۶۸۹۴۷۹
۴۲ نظر
۵۰۰۹
۴۲ نظر
۵۰۰۹
پ

حاتمی‌کیا: صدا و سیما فرقی با «من و تو» ندارد

حاتمی کیا در گفت و گو با شرق: همین آب‌باریکه (صدا و سیما) در اختیار جریان فکری قرار می‌گیرد که هیچ عُلقه‌ای به مضامین ملی-میهنی ندارد. تا جایی که یکی درباره «به وقت شام» گفت این فیلم برای طرفداران حضور ایران در سوریه ساخته شده است! پس وجه افتراق «شبکه ملی» با شبکه «من و تو» در چیست

بخشی از گفت و گوی حاتمی کیا با روزنامه شرق:

حاتمی‌کیا: صدا و سیما فرقی با «من و تو» ندارد


بعد از دریافت جایزه بهترین کارگردانی در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، سخنان شما واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. برخی‌ها می‌پرسیدند که اعتراض حاتمی‌کیا به چه افرادی و چه چیزهایی بوده!

اگر قهرمانان آثارم در آن اختتامیه حضور داشتند، همین کاری را می‌کردند که من کردم. آنچه در اختتامیه جشنواره فجر برای من رخ داد، شهودی‌ترین نوع واکنش بود. آنچه از زبانم جاری شد، همه وجودم فریاد می‌زد و اگر از نای جانم نبود، چنین موجی نمی‌ساخت. اختتامیه فجر ده‌ها‌ میلیون تماشاچی داشت؛ کسبه و کارگر و روحانی و دانشجو و خانه‌دار و پیر و جوان. همان‌هایی که این چهار دهه مخاطب آثارم بودند. حاضران جشن مرا عفو کنند که سه دقیقه ساز ناکوک شنیدند و ریتم شادی‌شان بهم ریخت. بنده به گواه این چند سال هیچ اصراری به دیده‌شدن و سخنرانی ندارم. بسیار کم مصاحبه می‌کنم. هیچ سایت، تلگرام و اینستاگرامی هم ندارم. به نظرم اشتباه از دعوت‌کنندگان من بود. همان‌ها که تلفنی بی‌واسطه و با واسطه تلاش کردند که من حتما در این مجلس حضور داشته باشم. خب قرار نبود زینت‌المجلس کسانی شوم که دردشان با درد من یکی نیست. گفتن از مقام شهید، بالاآوردن خانواده شهید، قیام‌دادن حاضران و بغض مقام مسئول دردی دوا نمی‌کند. مهندسی جشنواره ملی فجر انقلاب باید با خطر ملی همسو باشد. چه سخت است قاضی فیلمی شوی که از داعش سخن بگوید و به‌قدری عصبانی‌‌ات ‌کند که حتی مضمون اثر را در حد تابلوی نامزدی جشنواره هم تحمل نکنی. سال‌هاست که جشنواره مصادره شده است. جشن آن مال این دوستان و فجر انقلابش مال سینه‌سوزان.


عده‌ای معتقدند که حاتمی‌کیا تاب و تحمل نقد فیلمش را ندارد! آیا واقعا این‌گونه بود؟ شما دقیقا به چه چیزی اعتراض کردید؟

من روی سخنم با «رسانه ملی» بود که چرا آنتن زنده را در اختیار کسانی می‌گذارد که تلویحا فیلم‌سازانی را که دغدغه‌های ملی نظام دارند، به‌عنوان فیلم‌ساز ارگانی و وابسته به مردم القا کنند. این هم حکایت غریبی است. از طرفی همین جماعت در بوق می‌دمند که رسانه ملی مرده و مخاطب ندارد و همه آنتن‌ها به آن سوی مرزها تنظیم شده است، ولی همین آب‌باریکه را هم ندارند و در اختیار جریان فکری قرار می‌گیرد که هیچ عُلقه‌ای به مضامین ملی-میهنی ندارد. تا جایی که یکی درباره «به وقت شام» گفت این فیلم برای طرفداران حضور ایران در سوریه ساخته شده است! پس وجه افتراق «شبکه ملی» با شبکه «من و تو» در چیست. من از آقای عسکری ممنونم که اعتراضم را حق دانستند، ولی روی سخنم به مقام مسئول شبکه‌ای است که فیلم‌های این فیلم‌ساز ارگانی و وابسته را بارها از شبکه‌اش پخش می‌کند. اگر پخش آن وجاهتی برای شبکه دارد، چرا در ایام دهه فجر ما را به قربانگاه می‌برند. آخر این چه رسم منحطی است که در رسانه ملی باب شده که منتقد خسته از سالن سینما، دوان‌دوان وارد استودیو می‌شود و هنوز عرقش خشک نشده و نفس‌هایش آرام نگرفته شروع می‌کند به بریدن و سلاخی فیلم‌هایی که حاصل زحمت یک سال گروه فیلم‌سازی است!


آقای حاتمی‌کیا! شما چرا به ترکیب واژگانی «فیلم‌ساز ارگانی» حساسیت به خرج می‌دهید؟ واقعیت این است که شما همیشه تهیه‌کننده دولتی داشته‌اید. هرچند که سینمای ما همواره از سوی دولت‌ها حمایت شده است. راستی با این نگاه، تحلیلتان از «سینمای مستقل» در ایران چیست؟

فیلم‌ساز ارگانی یعنی چه؟ یعنی فیلم‌سازی که به سفارش فیلم می‌سازد؛ یعنی فیلم‌ساز تبلیغاتی و به‌اصطلاح پروپاگاند. من مایل نیستم نماینده کسانی باشم که بحق این عنوان را دارند؛ یعنی اشخاصی حرفه‌ای همچون لژیونرهای مزدور که تشکیلات دولتی نظام آنها را دعوت به همکاری می‌کنند. خواه فیلم درباره تاریخ اسلام بسازند خواه جنگ و شهید و شهادت و روحانیت یا هر بحث دیگری. این لژیونرهای فیلم‌ساز هیچ تعلق خاطری به آنچه می‌سازند، ندارند. فقط قواعد سینما را خوب بلدند و خوب هم پول می‌گیرند. بله این شکل فیلم‌ساز داریم و البته مختص به سینمای ایران هم نیست. ولی آیا من در این ‌گونه جا می‌گیرم؟ بارها گفته‌ام که هیچ فیلم‌نامه‌ای را نساختم مگر آنکه جرقه‌اش در وجود خودم زده شده، خودم آتش گرفتم و تا ساختن آن عطش‌ام نخوابیده است. تنها فیلمی که به من توصیه شد و من با شرط تحقیق به سمت آن رفتم، فیلم «خاکستر سبز» بود که از طرف وزیر ارشاد وقت پیشنهاد شد.

مابقی فیلم‌نامه‌هایم از فیلم‌های کوتاه تا بلند همه آن چیزی است که خودم داوطلب بودم. ‌ای کاش ساختار تبلیغی نظام چنان هوشمند بود که می‌توانست امثال حاتمی‌کیا را به سفارش بگیرد؛ ولی چه کنم که من همیشه چند قدم جلوتر از نظام تبلیغی بودم و نتیجه‌اش مشکلاتی بود که در پخش فیلم رخ می‌داد. هنوز هم دست و دل عده‌ای از ممیزان از دادن پروانه ساخت به من می‌لرزد. من برای «به وقت شام» بارها متقاضی سفر به مناطق جنگ‌زده سوریه بودم؛ ولی اجازه داده نمی‌شد. چهره گمنامی هم نداشتم که پنهانی بروم. من برای تحقیق و صرفا دیدار از نزدیک، التماس‌ها به سردار قاسم سلیمانی کردم. آیا کسی به من سفارش ساخت فیلم «به وقت شام» داده بود. بله. من سفارش‌پذیر هستم؛ ولی سفارش از قلبم می‌گیرم. عافیت‌طلب نیستم؛ والا به نصیحت‌های خیرخواهانه دوستانم که من را از ساخت فیلمی درباره سوریه برحذر می‌کردند، گوش می‌کردم. فیلم «به وقت شام»، «بادیگارد» یا «چ» را نمی‌توان در بخش خصوصی ساخت. چه کسی توانسته که من دومی باشم. من فیلم‌هایی را که امکان ساخت در بخش خصوصی داشته، ساخته‌ام. مگر «کرخه تا راین» نیست. «بوی پیراهن یوسف» یا «برج مینو» یا «به نام پدر» یا «به رنگ ارغوان» یا «دعوت» یا «گزارش یک جشن» در این جرگه نیستند. اصلا بخش خصوصی و دولتی که فضیلت ذاتی ندارند. متأسفانه این برچسب‌های مغرضانه و پر از حسادت، آدرس غلط به مخاطب می‌دهد.

بعد از «چ» و «بادیگارد» و حالا هم در «به‌وقت شام» به نظر می‌رسد تسلط شما بر جزئیات و فرم بصری مورد علاقه‌تان، شما را به‌عنوان یکی از تکنیکی‌ترین فیلم‌سازان ایران مطرح می‌کند؛ اما برخی‌ها معتقدند این رویه به‌نوعی تداعی‌کننده سینمای آمریکاست. نظر خودتان چیست؟

امان از این نگاه؛ یکی می‌گوید حاتمی‌کیا تمام شده. حاتمی‌کیا تکراری شده. حاتمی‌کیا گم شده. حاتمی‌کیا حرفی برای گفتن ندارد و حالا حاتمی‌کیا آمریکایی شده! من با این «مدح مایل به ذم» چه باید کنم. روزی که فیلم‌نامه را به مدیر فیلم‌برداری‌ام دادم گفت آیا واقعا می‌توانی در سینمای ایران این سکانس‌ها را بسازی. گفتم ترجیح می‌دهم از آنچه هستم بالاتر را نشانه بروم، والا شوقی برای ساختن در من ایجاد نمی‌شود. به‌هرحال بخشی از هنر جاه‌طلبی آن است، والا در پیله خود می‌پوسیم. بیرون‌زدن از آنچه هستی همیشه برایم مهم بوده است. من با همه قوا از همه آنچه می‌دانستم و آموخته بودم استفاده کردم تا فیلمی بسازم که در عین سرگرم‌کنندگی و جذابیت، بتوانم حرف‌هایم را بزنم. بارها به جوانانی برخوردم که از فیلم‌های ایرانی دلخور بودند که چرا تا این حد سست و شل ساخته می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی این حرف جک سال هست که صدا و سیما با من و تو فرقی ندارد
      بابا مدیریت صدا و سیما که دست تندرو ترین قشر همفکر شماست اینو دیگه همه و خودتون هم میدونید
      حالا این وسط 4تا جا مثل برنامه مدیری و رشید پور و فردوسی پور یه آوانس های کنترل شده ای دادند که همین دوزار مخاطب هم از دست ندهند اون رو هم شما تحمل ندارید
      تازه این نقدهاشون هم همه متوجه دولت هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من متن مصاحبه شو نخوندم ولی با نظر شما موافقم ضمنا صدا و سیما یک شهره با بودجه میلیاردی منو تو نهایتا یک اپارتمان دوزاریه
        بعدم ازش معذرت هم که خواست عسکری /:

      • بدون نام

        حاتمی کیااینقدباپول بیت المال فیلم ساخته ....

      • بدون نام

        خنده داره حاتمی کیا داره ازصداصیماانتقادمیکنه درحالی که سالهاست رسانه دروغ ملی افتاده دسته همفکرای این حاتمی کیا

    • بدون نام

      چهره منفور سال هم به شما تعلق میگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تفكر تو منفوره

    • بدون نام

      دلسوز نظام= کشور در امن وامان وپیشرفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داره دو دره بازی میکنه داره فیلم بازی میکنه وگرنه همه میدونن تو کدوم تیمییه

    • shahrooz

      چی می گی!!!!!!!!!!!!!؟تو ایران منوتو خیلی پر طرافدار تر و پر بیننده تر از صدا و سیماس!!قابل قیاس نیس

    • بدون نام

      من نمیدونم چرا حاتمی کیا دوست داره همه مثل خودش فکر کنن؟؟!!!!آقا مملکت حیات خونتون نیست ک هر جور میخواین بچینینش,شما اونی باش ک خودت دوست داری,با بقیه چیکار داری

    • حبیب

      حاتمی کیا خودتو کنترل کن

    • یوسوف

      استاد شما را به خدا ببخشید... ندیده قسم می خورم که فیلم به وقت شام زیباترین اثر هنری بعد از انقلاب است... دست شما هم درد نکند... آخر چرا توی این مملکت همه نباید مثل شما فکر کنند؟... بدبختی هست دیگه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توحاتمی کیانیستی اسمتوعوض کردی؟

    • بدون نام

      4روز پیش خانوم ریاحی رو دعوت کردن برای دورهمی به خاطر پوست صورتش نزاشتن پخش بشه حالا داری حرف از من وتو میزنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو دليل چيز ديگه بوده سرت رو مثله كبك از تلگرام بيار بيرون!چقدر ساده هستيد شما مردم ما خيلي عوام هستن

    • رسول

      مطمئن باشید من و تو با صدا و سیما زمین تا آسمان فرق دارد صدا و سیمای ما بنگاه دروغ پراکنی است و اگه خواستی راستشو بشنوی باید بزنی کانال منوتو.
      کسی که با پول بیت المال داره فیلم میسازه باید هم نتونه فرق صداوسیما با من و تو رو بفهمه

    • ایرانی

      آقای حاتمی کیا اتفاقا فرق داره تلویزیون من و تو برنامه های شاد و مفرح و آموزنده و جالب خیلی زیاده داره

      پاسخ ها

      • علی

        کدام صداوسیما
        واقعامن وقتی تلویزیونوروشن میکنم حالت تهوع بهم دست میده انقدبرنامه شب مانده قدیمی بخوردمون میدن نمیدونم خودشون حالشون بدنمیشه؟

    • بدون نام

      ۱۰ روز هم با ایشون مصاحبه کنید علت شاکی بودنش رو نمی فهمید

    • پیر مرد پرسپولیسی

      شما که با زمین وزمان مشکل داری، معلومه خاکریزت کدوم وره ؟حرف حسابت چیه ؟صدا وسیما که دربست درخدمت دوستان همفکر شماست ،اصلاًمیخوای بگیم صدا وسیما روسند بزنن بنام شما وده نمکی وطالبی ،خلاص.

    • بدون نام

      من و تو کجا . صدا و سیما کجا. عقده گرفتی

    • بدون نام

      اینها فقط به خاطر ایجاد تهیج در جامعه برای دیدن فیلمش هست ، وگرنه خودش هم می دونه فیلمی که ساخته بدون این سر و صدا ها بیننده نداره

    • بدون نام

      جل الخالق! شبکه ی وزینی مثل "من و تو" با "صدا و سیمای میلی" فرقی ندارد؟؟؟!!!
      انصافتون کجا رفته آقای حاتمی کیا؟؟؟
      حیف از "من و تو" نیست؟؟ برنامه هاش یک از یک بهتر اند.
      راست میخوای بشنوی باید بزنی کانال من و تو . حتی بی بی سی هم مثل من و تو نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای ابلهین حتما من و تو وزینه.البته اینها بخاطر ندید بدید بودنه تا یه زمان صداسیما رو تماشا کردید بعد هم من و تو .اگه سواد انگلیسی داشتید و شبکه های خوب ماهواره رو نگاه می کردید به من و تو نمی گفتید وزین!!!

    • بدون نام

      جیره خوار

      به عذاب الهی گرفتار خواهی شد

    • Hadi

      ای کاش مثل منو تو بود.

    • بدون نام

      هرکس بطریقی از صدا و سیما میناله...ببین تفاوت تفکر بشر تا کجاست؟

    • بدون نام

      آقای حاتمی امروزه هرکه حق باشه کسی دوستش نداره ولی هرکس ناحق ودریده ووقیح وبی بندوبار کثافت ودشمن باشه همه دوستشان دارد ولی بدان باشیدشماوامثال شما رو خدا که والا مقام ترین کسی است که تواین دنیا دوست داشتنی است دوستان داره این اهمیت داره نه چند نفر اراذل واوباش که نظر میدن

    • بدون نام

      کلا ایشون هرکی برخلاف میلشون حرف بزنه بهش اعتراض می کنه یعنی در واقع ایشون توقع دارن هرچی تو مغز سازندشون هست بقیه قرقره کنند
      کم مونده ملت رو تنبیه بدنی کنه که چرا برخلاف سلیقه ایشون فکر می کنند

    • بدون نام

      آخیییی چطور دلت میاد ندای خندان وخوشرو روبا مجریهای گوشت تلخ تلویزیون مقایسه کنی!!!!!
      بیشتر برنامه هاش قشنگ ودیدنیه؛مخصوصا این برنامه شب جمعه که خیلی باهاش میخندیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و...
        شما شعر یادت میره

    • زهرا

      ولش کنید بابا جوک آخر سال

    • بدون نام

      فقط بيننده نداره

    • بدون نام

      چون هيچ كدوم رو نمي بينم نظري ندارم

      پاسخ ها

      • زهرا

        خوب نمیبینی چرا کامنت گذاشتی

    • Mina

      حالا اگه‌یه نویسنده یا یه کارگردان دیگه‌اینو میگفت کلا ممنوع الکارش میکردن

    • من

      من وتو کجا صداسیما کجا اگه مثل هم بودن مردم ماهواره نمیخریدن....کیا سیماش قاطی شده خخخخخ

    • بدون نام

      13:22از کدام حق دم می زنی ؟همین احمدی نژاد که این همه براش سینه میزدید پته همه تون رو داد روی آب جمعش کنید بابا با این تفکرات داعشی

    • بدون نام

      پس مردم چرا من و تو نگاه می کنن ولی صدا و سیما رو نگاه نمی کنن
      فقط یه تشابه دارن اونم اینه که به تو بها ندادن

    • بدون نام

      حتی تحمل کوچکترین انتقادی رو نداره این آقا!!!!

    • بدون نام

      مقایسه مسخره ای بود کی مزخرفات میلی رو میبینه
      داره شانتاژ میکنه بیننده جذب کنه آبروش نره

    • بدون نام

      همه این سر و صداها ی جنگ تبلیغاتیه ک ذهن مردمو از روی کنجکاوی هم ک شده تحریک کنن برن این فیلم کمدی رو ببینن تا شاااااید بودجش که ااااااصلا به هیچ جا وصل نبوده برگرده تو جیبشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج