۶۸۵۶۵۴
۱۶ نظر
۵۰۰۴
۱۶ نظر
۵۰۰۴
پ

لاریجانی در ۱۴۰۰ می‎تواند نامزد اصلاح‎ طلبان باشد؟

محمدصادق جوادی حصار گفت: درصورتی‌که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای نداشته باشند و مجبورشوند بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند، آقای لاریجانی می‌تواند یکی از این گزینه‌ها در نظر گرفته شود، اما یک تجربه خیلی روشن از انتخابات گذشته نشان می‌دهد درصورتی‌که بنا باشد اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی به‌مانند روحانی حمایت به عمل‌آورند باید با یک گفتمان دادوستدی یعنی نوعی از ائتلاف روشن و شفاف دست به این کار بزنند که در صورت توقعی از او به سهم خواهی متهم نشوند.

رویداد ۲۴ نوشت: محمدصادق جوادی حصار گفت: درصورتی‌که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای نداشته باشند و مجبورشوند بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند، آقای لاریجانی می‌تواند یکی از این گزینه‌ها در نظر گرفته شود، اما یک تجربه خیلی روشن از انتخابات گذشته نشان می‌دهد درصورتی‌که بنا باشد اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی به‌مانند روحانی حمایت به عمل‌آورند باید با یک گفتمان دادوستدی یعنی نوعی از ائتلاف روشن و شفاف دست به این کار بزنند که در صورت توقعی از او به سهم خواهی متهم نشوند.

تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ زمان زیادی باقی‌مانده، اما جریانات سیاسی از هم‌اکنون به آن می‌اندیشند؛ بنابراین گمانه‌زنی درباره کاندیداهای احتمالی چندان سخت نیست.

در صورت روی ندادن هیچ پیشامد ناگهانی می‌توان به نام اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف از سوی اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی به‌عنوان کاندیدا اصولگرایان اشاره کرد، البته همان اندازه که به نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان کاندیداتوری محمدرضا عارف را چندان جدی بگیرند این احتمال درباره ابراهیم رئیسی از سوی اصولگرایان هم وجود دارد و در صورت وجود کاندیدایی مانند علی لاریجانی گرچه او در انتخابات ۹۶ به جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) پاسخ مثبت نداد، اما احتمال حمایت از سوی هم طیفی‌هایش از او بسیار زیاد است.

چهره‌های سیاسی در بین اصولگرایان دلیل این رفتار را چنین ارزیابی می‌کنند که مردم اعتدال را به تندروی ترجیح می‌دهند و ازآنجاکه علی لاریجانی به‌مانند سال‌های گذشته نمی‌اندیشد و منعطف‌تر رفتار می‌کند، بیش از دیگر کاندیداها موردقبول است. البته برخی از اصلاح‌طلبان نیز در خصوص علی لاریجانی دارای این نگاه هستند، بنابراین سؤالی که پیش می‌آید این است که در چه صورتی پس از اعلام کاندیداتوری علی لاریجانی اصلاح‌طلبان از او حمایت به عمل خواهند آورد؟

محمدصادق جوادی حصار از اعضای حزب اعتماد ملی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با احتمال اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از گزینه اعتدال‌گرایان یا اصولگرایان گفت: هر تصمیمی باید در آستانه انتخابات و با توجه به شرایط و مقتضیات زمانی اتخاذ شود، اما با توجه به امکانات اصلاح‌طلبان نباید به‌گونه‌ای رفتار کنند که درنتیجه آن هویت خود را از دست دهند با حفظ آن می‌توانند از هر گزینه‌ای بنا به شرایط و مقتضیات دفاع یا حمایت به عمل‌آورند و مانند سال‌های ۹۲ و ۹۶ پیش روند.

وی در ادامه ابراز کرد: مهم‌ترین عامل برای حضور از موضع اصلاح‌طلبی در ابتدا این است که به تعیین مجدد حضور و ظهور اصلاح‌طلبانه، تعریف روزآمد و کارآمدی از گفتمان اصلاح‌طلبی و مؤلفه‌هایی که این گفتمان را تعریف کردند، بپردازند و در مرحله انتخابات هر شرایطی که پیش آمد، بر اساس آن تصمیم گیرند.

این عضو حزب اعتماد ملی در این رابطه اظهار داشت: درصورتی‌که شرایط به‌گونه‌ای بود که اصلاح‌طلبان توانایی رقابت با کاندیدای خود را داشتند، عاقلانه آن است که چنین رفتار کنند و اگر به شکل دیگری رقم خورد به اقتضای آن باید تصمیم مناسبی در نظرگیرند؛ بنابراین مسئله خاصی تغییر نخواهد کرد به‌جز اینکه گفتمان تعریف خاص خود را داشته باشند و حدود و ثغور با دیگر گفتمان‌ها نزدیک به اصلاح‌طلبی یا منتقد آن تعریف شود که در این حالت طرفداران این جریان تکلیف خود را مشخص خواهند کرد و نوع حمایتشان را از اتاق فکر این طیف سیاسی نشان می‌دهند.

جوادی حصار درباره احتمال حمایت علی لاریجانی از سوی اصلاح‌طلبان تأکید کرد: مسئله مورداشاره بسیار به موضع آقای علی لاریجانی بستگی دارد. هیچ‌کس با شخص او نه عقد اخوت و نه دشمنی دارد مواضع کاندیداها در آستانه انتخابات است که اعلام حمایت یا عدم آن را از سوی اصلاح‌طلبان و صاحبان رأی می‌گیرد و در حقیقت شیوه مواجه آن‌ها بسیار تعیین‌کننده است.

وی دراین‌ارتباط افزود: درصورتی‌که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای نداشته باشند و مجبورشوند بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند، آقای لاریجانی می‌تواند یکی از این گزینه‌ها در نظر گرفته شود، اما یک تجربه خیلی روشن از انتخابات گذشته نشان می‌دهد درصورتی‌که بنا باشد اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی به‌مانند روحانی حمایت به عمل‌آورند باید با یک گفتمان دادوستدی یعنی نوعی از ائتلاف روشن و شفاف دست به این کار بزنند که در صورت توقعی از او به سهم خواهی متهم نشوند و اگر رأی اصلاح‌طلبان به‌قدری ارزشمند است که به آن نیاز داشته باشند برای جلب اش این کار باید قبل از تعریف ظرفیت و جایگاه‌ها صورت گیرد و این مسائل مشخص شود.

این عضو حزب اعتماد ملی در ادامه تصریح کرد: بدون گفت‌وگو و شفافیت از هر کاندیدایی حمایت به عمل آید، مصداق این مثل خواهد بود که «هر کس درختی شد از باغ دیگری باید منتظر صدای تبری باشد که آن را قطع می‌کند» بنابراین تجربه‌های گذشته باید چراغ راه آینده شیوه تعامل با کاندیداها باشد و غیرازاین مدنظر قرار گیرد، بسیار به‌دوراز منطق خواهد بود.

جوادی حصار درباره احتمال عدم حضور کاندیدای اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت‌ها یادآور شد: درصدد پیشگویی نیستم بر اساس تجربه نظر می‌دهم. امیدوار هستم که شورای نگهبان شیوه خود را تغییر دهد و یک کاندیدا تمام‌عیار اصلاح‌طلب وارد صحنه انتخابات شود ولی با توجه به تجربه گذشته این دغدغه وجود دارد که رفتار پیشین به تکرار درآید، درصورتی‌که این مسئله روی داد قطعاً باید آن‌قدر سنجیده عمل کنند که با صندوق رأی قهر صورت نگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: قهر یا غش کردن افراطی به سمت یکی از جریان‌ها ممکن است منجر به رفتارهای رادیکالی شود که در شان و عیار رفتار اصلاح‌طلبانه نیست، بنابراین باید تمام گزینه‌ها را بر روی میز داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عارف

      این همه پست کفایت نمیکنه؟؟؟بزار اشخاص جدید و کارامدتر بیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میگن باراک اوباما آلان بیکاره دنبال کار میگرده اما مسولان ما مادام العمر شاغلند

    • بدون نام

      خخخخ

    • سهیل

      می خواید رییسی نامزد اصلاح طلبا بشه خاتمی مال اصولگراها! خسته نشدین؟

    • بدون نام

      چشم انداز 1400 رو برای ما دهه شصتی ها گذاشتن تا گولمون بزنند وزدند،دهه هفتاد و هشتادی ها فریب نخورید لطفا

    • ایرانی

      ازهمین الان دارم میگم. دیگهرای به هیچ. کاندید ریاست جمهوری ویانماینده مجلسی نمیدم. روشن شد.! !!!!!!

    • بدون نام

      جمع کنین این مسخره بازیا رو
      فقط دنبال اینین که وی میشه رییس

    • بدون نام

      به همین خیال باشید

    • ممدجون

      انشاالله خیلی دوستدارم مردم حالشو بگیرن و ارای باطله از رای لاریجانی جلو بیافته توکل بخدا فقط بیاد

    • بدون نام

      ارشرفی گران به سوی اصلاح طلبان میروند

    • بدون نام

      بنظرم‌برا ۱۴۰۴ هم برنانه ریزی کنید. بیاید تو خیابونا واقعیتارو ببینید. مردوم ناراضین. مردم‌گشنه ان. مریم داغونن

    • منوچهر شمسی

      اقا من از حالا میگم رای نمیاره مگر اینکه ......؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خودتون می برید ومی دوزید مردم رو هم پشم حساب نمیکنین.....

    • بدون نام

      تا 1400 خیلی مونده.

    • بدون نام

      همه رو رد صلاحیت کنن بازم به لاریجانی رای نمیدیم گفته باشیم ...

    • ناشناس

      اقای لاریجانی بین مردم محبوبیت نداره و اگر کاندیدا بشه رای نمیاره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج