جاباما
۶۸۸۳۵۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

آیا کولاکوویچ همه بازیکنان را زیر نظر دارد؟

با توجه به تعدد مسابقات مختلف بین المللی والیبال در سال آینده انتظار می‌رود که سرمربی تیم ملی عملکرد تمام بازیکنان را از نزدیک مشاهد کند تا مسیر پیشرفت والیبال ایران با بهره گیری مناسب از تمام استعدادها ادامه یابد.

ایسنا: لیگ برتر والیبال به روزهای پایانی‌اش نزدیک شده است و تا چند روز آینده تکلیف قهرمان فصل ۹۶ مشخص خواهد شد. پس از پایان رقابت‌های لیگ بازیکنان استراحت کوتاه مدت خواهند داشت و سپس نفرات دعوت شده به تیم ملی باید خود را برای حضور در لیگ ملت های والیبال و قهرمانی جهان و تکرار نتایج درخشان سال های اخیر آماده کنند. این در حالی است که پس از کسب نخستین مدال جهانی والیبال در اواخر سال ۲۰۱۷ در جام قهرمانان قاره ها انتظارات از تیم ملی و کادر فنی آن بالا رفته و شاید دیگر علاقه مندان به والیبال به انجام بازی های خوب برابر قدرت‌های جهان راضی نباشند.

با توجه به تعدد مسابقات بین المللی مختلفی که تیم ملی والیبال باید در آنها شرکت کند، نیاز است تا ایگور کولاکویچ سرمربی صرب تیم ملی، لیستی کامل از بازیکنان مورد نظرش را داشته باشد و با برنامه ریزی دقیق بتواند مسیر پیشرفت والیبال ایران را ادامه دهد. با این وجود انتظار می رفت تا سرمربی تیم ملی شخصاً فیلم بازی‌های لیگ را مشاهده و یا لااقل دیدارهای مرحله پلی‌آف را از نزدیک ببیند. البته او پس از بازگشت از مرخصی طولانی‌مدت، در نشست مطبوعاتی حاضر شد و اعلام کرد که تمام بازی های لیگ و عملکرد لژیونرها را آنالیز می‌کند.

این در حالی بود که پس از حواشی مربوط به لیست ۴۰ نفره بازیکنان برای حضور در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال در آمریکا و اعتراضات برخی بازیکنان، انتقادهای زیادی مطرح شد. کولاکوویچ در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که دیدارهای مرحله پلی آف را خواهد دید اما با توجه به عمل جراحی بر روی پای پسرش مجبور شد که با تأخیر به ایران بیاید و به همین دلیل توانست تاکنون دیدارهای مرحله نیمه نهایی را از نزدیک ببیند. این تاخیر باعث شد بازیکنانی که در تیم های دیگر و به خصوص چهار تیم حذف‌شده مرحله پلی آف بودند و خوش درخشیدند، دیده نشوند.

رضا صفایی یکی از بازیکنانی است که بارها به شیوه انتخاب بازیکنان تیم ملی نقد داشته، او درباره شرایطش در این فصل اظهار کرد: امسال با همه وجود برای این تیم کاله کردم چون می‌دانستم توسط مربیان ملی دیده می‌شوم و مثل سالهای قبل می‌توانم سرباز تیم ملی باشم چرا که بالاترین حد افتخار من در دنیای ورزشی قهرمانی با تیم ملی کشورم در المپیک هست اما متوجه شدم با اینکه جزء بهترین‌ها و امتیاز آورترین بازیکنان لیگ از نظر کارشناسان بودم نه تنها دیده نشدم بلکه نام بازیکنانی را در لیست دعوتی یا لیست ٤٠ نفره معروف دیدم که حتی ١٠ امتیاز هم برای تیمشان بازی نکرده‌اند. در جریان نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی نیز متوجه شدم که اصلا ً این لیست توسط سایر افراد در کادر فنی تیم ملی بسته است و کولاکویچ از آن بی خبر است و حتی دبیر فدراسیون هم این مسئله را تایید کرد. در آنجا متوجه شدم ملاک خوب بازی کردن، درخشیدن، جوان بودن و توانایی نیست. با این شرایط مشخصا استعدادها نابود و گم می‌شوند. با اینکه تیم کاله در مرحله پلی آف حذف شد اما من در اکثر بازی های لیگ یا بهترین بازیکن زمین بودم یا بهترین بازیکن تیم خودم.

اما محمود افشاردوست دبیر فدراسیون نیز درباره این انتقادها و لیست منتشرشده منتسب به بازیکنان تیم ملی گفت: در مورد این موضوع در بخش‌های مختلف خیلی صحبت شد. کولاکوویچ بالاخره سال گذشته هم سرمربی تیم ملی والیبال بوده و بازیکنان تیم‌های باشگاهی را می شناسد. کولاکوویچ در مدتی که ایران نیست فیلم‌های مسابقات را به صورت کامل می بیند و برگه‌های آنالیز دیدارها را بررسی می‌کند. او با اکثر مربیان لیگ نیز در مورد بازیکنان شان صحبت کرده است و مطمئنا کولاکوویچ نظر مستقیم در معرفی لیست بازیکنان داشته است. ممکن هم است یک زمانی مربی یک تیم بازیکنی را دعوت کند که دیگران چنین انتظاری نداشته باشند اما با توجه به آن چه که مدنظر شخص مربی است آن بازیکن می‌تواند به تیم کمک کند. سرمربی زمانی بازیکنانی را به تیم‌ ‌ملی دعوت می‌کند که با توجه به آن تاکتیک‌هایی که در ذهن دارد پتانسیل‌ حضور در لیست را دارند. به زعم مربی حتی اگر بازیکن خاصی نتواند در حال‌ حاضر به تیمش کمک کند اما احتمال دارد در سال‌های بعد و با کسب تجربه بیشتر کمک حال تیم‌ ‌ملی باشد. این‌ها نکات منفی است که خود مربیان‌ کاملا با آن آشنا هستند. در تیم‌های باشگاهی همین مساله صدق می‌کند که یک مربی با یک بازیکن جوان یک قرارداد سه ساله می بندد تا از توانایی‌های او در سال‌های بعد استفاده کند. شاید کولاکوویچ در مورد دعوت از برخی از بازیکنان جوان‌تر چنین دیدی داشته باشد. مطمئن باشید سرمربی تیم‌ ‌ملی تمام بازیکنان را به صورت کامل می شناسد و اطلاعاتشان را دارد.

افشاردوست درباره حرف و حدیث‌ها مبنی بر تحمیل بازیکنان از سوی فدراسیون یا اشخاص خاص به سرمربی تیم ملی اظهار کرد: من دبیر فدراسیون والیبال هستم و از سمت فدراسیون حتی یک بازیکن هم به کولاکوویچ تحمیل نشده است. یک نکته مهم دیگر هم در دعوت از بازیکنان این است که شاید برخی از بازیکنان از دید سرمربی تیم‌ ‌ملی دور مانده باشد و این کاملا طبیعی است. سرمربی تیم‌ ‌ملی هم انسان است و جایز الخطا، احتمال دارد هنگامی که بازی یک بازیکن خاص را می دید به نظرش بازیکن به دردش نمی خورده است. حتی من در صحبت با کولاکوویچ نام یک بازیکن را پرسیدم و او به من گفت‌ که چند بازی از آن بازیکن دیده ای و من در جواب گفتم سه بازی. کولاکوویچ گفت‌ که من ۹ فیلم از بازی آن بازیکن را دیده ام و اطلاعات و آمارش را دارم. در پایان تایید می‌کنم شاید یک بازیکن از چشم مربی دور مانده باشد و یا ممکن است هم پستی او خیلی بهتر باشد. بعضی از بازیکنان در لیگ داخلی ممکن است فوق‌العاده‌ باشند و حتی از لحاظ قامت کوتاه باشند، اما در تورنمنت‌های بین‌المللی شاید نتوانند آن را پتانسیل‌ لازم را داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج