جاباما
۶۸۵۶۶۹
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

ظریف: چینی‌ها در نجات سانچی تعلل نکردند

وزیر خارجه با تاکید بر نبود تعللی از سوی چینی‌ها برای نجات ساکنان کشتی سانچی درباره انتقادات به وزارت خارجه در خصوص استفاده از بانوان در این وزارتخانه، گفت: ‌این انتقادات وارد است، ولی وزارتخارجه پیشنهاد سه سفیر زن را داده است. در سطح ادارات نیز چندین نفر از بانوان معرفی شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: وزیر خارجه با تاکید بر نبود تعللی از سوی چینی‌ها برای نجات ساکنان کشتی سانچی درباره انتقادات به وزارت خارجه در خصوص استفاده از بانوان در این وزارتخانه، گفت: ‌این انتقادات وارد است، ولی وزارتخارجه پیشنهاد سه سفیر زن را داده است. در سطح ادارات نیز چندین نفر از بانوان معرفی شده‌اند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز میزبان ظریف وزیر خارجه برای پاسخگویی به ۱۹ سوال ۱۴ نفر از نمایندگان برگزار شد.

پژمان‌فر نماینده مجلس از وزیر خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه درباره ربایش فرهنگی حکیم نظامی توسط دولت آذربایجان پرسید و اینکه چه تضمینی وجود دارد این اتفاق رخ ندهد.

همچنین پژمان‌فر درباره اعطای تابعیت به مهاجران به ایران سوالی را مطرح کرد و گفت که عملکرد وزارت خارجه درباره اصرار کنسولگری عراق نسبت به صدور ویزا در زمان اربعین از طریق دفاتر غیرقانونی چیست؟

وزیر خارجه در پاسخ به این سوالات گفت: مقابله با اینگونه اقدامات و ربایندگی فرهنگی با روش‌های مختلف انجام می‌شود. ما آن مسیرها را می‌رویم ولی اینکه مفاخر ایران موجب هویت سایر کشورها می‌شوند افتخاری برای ماست.

ظریف ادامه داد: وقتی همه اشعار نظامی، فارسی است و در فرهنگ کشور دیگری می‌آید آن را عامل هویت خود می‌دانیم، هویت ایرانی و فارسی نظامی را نمی‌توانند تغییر دهند البته که ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم.

پژمان‌فر از توضیحات وزیر درباره این سوال قانع نشد.

وزیر خارجه درباره سوال دیگر پژمان‌فر در خصوص اعطای تابعیت توضیح داد: ما در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری و قانون، تابعیت به مسئولان داده‌ایم ولی اگر کسی تابعیت قبلی خود را بخواهد حفظ کند نمی‌توانیم تابعیت بدهیم و متقاضیان هم یا تابعیت،‌ یا اقامت دائم با تشخیص کمیسیون‌های تخصصی مربوطه می‌دهیم. تصمیم‌گیری درباره این سوال به بعد موکول شد.

وزیر خارجه درباره سوال سوم پژمان‌فر نیز توضیح داد: اصرار و تاکید وزارت خارجه بر صدور ویزا از مجاری قانونی است اما صدور ویزای کشورهای دیگر از اختیارات همان کشور است.

پژمان‌فر در مورد این سوال قانع شد.

فاطمه حسینی نماینده تهران در ادامه این سوال را از وزیر خارجه مطرح کرد که چرا اقدامات شایسته‌ای برای حضور پررنگ بانوان در جایگاه‌های ارشد وزارت خارجه صورت نگرفته است، در پاسخ به این سوال ظریف گفت: انتقاد و سوال شما وارد است. حضور بانوان در وزارت امور خارجه خوب نیست. ولی ما معاون وزیر خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و سفیر زن منصوب کردیم. در حال حاضر سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کردیم و در سطح روسای ادارات هم چندین نفر از بانوان را معرفی کردیم.

حسینی از این توضیحات وزیر قانع شد.

در ادامه فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب این سوال را از ظریف پرسید که بسته ماندن مرزهای استان کرمانشاه آثار زیان‌باری بر منافع ملی کشور وارد کرده است، وزارت خارجه در این رابطه چرا اقدامی نمی‌کند، سوالی که با پاسخ‌های وزیر باعث قانع شدن سوال‌کننده شد.

علی ادیانی نماینده قائمشهر این سوال را مطرح کرد که علت عدم اجرای کامل شرایط نه‌گانه رهبری و شرایط مندرج در مصوبه مجلس درباره برجام چیست؟

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال گفت: ما در چارچوب و تحت نظر هیات نظارت عمل کردیم که گزارشات آن ارائه شده است.

در مورد این سوال قرار شد ادیانی راد بعد از دریافت گزارش مکتوب اظهارنظر کند.

در ادامه مرادی نماینده قروه این سوال را از ظریف مطرح کرد که علت عدم تبدیل قطعنامه ۵۹۸ به معاهده فیمابین دولت ایران و عراق چیست که ظریف در پاسخ گفت: ما همه تلاش خود را برای اجرایی شدن تعهدات ۵۹۸ به کار گرفته و در آینده هم همین روال را پیش خواهیم گرفت.

مرادی از پاسخ وزیر قانع شد.

محمودزاده نماینده مهاباد هم درباره دلیل سستی و عدم رسیدگی دولت به وضعیت ملوانان کشتی سانچی سوالی را مطرح کرد و در توضیح گفت: هشت روز بعد از این حادثه کشتی ما غرق شد در حالیکه چینی‌ها شرایط را مدیریت کردند. رییس‌جمهور نیز شش روز بعد ورود پیدا کرد و شما هم به عنوان وزیر خارجه چهار روز بعد وارد قضیه شدید.

در پاسخ به این سوال ظریف اظهار کرد: ما در همان لحظه و همان روز تصادف در محل حادثه حضور پیدا کردیم. ما در کنسولگری در تمامی مراحل پای کار بودیم و ستاد بحران در وزارت خارجه تشکیل شد ولی در هیات دولت با دستور رییس‌جمهور قرار شد ستاد بحران با ریاست آقای ربیعی وزیر کار تشکیل شود که اینگونه هم شد. هیچ گزارشی مبنی بر تعلل چینی‌ها نه دیدیم و نه به آن رسیدیم. پاسخ‌های وزیر نتوانست محمودزاده را قانع کند.

کریمی قدوسی نماینده مشهد همچنین این سوال را از وزیر خارجه مطرح کرد که چرا وزارت خارجه برای حل مشکل ۲۶۰ زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان تلاشی نمی‌کند، وزیر خارجه در پاسخ گفت: ما همه تلاش خود را برای آزادی زندانیان به کار گرفته و در آینده هم همین کار را خواهیم کرد. آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر موضوع مهم و مورد پیگیری دائمی ماست. هر اقدامی لازم باشد انجام می‌شود.

کریمی قدوسی از پاسخ وزیر خارجه قانع نشد.

سوال بعدی را مجددا کریمی قدوسی مطرح کرد که ماهیت باند نیویورک و نقش وزیر در شکل‌گیری این باند که تلاش می‌کرده راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند، چیست که کریمی قدوسی از پاسخ‌های وزیر در این باره قانع نشد.

بیگی نماینده تبریز نیز این سوال را مطرح کرد که علت بلاتکلیفی برخی از سفارتخانه‌ها و عدم حضور سفرا در حوزه ماموریتی و دخالت برخی افراد صاحب نفوذ در معرفی سفیر بدون توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور چیست به طوری که هنوز هم سفیر تعیین نشده و با سرپرست اداره می‌شود.

وزیر خارجه در پاسخ گفت: حمید ناطق نوری چهار سال مشاور بنده بوده، در اداره کل اروپا کار کرده، ما او را بررسی کردیم، توانمندی‌های لازم را داشت البته با مشکل روبرو شد که آن هم حل شد. انتخاب ایشان هیچ ارتباطی با نسبت او با اقای ناطق نوری ندارد. ایشان هیچ دخالتی نداشته است. خودش اعلام انصراف کرده، ایشان مشکلی برای سفیر شدن ندارد.

بیگی از پاسخ‌های وزیر درباره این سوال قانع نشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا همه چیز رو برعکس میگید نکنه سرو ته نشستی،فقط سه روز طول کشید تا اجازه دادند ملوانان ایرانی برای کمک به سرنشینان کشتی اعزام بشن،کم دروغ خجالت بکشید

    • بدون نام

      واقعا !!!؟؟؟؟

    • بدون نام

      هواپیمای بنزین دادن سال کرواسی کسی نیومداستقبالتون اینقدرهواسردبود

    • نیلوفر

      جناب ظریف شمادیگه چرا دروغ ؟؟؟؟؟؟''''''''

    • بدون نام

      عالی بود..
      هم نمایندها هم دکتر ظریف خسته نباشید
      اما قضیه سانچی بیشتر شبیه به قصیه هواپیما پرواز ۳۷۰ مالزی ست ..
      که پر از ابهامه..
      چینی ها با ان کارشون عین کیفیت کالاش به بازار کشور بود..
      سانچی در اولین روز آسیب هیچ مشکل خاصی نداشت و جزیی بود.. اینکه چطور ممکن است دوکشتی بروز با ان همه روشنایی
      باهم برخورد کنند ..اگر اشتباه نکرده باشم سمت راست کشتی نزدیک دماغ انبار دو آسیب دیده بود
      سمت شمال غربی برخورد سواحل در چند ده مایلی ..
      و با توجه به جریان اب کشتی باید به ان سمت برخورد میکرد..
      اما میبینیم در اخرین روزها که چینی ها به توین دیک پشتی عرشه رفتن با ان تصویر برداری های مبهم و دورنما
      باز معلوم بود موتور کشتی روشن و ۱۸۶ مایل از نقطه برخورد فاصله گرفته بود و وارد ابهای کره شد.‌..و این مدت به خودی ها میگفتن پرسنل در موتور خانه قرار دارند که ۱۵متر زیز ابه
      در صورتی که با ان وصعیت برخورد..ملوانان از کشتی توانایی خارج شدن داشتن .
      و برخورد کشتی و سکوت رادیویی این جزیره متحرک قطع..و تبدیل به ابادی بی سکنه میشود..
      و بعد مامورین کشورمون به اتاقی بردن با دخل بازی و چند دوربین و نمایشگر به بهانه طوفانی بودن دریا اغفال نمودن .
      چطور ممکن یک کشتی بعد از یک هفته اتش سوزی بتونی بر عرشه اش پا بگذاری ولی روزهای اول نشدنی باشد..
      و به راستی کشتی اسیب دیده کجاست که حکم اژدر کرد .
      ولی خودش منفجر نشد.
      حتی خون دماغ ..

    • بدون نام

      چینیها نه برادران عزیز چینی

    • بدون نام

      چون طبل غازی بلند آواز ومیان تهی هستیدخیلی حرف میزنید ووعده دروغ میدیدمردم دیگه به حرفها وعمل شما هیچ اعتمادی ندارندخودتون هم اینو خوب میدونیدولی خیلی پر رو واز خود راضی هستید.خدا ازتون نگذره ....

    • بدون نام

      آقای ظریف ماهی چقدر حقوق و کارانه و ...ودر کل ماهی چقدر از این سمت پول در میاری؟

    • بدون نام

      در آینده از دوران کنونی کشور به عنوان دوران دروغ خیانت و اختلاس یاد میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج