد کرده است.

او همچنین به تشکیل «پرونده مفصلی درباره این دکل ‌ها» اشاره کرده تا «خسارت و میزان ضرر و زیان این پرونده مشخص شود.»

به هرحال رسیدگی به این پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شد و محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ۲۶ شهریورماه امسال در صد وهجدهمین نشست خبری، این پرونده را از لحاظ محتوا بزرگ دانست و گفته بود که مدت‌ها طول کشید تا کیفرخواست آن صادر شود و به دادگاه برود.

او اما سوم دی امسال در صد و بیست ودومین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گفته بود که امروز نخستین جلسه دادگاه آن برگزار شده است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین اعلام کرد این پرونده هفت متهم دارد.

نخستین جلسه پرونده دکل نفتی که ۲۱ جلد و ۲۰۰ صفحه کیفرخواست برای متهمان است، سوم دیماه بصورت غیرعلنی در شعبه ۱۰۶۳ مجتمع امور اقتصادی تهران برگزار و پنج متهم در این جلسه حضور یافتند.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع یکی از این متهمان همان روز در گفت وگو با ایرنا با بیان این که این جلسه به قرائت کیفرخواست و طرح شکایت سازمان تاسیسات دریایی گذشته است، از وقت تنفس قاضی و ادامه رسیدگی به آن در تاریخ ۱۲ دی خبر داده بود.

علیزاده طباطبایی اتهام موکل خود را تحصیل مال نامشروع عنوان و اعلام کرد که به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه، نمی تواند توضیحات بیشتر ارائه کند. این پرونده پنج متهم دارد که سه نفر از آنها در خارج از کشور هستند.

البته او که پیشتر وکیل سیدعطاء الله مهاجرانی هم بود چندی قبل درباره وضعیت پرونده گفته بود: «تقریبا این پرونده جمع شده است چرا که در کیفرخواست‌های صادره برای سایر متهمان، اسمی از این فرد نیامده است؛ از سویی در پرونده هیچ دلیلی علیه موکل مطرح نشده بود البته این پرونده هنوز مختومه نشده است».

** جلسات دادگاه و دفاعیات متهمان و وکلای مدافع آنان دربرابر اتهامات وارده

دومین جلسه دادگاه متهمان پرونده دکل نفتی که سه شنبه ۱۲ دی برگزار شد، متهم اصلی پرونده بخشی از دفاعیات خود را ارائه کرد و قرار شد در جلسه بعدی متهم اصلی پرونده، بخش دیگر دفاعیات خود را ارائه کند.

دوشنبه ۱۸ دی جلسه سوم برگزار شد و این جلسه هم به دفاعیات متهم دیگر پرونده در برابر اتهامات وارده گذشت.
26 دی، سوم بهمن، 15 بهمن و 30 بهمن به ترتیب چهارمین، پنجمین، ششمین و هفتمین جلسه دادگاه متهمان

پرونده دکل نفتی به ریاست قاضی فضلعلی در شعبه 1063 مجتمع امور اقتصادی برگزار شد.

اما امروز یکشنبه 13 بهمن هشتمین جلسه دادگاه بود که علیزاده طباطبایی وکیل مدافع یکی از متهمان این پرونده در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا، چند و چون دادگاه امروز را به دلیل غیرعلنی بودن، به صورت کلی تشریح کرد.

علیزاده طباطبایی در این گفت وگو با بیان اینکه، طبق اعلام قاضی پرونده، جلسه آینده سه شنبه هفته آینده (22 اسفند) و جلسه آخر ، اردیبهشت سال 97 برگزار می شود، اظهارکرد: امروز رئیس دادگاه اعلام کرد که آخرین دفاع را از متهمان و وکلا در اردیبهشت سال 97 اخذ خواهد کرد.

وکیل یکی از متهمان پرونده دکل نفتی گفت: متهمان حاضر (2 نفر) دفاعیات را انجام دادند و بخشی از دفاعیات وکلای مدافع هم انجام و بخشی دیگر به جلسه آینده موکول شد.

وی ادامه داد: یک سری سوال از ما پرسیدند که پاسخ آن را با مستندات 400 صفحه ای ارائه کردم اما توضیحات آن به صورت شفاهی در دادگاه فرصت نشد و بخش دیگر دفاعیات جلسه بعد انجام خواهد شد.

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه درمورد اتهام اختلاف نظر وجود دارد، گفت: خود شرکت تاسیسسات دریایی می گوید این اتفاقی که افتاده و این دکل باید به موقع خریداری می شد و به داخل کشور می آمد تا فاز 14 پارس جنوبی فعالیت را آغاز می کرد، چون هزینه آن پرداخت شد اما اختلال عمده در تولید محصولات پتروشیمی ایجاد کرده است؛ لذا این شرکت شکایت را اخلال در نظام اقتصادی برشمرد و دفاع وکیل آنها اختلاس و کلاهبرداری است ومعتقدند نهایت اینکه مال دولت رفته است.

وی ادامه داد: اما آنچه در کیفرخواست آمده خیابت در امانت و تحصیل مال نامشروع است که البته به تشخیص دادگاه است که اتهام را اصلاح کند.

علیزاده طباطبایی کیفرخواست را سه بخش دکل، شناور و خرید ساختمان برشمرد و گفت: قسمت سوم کیفرخواست یعنی خرید ساختمان هفته آینده قرائت می شود که به موکل من مربوط نمی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت دست پاک احمدی نزاد عجب گندی زدی میگفت من نوکر مردم و خادم مردم هستم ساده زیست بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج