۶۸۹۴۳
۲۶ نظر
۵۰۸۹
۲۶ نظر
۵۰۸۹
پ

همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟

سیم‌کارت‌های سه اپراتور تلفن همراه کشور در شرایطی سخت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا سريع ترين، ارزان ترين و پايدارترين اپراتور را بشناسيم.

همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟

روزنامه هفت صبح: در حال حاضر حق انتخاب چندانی نداریم. اگر از تالیا فاکتور بگیریم، سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تنها شرکت هایی هستند که خدمات سیم کارت های تلفن همراه ارائه می دهند. همراه اول را به عنوان اولین و بزرگترین می شناسیم. آنها نان کسوت خود را می خورند و به تعداد بیشتر مشترکانشان فخر می فروشند.

ایرانسل خیلی زود پیشرفت کرد. تبلیغات زیاد و البته رنگ زرد مهمترین ویژگی شان به حساب می آید. تعرفه های رنگی، بسته های تشویقی، سیم کارت های اعتباری و خدمات جدید در محبوبیت این اپراتور تاثیر زیادی داشت.

مبارز سوم رایتل است. آنها دیرتر رسیدند و کمی بدقولی چشانی کارشان بود. با اینحال استفاده از نسل سوم ارتباطات که از آن به عنوان ۳G یاد می کنند، توانست تا حد زیادی در شهرتشان تاثیرگذار باشد.

ترجیح می دادیم دستمان باز بود و مثلا می توانستیم سیم کارت تلفن همراهمان را سوای بحث انحصار انتخاب کنیم اما پروانه صادر شده فعلا تنها ارائه دهنده خدمات نسل سوم موبایل است.

همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟

سیم‌کارت‌های سه اپراتور تلفن همراه کشور در شرایطی سخت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا سريع ترين، ارزان ترين و پايدارترين اپراتور را بشناسيم.

یکی خودش را بزرگ‌ترین مي‌داند، آن یکی به سرعت بالای اینترنتش مي‌نازد و سومي ‌با تعرفه‌های انعطاف‌پذیر و طرح‌های رنگی قدم به میدان رقابت گذاشته است. تقریبا هیچ راهی برای مقایسه دقیق و علمي ‌سه اپراتور تلفن همراه کشور وجود ندارد.‌ با توجه به تفاوت تکنولوژی مورد استفاده رایتل با دو اپراتور دیگر، در بسیاری موارد انجام مقایسه کار دقیقی نیست. به همین خاطر ناچار بودیم هر سه سیم‌کارت را در بهترین شرایطی که مي‌توانند در آن قرار بگیرند مورد آزمایش قرار دهیم.

نتیجه نهایی این آزمایش‌ها باعث نمي‌شود همین حالا سیم‌کارت قدیمي‌تان را بیرون بیاورید و آن را دور بیندازید. اگر از موضوع اینترنت پرسرعت رایتل فاکتور بگیریم زندگی با سیم‌کارت قدیمي ‌همچنان امکان‌پذیر است. ممکن است این موضوع خیلی اذیت‌تان مي‌کند. شاید به همین دلیل بیشتر کاربران تصمیم مي‌گیرند دو سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه با خودشان این طرف و آن‌طرف ببرند. تمامي ‌تست‌های تخصصی این گزارش را مدیون ایمان عزیزی در سایت آی‌تی رسان هستیم.

آنها را بشناسید

همراه اول: در سال ۷۲ تاسیس شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی کشور از نظر تعداد مشترک است.

تکنولوژی: در آغاز تنها برقراری مکالمات صوتی را در دستور کار خود داشت. پس از گذشت ۱۰ سال سرویس پیام کوتاه راه‌اندازی شد و پنج سال بعد از آن اینترنت را به لیست سرویس‌هایش اضافه کرد. سرویس‌های این شرکت بر پایه نسل دوم تلفن همراه ارائه می‌شود که در چند مورد ارتقا پیدا کرده است.

همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟

ایرانسل: در پاییز ۸۵ تاسیس شد و در حال حاضر دومین اپراتور بزرگ کشور از نظر تعداد مشترک است. این شرکت علاوه بر تلفن همراه، در زمینه اینترنت همراه وایمکس نیز فعالیت می‌کند.

تکنولوژی: ارائه سرویس‌های جدید مثل اینترنت همراه و MMS یکی از مهمترین ویژگی‌های این اپراتور بود. آنها دو سال پس از شروع فعالیت، سیستم خود را به نسل ۲.۷۵ بهینه شده ارتقا دادند.

همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟

رایتل: تاسیس این شرکت به سال۱۳۸۶ برمی‌گردد اما مجوز ارائه خدمات آن به دلیل برخی مشکلات در سال ۱۳۸۹ صادر شد تا سیم‌کارت‌های‌شان واگذار شود. هدف این شرکت تلاش برای برقراری مکالمه تصویری و ارائه نسل سوم تلفن همراه بود. هم اکنون سرویس مکالمه تصویری مسدود شده است.

تکنولوژی: رایتل به طور مستقیم سراغ نسل سوم رفت و در حال حاضر تنها شرکتی است که چنین سرویسی را ارائه می‌دهد.

همراه اول، ایرانسل یا رایتل؟

تست در چه شرایطی انجام شد؟

طبق ادعای خودشان، هر سه شرکت در استان تهران دارای پوشش کامل هستند. بررسی پوشش شبکه ما محدود به شهر نیست و تست جاده‌ای نیز در این بررسی قرار دارد. ظاهرا رایتل میانه خوبی با جاده ندارد. همراه اول و ایرانسل در پوشش جاده‌ای در یک سطح هستند ولی هنوز کامل نبوده و باید در این بخش بیشتر تلاش کنند. یکی از نقاط ضعف اپراتورهای ایرانی همین بخش پوشش جاده‌ای است که بر خلاف ادعای برخی از آن‌ها مبنی بر پوشش کامل جاده‌ای، هنوز در بسیاری از مناطق نقطه کور وجود دارد.


تست سرعت اینترنت

در این بخش روی هر کدام از سیم کارت‌ها یک تست سرعت در شرایط مختلف می‌گیریم تا ببینیم این اپراتورها چند مرده حلاجند! سیم‌کارت‌ها را برداشته و به جایی می‌رویم که هر سه سیم‌کارت دارای بهترین قدرت سیگنال و پایین‌ترین ترافیک شبکه اینترنتی هستند. چون امکان چک کردن در شرایط بدون ترافیک و خط اختصاصی نبود، مجبور شدیم در ساعتی که پایین‌ترین حجم ارتباطات در آن انجام می‌شود، به انجام تست بپردازیم. از هر سه اپراتور چندین بار تست گرفته شده و بهترین را برای شما انتخاب کردیم.

سیم‌کارت رایتل استفاده شده در این آزمایش از سرعت 1024 استفاده می‌کرد اما در این تست سرعتی حدود 1800 کیلوبیت بر ثانیه را ثبت کرد که رکورد خوبی است. تست بعدی در اتومبیل در حال حرکت انجام شد. ظاهرا رایتل خوب از پس سرعت اتومبیل برآمد و نتایج قابل قبولی کسب کرد. طبق این نتایج بهترین اپراتور برای استفاده در حرکت رایتل است. اپراتور ایرانسل هم حد وسط را گرفت و مخصوص محیط باز و شرایط نسبتا ایده‌آل است. اما پایداری همراه اول در شرایط مختلف و مکان‌های دارای پوشش بسیار خوب است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که رایتل با اتکا بر پروانه انحصاری خود فعلا تنها اپراتور مجاز برای ارائه خدمات 3G به حساب می‌آید.


تست بوت سیم‌کارت

از لحظه راه‌اندازی اولیه تا زمان برقراری اولین تماس، سیم‌کارت نیازمند ایجاد و تبادل یک سری اطلاعات است. در هر نسل تلفن همراه که از الگوریتم‌ها و کانال‌های خاصی جهت این تبادل استفاده می‌شود که متناسب با آن‌ها سرعت عملکرد این فرآیند تغییر می‌کند.

در واقع ما با این تست به شما نشان خواهیم داد که کدام اپراتور از سیستم قوی‌تر و سرعت عملکرد بهتری در این مورد برخوردار است. در تلفن‌های جدید گزینه offline یا حالت پرواز وجود دارد و نیازی به خاموش و روشن کردن دستگاه نیست ولی به خاطر استفاده از یک گوشی در این تست، مجبور به خاموش کردن دستگاه و تعویض سیم‌کارت هستیم. نتایجی که پس از بررسی به دست آمد، برای هر اپراتور به این ترتیب است: همراه اول پس از ۱۶ ثانیه اولین تماس را برقرار کرد. سیم‌کارت ایرانسل پس از ۱۹ ثانیه و رایتل پس از ۱۵ ثانیه اولین تماس را برقرار کردند.


تست دریافت پیام کوتاه

پیام کوتاه پس از ارسال در مرکز پیام هر اپراتور ذخیره و پس از آن برای مشترک ارسال می‌شود. حال اگر مشترک در شبکه نبود، در همان مرکز ذخیره می‌ماند تا پس از اولین اتصال به شبکه ارسال شود. این یعنی موقعیت مشترک به روزرسانی شده و به مرکز پیام ارسال شود تا اعلام کند مشترک در دسترس است و پیام برای او ارسال شود. این حالت مشابه زمان خاموش بودن دستگاه است. پس سیم‌کارت را در گوشی قرار داده و آن را به حالت آفلاین می‌بریم و سپس یک پیام کوتاه ارسال می‌کنیم.

پس از پنج دقیقه گوشی و سیم‌کارت را فعال و منتظر دریافت پیام می‌شویم. مدت زمان به دست آمده، زمان تاخیر در شناسایی و ارسال پیام از مرکز کامپیوتر به مرکز پیام است. همراه اول 90 ثانیه پس از روشن شدن، پیام را دریافت کرد. پیامک ارسال شده پس از 8 دقیقه به سیم‌کارت ایرانسل رسید‌ و سیم‌کارت رایتل رکورد 2 دقیقه را برای خود به جا گذاشت.


مقایسه قیمت

پس از بررسی‌های تخصصی این سه اپراتور، به سراغ قیمت سرویس‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها می‌رویم. این سخت‌ترین قسمت تست بود چون هر اپراتور برای خود ساعات اوج مصرف و مصرف معمولی تعیین کرده و علاوه بر آن تعداد تعرفه‌ها برای سیم‌کارت‌های اعتباری و دایمی‌ کمی کار را پیچیده می‌کند. ایرانسل را می‌توانیم در مجموع کم‌هزینه‌ترین اپراتور به حساب بیاوریم. با توجه به اینکه این اپراتور از نسل ۲.۷۵ استفاده می‌کند، از نظر سرعت اینترنت عقب می‌افتد.

وضع برای همراه اول کمی‌ پیچیده است. از یک طرف وقتی تعرفه‌ها را مقایسه می‌کنیم کمی‌ گران‌تر هستند و از طرف دیگر در تمام تست‌ها در مقایسه با دو اپراتور دیگر از پوشش بهتری برخوردار است. رایتل که از همان اول شروع به کار با قوانین ایران به مشکلاتی برخورده بود، همچنان درگیر این قوانین و طرز فکرهای خاص است. سرویس مکالمه تصویری این اپراتور در بین رقبا یک امتیاز ویژه به شمار می‌رفت اما این سرویس مسدود شده و باعث می‌شود رایتل در سطح متوسط باقی بماند و تنها به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت همراه تبدیل شود.

تعداد مشترکین و سطح پوشش شبکه این اپراتور بسیار پایین است و در حالی که این شرکت نقشه‌هایی را در مناطق مختلف کشور روی وب‌سایت خود قرار داده اما آزمایشات ما چیز دیگری را ثبت کرد.

در حالت مقایسه با نسل قبلی، رایتل می‌تواند از آنتن‌های کوتاه‌تر و کمتری در مجموع استفاده کند اما این موضوع را در نظر نگرفته که تعداد آنتن‌های کوتاه در یک خیابان با ۵۰۰ ساختمان بالای چهار طبقه، چگونه باید پاسخگوی نیاز مشترکان باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه

      آنتن دهی رایتل ، محدوده تهرانپارس خیلی ضعیفه ،امیدوارم زودتر درست بشه:(

      پاسخ ها

      • nafi3

        رایتل سرعت نتش خیلی خوبه ها!

    • باباحسين

      من از رايتل استفاده كردم سرعتش نسبتا خوب بود ولي قيمتش بسيار بالا و ورشكست كننده است تازه آنتن دهي افتضاحي داره .
      الان هم اومدم ببينم ايرانسل بهتره يا همراه اول تا سيم كارت رايتل را به زباله دان تاريخ بيندازم

    • سهیل

      همراه اول اگه طرح هاشو فعال کنی ارزونترین اپراتوره/البته دائمی من با اعتباریش کار نکردم که بدونم /در کل هم سرعت تماس و اس ام اسش خوبه هم اینترنت/رایتلم حیف که تماس تصویریش قطع شد/اره من نظرم روی همراه اول دائمیه

      پاسخ ها

      • مهدی

        نخیر دوست عزیز
        بنده سه ماه همراه اول (دائمی) استفاده کردم بعد سه ماهی هم هست که از ایرانسل استفاده می کنم . ایرانسل 3 مزییت نسبت به همراه اول داره - 1 سرعتش بهتره - 2 قیمتهاش بهتره - 3 آخر دوره حجم باقیمانده رو نگه میداره اما همراه اول حجم رو میسوزونه

    • بدون نام

      مگه قیمت رایتل چنده

    • arash

      من رایتل نداشتم که نظری بدم اما راجب همراه اول به جز اینترنتش همه چیز اش بهتره ایرانسله و طرفه مکالماتش و اینترنتش ارزون تره ایرانسل مثلا بسته اینترنت یک هفته 800 مگ میده 5000هزار تومان درحالی که ایرانسل400 مگ میده 4000

    • محمد

      رایتل سرعت اینترنتش خوبه،من حدودا سه ماهه دارم..اما متاسفانه رایتل بسیار از نظر امکانات دهی ضعیف عمل میکنه.اینترنتش هر چند دقیقه یکبار قط میشه این و با چندگوشی تست کردم با اپراتور رایتل موضوع رو در میان گذاشتم بهم گفت مناطقی که پوشش داخلی داره تست کن که من اینکارو کردم اما متاسفانه جواب منفی بود..آنتن داشته باشه هم تو اکثر مواقع نمیتونی زنگ بزنی یا کسی بهت زنگ بزنه حتی تو ساعات افت سرعت..اما خوب نمیشه از مکالمه باکیفیتشم چشم پوشی کرد یا سرعت ارسال اس ام اس..درکل الان از رایتل استفاده کردن=سر درد..جاهاییم که با رومینگه خب پس چه فرقی میکنه از سیم کارت دیگه استفاده میکنیم وقتی قراره خدمات نده..سرعت اینترنت همراه اول دوبرابره ایرانسله من با همراه اول با وایبر مکالمه صوتی بدون حتی یک لحظه قطی انجام میدم اما ایرانسل به زور وصل میکنه..اما خب هزینه مکالمه ایرانسل خیلی بصرفه تره..همراه اولم حدودا 6ماهه که آنتن میپرونه و من مجبور شدم باز برم سراغ شبکه ایرانسل..درکل رفاه و آسایش به مردم ما نیومده

    • مسعود اميرى

      سلام دوستان
      من سيم كارت هر سه اپراتور رو دارم و امتحان كردم ايرانسل بهتره شايد سرعت رايتل بيشتر از ايرانسل باشه ولى وضعيت آنتن دهيش واقعا افتضاحه و هزينش همراه اول هم وضعيت نتش زياد خوب نيست من از ايرانسل واقعا راضي هستم

    • امین

      به نظره من رایتل درست سرعت بالایی داره اما خیلی قیمت بسته هاش گرون هرکدوم از این اپراتور ها مزایای خودشون رودارند مثلا ایرانسل ارزونه و حجم اینترنتش هم یعنی حجمی که برای دانلود می ده نامحدوده همراه اول سرعت نسبتا خوبی داره اما حجم خیلی کمی رو میده رایتل سرعت خیلی خوبی رو داره اما خیلی خیلی گرون هست درضمن اگر بخوایم سرعت بالایی رو درخواستبکنیم باید کارت دانشجویی مون رو ببریم یا از این جور اد اتفارا خلاصه موندیم وسط اینا کدوم استفاده کنیم کدومو استفاده نکنیم

    • افشار

      سلام دوستان من ی سیم کارت ایرانسل دارم و ی سیم کارت همراه اول دارم کدام سیم کارت خوبه که من استفاده کنم

    • روح الله

      این کد مرکز پیام مشترک دو اوپراتور ایرانسل و همراه اول چنده

    • سجاد

      سیم کارت ایرانسل نتش خوب نیست کناره گیری کردم وحالا نوبت سیم کارت اعتباری همراه اول بسته اینترنت قیمتش ارزون هست انتن هم مشکل داره واین سیم کارت انداختم کنار و بعد تازه سیم کارت رایتل خریدم اینترنت سرعتش عالیه شگفت زده شده و حجمش خیلی زود تموم میشه بنظرم یک ماه نمیرسه بسته یک ماه ۱۲۵۰۰تومانه خیلی گرونه یک ماه نمیرسه و خیلی زودتر تموم میشه ویک ماه این بسته چهل هزار تومان خرج کردم خیلی گرونه

    • Pouyan

      واقعا جاي تاسف داره كه كشورمون باعث پس رفته اپراتورامون و حذف برخي از پيشنهادات خوبي كه براي مشتركين در نظر گرفته ميشه شده رايتل از نظر سرعت اينترنت واقعا بهترينه اما حيف كه انتن دهيش خييييلي ضعيفه و قوانين خوشگله كشورمونم باعث شد كه امكان تماس تصويري رو از مشتركين بگيرن واقعا حيفه اميدوارم رايتل حداقل وضعيت انتن دهيه نامناسبش رو برطرف كنه ممنون از سايت خوبتون

    • Hossein

      سلام دوستان :
      ازنظر ارزون ترافتادن پیام ها : همراه اول.
      ازنظر خرید بسته و...: ایرانسل.
      وبرای اینترنت ودم تشکیلات: رایتل.
      باتشکر

    • رحمان

      ببینیدخطم کلام رومیگم ایران تو سطح رده بندی سرعت نت اخره چون ماتوهمه چی اخریم واخرمیمونیم اگه کشورودولت بهمون اهمیت وشغل میداد چرامردم میرفتن من خودم به شخصه تو اتریشم وخیلی بهترازایران بهمون میرسن پول لباس بیمه جا همه امکانات حتی باافرادکشور خودشون فرقی نمیذارن فقط خواستم بگم که کشورماتوهمه چیزاخره توهمه چیز از سازنده سایت خواهش میکنم مطلبم روقبول کنه و بذاره .

    • روِجا

      همراه اول سرعت اینترنتش زیاد خوب نیس ینی در کل همراه اول از همه نظر معمولیه ولی رایتل از همه نظر افتضاحه چون قیمتش خ گرونه و نتش زود تموم میشه و با این ک سرعت خوبی داره ولی بخاطر آنتن دهی افتضاحش مدام قطع میشه تازه سیمکارتشم همش درحال سوختنه ولی تنها خوبی ای ک داره سرعت عملکردشه ک از بقیه خ بهتره.من خودم همیشه ایرانسل میگیرم چون ایرانسل واقن هیچ بدی ای نداره و قیمتشم واقن ارزونه و ایرانسل فورجی ایرانسل نتش عالیه در کل ایرانسلو همه قبول دارن و واقن هیچکس باش مشکل نداره.

    • مخملباف

      دوست عزیز سلام.میشه خوبیهای ایرانسل را بگی که ما هم بخریم.والا من که چند وقت سیم کارتشو داشتم که بیچاره ام کرد و سیم را انداختم تو سلطل آشغال که دیگه نشه استفاده کرد.اخه یه بسته اینترنت یه ماهه میخریدم 1 هفته ای تموم میشد پس یعنی حجم خوری دارن.100 نوع طرح شگفت انگیز و عجیب و... گذاشته که همشون یکی هستن ولی اب و لعاب و اسمهاشون فرق داره.و مشترک را گیج میکنه.در کل ایرانسل متعلق به یه قشر خاصی از جامعه است

    • حنان

      داداشا فقط رایتل

    • کاکارستم

      سلام دوستان.من همه اپراتور ها رو امتحان کردم و اینترنت رایتل از همه به صرفه تر هسته
      من بسته حرفه ای یک ماهه رایتل میخرم ۱۵هزار تومان ,و سه گیگ حجم روزانه داره و سه گیگ حجم شبانه.و این حجم تا ذره اخر کار میکنه.و سرعتش عالی هسته حتی سرعت دانلودش معرکه است.بدون هیچ قطعی
      اما بسته یک ماهه ایرانسل میخریدم ۱۳هزار تومن و فقط سه گیگ روزانه داشت.علاوه بر اینکه قطعی داشت در حین کار,سرعت دانلودش پایین بود خیلی
      و همچنین از حجم بسته ام می دزدین.یعنی از سه گیگ بسته ام,تقریبا دو و نیم گیگ که استفاده میکردم بسته ام تمام میشد.نیم گیگ ازم می دزدید اپراتور
      حتی مچش رو گرفتم.یک فایل ۲۰ مگابایت رو ۴۰مگا کم میکرد.
      همراه اول هم قبلا بسته دو و نیم گیگش ۱۰هزار تومن بود خوب بود تقریبا.هر چند که اونم مثل ایرانسل دزدی میکرد
      ولی الان قیمتاش خیلی گران شده و حجم بسته هاش کم شده.یک ماهه اش شده ۱۰ هزارتمن,و فقط یک گیگ روزانه داره و یک گیگ شبانه,که اصلا صرف نمیکنه.و با توجه به دزدی کردن از حجم بسته.دو روز هم نمیره
      مثلا بسته یک روزه همراه اول گرفتم با اینکه هیچ استفاده ای نکردم یک ساعت بیشتر کار نکرد و تمام شد
      دوستای گلم فقط رایتل بگیرین چون هم حجم خوبی میده و هم قیمتش مناسبه و مهم تر اینکه از حجم بسته تون دزدی نمیکنه
      اگر حجم روزانه تون تمام بشه,ولی شبانه داشته باشین.میتونین شبها استفاده کنید
      ولی بقیه اگه روزانه تون تموم بشه بسته تون رو قطع میکنه و حجم شبانه تون دگه سوخت میشه

    • بدون نام

      من شخصأ به همراه اول امتیاز صفر را میدم از همه لحاظ

    • ایرانسل

      ایرانسل خوبه حرف نزنید ایرانسل ازهمه سیم کارت ها بهتره، ای بابا‌!!!!!!

    • مینا

      سلام همراه اول خوبه ایرانسل همش در حال شارژ کشیدن

    • محسن بخشی

      سلام.باعرض ادب رایتل خوبه .میتونی بسته های مکالمه برون شبکه بگیری .خب تازه اول راهه ماباید بهش حق بدیم همراه اول بعد سی سال هنوز نتوانسته خودشو جمع و جور کنه.بیشتر از ایرانسل تقلید میکنه.ر ایتل تنها ایرادی که داره .آنتن کامل نداده .اینترنت .به قیمت بقیه اپراتور میفروشه.فقط کشور ما پول میشناسه.پول اول.پول سل .پول تل

    • الناز

      فقط رایتلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل

    • مهران

      یعنی ریدن با این اینترنتش رایتل اخر بسته ک میشه سه روز اخر فرجیه بعد ک بسته میگیری میشه اچ سیاست قشنگیه همیشه ۷۰ درصد بستم میسوزه یعنی اخه ریدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج