۶۸۶۹۹۱
۳۸ نظر
۵۰۶۹
۳۸ نظر
۵۰۶۹
پ

فحاشی مردان، توجیه عدم ورود زنان به «آزادی»

ورزشگاه آزادي . در توجيه عدم اجازه زنان به ورزشگاه آزادي نيز گفته مي‌شود محيط ورزشگاه مردانه است و مردان ممكن است حرف‌هاي زشت و فحش بدهند.

روزنامه قانون نوشت: ورزشگاه آزادي . در توجيه عدم اجازه زنان به ورزشگاه آزادي نيز گفته مي‌شود محيط ورزشگاه مردانه است و مردان ممكن است حرف‌هاي زشت و فحش بدهند.

توجيهي كه به هيچ وجه عقلاني نيست و اين سوال را در ذهن مطرح مي‌كند كه همين زنان در خانه خود يا خيابان اين گونه حرف‌هاي زشت را نمي‌شنوند؟ فقط در ورزشگاه آزادي حرف‌هاي ركيك زده مي‌شود؟ بسيار اتفاق افتاده هنگام گذر از خيابان مرداني كه بر سر جاي پارك يا تصادف درحال مشاجره و دعوا بوده‌اند و در همان حين با صداي بلند بدترين فحش و ناسزاها را به يكديگر نسبت مي‌هند، در حالي كه زنان و كودكان بسياري نيز شاهد اين مشاجره‌ها و دشنام‌ها بوده‌اند. محيط مردانه‌است؟ مگر زنان در بسياري از محيط‌هاي مردانه مشغول به كار نيستند؟ اين در حالي است كه در سال‌هاي اخیر، گسترش و توسعه مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی ، تحولات قابل توجهی را در وضعیت، نقش و جایگاه زنان در جامعه ایجاد كرده است. امروز بسياري از زنان به دليل مشكلات اقتصادي مجبورند در محيط‌هاي مشغول به كار شوند كه به هيچ وجه با روحيات‌شان سازگاري ندارد.

فحاشی مردان، توجیه عدم ورود زنان به «آزادی»

حال اين افرادي كه در توجيه ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ اين مسائل را مطرح مي‌كنند، كجا هستند تا از زناني كه به اجبار بايد تن به كار در محيط‌هاي مردانه بدهند، دفاع كنند و مانع فعاليت آن‌ها در اين محيط‌ها شوند.

اما در حالي زنان از عدم ورودشان به ورزشگاه گلايه‌‌هاي بسياري دارند كه برابری زنان با مردان در اصولی از قانون اساسی با صراحت بيان شده است. بند نهم از اصل سوم قانون اساسی بيان مي‌دارد:«دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف اصل دوم، مکلف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی می‌باشد».

نكته قابل تامل اينكه، قانون اساسي در اصول کلی همه افراد انسانی اعم از زن و مرد را مشمول قانون و در حمایت آن قرار داده و برای آنان حقوق یکسان انسانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعیین كرده‌است (اصل 20) و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها را سبب امتیاز ندانسته است (اصل 19). به علاوه، اصل 21 قانون اساسی حقوق ویژه حمایتی برای رشد شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنان اعلام كرده و دولت را موظف دانسته که در زمينه تامین زندگي زنان سالخورده، بیوه و سرپرست خانوار اقدام كرده و زنان را در ایفای نقش خانوادگی یاری كرده و از آنان به‌خصوص در دوران بارداری، حضانت فرزندان و سرپرستی کودکان بی سرپرست حمایت كند.

اسلام نيز اصل مساوات انسان ها را درباره زن و مرد نیز رعایت كرده است. اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نیست، بلكه با تشابه حقوق آن‌ها مخالف است. پس با اين تفاسير مي‌توان گفت قوانين هيچ ممنوعيتي را براي ورود زنان به ورزشگاه‌ها تعيين نكرده است.

در حالي كه قانوني براي ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه وجود ندارد اما در شهرآورد اخير پرسپوليس و استقلال كه برگزار شد تعدادي از خانم‌ها (حدود 35 نفر) كه علاقه داشتند اين بازي را نزديك مشاهده كنند، پليس سوار بر ون‌هاي نيروي انتظامي كرده و آن‌ها را به وزرا منتقل كردند.

انتقال این دخترها به پلیس امنیت در حالی صورت گرفت که روز بازی دربی، سخنگوی وزارت کشور با رد خبر بازداشت شدن زنان علاقه‌مند به فوتبال گفته بود که آن‌ها به «محل مناسبی هدایت شده‌اند» اما يكي از بازداشت شدگان به یورونیوز گفته است: «بازداشتى‌ها بازجويى می‌شدند و بعد از گرفتن عكس به سالن بزرگى منتقل شدیم و بعد از چند ساعت به ما اجازه دادند که به خانواده‌های خود خبر دهیم».

این دختر علاقمند به فوتبال می‌گوید که همه اطلاعات‌شان به همراه کارت شناسایی گرفته شد اما نمی‌داند که برای‌شان پرونده‌ای تشکیل شد یا نه. وي با بيان اينكه حضور در ورزشگاه حق ماست و باز هم برای آن تلاش می‌کنيم، گفت: «نمی‌دانم چه موقعى درهاى ورزشگاه به روى زن‌ها باز می‌شود اما با روحيه‌اى كه من از دخترهاى بازداشتى وزرا ديدم، بي شك تا رسيدن به اين خواسته از تلاش دست برنمی‌داریم».

دستگیری دختران و خبرنگاران زن غیرقانونی بود

پروانه سلحشوری، رييس فراكسيون زنان كه مدت‌هاست براي احقاق حقوق خانم‌ها تلاش مي‌كند و با ممانعت از ورورد زنان به ورزشگاه نيز مخالف است، در مورد بازداشت اين دختران مي‌گويد: نه تنها بازداشت این دختران قانونی نبوده است بلکه برای ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه نیز قانونی وجود ندارد. دو وزیر ورزش و جوانان و وزیر کشور در این رابطه مسئول است و باید پاسخگو نهادهای نظارتی باشند.

وي با یادآوری اینکه اکثر دختران بازداشتی دختران خبرنگار ورزشی بودند که برای تهیه گزارش در حوالی ورزشگاه آزادی حاضر شده‌ بودند، افزود: دستگیری خبرنگاران که برای انجام وظیفه و کار حرفه‌ای خود به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند، کار عجیبی بود و چنین برخوردی شایسته هیچ یک از بانوانی که برای ورود به ورزشگاه آمده بودند، نبود.

اما اين سوال مطرح است كه وقتي تصميم اتخاذ شده براي عدم ورورد زنان به ورزشگاه قانوني نيست و هيچ گونه قانوني براي آن نگاشته نشده است چگونه مي‌توان آن را توجيه كرد؟

در پايان بايد گفت كه چنين برخوردهاي سلبي هيچ‌گاه نتوانسته مانع ارتكاب به جرم و خطا شود. ممانعت از حضور زنان به ورزشگاه در اين سال‌ها باعث فريبكاري مي‌شود؛ چه بسيار دختران علاقه‌مند فوتبال كه به دليل ممانعت از حضورشان، با شكل و شمايل پسران وارد ورزشگاه شده‌اند و تصاوير آن‌ها نيز در فضاي مجازي منتشر شده است. پس بهتر است به جاي پاك كردن صورت مساله به فكر حل كردن آن باشيم، نه اينكه با توجيهات غيرمنطقي عرصه را بر اقشار مختلف جامعه تنگ‌تر كنيم.هرچند اين نكته را نمي‌توان ناديده گرفت كه طي روزهاي اخير در ورزشگاه آزادي براي تماشاي بازي بسكتبال بر روي زنان گشوده شد و بسياري از دختران و زنان علاقه‌مند به اين ورزش توانستند در كنار مردان اين مسابقه را از نزديك مشاهده كنند.

پس مي‌توان اميدوار بود با تلاش فراكسيون زنان و فراكسيون ورزش و مسئولان، درِ تمامي ورزشگاه‌ها بر روي زنان گشوده شود تا اين قشر از جامعه نيز بتوانند در كنار نظارت مسئولان با آرامش از تماشاي ورزش مورد علاقه خود لذت برده و تفريحاتي سالم داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی فرهنگ نباشه وضعیت همینه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا !! این چه ایجابیه که میگه خانمها جایی نرند چون فحش داده میشه اونجا در حالی که 90 درصد آقایون اگر
        همسر، نامزد، مادر ، خواهر یا دخترشون همراهشون باشه بددهنی نمی کنند یا بیشتر احترام نگه می دارند. اون 10 درصد هم که کلا فرقی نداره کجا هستند و کی باهاشونه. حد اقلش اینه که اون 90درصدی ها به احترام بانوان اون درصد رو خفه می کنند.
        این میشه فرهنگ سازی

      • بدون نام

        آقا جون در حضور رئیس و نماینده فیفا به اندازه بار یک کامیون سنگ و بطری به داخل چمن زمین فوتبال و به سمت بازیکنان،توسط تماشاگران پرتاب شد که عربستان گفت دیدید ما راست میگفتیم و این جماعت وحشی هستندو ما در ایران امنیت نداریم؟ دربازی استقلال و پیروزی در هفته پیش و البته پرتاب ترقه حالا میگی در حضور همسر یا نامزدشان فحش نمی دهند؟ما مگر همون مردمانی نیستیم که فرهنگمان به اندازه با زباله یکی کردن کوه و کمرها و سواحل دریا در روزهای تعطیلات آخر هفته است؟ مگر همون مردمانی نیستیم که در حادثه پلاسکو آتش نشانی التماس میکند برای نجات جان هم نوعان خوتان هم که شده به جای راهبندان راه را باز کنید تا ماشین های آتش نشانی قادر به حرکت به سمت محل حادثه باشد؟ ما جماعتی پُر مدعا و پر از نقص و پلشتی هستیم و ظرفیت و جنبه هیچ رویدادی را ندازیم مثل ورود زنان به استادیوم! یه وقت میبینی به جای روسری ایندفعه شلوارهای خودشان را سر چوب کرده اند تا به خیال یه عده احمق مثلاً به چیزی اعتراض کرده باشند

      • آقای خاص

        بخدا بهتر میشه
        دانشگاه های مختلط رو با دانشگاهای تفکیک جنسیتی مقایسه کنید
        توی دانشگاه ها مختلط هم مرد هست هم زن
        هیشکی فحش نمیده، دعوا نمیکنه، و کلی بحث های مثبت
        حالا دانشگاه های ک فقط دخترن یا پسرن... کلی .....
        حالا اگه استادیوم هم همینحوری باشه، کسی سنگ پرت نمیکنه و ... محرومم نمیشیم، انگ وحشی بودن هم ب ایرانی جماعت نمیزنن

    • مهرداد

      برن ورزشگاه ک چی بشه؟! به اندازه کافی جامعه لجن هست، لجنترش نکنید با این ایده ها!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخوای تو خیابونم نیایم

        راحت میشین دیگه

        بعدم میگین خیابون جای مرد هست

    • ليلا

      واقعا اگر شما نگران گوش هاي خانمها هستيد كه آلوده نشه ...!!!! همه ميدونند كه امروزه خانمها با تمام اين كلمات آشنايي دارند و در جامعه ميشنوند و مهم نيست تو ورزشگاه باشه يا تو خيابون حتي برخي از خانمها از اين كلمات هم گاها استفاده ميكنند
      پس توجيح شما بهانه اي بيش نيست

    • بدون نام

      ما برای حفظ اسلام حاضریم هرچقدر که لازم باشد فحاشی کنیم تا زنان نتوانند به ورزشگاه بیایند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما چقدر فداکار هستید!!

      • انگلیس

        به این کامنت میگن یه کامنت خالص انگلیسی تعجبم مخاطبان برترینها چرا منفیت دادند

      • بدون نام

        تو مسلمان نیستی تو یه مزدوری!

    • بدون نام

      اونیکه فحش میده باید مجازات بشه

      چرا زنها باید تاوان بدن

      زنها حجاب داشته باشن که مرد تحریک نشه
      استادیوم نیان که مرد فحش بده

      مردشور همتونو ببره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم همه؟؟؟؟

    • سام

      مثل این میمونه بگی زنها تو خیابون نرن ممکنه آقایون فحش بدن

    • بدون نام

      تازه زنی که تو بازار یا در محیط کار آزاد یا به عنوان راننده و یا صدها شغل دیگر هزاران فحاشی را تحمل میکند از سر احبار وارد این مکانها میشود .در حالیکه ورود به ورزشگاه اجباری نیست و ما نمیتونیم خوب وبد را برای دیگران تشخیص دهیم زن خودش عاقل و بالغ است و پدر و مادر و شوهر وغیره دارد اصلآ شاید با این وضعیت راضی باشد اینو میگن به زور بردن مردم به بهشت لطفا کاسه داغتر از آش نباشیم

    • مصطفی

      فحاشی و بی ظرفیتی فرهنگی و عدم امنیت علل اصلیشن

    • بدون نام

      متاسفانه استادیوم محل مناسب برای ارازل و اوباش است که دور هم جمع شوند و به یک دیگر هتک حرمت کنند به نظر بنده حتی نوجوان پسر هم نباید در چنین مکانی حضور داشته باشند چون جز بدآموزی هیچ چیز دیگری ندارد در اینگونه مکانها معمولا عده‌ای بنام تماشاگر که دارای بیماری سادیسم هستندخودشان را تخلیه میکنند :

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس چرا تو استادیومای کشورای پیشرفته آدمای فرهنگی هم میرن و از هیجان مسابقه لذت میبرن؟!
        اینجام باید جو طوری شه که آدمای با فرهنگ هم بتونن برن استادیوم نه این افرادی که شما میگید

    • بدون نام

      اصلاً فرض میگیریم این حرف هم به کنار! جماعتی که شعورش نرسه که در حضور رئیس و نماینده فیفا در مسابقه هفته پیش استقلال پیروزی سنگ و بطری و ترقه به وسط زمین پرتاب کنه و شعورشان نرسه که ادعای عربستان مبنی بر وحشی بودن و اوباش بودن تماشاگران ایرانی را به فیفا ثابت کنه،همون بهتر که زنها قاطی این آغل بی نظم و هردَمبیل نشه چون ظرفیتش را نداریم

    • هم وطن

      اگر یک عده آقایون ویا خانمها طالب آزادی حضورخانمهادرورزشگاهای آقایون هستند درصورت تصویب باید عدالت را رعایت کنند یعنی باید مجوز حضورآقایان پرورشگاه‌های خانمها را هم بدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر تو با مزه ای آخه چقددددددرررررررررررررررر بامزه ی بی سواد

    • بدون نام

      مرد ها جلو چشم خودشون رو نمیتونن بگیرن پس زن رو باید کاور کنیم مرد جلوی شهوت و غریزه حیوانی خودش رو نمیتونه بگیره پس زن باید خونه نشین بشه بیرون نره کار نکنه سوار ماشین نشه مرد جلوی دهنش رو هم نمیتونه بگیره پس زن باید تقاص پس بده و حق مسلم خوش محروم بشه
      یکی بگه این به اصطلاح مرد چه میتونه انجام بده بجز کثافت کاری جنایت بدهنی یعنی مرد ها این هستن؟ یعنی تمام مرد های ایرانی معترف هستن که بجز جرثومه فساد هیچی نیستن؟ بنده و برده امیال شیطانی هستن و بس و زنان این کشور محکوم هستن به داشتن چنین مرد هایی؟
      مرد ایرانی واقعاً تو اینیییی.؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مرد ها جلو چشم خودشون رو نمیتونن بگیرن پس زن رو باید کاور کنیم مرد جلوی شهوت و غریزه حیوانی خودش رو نمیتونه بگیره پس زن باید خونه نشین بشه بیرون نره کار نکنه سوار ماشین نشه مرد جلوی دهنش رو هم نمیتونه بگیره پس زن باید تقاص پس بده و حق مسلم خوش محروم بشه
      یکی بگه این به اصطلاح مرد چه میتونه انجام بده بجز کثافت کاری جنایت بدهنی یعنی مرد ها این هستن؟ یعنی تمام مرد های ایرانی معترف هستن که بجز جرثومه فساد هیچی نیستن؟ بنده و برده امیال شیطانی هستن و بس و زنان این کشور محکوم هستن به داشتن چنین مرد هایی؟
      مرد ایرانی واقعاً تو اینیییی.؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه نظرات مزخرفشونو در مورد زن نمیبینی
        خب حتما همینن دیگه

    • مريم

      شما نگران گوش ما نباشيد گوش ما پره از اين حرفا

    • بدون نام

      یک نوع هیجان در جوان ماوجودداردکه خودرابصورت فحاشی در فوتبال بوروز میدهد که به آن فحش هیجانی شیرین گفته میشود و موجب تخلیه فردمیگردد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوانان منظورت فقط مردهاس دیگه

        جوانان دختر حتما نیاز به تخلیه ندارن

    • بدون نام

      مسعولین میخوان مردا تو ورزشگاها راحت فش بدن ک تخلیه شن سر اینا داد نزنن

    • بدون نام

      مردها رو راه ندین خوب .
      هم ادب میشن هم میفهمن فحاشی بده.
      چرا همیشه دیوار زنها رو کوتاه میبینید؟؟!

    • بدون نام

      اگر زنان وارد ورزشگاه شوند مردان هم رعایت میکنن یا بهتره خانوادگی بزن درزشگاه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زرشک! در حضور اینفانتینیو رئیس فیفا در استادیوم آزادی و بازی استقلال و پیروزی دیدیم چطور رعایت کردند! با انبوه پرتاب سنگ و ترقه بطری به سمت بازیکنان و داخل زمین!چقدر ما رعایت میکنیم و خبرنداریم

    • بدون نام

      اگر زنان وارد ورزشگاه شوند مردان هم رعایت میکنن یا بهتره خانوادگی بزن درزشگاه

    • بدون نام

      کاری به درست و غلطش ندارم به هرحال هر کسی عقیده ای داره و بحث کردن در این مورد عاقلانه نیست،ولی چرا تکلیفمون مشخص نیست به مناسبت تولد بانویی که میگن در مقابل نابینا هم حجاب داشته،دختران با آهنگ شاد میرقصن و تشویق میشن فردا همون دختر میخواد بره ورزشگاه اجازه نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!! فقط امیدوارم با هر تفکر و ظاهری دوستدار هم باشیم و انسانیت رو فراموش نکنیم.این از هرچیزی مهمتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه بزاریم مرد برامون تصمیم بگیره
        همینه
        چون مرد تو طول تاریخ همیشه میخواسته
        زنو حذف کنه

    • بدون نام

      اسم مردای بی ادب در ورزشگاه را بنویسید جلوشم چند تا ضربدر بزنید ادب میشن

    • بدون نام

      لطفا اینگونه مردان وهوادارانشان که فحاشندو بی ادبند این راهم به گردن مسئولین بیندازندبیچاره مسئولین کشورمابایدچه جوابهایی را به چه کسانی پس بدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا همین بی فرهنگیا هم نتیجه سیاستها و برنامه های غلط مسئولین در طی سالهاست. وگرنه چرا تو کشورای دیگه مردم عین ادم میرن ورزشگاه و از مسابقات لذت میبرن؟

    • بی نام

      کسانی که صاحب منسب هستند وبه زنان احترام نمیگذارندوبعضی ازکارها ومسایل شخصی مربوط به زنان راممنوع ویااجباری میکنندوبرای زنان تعیین تکلیف میکنندبایدبدانندکه نه تنها به زنان ودختران ایران احترام نمیگذارندبلکه برای مادروخواهرخودنیز احترامی قائل نیستنداینکه بگویندخداونداینطورگفته ویا ممنوع کرده کذب محض است چونکه خداوندباری تعالئ می فرماید لااکراه وفی الدین ،منظوراین بوده که نه تنها دردین بلکه درهیچ کاری که به عموم مردم آسیب نزنداجباری نیست بعضی از افراد بدون هیچ سندی برای خودحدیث کشف میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج