۶۸۸۱۵۶
۳۴ نظر
۵۰۱۰
۳۴ نظر
۵۰۱۰
پ

آخوندی: در سقوط هواپیما، من چه تقصیری داشتم؟

پرسش و پاسخ بين مجلس و دولت جاده يكطرفه است. قطعا حركت در خلاف جهت جريمه سنگيني دارد. ليكن، اين‌بار مي‌خواهم برخلاف رويه معمول، پرسشي را با نمايندگانِ عزيزِ استيضاح‌كننده در ميان بگذارم و به‌قول معروف طلب توضيح كنم. و آن اين است كه آيا اين استيضاح پايه استواري دارد؟ و آيا مراحلِ عرفِ حقوقي شكل‌گيري خود را طي كرده است؟ و سرانجام، آيا بر اثرِ آن نكته تاريكي روشن خواهد شد؟ بسيار خرسندم كه براي سومين بار در صحن مجلس شوراي اسلامي براي پاسخ به استيضاح نمايندگان طالب توضيح حضور پيدا خواهم كرد.

عباس آخوندی در روزنامه اعتماد نوشت: مسيرِ پرسش و پاسخ بين مجلس و دولت جاده يكطرفه است. قطعا حركت در خلاف جهت جريمه سنگيني دارد. ليكن، اين‌بار مي‌خواهم برخلاف رويه معمول، پرسشي را با نمايندگانِ عزيزِ استيضاح‌كننده در ميان بگذارم و به‌قول معروف طلب توضيح كنم. و آن اين است كه آيا اين استيضاح پايه استواري دارد؟ و آيا مراحلِ عرفِ حقوقي شكل‌گيري خود را طي كرده است؟ و سرانجام، آيا بر اثرِ آن نكته تاريكي روشن خواهد شد؟ بسيار خرسندم كه براي سومين بار در صحن مجلس شوراي اسلامي براي پاسخ به استيضاح نمايندگان طالب توضيح حضور پيدا خواهم كرد.

البته افزون بر استيضاح، تاكنون چهار بار ديگر نيز براي پاسخ به سوال نمايندگان محترم نيز حضور يافته‌ام و در تمام موارد اكثريت نمايندگان عزيز توضيح‌هاي اينجانب را قانع‌كننده‌ تشخيص داده‌اند. مبناي من در اداي توضيح‌ها همواره بر صداقت و درستي، منظور داشتن منافع ملي و رعايت وجدان جمعي ملت عزيز ايران بوده‌ و هست و بر اين باور نيز هستم كه روح مردم‌سالاري چيزي جز اعمال حق پرسشگري براي ملت و ملزم‌ساختن مسوولان به پاسخگويي در چارچوب قانون چيز ديگري نيست و بايد با جان و دل آن را پاس بداريم. با اين وجود، چند نكته باريكتر ز مو اينجاست.

بنا به‌گفته منطقيان يكم، پرسش بايد بر پايه‌هاي درست و پايداري استوار باشد. اين بدين معني است كه پرسش از آنچه مي‌دانيم بي‌مورد است و پرسش از آنچه پاسخش در نتيجه آزمون بايد به دست آيد، قبل از آن، بي‌نتيجه است. دوم، آنكه پرسشگري بايد بر مبناي حقوقِ قانوني پرسش‌كننده و پاسخگو بوده و فرآيندهاي حقوقي و قانوني در شكل‌گيري آن طي شده‌ باشد. اين نيز مورد اجماع جامعه‌هاي مبتني بر حاكميت قانون است. سوم، در نتيجه پرسش، حقيقتي روشن شود و گرهي از امور كشور طي آن باز شود.

بي‌گمان استفاده شكلي و ظاهري از اين حقوق، نه تنها به نهادينه شدن مردم‌سالاري و آزادي منجر نخواهد شد كه مي‌تواند نتيجه معكوس هم داشته باشد. نمونه افراطي اين وضعيت را در دولت‌هاي نهم و دهم همگان ديديم و اكنون نيز مي‌بينيم كه بر اثرِ آن چگونه جامعه در لب پرتگاه شكاف اجتماعي؛ و به تعبير قرآن بر لبِ گودالِ آتشي كه كنده‌شد و هرگز پر نشد‌ قرار گرفت و اينك نيز همچنان نهاد جامعه تا اين حد بي‌قرار و ناآرام است.

اجازه دهيد فراگرد شكل‌گيري اين استيضاح را بررسي كنيم. من در پي نيت‌خواني نيستم و از مقاصد پنهان سخن نمي‌گويم. من مي‌خواهم يك روايت رسمي داشته ‌باشم. استيضاح در پي سانحه سقوط هواپيماي آسمان كليد خورد و يكي از طراحان آن عنوان كرد «بايد توجه داشت در حوادث نفتكش سانچي و سقوط هواپيماي تهران به ياسوج وزارتخانه‌هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي مقصر هستند.»

ايشان چگونه و با چه مدركي به اين نتيجه رسيدند؟ در كجاي فرآيندي كه منجر به سانحه سانچي شد، وزارت راه قرار مي‌گيرد كه ايشان حكم به تقصير صادر فرموده‌اند؟ همگان آگاهند و نمايندگان محترم به‌قاعده بيش از ديگران آگاهند كه سانحه توسط گروهي متشكل از كارشناسان ارشد رسيدگي به سوانح دريايي كشورهاي ذي‌ربط؛ ايران، چين، پاناما و هنگ‌كنگ در دست رسيدگي است. رسيدگي بر اساس دستورالعمل رسيدگي به سوانح دريايي كه ضميمه كنوانسيون بين‌المللي ايمني جان اشخاص در دريا (SOLAS) است، صورت مي‌گيرد. جمهوري اسلامي ايران نيز جزو كشورهاي متعاهد آن است. حال چگونه ايشان به اين نتيجه رسيده‌اند كه وزارت راه‌وشهرسازي مقصر است؟ در موضوعي كه با جان انسان‌ها سروكار دارد، آيا گفتن چنين سخنان بي‌بنياني موجب آزردگي عواطف و احساسات خانواده‌هاي عزيز داغدار و عموم مردم نمي‌شود؟

عمل به قانون از هر كسي پسنديده ‌است و البته از نمايندگان محترم پسنديده‌تر است. و اما درباره سقوط هواپيماي آسمان در مسير تهران-ياسوج، بر اساس ماده ٢٢ قانون هواپيمايي كشوري و آيين‌نامه اجرايي آن پس از وقوع سانحه، ستاد رسيدگي به سانحه بايد شكل گيرد تا به آن رسيدگي نمايد. دقيقا همان روز ٢٩/١١/١٣٩٦ اولين اقدامي كه از سوي اينجانب طي ابلاغ به سازمان هواپيمايي كشوري صورت گرفت، تشكيل ستاد رسيدگي به سانحه بود كه اولين گزارش را نيز انتشار داد. به‌موجب قانون، استيضاح‌كنندگان مي‌بايست تامل مي‌كردند تا گزارش اين ستاد انتشار مي‌يافت و براساس آن قاصران يا مقصران احتمالي شناسايي و آن‌گاه اقدام به استيضاح يا استفاده از ساير ابزارهاي نظارتي مي‌كردند.

دوستان در حالي كه من در محل وقوع سانحه در حال تنظيم امور امداد، تجسس، شناسايي و سركشي به خانواده‌هاي داغدار بودم، درخواست استيضاح را به هيات رييسه تقديم كردند. آيا واقعا درست است كه مسوول درگير عمليات ميداني را در چنين موقعيتي از كار بازداشت؟ آن هم پيش از آنكه كوچك‌ترين اطلاعي از كيفيت وقوع سانحه به دست آيد؟ ممكن است، گفته شود كه ما نگران تطويل زمان يافتن لاشه هواپيما و جعبه سياه بوديم.

آيا نمي‌شد دو هفته انتظار كشيد؟ هرچند، حتي اين موضوع هم موجب نمي‌شود تا با چشم بسته دستگاهي با اين سطح از حساسيت را متهم نمود. در اين مورد، ظرف دو روز پس از سانحه در ١/١٢/١٣٩٦ لاشه هواپيما و ظرف چهارده روز پس از آن در ١٢/١٢/١٣٩٦ جعبه سياه يافته شدند و اميد است كه با توجه به اطلاعات گردآوري‌شده، ظرف چند روز آتي ستاد سانحه نظر نهايي خود را درباره علت سقوط سانحه اعلام كند؟ باز، آيا نمي‌شد پس از يافته‌شدن جعبه سياه دوستان اعلام مي‌كردند كه ما تا روشن شدن ابعاد گوناگون سانحه صبر مي‌كنيم و پس از آن براساس يافته‌هاي ستاد رسيدگي در جهت استيفاي حقوق مردم عمل خواهيم كرد.

اكنون سوال من از دوستان اين است كه آيا اين استيضاح برپايه درستي استوار است؟ و آيا استيضاح مراحل مورد پذيرش عرف حقوقي را طي كرده است؟ و سرانجام، آيا بر اثر آن نكته تاريكي روشن خواهد شد؟ يا آنكه پاسخ در گرو اعلام نتيجه از سوي ستاد رسيدگي بسانحه است؟ و استيضاح جز متشنج كردن فضا و ايجاد بي‌ثباتي در دستگاه اجرايي و محيط گسترده كسب‌وكار حمل‌ونقل سود ديگري ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در دوره جنابعالی چقدر تلفات داده ایم تصادفات جاده ای سوختن قطار و سقوط هواپیما و کشته شدن خیلی ها در جاده های مرگ

    • بدون نام

      یاد سریال پاورچین افتادم ‌
      من چیکاره بیدم

    • بدون نام

      جناب اخوندی،کسی نگفت شما فرمان را چرخاندید و زدید به کوه،
      مردم میدانند نه شما و نه تمام دولت نمی تواند هواپیمای ن و تجهیزات فرودگاهی مناسب تهیه کند،
      ولی انتظار داریم شما که وضع مملکت و تجهیزات حمل و نقل را میدانید از طریق کمیته های تخصصی اجازه پرواز به هواپیماهای اسقاط شده ندهید.

      پاسخ ها

      • آرش

        احسنت

    • بدون نام

      خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طرف انکاری هنوز نمیدونه چیکارس صبح میاد سرکار ساعت 2میره خونه واسه اینکه بکه سرکار رغته بودم هرچند مشگل فراتر از این حرفاست

    • بدون نام

      آقای آخوندی هواپیما توهولش دادی

    • بدون نام

      هیچی آقای وزیر! همینکه وزیر وزارتخونه ای هستی که فرودگاهاش رادار نداره باهاس استعفا کنی!

    • ابراهیم فتحی

      سلام آقای آخوندی برکنار هم بشی نباید گریه کنی و قیافه حق به جانب و بی تقصر جلوه کنی چرا وقتی که هواشناسی میگه نمیشه پرواز کنی هواپیما رو مجبور به پرواز میکنی.صدرصد مقصری اگه فرزند خودت پرواز داشد با اون شرایط اجازه ی پرواز یا رفتن به فرزندت میدادی بودجه وزارت راه که خرج جاده نمیشه خرج فرودگاه و هواپیما نمیشه . خرج کشتیرانی که نمیشه خرج کجا میشه جزء اینکه دزدیده میشه. آقای آخوندی لنگه ی خرم وزیر راه خاتمی هستید که هرچه نمایندها و مردم داد میزدن که چرا جاده ها بزرگ نمیکنی اصلا گوش نمیکرد.صدرصد مقصر هستی چون اشراف و نظارت کامل روی وزارت خانه ات و ادارات کل ات نداری در استان فارس اداره ی کل ات چیکار میکنه جرء اینکه بی خیال وظیفه شون هستن و به قول خودشون به بهترین دوران زمان خرم و الان زمان آخوندی هست چون راحت راحت هستم هرجور که بخوایم کار میکنیم.

    • بدون نام

      آقا طلب كار هم شدند
      بنظر توقع دارند از ايشان عذرخواهى شود و يك مراسم تقدير و تشكر هم برگزار نمايند
      حادثه قطار و ديگر حوادث جاده اى را فراموش كرده اند
      انشاالله اين بار مجلس به وظيفه خود عمل كند

      پاسخ ها

      • رضا

        به نظر من بایستی اول ازنمایندگان مجلس سوال کرد که چرا درچندین نوبت استیضاح یه ایشان رای اعتماد داده اند متاسفانه معامله دربین برخی از نمایندگان هم رواج پیداکرده است

    • بدون نام

      اتفاقا اینکه شما کاره ای نبودید جای سوال است
      شما کل دوران وزارتتان کاری انجام ندادید و عملا هیچ وقت کاره ای نبودید.

    • فامیل دور

      اگر شما نقشی در سقوط هواپیما نداشتید در سایر زمین های مثل ساخت بندرگاه و ساختن راه هم هیچ نقشی ندارید. چون نه شما راننده بولدوزرید و نه راننده گرید و نه غلطک و یا قیر پاش. هر جا سخن از پیشرفت به میان می آید می گویید بنده چنین و چنان کردم و برای کلنگ زنی سریعاً حاضر می شویداما وقتی حادثه ای پیش می آید که می گوید تقصیر من چیست؟ این درست نیست که در همه ی موفقیت ها خود را همه کار بدانید و در شکست ها خود را بی تقصیر

    • بدون نام

      بی کفایتی بسه

    • ع

      خب ما میگم بس تقصیر کیه فامیل منه که چک نکردن پارسال قطار چی وماشین چی تقصیر کیه حاشیه نشینی رامیبینی ولی ان تقصیر کیه

    • میثم

      در ایران فقط مردم تقصیر کار هستند .
      مسؤلان....کشور همه درست کار ومتین هستند .

    • مصطفی

      تو کلا تقصیری نداری...توی یک کلیپ شما رو توی جلسه دیدم .. اونجا بود که فهمیدم شما اصلا مقصر نیستی و اولویت با چیزای دیگه س نه نو سازی و خرید هواپیما

    • شیری

      گماشتن مدیران نالایق و فرودگاه در نقاط خطرناک

    • بدون نام

      عباس جون خوش باش و زیاد فکرتو با این مسائل درگیر نکن
      به تو چه ربطی داره اصلا

    • بدون نام

      تو پشت فرمون نشستی

    • بدون نام

      عباس آخوندی باید استیضاح و محاکمه شود
      دیگه بسه رانت و به کشتن دادن مردم بی گناه و بی کفایتی افراد روحانی

    • بدون نام

      اونایی مقصرند که وقتی هواپیما میخریم،پشت تریبون داد میزنن درد مردم اقتصاد هس نه هواپیما...نمایندگان هم که خدا میداند چجور رای میارن..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت
        گل گفتی

    • بدون نام

      پس وزیر جکاره یه برگ چغندره

    • بدون نام

      همینکه اطلاع داری اوضاع ناوگان هوایی کشوری که تو وزیر و مقام مسولشی اینقدر اسفناکه و شب ها هم راحت میگیری میخوابی یعنی گناه کاری!!!!
      من اگه جای تو بودم همون اول کار یا استعفا میدادم و یا تا بهبود وضعیت اصلا نمیخوابیدم.

    • جمشید

      خب بدبخت راس میگه دیگه.هر چند وزیر تشریف دارند اما اندازه یه کارگر ساختمونی هم اختیار کاری ندارند

    • بدون نام

      اقاي اخوندي ،اراجيف مردم را ول كن
      فكر پروژه هاي خاص باش

    • مسلمانم

      تو در هیج جا تقصیری نداری .اصلا به جنابعالی چه مربوطه که هواپیما سقوط کرده

    • شهروند

      میگن وقتی ناپلئون وقتی میخواست لشکر کشی کنه چرخهای گاری رو چک میکرد چون اگه اونا خراب بودند لشکر از حرکت میموند آقای آخوندی، همین وارسی های کوچیک و دقتهای ضروری تو پرواز و حرکت یک قطاره که چون نبود چندین خانواده رو بدبخت کرد، تو زمان مسئولیت شما چند اتفاق اینجوری افتاده،بگرد ببین اشکال کارت کجاست؟روسایی که گذاشتی چقدر ناظر کار زیردستاشون هستن؟چرا با سهل انگاری و عدم نظارت با جون مردم بازی میکنین؟همه به یک دلیله هیچکس از آدم خودش سوال جواب نمیکنه.توی اداره ها از کار یکی انتقاد کن ببین از کجاها هواشو دارن تا آب از آب تکون نخوره مشکل مملکت ما اینه آقای وزیر.

    • 66

      راست میگه آقا زبونمون درازه بهمون هواپیما نمیدن خب میخواد چیکار کنه بنده خدا.....اونایی که تریبون دستشون باعث تحریم میشن مول میکنن این موقعها

    • علی

      سلام، کاری با عملکرد آخوندی ندارم، ولی یه عده وقتی میخواد هواپیما بخره به شدت بهش حمله کردن و حالا که یه هواپیمای از رده خارج مجبوره پرواز کنه و سقوط میکنه بازم حمله شدید،، ناوگان هوایی و ریلی ما فرسوده است حداقل شما دوستان عزیز یه راهی جلو پای وزیر بعدی بذارید، چون اگه قراره هواپیمای فرسوده پرواز نکنه باید تمام خطوط هوایی تعطیل بشه

    • بدون نام

      چرا نظرات را تایید نمیکنید

    • بدون نام

      داشتی پولهاتو می شمردی.

    • بدون نام

      تنها اخوندی مقصرنیست اول ازهمه دولت مقصره بعدنمایندگان مردم سوم اخوندی چون دولت عرضه اداره کشوررونداره ونمایندگان مردم هم نباید به این وزیری که چندین سال بخوربخورش تمام نمیشه رای میدادن انشااله عزیزاشوپرپربشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج