۶۸۷۴۳۷
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

آلمان برای انتقال کارگردان ایرانی، بنزین نداد!

انتظار می‌رود، شاهد پیگیری جدی در این زمینه باشیم و مشخص شود، آیا شرکت‌های آلمانی که احتمالاً به دلیل ترس از تحریم، حاضر به تأمین سوخت نشده‌اند، حق داشته‌اند در موارد انسانی نظیر آنچه درباره شهنواز رخ داد، چنین رویه‌ای در پیش بگیرند؟

تابناک: همایون شهنواز، کارگردان سریال «دلیران تنگستان»، در حالی به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان بستری بود، بدرود حیات گفت که وقتی فرشته مرگ در خانه او را می‌زد، آلمان برای انتقال بدن کارگردان ایرانی به هواپیمای اورژانس بنزین نداد و بدین ترتیب کارگردان ایرانی که با وضعیت وخیمی مواجه بود و نیاز به درمان‌های فوق پیشرفته داشت، در فاصله‌ای اندک از این رفتار بی‌رحمانه شرکت‌های هواپیمایی آلمان، جان باخت.

چندی پیش همایون شهنواز، کارگردان سریال دلیران تنگستان، برای پیگیری مطالباتش به ایران آمده بود اما در منزلش دچار حادثه آتش‌سوزی و ۸۰ درصد سوختگی شد و در نهایت به دلیل شدت سوختی و ایست قلبی در بیمارستان بدرود حیات گفت. شهنواز در حالی بدرود حیات گفت که تلاش‌هایی از سوی دوستانش برای انتقالش به آلمان در دستور کار قرار گرفته بود، ولی سرانجام به دلیل ندادن سوخت از سوی کشور‌ آلمان به هواپیمایی که قرار بود این هنرمند را به این کشور منتقل کند، سفر منتفی شد.

محمد ولی‌زاده از دوستان همایون شهنواز پیش از این با اشاره به منتفی شدن سفر شهنواز به آلمان گفته بود: «پذیرش یکی از بیمارستان‌های اشتوتگارت در آلمان اخذ و تمامی مقدمات نیز انجام و اجازه پرواز نیز گرفته شد؛ اما شرکتی که قرار بود انتقال ایشان را به آلمان انجام بدهد، اعلام کرد، امکان تهیه سوخت رفت و برگشت برای هواپیما مهیا نیست و به ما سوختگیری نمی‌دهند.»

ولی زاده یادآور شده بود: «پزشک هوایی به ما اعلام کرده بود که مشکلی برای انتقال نیست و اگر بتوانیم پذیرش را از بیمارستان مقصد بگیریم، می‌توانیم حرکت کنیم اما متاسفانه دیروز به ما اعلام شد به دلیل تحریم به ما سوخت نمی‌دهند و نمی‌توانیم به آلمان سفر کنیم. از روز گذشته حتی پزشک هوایی نیز پاسخ تلفن ما را نمی‌دهد. هنوز خانواده آقای شهنواز که در کانادا زندگی می‌کند از طریق سفارت کانادا در آلمان پیگیر موضوع هستند.»

به دلیل اینکه امکان سفر به آلمان فراهم نشد براساس برنامه‌ریزی بیمارستان شهید مطهری تهران، عمل جراحی همایون شهنواز در داخل کشور انجام شد و بنا به تشخیص پزشکان برای ادامه درمان و مداوا، شهنواز در بیهوشی به سر می‌برد. به گفته نزدیکان این هنرمند، به واسطه شدت ضایعات وارد آمده از سوختگی، وضعیت شهنواز نسبت به روزهای گذشته بدتر شده و حتی کلیه‌های او در حال از بین رفتن بود که در نهایت شهنواز در ۷۹ سالگی بدرود حیات گفت.

این اتفاق تلخ درباره شهنواز و رویه‌ای بی‌رحمانه‌ای که خطوط هوایی آلمان حتی در این زمینه انسانی نیز در پیش گرفتند، نشان می‌دهد چه نوع مواجهه‌ای با مردم ایران در جریان است و در شرایط حساس گزینه‌ها تا چه حد محدود خواهد بود. انتظار می‌رود شاهد پیگیری جدی در این زمینه باشیم و مشخص شود، آیا شرکت‌های آلمانی که احتمالاً به دلیل ترس از تحریم حاضر به تأمین سوخت نشده‌اند، حق داشته‌اند در موارد انسانی نظیر آنچه درباره شهنواز رخ داد، چنین رویه‌ای در پیش بگیرند؟

هرچندآلمانی‌ها با این رفتار بی‌رحمانه، اندک روزنه‌هایی برای حفظ حیات شهنواز را مسدود کردند و او دیگر در میان سینماگران ایران حضور ندارد یاد او با مجموعه دلیران تنگستان باقی است؛ مجموعه‌ای که برداشت آزادی از کتاب «دلیران تنگستانی» به قلم محمدحسین رکن‌زاده آدمیت بود؛ اما زنده‌یاد همایون شهنواز، به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر، برای نگارش متن اصلی از یازده کتاب ترجمه شده، هفت کتاب ترجمه‌نشده و روزنامه‌های «حبل‌المتین» و «عصر جدید» و همچنین از ۱۱۰ فقره سند و ۱۸۰۰ قطعه عکس و یادداشت‌های رهبران و بازماندگان جنبش تنگستان به‌عنوان منابع اصلی استفاده کرد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده بخش قسمت در دو سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری به کارگردانی زنده‌یاد شهنواز در بوشهر، منطقه تنگستان فیلمبرداری این اثر تاریخی را انجام دادند. پخش این فیلم به علت نبود سیستم پخش رنگی، به صورت سیاه و سفید انجام شد. مراسم تشییع پیکر این فیلمساز فقید ساعت ۹ شنبه نوزدهم اسفندماه از ساختمان شماره ۲ خانه سینما (خیابان طالقانی - نبش خیابان وصال) برگزار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا

      یک: تحریم ها کاغذ پاره هستند.
      دو: با توجه به گزارش های هر روزه ی منتشر شده در صدا و سیمای میلی، علم پزشکی در ایران در رده ده کشور برتر دنیا قرار داره و نیازی به انتقال بیماران به سایر کشورها نیست.
      سه: مرگ بر امریکا

    • بدون نام

      بسلامتی....دنیا مردم ما را تحریم کرده است .دلخوش به این مقدار نباشیم!!

    • رویا

      ادم حسابی ۸۰ درصد سوختگی بهتره که بمیره باان قیافه وحشتناک باان سن بالا از مرگ می ترسد

    • بدون نام

      کار خدا بی حکمت نیست اما با هشتاد درصد سوختگی،مرگ یک نوع هدیه‌س که سالهای سال زجر و آزار نکشه،روحش شاد.تحریم ملت ایران هم به نوعی بازتاب کارهای مسولین هستش نه کشورهای خارجی،مقصر اصلی رو در میون خودمون جستجو کنیم

    • بدون نام

      این ازبرکات برجام است که سوخت ندادند دیدیدگفتم تحریمی نمانده همه رفع شده ولله حق رابایدبازورگرفت نه بازر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین غلطها را کردین مملکت به این روز افتاد.

    • بدون نام

      همین هنرمندا گفتن اگه روحانی رای نیاره، تحریم میشویم، جنگ می شود..... حالا خفقان گرفته اند در مرگ یکی از همکارانشان که شاید اگر تحریم نبودیم ، زنده می ماند..

    • جاشو

      عزت ایران است چه می شه کرد .؟

    • بدون نام

      فراموش کرد دشمن جهالت است دشمنان قوی == مدیران قوی ودانا میخواهد / دشمنان ستمگر == ملت اگاه میخواهد / شل شدن در مقابل دشمن یعنی ارزش پول ملی بی خاصیت؛ بیکاری ، تولید داخلی بی کیفیت ، وعده های دروغ به مردم ،

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه
      ولی بازیگرها وگارگردان دیگر بدانند برای خود عزیزی وجایزه گرفتن ولبخند کشور های دیگر.......لطفا وطن فروشی نکنند وازخود بیخود نشوند زیرا دشمن این رابدان باشید هیچ کس رو دوست ندارد حتی شما

    • بدون نام

      اولا بخاطر مسایل مالی بود که تعلل کردن مسولان.دوما آلمان نه.کانادا یا کشور دیگه.فرق نداره.نشان میده که تو زمینه پزشکی ادعا داریم فقط و شعاره

    • بدون نام

      خیلی متاسف کننده است،
      چه میشود کرد؟
      چه میتوان گفت؟
      در حال سقوطیم ، یا صعود؟!!!!

    • دیده بان

      برای روحانی متأسفم. با واژگان دروغ و شرم هم همدردی می کنم که در برابر دروغ ها و وقاحت های مسوولین کم آورده و خجالت می کشند. در ایران مسوولین چنان وقیح شده اند که با آنکه نه شغلی ایجاد شده، نه هزینه ها کاهش یافته و در حالیکه از برجام فایده ای نشت نشده با پررویی از آمار خیالی و تورم کاهش یافته صحبت می کنند و به مناسبات سیاسی و برجام مسخره خود تفاخر می کنند. ادمین برترین ها خواهش می کنم چاپ کنید.

    • بدون نام

      وقتی تو مراسمات به دنیا ناسزا میگیم باید هم منتظر چنین روزی باشیم به نظرم تا رفتارمون را با دنیا اصلاح نکنیم نباید انتظار داشته باشیم دنیا با ما رفتار درستی داشته باشد.و درنهایت چوب این بی تدبیری را مردم بدبخت میخورند.

    • alireza

      مثلا از یه نژادیم

    • بدون نام

      لیلا حاتمی حالش خوبه دیگه چه خبر?

    • بدون نام

      حالا مشخص میشه
      تحریم کاغذپاره نیست
      دنیا دارای نظم وقانونه واگر پابند نباشیم مجبوربه فناییم

    • بدون نام

      خب عزیزان درس را ادامه میدیم.مرگ بر آمریکا.مرگ....... بیاید لحظه ایی به گفتارمان و به کردارمان بیاندیشیم.فقط دشمن.فقط مرگ...

    • یهقوب

      ندانم کاری خودتانرا به گردن المان نیندازید پس چرا شاهرودی باسه سوت رفت المان وبرگشت ننگتان باد

    • یهقوب

      ندانم کاری خودتانرا به گردن المان نیندازید پس چرا شاهرودی باسه سوت رفت المان وبرگشت ننگتان باد

    • بدون نام

      لیلا حاتمی
      همایون شهنواز
      آزادی بیان
      حقوق بشر
      خفه شین همتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج