۶۸۶۳۷۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ماجرای «زهرا کاظمی» در مجلس ششم

حسين انصاري‌راد در روزنامه اعتماد نوشت: كميسيون اصل ٩٠ كار خود را تازه شروع كرده يا به اصطلاح هنوز چندان راه نيفتاده‌بود، گاهي شب‌ها سعيد مرتضوي با من تماس مي‌گرفت و احوالپرسي مي‌كرد.

حسين انصاري‌راد در روزنامه اعتماد نوشت: كميسيون اصل ٩٠ كار خود را تازه شروع كرده يا به اصطلاح هنوز چندان راه نيفتاده‌بود، گاهي شب‌ها سعيد مرتضوي با من تماس مي‌گرفت و احوالپرسي مي‌كرد.

در واقع در پي جلب نظر كميسيون بود. اين ارتباط البته مربوط به پيش از ماجراي قتل زهرا كاظمي و ورود كميسيون اصل ٩٠ مجلس ششم به اين موضوع بود. بعد از اين اتفاق و زمان رسيدگي به پرونده آقاي مرتضوي در كميسيون اصل ٩٠ ايشان نسبت به كميسيون موضع گرفت و سخت در برابر ما ايستاد. كميسيون اصل ٩٠ امكانات و اختيارات وسيعي براي تحقيق در مورد موضوعات مختلف دارد كه اگر به درستي مورد استفاده قرار گيرد و اعضا هم تصميم داشته‌باشند از اين اختيارات و امكانات به درستي استفاده كنند كميسيوني بسيار موثر خواهد بود. در زماني كه ماجراي مرگ زهرا كاظمي اتفاق افتاد كميسيون اصل ٩٠ مجلس به موضوع ورود كرد و ما در كميسيون به تفصيل و با دقت به آن رسيدگي كرديم.

آقاي پزشكيان كه در آن زمان وزير بهداشت دولت اصلاحات بود و از سوي رييس‌جمهوري هم مسووليت پيگيري داشت به كميسيون اصل ٩٠ آمد و گزارش مفصلي در اين رابطه ارايه كرد. ما در كميسيون حتي شهادت آقاي محمد حسين خوشوقت، مديركل وقت مطبوعات و رسانه‌هاي خارجي در وزارت ارشاد را هم داشتيم و خودمان هم پيگيري‌هاي مفصلي كرديم. در همين راستا چندين بار از آقاي سعيد مرتضوي خواستيم براي ارايه پاره‌اي از توضيحات به جلسات كميسيون بيايد اما ايشان دعوت را اجابت نكرد.

در حالي كه نص قانون است كه اگر كسي دعوت كميسيون اصل ٩٠ را براي ارايه توضيحات اجابت نكند مجرم است و مستعد مجازات. با اين حال اقدام قضايي اتفاق نيفتاد چون كميسيون نمي‌تواند حكمي صادر كند اما از سوي مراجع قضايي ذي‌صلاح هم حكمي براي او صادر نشد. به هر حال ايشان در آن دوران ركني از اركان قوه قضاييه بود، ‌با دست باز هر كار قانوني و غيرقانوني انجام مي‌داد. ما فقط در برابر او نبوديم. بلكه آرام آرام كميسيون اصل ٩٠ در مقابل قوه قضاييه قرار گرفت و ما بگومگوهايي هم با رييس وقت قوه قضاييه داشتيم.

يكي ديگر از مواردي كه با سعيد مرتضوي مواجهه‌اي داشته‌ام زماني بود كه تعدادي از جوانان را بازداشت كرده‌بودند. درست خاطرم نيست كه اين بازداشت‌ها به چه دليل بود و آيا مربوط به بازداشت دانشجويان بود يا نه اما به خاطر دارم كه ايشان از لفظ اراذل و اوباش استفاده مي‌كرد و من نسبت به اين لفظ واكنش نشان دادم. بعد از آن هم در كميسيون مذاكره سخت و جدي با ايشان داشتم كه‌ اي كاش اين مكالمات ما ضبط مي‌شد. در اين زمينه مكاتباتي هم داشتيم و درخواست ملاقات با اين جوانان و بازرسي از وضعيت آنان و تحقيق از بازداشتي‌ها را داشتيم.

كشمكش زيادي ميان ما و ايشان به وجود آمد. در نهايت هم اجازه صادر نشد و ايشان خلاف قانون عمل كرد. يك بار هم در دفتر آقاي مرتضوي با همسر آقاي زيدآبادي ملاقات كردم. در واقع همسر آقاي زيدآبادي درخواست داشتند و در نهايت ما در حضور آقاي مرتضوي ديداري داشتيم. همسر آقاي زيدآبادي خيلي صريح انتقاد مي‌كرد و او سعي مي‌كرد با ملايمت پاسخ دهد اما به هر حال سعيد مرتضوي شاخصه‌اي بارز داشت كه در مجموع مذاكرات و ديدارهايي كه با ايشان داشتم متوجه آن شدم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج