۶۸۶۳۲۵
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

فروش رآکتور هسته‌ای به عربستان؛ بازی با آتش

یک تحلیلگر مسائل هسته‌ای در آمریکا از تصمیم احتمالی این کشور برای فروش رآکتور هسته‌ای به عربستان سعودی انتقاد کرده و آن را «بازی با آتش» خوانده است.

خبرگزاری فارس: فروش رآکتورهای هسته‌ای به عربستان سعودی و دادن مجوز احداث تأسیسات هسته‌ای عظیم و کارخانه‌های استخراج پلوتونیوم ایده بسیار احمقانه‌ای است.

شاید درست به همین دلیل هم هست که اعزام «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا به لندن برای بحث درباره مسائل پیرامون راه‌اندازی برنامه هسته‌ای عربستان، وصله‌ای است که روی تن دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خوش می‌نشیند.

این مطلب را «جو کرینکوین»، رئیس صندوق پلاشرز و نویسنده کتاب «کابوس‌های هسته‌ای» در مقدمه یادادشتی در وبگاه «لوبلاگ» نوشته و اضافه کره است: «از میان همه وزیران انرژی سابق آمریکا پری از همه درباره انرژی هسته‌ای، سیاست‌های منع اشاعه و تاریخ منطقه کم‌اطلاع‌تر است.»

وی می‌نویسد: «او، به واقع، وصله جور دولتی است که به کمبود تجربه شهرت دارد. منصوبان دولت ترامپ، علاوه بر آنکه اطلاعات کمی درباره منطقه یا مسائل مربوط به خودشان دارند، وزارت خارجه کماکان به خانه ارواح می‌ماند و از میان ۱۵۰ سمتی که توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود تقریباً یک سوم سمت‌های آن خالی هستند.»

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه به برنامه‌های عربستان سعودی برای ساخت سوخت مورد نیاز رآکتورهای هسته‌ای و احداث کارخانه‌های بازفرآوری آن سوخت، بعد از خروج از رآکتورها اشاره کرده است.

او می‌نویسد: «عربستان سعودی قصد احداث کارخانه‌ایی برای تولید سوخت این رآکتورها را دارد. آنها همچنین کارخانه‌هایی برای بازفرآوری این سوخت‌ها بعد از خروج از رآکتورها داشته باشند. مشکل این است که همان سانتریفیوژهایی که می‌توانند گاز اورانیوم را تا سطح لازم برای تولید سوخت غنی‌سازی کنند، می‌توانند آن گاز را تا سطح تولید سلاح هسته‌ای هم برسانند. با همان تأسیسات، همان دستگاه‌ها و آرایشی تا حدی متفاوت، می‌تواند از کارخانه سوخت به سمت کارخانه تولید سلاح حرکت کرد.»

نگارنده، قصد عربستان سعودی از راه‌اندازی برنامه هسته‌ای را «مشکوک» خوانده و نوشته است: «اعطای اختیار عمل به ترامپ در زمینه مسائل اشاعه هسته‌ای به منزله بازی با آتش خواهد بود. عربستان سعودی، نه کشوری باثبات است و نه بازیگری بی‌خطر که شایسته مماشات آمربکا باشد. واقعیت این است که سعودی‌ها مروجان اصلی دکترین‌های بنیادگرایی در خاورمیانه بوده‌اند که بذر تروریسم را در سراسر جهان عرب کاشته‌‌اند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرفی گزاف نگفتن این واقعا واقعیت مانند روز روشن است

    • بدون نام

      چرا...مثل اینکه اینها دشمنان ما هستن...یکسری کوتاه فکر بی عقل که مردم ایران را بی عقل می خوانند.گند زدن به انرژی هسته ای ایران ..هی برجام برجام کردن و برای همدیگر نوشابه وا میکردن جالب اینه در مراسمی هم بخاطر پیروزی در برجام به همدیگر مدال هم دادن..بی عقل ها خخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      حالا دیگه عربستان ابرقدرت خاورمیانه اس با اقتصادی کاملا برتر

      پاسخ ها

      • سعید کایا

        هیچوقت ب اونجا نمیرسه

        هرچند اکثرا سلاحاش آپدیت روزه


        اما وقتی علمشو ندارن ب چه دردی مبخورن

    • بدون نام

      اینا همش بهونست انرژی هسته ای رو وارد عربستان میکنن تا با حداقل اورانیوم غنی سازی که بر حاصل تفاهم برجام با ایران باقی مونده رو از بین ببره

    • بدون نام

      شکی ندارم که عربستان دنبال بمب هسته ای می باشد.همانطور که قبلا میخاست از پاکستان بمب بخرد.

    • آرش

      عربستان بارژیم وهاب و قبیله ای آل سعود بی شک دشمن ایران و ایرانی جماعته...همین شکم پرستای زنباره فاسد و وهابی های جاهل ایرانیها رو کافر ومیدونن و ....حالا ترامپ میخاد با این اقدام توازن قدرت بوجود بیاره و یا برتری قدرت برای عربستان بوجود بیاره.بی شک میخان با سلاح هسته ای عربستان رو به جون ایران بندازن.چون وهابیا اگه رااکتور داشته باشن لحظه ای شک نمیکنن که بمب اتم بسازن و صدالبته چشم سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی هسته ای اینو نخواهد دید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج