۶۸۶۱۳۸
۷ نظر
۵۳۱۸
۷ نظر
۵۳۱۸
پ

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

آن ها بانوی اول هستند. درواقع این عنوان را از جایگاهی به دست آورده اند که شوهرانشان به دست آورده اند. بانوان اول اگرچه معمولا در سایه شوهران خود قرار دارند اما در برخی کشورها آن ها توانسته اند شخصیتی کاملا جداگانه از شریک زندگی شان به نمایش بگذارند.

روزنامه هفت صبح: آن ها بانوی اول هستند. درواقع این عنوان را از جایگاهی به دست آورده اند که شوهرانشان به دست آورده اند. بانوان اول اگرچه معمولا در سایه شوهران خود قرار دارند اما در برخی کشورها آن ها توانسته اند شخصیتی کاملا جداگانه از شریک زندگی شان به نمایش بگذارند. اغلب بانوان اول در فعالیت های عام المنفعه پیش قدم می شوند و می کوشند چهره ای مردمدار و اجتماعی از خود به نمایش بگذارند.

با این حال زنانی نیز پیدا می شوند که با عملکرد خود شوهرانشان را به دردسرهای عظیمی دچار می کنند که نمی توانند از پرداخته ایم که به مرکز قدرت رسیدند و در کنار قدرتمندترین مردان جهان قرار گرفتند اما اوضاع آن طور که باید پیش نرفت و گاهی زندگی را برای شوهرانشان سیاه و تلخ کردند. در این مطلب در مورد میشل اوباما و ملانیا ترامپ، بانوان اول سابق و کنونی آمریکا، گریس موگابه همسر رابرت موگابه، والری تریرویلر و بریژیت ماکرون بانوان اول سابق و کنونی فرانسه می خوانید که نامشان در دوره ای از تاریخ کشورشان ثبت شده است.

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

سبزی های میشل

میشل اوباما در دوران حضور در کاخ سفید دوران نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت. اگر از شایعه ها پیرامون ارتباط باراک اوباما با بیانسه و سردی روابط میشل و باراک بگذریم، گاهی خبرهایی در مورد جدایی این دو پس از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما شنیده شد اما در نهایت چنین اتفاقی رخ نداد. نقش بانوی اول آمریکا، به سازماندهی مراسم اجتماعی، جشن های رسمی کاخ سفید و بررسی امور دولت در نبود رئیس جمهور محدود می شود. اوباما اعتقاد داشت:

تقسیم حقوق رئیس جمهور با همسرش عادلانه نیست و بانوی اول آمریکا باید درآمد جداگانه ای داشته باشد. به همین دلیل دولت، مبلغ 173 هزار و 500 دلار به همسر رئیس جمهور اختصاص داد. با این حال مهم ترین دلمشغولی میشل در دوران حضور در کاخ سفید باغچه سبزیجاتش بود که حتی با محصولات آن از سایر همسران روسای جمهور دنیا نیز پذیرایی می کرد؛ باغچه ای که میشل در هنگام ترک کاخ سفید گفته بود بیش از همه نگران آن است و دلش برای آن تنگ می شود. البته ملانیا ترامپ گفت وقتی وارد کاخ سفید شود از این باغچه نگه داری خواهدکرد.

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

ملانیا برای این که نشان دهد حرفش باد هوا نیست، چند روز پس از حضور در کاخ سفید تصاویری منتشر کرد که او را به همراه شماری از دختران و پسران نوجوان در حال باغبانی در این باغچه نشان می داد. میشل اوباما همسر باراک اوباما که از طرفداران تغذیه سالم بود، هنگام ترک کاخ سفید در یک سخنرانی گفت: «امیدوارم خانواده هایی که در آینده در کاخ سفید زندگی می کنند همانند ما این باغچه را حفظ کنند.» پیشتر عنوان شده بود همسر ترامپ علاقه ای به نگهداری از باغچه بانوی اول سابق آمریکا ندارد و قصد دارد کاربری آن را تغییر دهد. به هر حال میشل اوباما پیش از این که بانوی اول شود، مدیر اجرایی یک بیمارستان بود و درآمدی بالغ بر ۲۱۲ هزار دلار داشت.

یکی از مهم ترین کارهایی که میشل اوباما در دوران حضورش در کاخ سفید انجام داد، جنبش حمایت از دختران ربوده شده نیجریه توسط تروریست های بوکوحرام بود که با استقبال جهانی رو به رو شد. این روزها از میشل اوباما به عنوان کسی یاد می شود که می تواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری به میدان بیاید و دموکرات ها را از شر ترامپ خلاص کند. بسیاری معتقدند میشل اوباما در حال آماده سازی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و مبارزه با ترامپ است. آیا بانوی اول سبزی کار می تواند به عنوان نخستین زن رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شده و آرزوی بسیاری از آمریکایی ها را برآورده کند؟

روزهای بریژیت

وقتی پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قطعی شد، نخستین چیزی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، بریژیت ماکرون همسر او بود که بانوی اول فرانسه می شد. بلافاصله داستان ازدواج مانوئل و بریژیت در صدر رسانه های خبری فرانسه و جهان قرار گرفت. به هر حال داستان مردی ۳۹ ساله که همسرش ۶۹ ساله داشت و به کاخ الیزه رسیده بود می توانست جذابیت های زیادی داشته با شد. ماکرون در سن ۱۵ سالگی در مدرسه با بریژیت تروینو به عنوان معلم زبان فرانسه آشنا شد. او معلم زبان فرانسه امانوئل جوان در مدرسه ای در شهر آمیان فرانسه بود. تروینو آن زمان متاهل و صاحب ۳ فرزند بود.

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

ماکرون در سن 15 سالگی رابطه عاشقانه با معلم خود برقرار کرد و در سن 18 سالگی آنها رسما یک زوج شدند. والدین ماکرون در ابتدا او را به پاریس فرستادند تا به این رابطه پایان دهند اما این زوج پس از فارغ التحصیلی نیز با هم ماندند و سرانجام در سال 2007 به صورت رسمی با هم ازدواج کردند. کوچک ترین فرزند بریژیت از همسر سابقش، 31 سال سن دارد و به عنوان وکیل در کمپین انتخاباتی ماکرون فعالیت کرد. بزرگ ترین فرزند وی نیز که سپاستین نام دارد متولد 1975 میلادی است و اکنون 43 سال سن دارد. جالب توجه این که فرزند بزرگ بریژیت دو سال از ماکرون بزرگ تر است و لورانس فرزند دوم بریژیت با ماکرون هم سن است.

بریژیت وسواس ویژه ای نسبت به همسر خود دارد به طوری که در همه جلسات و نشست ها او را همراهی می کند. زمانی که ماکرون وزیر اقتصاد بود، همسرش در جلسه هایی که او شرکت می کرد حضور داشت و برنامه ملاقات هایش را شخصا می چید. ماکرون و بریژیت تصمیم گرفته اند که فرزندی به دنیا نیاورند. ماکرون در یک گفت و گوی انتخاباتی گفته بود او و همسرش با هم به این نتیجه رسیده اند که فرزندی نداشته باشند. بسیاری تصور می کردند با توجه به آنچه در دوران ریاست جمهورهای سابق همچون سارکوزی و اولاند گذشته و جنجال هایی که آن ها در زندگی شخصی به بار آوردند،

ماکرون نیز مست از قدرت عنان از کف خواهدداد و روزگار پرحاشیه ای در زندگی ساکنان جدید الیزه رقم خواهدخورد. با این حال هنوز اتفاق خاصی در زندگی این دو رقم نخورده و ظاهرا رئیس جمهور جوان فرانسه سرش کاملا به کار خودش است. تنها جنجال بریژیت مربوط به سفر او به همراه ماکرون به ابوظبی بود که در هنگام دیدار از موزه لوور در امارات بدون حجاب بود اما هنگام بازدید از مسجد شیخ زاید در ابوظبی روسری بر سر داشت. بسیاری به این موضوع واکنش نشان دادند و با مقایسه سفر ملانیا ترامپ به عربستان بدون داشتن روسری، از او انتقاد کردند.

در سایه

ملانیا ترامپ، سومین همسر دونالد ترامپ، کسی که برخلاف دیگر اعضای خانواده رئیس جمهوری منتخب آمریکا، حضور زیادی در کارزار سیاسی او نداشت و همین اتفاق این روزها در دوران اوج زمامداری ترامپ نیز رخ داده است. ملانیا حالا در سایه ایوانکا دختر شوهرش قرار دارد و بسیاری او را بانوی اول واقعی کاخ سفید ترامپ می دانند. ملانیا ترامپ متولد آوریل 1970 میلادی است. او که متولد اسلوونی است، در سال 2001 مقیم دائم آمریکا و در سال 2006 شهروند این کشور شد. ملانیا ترامپ نخستین بانوی اول آمریکاست که انگلیسی زبان مادری اش نیست.

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

او اغلب در مورد گذشته اش که یک مانکن بود و ۲۴ سال اختلاف سن با همسرش چیزی نمی گوید. بسیاری جانشینی او به جای میشل اوباما را که بسیار محبوب بود چالشی برای ملانیا می دانستند. او در دوران مبارزات انتخاباتی شوهرش با سخنرانی اش مشهور شد که عینا از سخنرانی میشل اوباما در سال ۲۰۰۸ در جریان کنوانسیون دموکرات ها کپی برداری کرده بود. این گاف در مقابل بیش از ۲۰ میلیون بیننده تلویزیونی موجب شد تا در شبکه های اجتماعی موجی از تمسخر علیه ملانیا راه افتد. پس از این نقره داغ شدن، او خود را کنار کشید و از سخن گفتن در مقابل عموم پرهیز کرد.

در سال ۱۹۹۹ و زمانی که دونالد ترامپ در رویای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود، ملانیا که در آن زمان نامزد ترامپ بود به یکی از رسانه ها گفت که اگر دونالد پیروز شود او بانوی اولی بسیار سنتی مانند بتی فورد (همسر جرالد فورد) یا ژاکلین کندی خواهدشد. می توان گفت ملانیا ترامپ یک بانوی اول معمولی یا آنچه از یک بانوی اول آمریکا انتظار می رود نیست. از ۱۶ سالگی مدل بوده و در مزون های مد میلان و پاریس کار کرده است. در یوگسلاوی بزرگ شده، به پنج زبان صحبت می کند و تنها بانوی اول آمریکاست که عکس های برهنه اش در یک مجله چاپ شده است.

برخی ملانیا ترامپ را با نانسی ریگان مقایسه می کنند چرا که او پیش از این که بانوی اول آمریکا شود، هنرپیشه بود. به هر حال ملانیا ترجیح می دهد وقتش را با بیشتر صرف بارون، پسر ۱۰ ساله شان کند. ملانیا در مورد بارون پسرش زیاد حرف می زند: «بارون هم مانند پدرش پوشیدن کت و شلوار و کراوات و بازی گلف را دوست دارد. او هم مثل پدرش پرستارها و زنان خدمتکار را فوری اخراج می کند.» زمانی که ترامپ از ملانیا حرف می زند بیشتر برای به رخ کشیدن این مسئله است که با یک مانکن ازدواج کرده است. ترامپ در یک سخنرانی در پنسیلوانیا پشت بلندگو داد زده بود: «تاپ مدل من کجاست؟»

جنجال بزرگ

بی شک جنجالی ترین بانوی اول جهان در سال های اخیر والری تریرویلر بوده است. داستان از افشای رابطه پنهانی فرانسوا اولاند و ژولی گیه آغاز شد. بحث ارتباط این دو مدت ها در رسانه ها مطرح می شد اما هر بار هم گیه و هم اولاند رئیس جمهور وقت فرانسه این موضوع را تکذیب می کردند تا این که مجله کلوزر عکسی از اولاند را منتشر کرد که سوار بر موتور، صبح زود از خانه معشوقه اش با الیزه باز می گشت. این اتفاق کار والری تریرویلر را به بیمارستان کشاند. بعد از این که والری با اولاند در این مورد حرف زد، به دوست خبرنگارش فردریک گرشل گفت:

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

«او هیچ چیز را نفی نکرد. نه رفت و آمدهای شبانه اش سوار بر موتور و به همراه محافظ را و نه متعدد بودن دیدارها با ژولی گیه را.» وقتی این مسئله افشا شد، تریرویلر و اولاند شش سال بود که زندگی مشترک داشتند اما با هم ازدواج نکرده بودند. به هر حال پس از این اتفاق بانوی اول کاخ را ترک کرد و اولاند در بیانیه ای 189 کلمه ای رسما خبر رفتن او را در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار دارد. این بیانیه اما بر آتش کینه تریرویلر دمید و او دست به کار نوشتن کتابی 290 صفحه ای شد که عملا پایان عمر ریاست جمهوری اولاند را رقم زد.

«برای این لحظه متشکرم»، کتاب خاطرات بانوی اول فرانسه چنان اولاند را رسوا کرد که محبوبیت نه چندان بالای او به شدت سقوط کرد. کتاب به سرعت در فرانسه به فروش بسیار بالا دست یافت و در کشورهای دیگر نیز ترجمه شد. فاش گویی های تریرویلر چند باری الیزه را نیز وادار به واکنش کرد. مثلا او در جایی نوشت اولاند از فقرا با لفظ بی دندان ها یاد کرده و همین خشم عمومی را از رئیس جمهور سوسیالیست به اوج خود رساند. در نهایت همان طور که پیش بینی می شد اولاند از حضور در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری صرف نظر کرد و منصبی را که از سارکوزی پس گرفته بود به یکی از جوان ترین اعضای کابینه اش باخت.

این باخت اما نه تنها اولاند که حزب سوسیالیست را نیز به زیر کشید تا جایی که با جدایی برخی از اعضای آن رو به رو شد. والری احتمالا ترجیح می داد اولاند پا به انتخابات بگذارد تا نتیجه را واگذار کند و این گونه بیش از پیش شیرینی انتقام را بچشد، اما ظاهرا اولاند دست او را خوانده بود که اعلام کرد نامزد نمی شود. او این روزها را آزادانه با ژولی گیه می گذراند؛ همان کسی که بارها گفته بود هیچ رابطه ای با او ندارد. تریرویلر هم که پول کلانی از فروش کتاب خاطراتش به جیب زده، به تازگی رمانی منتشر کرده و همچنان به عنوان خبرنگاری کتاب مجله پاری مچ فعالیت می کند.

رئیس جمهور گریس

گریس به امور سیاسی علاقه ای نداشت تا این که از سال 2014 مهارت و استعداد خود را در عالم سیاست کشف کرد: نخست از دانشگاه زیمبابوه در رشته جامعه شناسی عنوان دکترا کسب کرد و بعد هر روز بیشتر در مجامع عمومی ظاهر شد و ریاست سازمان زنان حزب حاکم را به دست گرفت. البته همین روزها جنجال تقلبی بودن مدرک دکترای او نیز بالا گرفته است. نفوذ گریس و فرزندانش در کشور روز به روز ابعاد گسترده تری پیدا کرد تا آنجا که بسیاری او را جانشین قطعی موگابه می دیدند.

راز‌های زنانه کاخ؛ آن‌ها، بانوی اول دربار هستند

با وجود سانسور شدید مردم از زندگی اشرافی گریس و سه فرزندش باخبر بودند که هر روز گوشه ای از آن از پرده بیرون می افتاد و به نفرت و انزجار مردمی که از فقر و محرومیت رنج می برند، دامن می زد. اولین بار که ایده رئیس جمهور گریس به طور جدی مطرح شد در ماه اوت ۲۰۱۴ بود که گریس موگابه، که از نظر سیاسی مبتدی و تازه کار بود، به طور غیرمنتظره ای رهبر آینده لیگ زنان حزب حاکم زانو- پی اف، معرفی اشد. بانوی اول زیمبابوه در همان سال و تنها دو ماه پس از نام نویسی در دانشگاه زیمبابوه موفق به گرفتن مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی شد.

البته رساله دکترای او به طور شگفت آوری در آرشیو آنلاین این دانشگاه دیده نمی شود. کسانی که خارج از زیمبابوه زندگی می کنند ممکن است نام گریس موگابه، منشی سابق موگابه را در ارتباط با عادت او به ولخرجی، یا مشت زدن به یک خبرنگار بریتانیایی در هنگ کنگ و اتفاقات بحث برانگیز دیگری از این دست، شنیده باشند. اما رسانه دولتی زیمبابوه، بالعکس از او به عنوان کسی نام می برد که زندگی خود را وقف امور خیریه کرده است. به هر حال زمینه چینی رابرت موگابه برای ریاست جمهوری همسرش با مخالف رو به رو شد و در نهایت خود موگابه را هم از تخت قدرت پایین کشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نوشتید ملانیا 245 سال باهمسرش اختلاف سنی دارد !!

    • ایدا

      مطلب جالبی بود, آفرین به والری خوب حق اولاندو کف دستش گذاشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدون ازدواج مگه اولاند تعهدی داشته به والری

      • بدون نام

        بهش خیانت میکرده طلبکارم شده حداقل منصف بباشیم بدور از جنسیت زدگی

      • بدون نام

        بدون نان ۱۶:۵۳
        جوابتون اینه:بله
        وقتی دو نفر در راطه عاشقانه هستند یعنی به هم تعهد دارن؛مهم نیست این تعهد رسمی شده باشه یا نه. در غرب درصد خیلی بالایی از مردم با هم زوج هستن و به هم متعهدن ولی رابطشون ثبت شده و رسمی نیست

      • سال ۹۷

        بدون نام مگه اونجا ایرانه که فقط بعد ازدواج اونم بصورت صوری و دروغین ادای تعهد داشتن در بیارن و روابط دوستانه رو فقط به قصد سواستفاده و رفع نیاز برقرار کنن و با بی شعورانه ترین حالت تمومش کنن؟تو اروپا اکثرا تو دوستیهاشونم متعهدن . مسی و زنش رو ببین یا شکیرا و پیکه.بعدم کسی که تعهد رو یاد نگرفته بلشه یهو بعد ازدواج که اسطوره تعهد نمیشه!

      • بدون نام

        When you sleep with someone, your body makes promises! Whether you do or not

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج