۶۸۸۱۴۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

فاجعه برندن‌پارک، اولین حادثه تلخ فوتبال انگلیس

نخستین اتفاق تلخی که در فوتبال انگلیس رخ داد فاجعه برندن پارک بود که بیش از ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند.

ایسنا: هنوز خیلی از مردم تصاویر تلخ حادثه هیلزبورو در سال ۱۹۸۹ را به یاد دارند. با این حال نباید گفت این اتفاق غیرمنتظره بوده است چون حادثه مشابهی در سال ۱۹۴۶ در ورزشگاه برندن پارک بولتون رخ داد. این دیدار بین تیم میزبان و استوک سیتی که از حضور استنلی متیوس بهره می برد، برگزار شد.

بازی از دور ششم FA کاپ بود و آخرین فصلی بود که دیدارها به صورت رفت و برگشت انجام شد. با وجود این که بولتون در بازی رفت دو بر صفر پیروز شده بود دیدار برگشت با استقبال پرشور هواداران همراه شد. روزنامه بولتون ایونینگ نیوز یک روز پیش از این تقابل نوشت: بازی فوق العاده ای برای دوستداران فوتبال خواهد بود. از هر قشری در ورزشگاه حضور خواهند داشت و جو خاصی در ورزشگاه برقرار خواهد بود.

فاجعه برندن‌پارک، اولین حادثه تلخ فوتبال انگلیس

با این حال همه چیز برعکس شد. در حالی که ظرفیت ورزشگاه ۶۰ هزار نفر بود در شروع بازی ۸۵ هزار نفر در آنجا حضور داشتند. زمانی که دو تیم وارد زمین شدند هنوز برخی هواداران با فشار آوردن به دیگران به زور داخل ورزشگاه می شدند. فنس ها هجوم جمعیت را متوقف کرد و صحنه های دلخراشی به دیده شد. ۳۳ نفر به علت ماندن زیر و دست پا و خفگی جان خود را از دست دادند. ۵ هزار نفر نیز مجروح شدند. تلاش یک مرد که فرزند کوچکش همراهش بود باعث شد دری را برای فرار از این شرایط باز کند و این اتفاق جان افراد زیادی را نیز نجات داد. با وجود چنین اتفاق دلخراشی بازی پس از چند دقیقه وقفه برگزار شد. مسئولان برگزاری مسابقه معتقد بودند در صورت لغو بازی تنها این فاجعه بدتر می شود.

در حالی که انتظار می‌رفت نهم مارس ۱۹۴۶ به روز باشکوه تبدیل شود به بزرگترین فاجعه تاریخ فوتبال انگلیس منجر شد (البته تا آن زمان). در ابتدا ازدحام جمعیت را علت اصلی حادثه عنوان کردند اما پس از تحقیقات مشخص شد باشگاه بولتون مقصر است چون به هوادارانش ۲۰۰۰ بلیت اضافی فروخته بود. همچنین همه درهای ورودی ورزشگاه باز نشده بودند که در رقم خوردن این فاجعه تاثیر مستقیم داشت. به همین خاطر انگلیسی ها تصمیم گرفتند بر فروش بلیت ها نظارت داشته باشند تا از تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه اطلاع داشته باشند. همچنین فروش بلیت فراتر از ظرفیت استادیوم ممنوع شد. این کار باعث می شد نظم برقرار شود. موضوعی که امروزه در ورزشگاه‌ها دیده می شود. ابتدا باشگاه‌ها کم کم شروع به این کار کردند اما سپس این قضیه به صورت یک قانون در آمد. متاسفانه تراژدی برندن پارک دوباره پس از ۴۰ سال در هیلزبورو تکرار شد. فوتبال انگلیس به همین خاطر برای همیشه فنس ها و جایگاه های سرپایی را از ورزشگاه‌ها حذف کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج