۶۸۶۵۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

تصادفات هر دو ساعت جان ۵ ایرانی را می‌گیرد

دبیرعلمی جامعه جراحان ایران با اشاره به اینکه تصادفات هر دو ساعت جان ۵ ایرانی را می‌گیرد، گفت: مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن ۴ میلیون سال عمر در ایران می‌شود.

خبرگزاری فارس: سیاوش صحت، دبیرعلمی جامعه جراحان ایران در ارتباط با موضوع تصادفات در کشور اظهارکرد: بر اساس آمار کارشناسان، طی بیست سال گذشته بیش از ۴۰۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه، مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن ۴ میلیون سال عمر در ایران می‌شود، گفت: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از ۳.۱ درصد از تولید ناخالص ملی را هدر میدهد.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به مصدومین سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود ۴۰ درصد افرادی که در تصادفات کشته میشوند، سرپرست خانواده هستند.

دبیرعلمی چهل و دومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران افزود: سرعت غیر مجاز با ۲۲ درصد، انحراف به چپ با ۲۱ درصد، بی توجهی به مسیر با ۲۰ درصد و عدم رعایت حق تقدم با حدود ۱۷ درصد، مهمترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.

صحت با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری، خطای انسانی محسوب می‌شود، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند، زمان عکس العمل وی از نیم ثانیه به ۱.۵ ثانیه افزایش می‌یابد.

این جراح قفسه سینه و استاد دانشگاه علوم پزشکی، افزود: رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ همچنین یک راننده مست در حرکت با سرعت ۷۵ کیلومتر، ۱۱ برابر یک راننده هوشیار خطر آفرین است.

صحت به بررسی فاصله سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر ۲۴ هزار نفر زندانی حوادث رانندگی بودند.

وی تاکید کرد که استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو ۳۰ تا ۶۵ درصد و درسرنشینان عقب ۲۵ تا ۷۵ درصد موجب کاهش تلفات جانی می‌شود.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران گفت: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران ۴۰ درصد از مرگ و ۷۰درصد از آسیبهای مغز و جمجمه می‌کاهد؛ همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو، حدود ۷۰ درصد از مرگ نوزاد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از مرگ کودکان را کاهش می‌دهد.

صحت با تأکید بر برگزاری میزگردهای مختلف که هرسال اردیبهشت ماه در کنگره سالانه جامعه جراحان ایران پیرامون مهمترین علل مرگ و میر در کشور برپا می‌شود، گفت: با عنایت به اهمیت این موضوع جلسه هم اندیشی نیز با حضور مدیران و مسئولان ذیربط با موضوع سوانح و حوادث ترافیکی، بمنظور طرح پاره ای چالشها و اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و کلان، چهارشنبه ۱۶ اسفند ساعت ۹ صبح در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود؛ چهل و دومین کنگره جامعه جراحان ایران به همت بیش از ۲۰ انجمن همکار و مشارکت بیش از دوهزار پزشک و جراح در رشته های مختلف ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هموطن

      این باید مسئولین محترم نظارت کنندهمش خطای انسانی.استاندار نبودن راهها.استاندارنبودن خودروهای مانندپراید که بیشتر آمار مرگ ومیر ناشی ازتصادف مربوط بهمین خودرو میباشد

    • سالار

      آقای صحت شما از انحراف به چپ و سرعت و سبقت غیر مجاز و ...از عمده سوانح تصادفات گفتید اما نگفتید که علت مرگ یا معلولیت هموطنان عزیز همین ارابه های مرگ هستند که مردم مجبورند سوار اینها بشوند
      در همه جای دنیا تصادف رخ میده آیا آمار کشته های تصادفی در کشورهای اروپایی هم هم همین هست؟
      زیاد دور نمیریم شما نگاه کنید به کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس آیا این آمارشون هست؟

    • بدون نام

      انوقت بگویید مسءولین و خودرو سازان ما بدهستند...

    • بدون نام

      الهی انهایی که باعث میشن این خودروهای بی کیفیت ایران تولید بشه .یکی از بچه هایشان با این خودرو ها کشته بشن که بفهمن چ خبره...گرچه انها فقط بنز و تویتا سوار میشن

      پاسخ ها

      • رضا

        الهی امین

    • آوین

      هموطن واقعآ دمت گرم چون چیزو رو که من میخواستم بنویسم و همه میدونن به جز مسءولین و خودرو ساز ها رو تو گفتی عزیزم

    • بدون نام

      ما اخر خدمونو منقرض میکنیم , اصلا ما دشمن نمیخوایم

    • آوین

      هموطن فقط پراید تنها نیست بلکه همه ی خودرو های ساخت داخل ارابه ی مرگ هستن.بخدا من خودم در یک تصادف که اصلآ مقصر نبودم برادر خانمم که 18 سالش بود رو از دست دادم یا بهتر بگم که باعث مرگش شدم و هنوز عجیب عذاب وجدان دارم.البته باعث این اتفاق اول راننده رو به رویی بود بعد پراید که اصلآ ایمنی نداره و بعد من که طرف رو سوار کردم که به محل کار برسونم.ای کاش این کار رو نمی کردم و اون هم با سرویس میرفت و هنوز زنده بود

    • بدون نام

      خوب زیاد واسه ی دلیلش به مغزتون فشار نیارید‌.کار این ابوقراضه هاتونه.

    • بدون نام

      بله اگه مسئولی دیدی سلام ما رو بهشون برسون

    • خاسر

      در بروز یک تصادف عوامل متعددی دخیل هستند از جمله عدم اموزش،دراین راستا هم مجموعه زیادی از جمله از مهد کودکها گرفته تا دانشکاهها رسانه ها، صدا وسیما،خودنیروی انتظامی که این مسئولیت را بطور مستقیم قبول کرده اما بدون نظارت در اختیار بخش خصوصی بنام اموزشگاههای رانندگی قرارداده است مسئول هستندنه گزارشگر امار کشته شده گان،عدم ساختار مناسب در بحث توسعه راههای ایمن،راهی که در مقابل خطای یک راننده بخشنده ومهربان باشد یعنی اینکه طوری طراحی شود که اگر یک راننده در اثر سهل انگاری،وخواب الودگی دچار انحراف شد به ته دره سقوط نکند ویا به لاین مخالف مسیر خود نرود که منجر به کشته شدن خود ودیگران بشود یعنی اینکه حفاظ مناسب که از ایمنی خوب هم برخوردار باشد داشته باشد.راه در کنار مهربان بودن باید ظرفیت تردد خودروها را هم داشته باشد،راه باید نور کافی داشته باشد تا محدویت دید را کاهش بدهد، در کنار دوعامل مهم که اموزش و راه ایمن بود در بحث وسیله نقلیه هم باید تمام نکات ایمنی لازم در ان لحاظ شود در غیر اینصورت اجازه ورود به چرخه تولید وتردد را نباید داشته باشدکه متاسفانه بخاطر درامد زائی خوب ومناسب سازندگان خودرو در کشور به یک ابرقدرت تبدیل شده اند،عدم اجرای دقیق مقررات از سوی متولیان امر چراکه علرغم توسعه تجهزات پلیسی در دنیا برای کنترل تخلفات رانندگی متاسفانه در کشور ما پلیس به صورت سنتی دارد کار میکند،وفقط تمام فکر وذکر پلیس انهم با جریمه کردن به درامد زائی ان توجه داردوبه هزاران راه دیگر که می تواند تخلفات ودرادامه باعث کاهش تصادفات شود توجه ندارد. حالا بااین همه سهل انگاری مورد اشاره خطای راننده را شما لحاظ کنید.

    • رضا

      به نفع دولت دیگه نمیخاد فکر قطع یارانه وخرج ملت باشه

    • حمید وفا

      قشنگ جنگه !!فقط هم ما داریم تلفات میدیم اقایون ما تسلیمیم !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج