جاباما
۶۸۸۷۴۶
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

میدان مغناطیسی زمین ترک خورد

بامداد امروز، شکافی در میدان مغناطیسی زمین پدیدار شد و بادهای خورشیدی از آنجا به درون جو هجوم آوردند. افراد خوش‌شانسی که در آن ساعت بیدار بودند، انفجار شفق‌های قطبی را در آسمان به نظاره نشستند.

خبرآنلاین: بامداد امروز، شکافی در میدان مغناطیسی زمین پدیدار شد و بادهای خورشیدی از آنجا به درون جو هجوم آوردند. افراد خوش‌شانسی که در آن ساعت بیدار بودند، انفجار شفق‌های قطبی را در آسمان به نظاره نشستند.

کریستین برگ (Kristin Berg) که هشدارهای توفان خورشیدی روزهای اخیر را پیگیری می‌کرد، دیشب (۹ مارس / ۱۸ اسفند) به رصدگاه مناسبی در نزدیکی ترومسو (نروژ) رفت تا بتواند از شفق‌های قطبی عکس‌برداری کند. او می‌گوید: «دمای هوا ۲۳ درجه سانتی‌گراد زیر صفر بود، اما نمایش هیجان‌انگیز شفق قطبی در آسمان به‌قدری جذاب بود که سرما را حس نمی‌کردم.»

میدان مغناطیسی زمین ترک خورد

شکاف ایجادشده در سپر مغناطیسی زمین را بادهای نیرومند خورشیدی ایجاد کرده بودند. وقتی توفانی از ذرات باردار خورشیدی به زمین برخورد می‌کند، میدان مغناطیسی آن‌ها در برهمکنش با میدان مغناطیسی زمین، بخشی از آن را خنثی می‌کند؛ درنتیجه ذرات پرانرژی بی‌هیچ مانعی به جو زمین برخورد می‌کنند و این نورافشانی زیبا را به راه می‌اندازند.

ماهواره‌های ناسا و اتحادیه اروپا سال‌هاست که این شکاف‌ها و ترک‌ها را آشکار کرده‌اند. برخی از آن‌ها به بزرگی ایالت کالیفرنیا هستند و برخی دیگر آن‌قدر باز می‌شوند که پهنایشان از تمام سیاره فراتر می‌رود. این شکاف‌ها اغلب در هفته‌های منتهی به اعتدالین و پس‌ازآن رخ می‌دهند و به افتخار پژوهشگرانی که آن‌ها را نخستین بار کشف کردند، اثر «راسل-مک‌فرون» نامیده می‌شوند.

در این تصویر که به‌دست کریستین برگ ثبت شده، نورهای سبز و بنفش به‌ترتیب از تابش اتم‌های اکسیژن و نیتروژن حاصل شده‌اند. ستاره درخشانی که بالاتر از مرکز تصویر می‌بینید، عیوق، پرنورترین ستاره صورت‌فلکی ارابه‌ران است. پایین‌تر از آن و در ارتفاع نه‌جندان بالایی از افق، ستاره زردرنگ دبران، پرنورترین ستاره صورت‌فلکی گاو را می‌توانید تشخیص دهید. هم‌ارتفاع با دبران و در راستای مرکز تصویر، درست بالای درخشان‌ترین بخش شفق قطبی می‌توانید «خوشه پروین» را ببینید. ستاره نارنجی‌رنگی که در گوشه چپ تصویر و هم‌ارتفاع با دبران خودنمایی می‌کند، «ابط‌الجوزا» پرنورترین ستاره صورت‌فلکی شکارچی (جبار) است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حس میکنم نور بهشتیه

    • بدون نام

      این مساله نشانه قطعی ظهور است و انشاالله امام زمان عج تا هفته دیگر ظهور خواهند کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو تو آینه نگاه کن، از خودت مسخره تر خودت هستی

      • بدون نام

        اولا تیترتون بی ربط بود.
        و ثانیا خودتو مسخره کن

    • بدون نام

      خیلی زیبا و مسحورکننده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج