جاباما
۶۸۸۳۲۵
۳۶ نظر
۵۰۹۱
۳۶ نظر
۵۰۹۱
پ

۱۲ علامت اینکه واقعا باهوش هستید

برخی از ویژگی‌ها یا مهارت‌های فردی ممکن است بیخود یا منفی تلقی شوند اما در واقع نشاندهنده‌ی سطح بالای فعالیت مغزی فرد هستند. دست کم دانشمندان که اینطور فکر می‌کنند! حالا این ویژگی‌ها و مهارت‌ها کدامند؟

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: برخی از ویژگی‌ها یا مهارت‌های فردی ممکن است بیخود یا منفی تلقی شوند اما در واقع نشاندهنده‌ی سطح بالای فعالیت مغزی فرد هستند. دست کم دانشمندان که اینطور فکر می‌کنند! حالا این ویژگی‌ها و مهارت‌ها کدامند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا لیستی از علائمی را که به گفته‌ی محققان نشان از هوش بالای شما دارند برای‌تان رو کنیم.

1. چپ دست هستید (یا دو سو توان هستید)

دانشمندان آزمایشاتی روی گروهی از چپ دست‌ها و راست‌ دست‌ها انجام دادند و یافته‌ها نشان داد افراد چپ دست مثلا در ترکیب دو شی‌ء به روشی جدید و تشکیل یک شی‌ء سوم مهارت بیشتری دارند. دانشمندان چپ دستی را با طرز تفکر دگرسان (متفاوت) ربط دادند؛ نوعی خلاقیت که به خلق ایده‌های جدید کمک می‌کند. همین را می‌شود در مورد افراد دو سو توان نیز گفت؛ افرادی که توان استفاده از هر دو دست در آنها یکسان است. پس اگر شما راست دست هستید، سعی کنید بعضی از کارها را با دست چپ‌تان انجام دهید و برعکس. این تمرین‌ها بخش‌های کاملا رشد نکرده‌ی مغز را فعال می‌کنند.

۱۲ علامت اینکه واقعا باهوش هستید

۲. اغلب در مورد جزئی‌ترین چیزها هم نگرانید

دانشمندان در مطالعه‌ای از 126 دانش آموز دوره‌ی ابتدایی خواستند به پرسشنامه‌هایی در مورد اینکه معمولا چقدر در مورد مسائل احساس نگرانی می‌کنند، به شایعه‌ها توجه می‌کنند و یا به چیزهای ناراحت کنند فکر می‌کنند جواب بدهند. معلوم شد بچه‌هایی که بیشتر از بقیه نگرانی و اضطراب داشتند، در تست هوش غیر کلامی امتیازات بیشتری کسب کردند. دانشمندان این یافته‌ها را ناشی از این حقیقت می‌دانند که آنهایی که همیشه نگران و دلواپس هستند، بیشتر تمایل دارند که کارها را بهتر و درست‌تر انجام بدهند.

۳. عاشق خنده و شوخی هستید

یک مطالعه‌ی جالب در دانشگاه مکزیک انجام شد که در آن 400 دانش آموز تست‌هایی در مورد توانایی‌های‌شان در بحث کردن روی موضوعاتی خاص دادند. بعد از انجام تست، از دانش آموزان خواسته شد برای تصاویری از کارتون‌ها، کپشن‌هایی انتخاب کنند. این کپشن‌ها توسط معیارهایی ارزیابی شدند و معلوم شد 86 درصد از دانش آموزان باهوش‌تر که در بالاترین امتیازها را در تست گرفته بودند، خنده‌دارترین کپشن‌ها را برای تصاویر انتخاب کردند. بعدا تحقیق مشابهی روی کمدین‌ها انجام شد و تمامی آنها در تست هوش کلامی امتیازهای متوسط به بالا کسب کردند. به گفته‌ی دانشمندان، حس شوخ طبعی بر توانایی‌های هوشی تاثیر گذاشته و مغز و سیستم عصبی را در شرایط خوبی قرار می‌دهد و ما را باهوش‌تر می‌کند!

۴. زیادی کنجکاو هستید

دانشمندان دانشگاه روانشناسی لندن می‌گویند: احتمال اینکه یک کودک فضول و کنجکاو، بر خلاف کودکی که چنین ویژگی ندارد، بعدها در زندگی‌اش یک مخترع شود بسیار بیشتر است. سرپرست این تحقیقات توضیح می‌دهد که چگونه کنجکاوی و یک «ذهن گرسنه» ما را باهوش‌تر می‌کند: کنجکاوی باعث می‌شود کودک به علم و هنر به عنوان ابزارهایی از درک و شناخت و ابراز وجود علاقه‌مندتر شود.
در یک تحقیق، دانشمندان ۶۰۰۰ نفر را که طی ۵۰ سال گذشته متولد شده بودند مورد مشاهده قرار دادند. آنها درافتند بچه‌های ۱۱ ساله‌ای که در تست IQ نمرات بالایی گرفته بودند، کنجکاوتر بوده و نسبت به تجربیات جدید در سالهای بعدی زندگی، پذیراتر پ مشتاق‌تر بودند.

5. ژن جغد شب دارید

اگر مثل جغد شب‌ها بیدار می‌مانید، احتمال اینکه هوش شما بالاتر از حد معمول باشد زیاد است. دانشمندان علت این نظریه را اینگونه توضیح می‌دهند که فعالیت مغز فرد باهوش آنقدر زیاد است که بیوریتم‌های عادی روزانه را مدام به چالش می‌کشد. در مطالعه‌ای، ارتباط میان هوش و عادات خواب هزاران فرد جوان مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد اکثر افراد باهوش عاشق بیدار ماندن تا دیروقت بودند، هم در طول هفته و هم آخر هفته‌ها. تحقیقات مشابه دیگر نیز همین یافته‌ها را ارائه دادند.

۱۲ علامت اینکه واقعا باهوش هستید
6. تاثیر پذیرید و خیلی راحت حواس‌تان پرت می‌شود

اگر معمولا با نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های مجازی و ...، و یا حتی حین صحبت حواس‌تان پرت می‌شود، احتمالا باهوش‌تر از بقیه هستید. طبق مطالعه‌ای جدید، متمرکز و حواس جمع ماندن هر چقدر که برای شما دشوارتر باشد، یعنی شما باهوش‌ترید. دانشمندان توضیح می دهند تحت کنترل درآوردن سطح بالای فعالیت‌های مغزی کار سختی است.

7. زیاد راه می‌روید

دانشمندان آمریکایی طبق یک مطالعه‌ی آماری دریافتند افرادی که زیاد راه می‌روند و از وسایل حمل و نقل استفاده‌ی چندانی نمی‌کنند نسبت به بقیه باهوش‌ترند.

8. می‌دانید که هنوز چیزهای زیادی هست که نمی‌دانید!

اثر دانینگ کروگر (The Dunning-Kruger effect)، نتیجه‌ی مطالعه‌ای از جاستین کروگر و دیوید دانینگ است که در علم روانشناسی اجتماعی الگو شده است. نتیجه‌ی این مطالعه این است: فرد هر چه باهوش‌تر باشد، تردید بیشتری نسبت به توانایی‌های ادراکی و شناختی خود دارد. به عبارتی دیگر، افراد باهوش از گفتن «نمی‌دانم» نمی‌ترسند. اگر چیزی را ندانند می‌توانند به دنبالش بروند و چیز جدیدی یاد بگیرند. برای همین است که این افراد همیشه پرسش‌هایی در سرشان می‌چرخد و از سوال کردن هم واهمه‌ای ندارند.

9. مهارت خود کنترلی خوبی دارید

افراد باهوش می‌توانند هیجانات ناگهانی خود را کنترل کنند و در مهار احساسات خود ماهرند. همچنین پیش از آنکه دست به کاری بزنند، به عواقب آن فکر می‌کنند. یک مطالعه‌ی معروف اینچنین بود: از افراد خواسته شد بین دو گزینه یکی را انتخاب کنند: فورا پول کمتری به دست بیاورند یا اینکه در طول سال پول بیشتری به دست بیاورند. نتایج نشان داد افرادی که پول بیشتر اما دیرتر را انتخاب کرده بودند (به عبارتی دیگر خود کنترلی بیشتری داشتند) در تست‌های گوناگون امتیازات بیشتری کسب کرده و در زندگی به موفقیت‌های بیشتری رسیده بودند.

10. معمولا امروز و فردا می‌کنید

طبق نظر دانشمندان آنهایی که به راحتی بهانه جور می‌کنند تا از انجام کاری طفره بروند، باهوش‌ترند. بیشتر افراد باهوش تمایل دارند کارهای خود را به تعویق بیندازند و این ویژگی در بسیاری از دانشمندان معروف دیده می‌شود. مثلا آدام گرانت، نویسنده‌ی آمریکایی می‌گوید، امروز و فردا کردن کلید نوآوری است! استیو جابز نیز به طور استراتژیک از طفره رفتن استفاده می‌کرد! او با رفتن سراغ کارهای کاملا متفاوت و این پا و آن پا کردن، اجازه می‌داد مغزش استراحت کند!

11. مدام ذره ذره چیزهایی می‌خورید

معروف است که جویدن آدامس، فعالیت و تمرکز مغز را بالا می‌برد، اما متاسفانه فقط به مدت ۲۰ دقیقه! اما دانشمندان اخیرا دریافتند افراد باهوش عادت دارند مدام چیزی مزه مزه کنند. به گفته‌ی خودشان وقتی چیزی می‌جوند، مغزشان آمادگی تامل و تجزیه و تحلیل را پیدا می‌کند!

12. در طول روز گهگاه چرت می‌زنید

می‌گویند لئوناردو داوینچی، خواب چند فازی داشت. او هر چهار ساعت، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌خوابید. چرا او این کار را می‌کرد؟ مغز افراد باهوش به سختی کار می‌کند و زود هم خسته می‌شود اما سریع‌تر هم شارژ می‌شود. برای رفع خستگی و نگاه به مسائل با دیدی تازه‌تر، شما باید مغزتان را مجددا شارژ کنید، برای همین دست کم ۲۰ دقیقه چرت می‌زنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عااالی بود ممنونم^^

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم باهوش همش چرند بود.

      • بدون نام

        من نمیدونم اگه به خودتون ثابت بشه ادم باهوشی هستید چجور خوشحال میشید؟؟ب ن ظرم اگه ادم باهوش باشه و بشینه تو خونه و سایت برترینها رو بالا پایین کنه ینی یه عمر استعدادا و تواناییشو حروم کرده،بیشتر ناراحتی داره

    • بدون نام

      تو رو خدا مورد 10 رو بذارید کنار ،یعنی ما اینهمه از کارا در میریم علامت باهوشی است !!!!!!
      برای همینم آنقدر در حال پیشرفت هستیم بس که باهوشیم و طفره می ریم !!!

    • reza

      عجب! من همه این ویژگیهارو دقیقا دارم ولی خب خودمو آدم باهوشی نمیدونم. البته شاید اینم یکی از ویژگیهای دیگه ی آدمای باهوش باشه!;)

      پاسخ ها

      • احسان

        اره بابا

    • آسوده

      فقط شماره پنجو ندارم ...حیف شد .... الان جزو شماها بودما

    • رضا

      رضا هستم‌ یک باهوش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقا رضا ما به شما افتخار ميكنيم

    • بدون نام

      الان کل باهوشا سراریز میشن اینجا که ما این علایم رو داریم.
      والا اینایی که شما نوشتین جز چپ دست بودن رو همه ملت ایران الان دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه باوع اونقدم پپه نیستیم بروز بدیم ته دل فقط قند اب میکنیم:)

    • کبیرخان

      اینا که هرچندتاییش شامل هرکس میشه.از این مطلبهاس که میخواین همه رو با دل خوش نگه دارین

    • نگار

      باز ازون مقاله هایی که تمام ویژگیهای منفی جوامع افسرده و عقب مونده سوم رو بعنوان یه نشونه خوب به خوردشون میده تا خودبزرگ بینی و اعتماد بنفس نداشتشونو تقویت کنه و کاری کنه که به اشتباهات و بدبختیاشون افتخار هم بکنن.الان همه میان میگن عه نشونه های من بود چقد من باهوشم.اینا بیشترش نشونه های افسردگی بود.بعدم باهوش بودن تو این جامعه مصیبته نه موهبت چون همه بر ضد اون فرد میشن تا نذارن ازش استفاده درستی کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اغلب باهوشها افسردن

    • بدون نام

      اینا علامت باهوشهای ایزانه نه دنیا همونایی که وضع مملکتو به اینجا کشیدن

    • بدون نام

      تو ایران همه باهوش اند اما امکانات نیست ،برا همین همه میخوان برن سوئیس !

      مگه اینهمه مدرسه تیزهوشان نمی بینید !که ماماناشون صبح تا شب پز میدن به مردم انتظار سلام و تعظیم دارن !!!!

    • بدون نام

      نکته ای که اینجا هست اینه که داشتن هوش بالا لزوما باعث موفقیت نیست، بلکه لازمه ی اصلی موفقیت، داشتن هوش اجتماعی بالا و هوش رفتاری بالا یا همون هوش هیجانی که میگن است. البته این اصطلاحات را خودم به کار بردم و اصطلاح روانشناسی نیستند،منظورم اینه که فرد مهارت های کسب موفقیت رو داشته باشه، توانایی برقراری روابط موثر در جامعه و حفظ اون روابط رو داشته باشه، و به طور کلی اینکه راه و روش انجام کار و رسیدن به نتیجه رو بدونه . هوش یا آی کیو بالا بدون داشتن این مهارت ها به درد نمی خوره.

    • بدون نام

      این همه ویژگی های منفی منه که سعی میکنم بذارم کنار ..مثل شب بیداری .تیکه تیکه غذا خوردن. خوابالو بودن در همه اوقات و .... . مرسی برترین ها که اعتماد به نفس رو به من برگردوندی .... دوست دارم .....یک باهوش ...

    • بدون نام

      اگه واقعیت داشت پس من باید فوق انیشتن باشم چون همه اینارو که گفتید من دارم ولی واقعیت اینه خیلی پپر هستم :)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پيه يعني چه؟

      • نگار

        خودش نوشته پپر بدون نام کامنت گذاشته پیه چیه ؟ :) میخواسته بگه پَپه هستش در اصل یعنی خنگ :)))) ولی بی انصافی میکنی در حق خودتا نگو مگه تا نصفه شب بیدار نیستی تا لنگ ظهرم نمیخوابی تنبل و بیکارم نیستی خب باهوشی دیگه :) مرسی مقاله که تشویقمون میکنی این عادات مخربمونو حفظ کنیم

    • احسان صادقس

      من که فقط 3،7،8 و داشتم

    • بدون نام

      باور کردن این مطالب خودش ناشی از خنگی:)

    • بدون نام

      نويسنده معايب خودش رو به اسم باهوش بودن توجيه كرده

    • بدون نام

      لطف کنید درباره ی هوش هیجانی و روش های بالا بردن اون هم مطلب بذارید .

      منم هوش درسی خوبی داشتم ،اما به قول این دوستمون بلد نبودم ارتباط خوب اجتماعی داشته باشم ،چون همیشه از جمع فرا ی بودم و به جایی نرسیدم ،اینی هم که رسیدم فکر می کنم به خاطر زیبایی بود که خداوند بهم لطف کرده بود و شوهر بسیار خوبی نصیبم شد اما نتونستم کار پیدا کنم .حالا می ترسم بچه هام هم مثل خودم بشن .

    • همشهری

      سند معتبری نداره.متاسفم که هرچیزی رو برای پر کردن صفحه میذارید.

    • جمشید

      همه این علامتا رو رفیقم داره.رفته پیش روانپزشک بهش گفته تو افسرده ای.جناب نویسنده بالاخره کدوم.باهوش یا افسرده

    • بدون نام

      اینطوری که من از انیشتین باهوش ترم!

    • مهشید

      همه علاعمو من دادم

    • بدون نام

      خداییش نمیخوام از خودم تعریف کنم یا کلاس بگذارم . ولی همه موارد رو داشتم . دروغ چرا خودم هم قبل از خوندن این مقاله پی برده بودم که باهوشم .

    • qazal

      اگر انجو ریه من همشو دارم پس من باهو شم

    • بدون نام

      اگه این طوره همه با مورد 10 و 6 باهوشن!

    • بدون نام

      من با هر دوتا دستم مینویسم:))

    • هستی،۱۴ساله

      منم چپ دستم
      بیشتر این ویژگی ها رو دارم

      شاگرد دوم مدرسه ام،،،
      تعریف از خود نباشه ها

    • هستی۱۳۸۶

      من بی غیر از مورد ۱۲همرو داشتم و تو یه کانون شرکت کردم ضریب هوشیم۱۳۹بود و اگه ۱۴۲بودم الان تو ناسا بودم
      حیف

    • احسان

      ۳،۴،۶،۸،۱۰رو دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج