۶۸۷۴۸۰
۱۵ نظر
۵۰۰۷
۱۵ نظر
۵۰۰۷
پ

خرج ۲۰ هزار میلیارد تومانی از جیب مردم!

داستان مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تمامی ندارد. ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی‌ آن‌ آنقدر گسترده است که هر مرحله از کار که جلو می‌رود، باز هم مسائل مختلفی مبهم باقی می‌ماند. هنوز کسی نمی‌داند پشت بحرانی که بیش از ۲ میلیون نفر از مردم کشور را درگیر کرد و زندگی بسیاری را به باد داد، چه کسانی با چه حمایت‌ها و قدرت‌هایی حضور داشتند.

روزنامه ایران: داستان مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تمامی ندارد. ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی‌ آن‌ آنقدر گسترده است که هر مرحله از کار که جلو می‌رود، باز هم مسائل مختلفی مبهم باقی می‌ماند. هنوز کسی نمی‌داند پشت بحرانی که بیش از ۲ میلیون نفر از مردم کشور را درگیر کرد و زندگی بسیاری را به باد داد، چه کسانی با چه حمایت‌ها و قدرت‌هایی حضور داشتند.

آنچه مشخص است، این است که بدهی‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان با تزریق سرسام آور نقدینگی تسویه شده است. حسن‌روحانی، رئیس جمهوری چند روز پیش در پنجاه و هفتمین مجمع سالانه بانک مرکزی گفته بود: «نمایندگان سه قوه کنار هم نشستند و تصمیمات عاجلی در این رابطه گرفتند. بانک مرکزی رقمی حدود ۲۰هزار میلیارد تومان برای نجات از این وضعیت اعتبار در نظر گرفته که باید این کارها را برای مردم و آن کسانی که بیگناه گرفتار این مسائل شدند توضیح بدهیم. زمان تأسیس مؤسسات مالی غیرمجاز به دهه هشتاد بازمی گردد، این مؤسسات مربوط به‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم نمی‌شود اما بار این مسأله بر دوش ما افتاد. به چه دلیل؟ به‌خاطر عدم شفافیت، عدم نظارت‌ها و به‌خاطر اینکه مؤسسات و بانک‌های ما پرهزینه هستند.»

خرج از جیب ملت برای حل معضل

اما همین صحبت‌های رئیس‌جمهوری، به محل انتقاد تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که عده‌ای به‌ طمع بهره‌های نجومی بانکی پول‌هایشان را به مؤسسات غیرمجاز سپردند و عده‌ای دیگر نیز کلاه آنها را برداشتند، در این میان چرا باید پولی که سهم تمام مردم کشور می‌شود، برای حل این بحران هزینه شود؟ البته رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌هایش گفته بود: «کسانی که فریب مؤسسات مالی غیرمجاز را خوردند برای تأمین زندگی خودشان به‌سمت آن مؤسسات رفتند اما آنها اطلاعی از پشت پرده این ماجرا نداشتند. بانک مرکزی ما نباید اجازه دهد که این مسأله هیچ وقت تکرار شود و این مهم صرفاً با نظارت دقیق بانک مرکزی اتفاق می‌افتد.» با وجود این، هنوز هم اطلاعات کاملی از پشت پرده این مؤسسات مالی وجود ندارد و همین ابهامات، چیزی است که افکار عمومی شفافیت آن را طلب می‌کنند.

مراکز قدرت را شفاف معرفی کنید

احمد حاتمی یزد، مدیر عامل سابق بانک صادرات معتقد است که بخشی از نابسامانی‌های بازار پولی و مالی کشور بخصوص همین مسأله بازار ارز، به‌خاطر نقدینگی گسترده‌ای است که به بازار تزریق شد. حاتمی یزد در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید:«به‌نظر من بهترین تحلیل را از این اقدامات، آقای آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی داشت. ایشان نوشت این کاری که ما می‌کنیم، حمایت از مافیای کلاهبردار است. معنایش این است که آقایانی پول مردم را بالا کشیده‌اند، حالا که گیر افتاده‌اند، دولت با پرداخت بدهی‌شان، به نوعی از آنها حمایت کرده است. با این کار، ما بهشت مافیا ساخته‌ایم و بازتاب خوبی برای مردم ندارد.»

این کارشناس بانکی با تأکید بر پاسخ بانک مرکزی ادامه می‌دهد:«البته آقای سیف هم جواب داده است که این پول را مفت نداده‌ایم، از اعتبارات بانک مرکزی داده ایم، دارایی‌هایشان را شناسایی کرده‌ایم و وصول می‌کنیم. اما دقیقاً همین جای کار هم مسأله دارد. ما این دارایی‌ها را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم اگر آقای سیف نبود، نفر بعدی چنین قراری را قبول می‌کند یا نمی‌کند. اگر آقای سیف می‌خواهند توضیح دهند و روشنگری کنند، باید بگویند که دقیقاً چقدر املاک است و آنها چیستند. چون اطلاعات شفاف را نمی‌دهند، کارشناسان و گزارشگران نمی‌دانند که این ۲۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب ۸۰ میلیون نفر رفته یا قابل بازگشت است.»

بسیاری از کارشناسان به معرفی نشدن عوامل اصلی بحران جدی مؤسسات غیرمجاز معترض هستند. حاتمی یزد نیز با همین نگاه می‌گوید:«سه قوه در کنار هم خواسته‌اند تا مشکل اجتماعی را حل کنند و جواب تظاهرکنندگان را بدهند اما در راه حل این مشکل، به‌نوعی با پرداخت بدهی مردم به کلاهبرداران کمک شده است. اگرچه مسأله واقعاً مهمی بود و ساماندهی فوری نیاز داشت، اما هنوز ریشه‌های آن پابرجا مانده است. هنوز مسببان اصلی این بهم ریختگی‌ها معرفی نشده‌اند.»

مدیر عامل سابق بانک صادرات صحبت‌هایش را چنین به پایان می‌رساند:«باید کسانی که از این افراد و کارهای غیرقانونی‌شان حمایت می‌کردند، معرفی شوند. آنها بدون حمایت سیاسی این مؤسسات را ایجاد نکردند بلکه از قدرتی برخوردار بودند که حتی بانک مرکزی ما این قدرت را نداشت. تا زمانی که این مراکز قدرت فعال هستند، از این بحران‌ها می‌آفرینند. مسأله مؤسسات غیرمجاز، آخرین بحران نبود و تا زمانی که با مراکز قدرت برخورد نشده و معرفی نشده‌اند، این ماجرا ادامه خواهد داشت.»

پول‌هایی که می‌توانست صرف تولید شود

منوچهر ملکیانی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است که مؤسسات غیرمجاز که به صورت تعاونی شکل گرفتند، با روش پرداخت بدهی‌هایشان تنبیه نشده‌اند. او در یادداشتی گفته است: «به محض اطلاع از تصمیم دولت بسیاری از این تعاونی‌ها، سهام یا مالکیت مربوط به املاک و دارایی‌ها و تولیدی‌های سودده خود را به‌ صورت عاجل با دادن وام به افراد مورد نظرشان واگذار کرده‌اند. در نتیجه دارایی‌های مؤثر و نقد شونده موجود، تعاونی‌ها را استتار کرده و اکنون خود را ناتوان از ایفای تعهدات و پرداخت وجوه‌سپرده‌گذاران نشان می‌دهند! لازم است در رسیدگی به این چپاول حق‌الناس از طرق افراد خبره و مستقل اقدام و گزارش به ملت بزرگ ایران بخصوص مال‌باختگان داده شود.»

کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی که خود مدیرعامل بانک پارسیان است، پیش از این در اتاق بازرگانی گفته بود:«این مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نظم مالی کشور را به هم ریخته‌اند. بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان پول در این حوزه خرج شده، در حالی که این پول‌ها در این شرایط خیلی سخت می‌توانست به تولید و کسب و کار بخش خصوصی کمک کند، اما صرف اشخاصی شده که پول‌های مردم را گرفته‌اند و معلوم نیست چه کرده‌اند.»

ملکیان نیز با تأکید بر مبارزه جدی با فساد و افراد بانفوذ در این فسادها، می‌گوید: «رعایت حقوق شهروندی از طریق اطلاع‌رسانی درست به آنها و گرفتن مال آنها از یغماگران صورت می‌گیرد، نه اینکه آقای دکتر نوبخت بگویند پشت سرهر کدام از این تعاونی‌ها افراد با نفوذی قرار داشتند و ریاست محترم جمهوری بفرمایند «برای پرداخت به مردم مالباخته، دست در جیب مردم کردیم.» این بانفوذها چرا معرفی نمی‌شوند؟ چرا فساد این چنینی نهادینه شده که کسی را یارای مقابله با آن نیست؟ عاملان فساد بزرگ‌ترین ظلم را به ملت، کشور و نظام مقدس وارد می‌کنند! آنها را معرفی کنید تا درس عبرتی برای دیگران شود!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز این پول به مردم برگشته، پولهای اختلاس و دزدی را چرا نمیگی که بسیار بیشتر از این مبالغه و هیچوقت برنمیگرده!!!

    • بدون نام

      وضعیت اکثربانکها اگربدترازاین موسسات نباشدبهترنیست ....

    • بدون نام

      اگر به آنها نمیدادن حتما اختلاسش میکردن

    • ترسو

      صاحبان ژن هاي مرغوب ! پولا رو بردن و تاوانش رو بايد " امت تا آخر " ايستاده بده ...... بهمين سادگي !

    • مالباخته موسسه ارمان وحدت .

      این گزارش کاملا یک طرفه است .فقط دریکی از تعاوتی به اسم ارمان یا وحدت بامحوز وزرات تعاون مجموع بدهی ۴۵۰۰میلیارد تومان بوده که سهامداران ۵۰۰هزار میلیارد معرفی کردند ولی چرا بانک مرکزی پول مردم را نمی دهد و درست روز بعد انتخابات ریاست جمهوری این موسسات را تعطیل کرد به مسائل پشت پرده و سواستفاده برمی گردد .چرا این وسط مردم باید ضرر کنند .درسال ۹۲کل سپرده گذاران این موسسه صد هزار بودند درسال ۹۶حدود ۴۰۰هزار نفر
      چرا بانک مرکزی اجازه داد این موسسات تا این جاق وفربه شوند .چرا باید یک مرکز فساد مالی دربهترین نقاط شهر وحلو چشم همه قوا فعالیت کند .الان هم سهامدار مسول کسری است اگر تبانی نباشه البته .

    • بدون نام

      من به عنوان یک فرد تحصیلکرده با ترغیب اقای سیف مبنی بر اینکه در شرایط فعلی یکی از بهترین و مطمئن ترین سرمایه گذاریها که ضمنا به توسعه مملکت کمک می کند سپرده گذاری درموسسات مالی مجاز مندرج در سایت بانک مرکزی می باشد در سال 95 فقط برای چند ماه سرمایه سی سال زحمت خود را سپرده گذاری کردم و بدون انکه سودی بگیرم کل سرمایه ام به دلیل دروغ اقای سیف و اعطای مجوز غیرقانونی با زدوبند به موسسه کاسپین از بین رفته است و به عنوان یک فردبا سواد فریبکاری ابلهانه مسئولان بانک مرکزی ازارم می دهد و بدتراز ان از حقوق شهروندی خود برای پیگیری مطالباتم از طرق قانونی نظیر دادگاهها و سازمانهای بازرسی و حراست بانک مرکزی و دیگر ارگانها محروم شده ام .بنا بر این تا به اخر با این دولت دروغگو و مغلطه کارحتی تا پای جانم به دلیل فساد گسترده دولتی مقابله خواهم کرد.

      پاسخ ها

      • مالباخته موسسه وحدت

        دقیقا .متاسفانه درحالی که هرشهروند حق شکایت ودادرسی دارد ما با وجود داشتن قرارداد با یک موسسه با ده سال سابقه فعالیت و چندین مجوز حتی از خود بانک مرکزی حق شکایت نداریم .این موسسات مثل ساعت کار می کردند تا روز اخر و این سیاسیت این دولت بود .چرا این موسسات رو با چند بانک وموسسه ادغام نکردن .چون این وسط یه پولی هست که عده ای دربانک مرکزی و....بروی آنها دندان طمع باز کردن .کدام دولت با مردم کشور خودش اینطور برخورد می کند .ما که دشمن هستیم نه فتنه گر نه شورشی نه داعشی .

        واقعا شرم اوره .چون تریبون نداریم .چون صدای مان به جایی نمی رسد بخاطر سود ۲۵٪و۲۳٪که حتی بانکهای دولتی و خصوصی هم میدادن پول یک عمر مارو بلوکه کردن .وا...خجالت داره .

    • احمد

      مفسد مسوءل خودش را معرفی کنه مگر عقل خودش را از دست پاده

    • میثم

      ضرر طمع و پول پرستی برخی از مردم یا از بیت المال ویا از جیب مردم تأمین
      میشود . بعد دولت را مقصر می‌دانند . موسسات مالی اعتباری غیر قانونی
      چگونه فعالیت می‌کنند ...... طمع . پول پرستی . نادان بودن . بعضی
      از مردم(با سرمایه گذاری خودشان) باعث فعالیت این گروه می‌شود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز طمع مردم تنها یک عامل بوده .چرا باید یک عامل فساد مالی دربهترین نقاط وعلنی فعالیت نماید .اینها مجوز وزرات تعاون .ناجا و ثبت واسناد شرکت ها رو داشتن .بانک خصوصی ودولتی با اینها همکاری میکردن وگرنه خود دسته چک و پرداخت نداشتن .شما منصفانه قضاوت کنید چیزی گردنتان نیاید .خودرو جای مردم بذارید وعادلانه قلم بزنید .

      • میثم

        کاربر گرامی در ساعت ۱۷:۱۵ ... گفتم بعضی از مردم .... چرا دیگران از این مؤسسات
        شاکی نیستند ... تنها برتری انسان نسبت به حیوان قدرت تفکر انسان است .
        اگر طمع و پول دوست نبودند به بانک ها مراجعه می‌کردند .

    • بدون نام

      اینابیشترازهمه مسؤلند چراکه موسسه به اون بزرگی بدون مجوز کارمیکنه نمیتونن جلوشو بگیرن, ولی مردم یه مغازه سه متری بازکنن دوروزه درشو تخته میکنن.وظیفشونه که بدن

    • شهروند

      دلم برای خودم ومردمم می سوزدکه اینچنین نیرنگ وفریبهای این دزدان کثیف رامی خورندکه همه شون دستشون توی یک کاسه است وماانتظاربیش ازحدازیک دزد داریم که برامشکلاتمون کاری انجام بده اونامی برند توروز روشن وبعدازسرمایه کل کشورجایگزین می کنند مثل اینه که توبه کسی بگی بااسلحه بکشمت یاچاقو،درصورتی که هردوتاش به مرگ منجرمیشه

    • بدون نام

      آخر این کسانی که میگویید آنها را حمایت میکنند را به ملت معرفی کنید تاخود ملت حسابشان را برسند .

    • بدون نام

      شرم اورتریت طرف خوشحالیم که ایرانیم توایران به دنیااومدن پیرامون ایرانیه اززمان کوروش ازیه طرف هم ناراحتم چراتواین زمان داریم توایران زندگی میکنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج