جاباما
۶۸۹۷۷۰
۵۰۴۲
۵۰۴۲
پ

واژه‌ها را ورق بزن

راهکار‌هایی برای چیدمان کتابخانه

هر وقت از شلوغی‌های یک زندگی شهری و پر دغدغه، خسته و دل‌زده می‌شوم به سراغ کتابخانه‌ای می‌روم که دوست بی‌بدیل من در خلوت و آرامشم به حساب می‌آید. کتاب‌هایم را با تمام وجود نگاه می‌کنم و دستی به سر و رویشان می‌کشم.

مجله منزل - طلوع حقيقت: هر وقت از شلوغی‌های يك زندگي شهري و پر دغدغه، خسته و دل‌زده می‌شوم به سراغ کتابخانه‌ای می‌روم كه دوست بی‌بدیل من در خلوت و آرامشم به حساب می‌آید. کتاب‌هایم را با تمام وجود نگاه می‌کنم و دستي به سر و رويشان می‌کشم. هميشه و هميشه در تمام مراحل زندگي خود، واژه‌ها، كلمات، داستان‌ها و اشعار را می‌ستایم و براي آنكه رسالت خود را به فهم و دانش ادا كنم دست از مطالعه و آرامشي كه از آن به دست می‌آورم نخواهم شست. در اين مطلب همراه من باشيد تا با هم كتابخانه دلبند و روح‌بخش خود را تيمار كنيم و آن را زيباتر از هميشه گردانيم تا شايد هم براي خودمان و هم همه اطرافيانمان مشوقي باشيم براي مطالعه، دانستن و فهم.

راهکار‌هایی برای چیدمان کتابخانه

حرف اول

فراموش نكنيد كه شخصيت يك فرد کتاب‌خوان و اهل مطالعه، بايد در جای‌جای زندگي او مشخص باشد كه به‌راستی يكي از مهم‌ترین آنها داشتن يك كتابخانه مرتب و زيباست.

تصور كنيد كه در يك روز شيرين و سرد زمستاني، فنجان گرمي چاي به دست داريد و براي آرامش خاطر خود می‌خواهید خواندن كتاب تازه‌ای را شروع كنيد.

به سراغ كتابخانه خود می‌روید؛ اما چنان شلوغي و پراكندگي‌اي گریبان گیرتان می‌شود كه حتي فراموش می‌کنید كه به دنبال چه به اينجا آمده‌اید! پس قبل از هر چیز بايد بدانيد كه جاي هر كتابي در كجاست؛ درواقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه براي چيدمان كتاب‌ها، آن است كه آنها را بر اساس موضوع و مضموني كه دارند طبقه‌بندی نماييد؛ براي مثال می‌توانید يك طبقه از كتابخانه خود را به کتاب‌های شعر و دیوان‌های شاعران نامي، طبقه‌ای را به رمان‌ها و طبقه‌ای را هم به کتاب‌های علمي و... اختصاص دهيد. با اين كار می‌توانید تكليف خود را براي انتخاب هر موضوع و مضموني از کتاب‌ها روشن كنيد.

يك بغل مطالعه

اگر كتابخانه دوست‌داشتنی شما در اتاق نشيمن منزلتان قرار دارد بايد به چند نكته دقت كنيد. اگر در اين كتابخانه، تعداد كمي كتاب وجود دارد بايد آنها را به بهترين حالت ممكن چيدمان نماييد؛ بنابراين سعي كنيد کتاب‌ها را به‌صورت نامتقارن در دو طرف كتابخانه قرار دهيد؛ يعني براي مثال در سمت راست كتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو يا سه كتاب قرار دهيد. اگر اين شيوه نامتقارن را براي چيدمان کتاب‌های خود پیش‌گرفته‌اید بهتر است الگوي تعداد کتاب‌ها را براي طبقه‌های بعدي متفاوت‌تر تعيين كنيد؛ درواقع اگر در طبقه اول سمت چپ سه كتاب گذاشته‌اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آنها را تغيير دهيد. توجه داشته باشيد كه بهتر است رنگ کتاب‌ها را نيز در چيدمان خود دخيل كنيد. ايجاد تناسب و رعايت زيبايي کتاب‌ها در حقيقت می‌تواند ظاهر برازنده و چشم‌نوازی را براي كتابخانه شما به ارمغان آورد.

راهکار‌هایی برای چیدمان کتابخانه

سانت به سانت كتاب

يكي از روش‌هایی كه بعضي از افراد براي چيدمان کتاب‌های خود پيش می‌گیرند چينش افقي آنها بر روي يكديگر است. توجه داشته باشيد كه اين شيوه از چيدمان كمتر توصيه می‌شود و اگر تصميمتان براي اين كار جدي است بايد نكاتي را مدنظر داشته باشيد. بايد بگوييم كه اگر كتابخانه دفتر و يا فضاي كاري و رسمي خود را چيدمان می‌کنید بهتر است كه اصلاً سراغ چنين روشي نرويد؛ اما اگر در فضاي خانه هستيد بهتر است براي چيدمان کتاب‌ها به‌صورت افقي در ابتدا ابعاد کتاب‌ها و در مرحله بعد، رنگ آنها را مدنظر قرار دهيد تا شكل بهتري در چيدمان خود به دست آوريد.

هر كتاب، كجا؟

پيشنهادي كه برايتان داريم اين است كه کتاب‌های آشپزي خود را بر روي پيشخوان آشپزخانه قرار داده و روي آنها را بپوشانيد تا آسيبي نبينند.

توجه داشته باشيد كه اگر در خانه خود کتاب‌هایی نفيس و عتيقه داريد بهتر است آنها را از ساير کتاب‌های خود جدا نگه داريد، چراکه هم از نظر ظاهري و شكل جلد با آنها تفاوت دارد و هم لازم است در نگهداري از آن دقت بيشتري داشته باشيد.

پيش‌تر گفتيم كه بهتر است هر مضمون از کتاب‌ها را در طبقه‌ای خاص قرار دهيد؛ اما بد نيست در اينجا به اين نكته نيز اشاره كنيم كه در صورت امكان و داشتن فضاي كافي می‌توانید هرکدام از موضوعات کتاب‌ها را در جاي مخصوص به خود قرار دهيد؛ براي مثال رمان‌ها و کتاب‌های متفرقه را بهتر است در نشيمن و کتاب‌های مرجع را در نزديكي میزتحریر خود قرار دهيد. براي قرار دادن کتاب‌های مرجع به شما پيشنهاد می‌کنیم كه از داشتن يك طبقه در بالاي میزتحریر خود غافل نشويد.

صفحه‌ها، صف به صف

بهترين روش براي چيدمان کتاب‌ها در كتابخانه، چينش عمودي آنها از بزرگ به كوچك است، آن‌هم به صورتي كه کتاب‌های بلندتر در سمت راست و کتاب‌های کوچک‌تر در سمت چپ قرار بگيرند. علاوه بر اين بهتر است كه کتابخانه‌تان را به‌گونه‌ای در نظر داشته باشيد كه به فاصله 40 سانتی‌متر از سقف قرار گرفته باشد تا براي دسترسي به کتاب‌هایی كه در طبقات بالا قرار دارند دچار مشكل نشويد.

راهکار‌هایی برای چیدمان کتابخانه

به زيبايي كتاب

درست است كه وجود خود کتاب‌ها سراسر حس مثبت است و به‌خودی‌خود، حال شما را خوب می‌کند؛ اما از براي افزايش اين حال خوب می‌توانید در كتابخانه خود تنوعي ايجاد كنيد. پيشنهاد می‌کنیم كه در كنار آن‌همه يار مهربان از چند عكس خانوادگي، گل‌های طبيعي و وسايل دكوري استفاده كنيد و آنها را در طبقات كتابخانه خود قرار دهيد.

كنج دل‌انگیز

اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه احتياج به جنس متفاوتي از آرامش داريد، می‌توانید در صورت امكان، كنج دنجي را در منزل خود مدنظر قرار دهيد و با قرار دادن يك كاناپه و ميز كوچك، ساعات دلنشيني را در آن قسمت به مطالعه بپردازيد، چاي بنوشيد و روح خود را شستشو داده و تغذيه كنيد. قطعاً هرکدام از ما در برابر روح خود مسئول هستيم و كمترين كاري كه می‌توانیم براي حفظ شخصيت و تفكر خود انجام دهيم آن است كه مطالعه و خواندن كتاب را فراموش نكنيم. نبايد اين نكته را نيز از قلم انداخت كه نه‌فقط كتاب خواندن، بلكه كتاب خوب خواندن است كه اهميت دارد.

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

راهکار‌هایی برای چیدمان کتابخانه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج