۶۸۶۵۹۰
۱ نظر
۵۰۵۶
۱ نظر
۵۰۵۶
پ

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند

لیزر نشان داده می تواند در هر زمینه ای مورد استفاده قرار گرفته و خود را به عنوان یک ابزار کارآمد و دارای کاربردهای منطقی فراوان ثابت کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با استفاده های متنوعی که امروزه از لیزر می شود آشنا کنیم.

برترین ها: در زبان انگلیسی ضرب المثل جالبی وجود دارد با این عنوان:" وقتی که شما یک چکش دارید همه چیز را به شکل میخ می بینید". این ضرب المثل بدان معناست که وقتی افراد یک ابزار در دست دارند سعی می کنند از آن برای اهداف متعددی استفاده کنند، حتی در مواردی که شاید معقول به نظر نرسد.

لیزرها معادل امروزی و مدرن همان چکش هستند اما در یک مورد با چکش و مفهومی که به آن اشاره کردیم تفاوت دارند و آن هم این که لیزر نشان داده می تواند در هر زمینه ای مورد استفاده قرار گرفته و خود را به عنوان یک ابزار کارآمد و دارای کاربردهای منطقی فراوان ثابت کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با استفاده های متنوعی که امروزه از لیزر می شود آشنا کنیم.

10- اسلحه

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند

تفنگ های لیزری شاید واضح ترین استفاده بشر از لیزرها باشد که هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. تفنگ های لیزری برای دهه های متوالی در دنیای فیلم های علمی تخیلی حضور داشته و تنها اخیراً توانسته اند به دنیای واقعی علم راه یابند. این لیزرها در گذشته برای برش های دقیق صنعتی به کار گرفته می شدند اما اخیراً یک کمپانی بریتانیایی با اضافه کردن یک قنداق مخصوص به این ابزار آن را بدست انسان داده است. اکنون این تفنگ لیزری که با دست حمل می شود اشعه ای با قدرت 5 کیلووات از خود ساطع می کند که می تواند مانند برش دادن کره، یک صفحه فلزی را به راحتی برش دهد در حالی که هیچ آسیبی نیز به محیط زیست وارد نمی کند.

افرادی که این تفنگ را بدست می گیرند باید یک لباس مخصوص انعکاسی را همراه با عینک های مخصوص بپوشند تا از تماس اشعه لیزری با بدن خود و آسیب دیدن در نتیجه آن جلوگیری شود. برخلاف تفنگ های لیزری دنیای جنگ ستارگان جرج لوکاس، این تفنگ های لیزری واقعی برد محدودی داشته و به توان بسیار بالایی نیاز دارند.

۹- دفاع از پایگاه های نظامی و کشتی ها

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
تنها انسان های شرور نیستند که از مراکز فرماندهی خود با امواج لیزری و دیگر تکنولوژی های مشابه به شدت مراقبت می کنند زیرا نیروی دریایی ایالات متحده نیز از همین تکنولوژی با هدفی مشابه استفاده می نماید. یو ای اس پونس یک کشتی نظامی قدیمی ایالات متحده است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ وارد خدمت نیروی دریایی این کشور شد و اکنون برای دفاع از یک پایگاه نظامی در نزدیکی دریا به کار برده می شود. با این وجود خود این کشتی نیز در برابر حملات قایق های تندرو آسیب پذیر است. دیگر قایق های دریایی که در مکان های مشابهی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند نیز به همین شکل آسیب پذیر هستند.

در پاسخ به این تهدید، نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم به استفاده از لیزر در این کشتی ها گرفته است که هم به عنوان یک وسیله دفاعی و هم یک وسیله اخطار دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. این سلاح لیزری در حالت اشعه کم قدرت خود برای نوردهی و روشنایی و در حالت اشعه پرقدرت برای ایجاد سوراخ در قایق های دشمن به کار برده خواهد شد. با این سلاح، یو اس اس پونس می تواند هم تهدیدات دریایی را نابود کند و هم می تواند حمله پهپادی را خنثی سازد و هزینه آن نیز نسبت به دیگر انواع سلاح ها بسیار کمتر است.

8- انهدام موشک های دشمن

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
همانطور که در فیلم ها و سریال های تلویزیونی دیده اید، هواپیماهای جنگی و پهپادها ترکیب دوست داشتنی و کارآمدی نخواهند بود و پنتاگون نیز این موضوع را به خوبی درک کرده است. به همین دلیل آن ها میلیاردها دلار برای توسعه سلاح های لیزری کوچک ۱۵۰ کیلوواتی هزینه کرده اند تا موشک های سطح به هوای دشمن را نابود سازند. وقتی که این سلاح ها آماده شوند توسط خلبانان هواپیماهای نظامی ایالات متحده به منظور دفاع از خود مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این اولین استفاده از لیزرها به عنوان وسیله ای برای نابودی موشک های دشمن نیست. قبل از این نیز یک سیستم لیزری دیگر در سال ۲۰۱۲ بر روی هواپیماها مورد استفاده قرار گرفت که مدتی بعد کنار گذاشته شد و البته نمونه دیگری نیز وجود داشت که بر روی کامیون ها نصب می شد. کمپاین بوئینگ یک سیستم لیزری را در سال ۲۰۱۰ توسعه داد که بر روی کامیون نصب می شد و اهداف مشابهی داشت. سیستم لیزری با توان بالا قرار بود روی کامیون تاکتیکی اوشکوش نصب شود که بتواند با راکت ها، خمپاره ها و آتش توپخانه دشمن مقابله نماید.

7- انتقال آب از سطوح شیبدار

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
لیزرها تکنولوژی های عجیب و دوست داشتنی هستند که تاثیرات مختلفی بر محیط اطراف خود دارند اما برخی از لیزرهای ویژگی های جالب دیگری غیر از استفاده به عنوان یک اسلحه یا وسیله دفاعی و یا برش دادن فلزات دارند. دانشمندان با دستکاری ساختار لیزرهای قدرتمند توانسته اند جریان اب را به شیوه ای بسیار آکروباتیک تحت تاثیر قرار دهند و بدین ترتیب آن را می توان برخلاف جاذبه به زمین از سطوح شیبدار به سمت بالا منتقل کرد. در این روش مولکول های یک سطح فلزی با استفاده از لیزر به مدت یک کوادریلیوم ثانیه پرتاب می شوند.این روش مولکول ها را بسیار بیزار از آب خواهد کرد و باعث می شود که مولکول های آب چنان به هم بچسبند که با چسبیدنشان به سطح فلز قابل مقایسه نیست.

6- کمک به نابینایان در رانندگی

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
یکی از اصلی ترین نقطه ضعف های نابینا بودن این است که به هیچ عنوان توانایی رانندگی کردن ندارید اما به نظر می رسد که این مشکل برای مدت زیاد دیگری پابرجا نخواهد بود. با استفاده از لیزر، خودروهای مخصوصی ساخته شده اند که این لیزر محیط اطراف خودرو را اسکن می کند. در واقع این تکنولوژی، رانندگی را شبیه خواندن خط بریل می کند و سنسورها روش های لمسی خاصی را برای انتقال اطلاعات به راننده به کار می برند که به آن ها کمک می کند بتوانند مسیریابی کنند. علاوه بر این راهنماهایی صوتی در این خودروها وجود داشته که به صورت خودکار دستورهای لازم را به راننده ابلاغ خواهند کرد و نقشه ای که از هوای فشرده استفاده می کند نیز مسیر را به راننده نابینا نشان خواهد داد.

5- قاتل سرطان

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
تصویر هدف گرفتن سلول های سرطانی با یک اشعه با رنگ روشن بسیار فانتزی تر از آن است که فکر کنیم واقعیت دارد اما باید بدانید که این موضوع کاملاً صحت دارد. دانشمندان توانسته اند با استفاده از لیزر و ذرات نانو به جنگ سلول های سرطانی بروند. در آزمایشاتی که روی موش ها انجام گرفته، از لیزر برای انتقال RNA استفاده شد که از رشد و توسعه سلول های سرطانی به درون سلول های بیمار موش جلوگیری کرد. این RNA با استفاده از مهندسی ژنتیک تغییر داده شده بود که به ژن هایی که تقسیم سلولی سلول های سرطانی را موجب می شدند حمله کرده و کارکرد آن ها را مختل می کردند. این RNA با یک غلاف نانو ساخته شده از طلا پوشانده شده و به محض جذب شدن از لیزر برای باز کردن غلاف نانویی استفاده شد که با آزاد شدن RNA، سلول های هدف مورد حمله قرار گرفتند.

4- دستگاه تنظیم ضربان قلب

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
محققان غربی دریافته اند که لیزر می تواند برای ثابت نگه داشتن ضربان قلب مورد استفاده قرار گیرد. آن ها از لیزر برای گرم کردن سلول های قلب استفاده نموده و آن ها را وادار کرده اند که با استفاده از یک کانال یونی منقبض شوند و در ادامه ضربان قلب نیز توسط همین لیزرها تنظیم می شد.

3- پختن تومورهای مغزی

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند

برخی از انواع سرطان درمان های تهاجمی تر و قوی تری نسبت به تاباندن اشعه لیزری به درون آن ها دارند از این رو پزشکان آمریکایی تصمیم گرفته اند که لیزر را به طور مستقیم به تومور سرطانی مغزی بتابانند. در یک درمان آزمایشی سوراخی در جمجمه بیمار ایجاد شده و اشعه لیزر به درون تومور مغزی او تابانده شد. با استفاده از تکنولوژی ام آر آی، برای مکان یابی دقیق تومور سرطانی استفاده کردند. سپس یک اشعه لیزری از سوراخ ایجاد شده عبور داده شد و از آن برای پختن سلول های سرطانی در دمای 60 درجه سانتیگران استفاده شد که در نهایت باعث مرگ آن ها شد.

۲- معلق نگهدارنده الماس

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
لیزرها را می توان برای نگه داشتن الماس در هوا و به چالش کشیدن قانون جاذبه به کار برد. محققان دانشگاه روچستر از الماس های ناخالص و امواج لیزری برای انجام جادوی علمی استفاده کردند. محققان ابری تشکیل شده از نانومترهای الماس ناخالص ساختند و با استفاده از امواج لیزری توانستند این الماس ها را معلق در هوا نگه دارند.

1- واکسن ها

۱۰ استفاده جالبی که انسان از انواع لیزر می‌کند
واکسن ها معمولاً دردناک و ناخوشایند هستند زیرا با سوزن های تیز بدن ما را سوراخ می کنند. اما در آینده ای نزدیک می توان این واکسن ها را تنها با رشته ای نور ساخت که تنها با سوزاندن دیواره سلول ها سوراخی کوچک در آن ها ایجاد خواهند کرد. محققان آمریکایی در این زمینه پیشقدم بوده و از لیزر برای باز کردن یک سلول و تحویل مقداری دارو به شکل مولکول و بستن دوباره دیواره سلول در کسری از ثانیه استفاده کرده اند. این روش بسیار آسان تر و کاربردی تر از تزریق های معمولی و مرسوم است. همچنین از این روش برای درمان بیماری هایی که درمان آن ها سخت تر و یا غیرممکن است یا از بین بردن ویروس هایی که درون سلول ها را هدف می گیرند استفاده خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انتقال آب از سطح شیبدار در شرایط فعلی بیشتر می تواند مشکل کم آبی ایران را در بعضی از استانهای ایران برطرف کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج