۶۸۹۱۴۵
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

لودریان از شکست سفر خود خبر داشت؟

آیا سفر جان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران که چند روز پیش انجام شد، شکست خورد؟

دیپلماسی ایرانی: آیا سفر جان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران که چند روز پیش انجام شد، شکست خورد؟

قبل از تحلیل سفر لودریان باید به این نکته اشاره کنیم که امریکایی ها روی شکست سفر او حساب کرده بودند، و می دانستند که هر گونه میانجی گری سیاسی و دیپلماتیک نمی تواند مواضع سرسختانه ایران را تغییر دهد. با این وجود اجازه دادند که اروپایی ها بابی را بگشایند شاید که بتوانند در مواضع حقیقی تهران تغییری ایجاد کنند.

قبل از سفر لودریان و در تاریخ ۱۳ فوریه گذشته، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که گسترش سامانه های موشکی ایران در داخل سوریه و یمن تهدیدی برای متحدان ما در منطقه محسوب می شود و به روشنی از ایران خواست که «موشک های بالستیک ایران تحت نظارت قرار بگیرد.» او پیشنهاد داد که تحریم های جدیدی علیه برنامه موشک های بالستیک ایران وضع شود.

اما به نظر می رسد که پیام فرانسوی ها به دست ایرانی ها نرسیده، شاید هم رسیده و ایران همانند همیشه اعتنایی به آن نکرده است، بلکه بر عکس حتی اظهارات ایرانی ها بعد از سفر لودریان نشان می دهد که آنها تلاش می کنند در تاریکی مبارزه ای را آغاز کنند.

ایرانی ها از دریچه ایدئولوژیک خود برای گفت وگو و مذاکره مجالی در این باره نمی گذارند، آنها خود را حق مطلق می دانند و هر چه مغایر با خود را باطل می پندارند. برای همین است که قبل از این که وزیر امور خارجه فرانسه به تهران برسد، صداهایی از سوی ایرانی ها شنیده می شد مبنی بر این که در داخل ایران هیچ جایی برای مذاکره وجود ندارد، مذاکره بر سر برنامه هسته ای تمام شده، و طرح های موشک های بالستیک ایران هم حق اصیل ایران است که به هیچ کس ربطی ندارد.

آیا لودریان قبل از سفرش ابعاد صلابت سیاسی ایران را می دانست؟

پاسخ قطعا «بله» است، چطور می شود او قبل از این که به ایران برود احساس نکرده باشد که سفرش شکست خواهد خورد، به ویژه که مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفته بود که «به هیچ وجه امکان گفت وگو بر سر برنامه های موشکی ایران قبل از این که غرب سلاح های هسته ای و موشک های دوربرد خود را از بین نبرده باشد، وجود ندارد.»

ایرانی ها که به فرسوده کردن دیگران معروف هستند، وقت باارزششان را تلف نمی کنند، به ویژه در راه پیشبرد طرح منطقه ای و موشکی شان ثابت قدم هستند، برای همین هر کسی باید بداند که راه مذاکره با ایرانی ها در این زمینه ها بسته است، و شاید بتوان گفت باراک اوباما با توافق هسته ای در بستن این راه به آنها کمک کرد. خارجی ها باید این مساله اساسی را درک کنند که ایرانی ها «دولت و پارلمان و دیگر مسئولین ایرانی، همگی بر لزوم نیاز به موشک های زمین به زمین» تاکید دارند.

شاید برای بعضی ها این سوال مطرح باشد که آیا در دایره سیاست واقعا «توطئه ای» در کار است؟ البته که «توطئه نان سیاسی امروز است» که دیپلمات ها و سیاستمداران مودبانه آن را «استراتژی» می نامند. اما آیا ایران تلاش خواهد کرد که تنش بر سر برنامه موشکی اش آن قدر بالا بگیرد که در آخر به چیزی شبیه توافق هسته ای با تقاضاهای حداکثری برسد یا تلاش می کند که پشت پرده خواسته خود را پیش ببرد؟

شاید پاسخ این سوال ها را بتوان در اظهارات مقام های ایرانی پیدا کرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی چند روز پیش گفت: «ایران می تواند ظرف ۴۸ ساعت در صورت ضرورت غلظت غنی سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.» روشن است که او با این اظهار نظر پاسخ خروج ایالات متحده از توافق هسته ای را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا تا ۱۲ مه دست اروپایی ها را برای اصلاح آن بازگذاشته است، می دهد.

بخش بزرگی از آن چه در ایران روی می دهد با بازی جدید جامعه جهانی و ترسیم دوباره دنیای جدید مرتبط است؛ «دنیای بعد از جنگ سرد»، «نظام جدید جهانی» که جورج بوش پدر پایه گذار آن بود، دنیایی که روس ها در شورای امنیت (در ۲۷ فوریه گذشته) وقوع آن را با وتوی طرح بریتانیا بر سر یمن به سود ایران به تاخیر انداختند.

بله سفر لودریان شکست خورد، و شاید این شکست برای اروپایی ها عاملی برای اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه ایران با مشارکت ایالات متحده برای مهار برنامه های موشکی ایران باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران دانا== کشور خودکفا و پیشرفته نه مدیران شلنگ تخته

    • بدون نام

      زنده باد ترامپ

    • جانباز

      موقعی که مسیولین به رفاه وبدبختی مردم توجه نمیکنند ودرخواست بین الملل برایشان اهمیتی نداردشکست دیگران محسوب میشودواگریک موشک یمنی به عربستان بخوردیاسنگ فلسطینی به یک اسراییلی بخورد پیروزی محسوب میشوداینگونه اعمال خواست ملت ایران نیست بلکه مسیولین ازرده خارج شده میباشدکه درنزد سایرممالک خودخواه وکینه جومحسوب میشوندبه زودی شاهدبدترین اتفاقات زیستی برمردم خواهیم بود وحرف جنتی که گفت مردم روزی یکبارغذابخورنداتفاقی نمی افتد خواهیم بود

    • کارشناس خبر

      با همين فرمون بريد جلو مملکت فاتح اش خونده است !

    • کارشناس خبر

      با همين فرمون بريد جلو مملکت فاتح اش خونده است !

    • بدون نام

      من نمیدانم این آمریکایی هاواقعا احمق هستند یا نمیخواهندواقعیت ها رابه دلیل آنکه خودرا صاحب جهان می دانند قبول کنند اگرخودشون جای مابودند که دشمنی زالوصفت همچون رژیم صهیونیسنی که تا بن دندان به مدرن ترین سلاح های روز مجهزاست داشتند بازهم دست روی دست می گذاشتند تا دشمن هرغلطی دلش خواست انجام بده حال که به فرمان رهبرمعظم انقلاب سلاح اتمی منع شده مابایدتوان دفاعی خود را آنقدرافزایش داده تاهیچ کشوری حتی امریکا فکر بد نکند

    • بدون نام

      پس بذار تحریمها سر عقل بیاره مقامات رو

    • کارمند

      درواقع ایران شکست خورده چون نتوانست نظر اورا برای حفظ برجام جلب کند.بازنده ما هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج