جاباما
۶۹۰۴۳۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

روزنامه اصولگرا: مجلس خود را به توپ بست!

: کاربران شبکه‌هاي مجازي ديروز پس از آنکه مجلس براي سومين بار، آخوندي وزير مسکن را استيضاح کرد اما دوباره به او رأي اعتماد داد، مجلس را به توپ انتقاد بستند که آخر اين چه بطالتي است که با اين همه سرمايه عظيمي که صرف اداره مجلس مي‌شود، تکليف خودتان معلوم نيست؟!

روزنامه جوان: کاربران شبکه‌هاي مجازي ديروز پس از آنکه مجلس براي سومين بار، آخوندي وزير مسکن را استيضاح کرد اما دوباره به او رأي اعتماد داد، مجلس را به توپ انتقاد بستند که آخر اين چه بطالتي است که با اين همه سرمايه عظيمي که صرف اداره مجلس مي‌شود، تکليف خودتان معلوم نيست؟! در اين ميان آخوندي که در عبور از استيضاح افتضاح مجلس، هت‌تريک کرد، حتي بيشتر از ربيعي، وزير کار و رفاه، رأي مثبت آورد تا معلوم شود که در معامله استيضاح، غش شده است وگرنه آن همه رأي براي استيضاح و اين همه رأي براي اعتماد!

برخي فعالان سياسي نوشتند که اگر مردم در نيت نمايندگان از استيضاح وزرا و سپس رأي دادن مجدد به آنها، شک کنند که چه معامله‌اي در کار است، نبايد سرزنش شوند، اين جوي که خود مجلس ايجاد کرده است، مجلسي که هزاران قانون قديمي کشور را رها کرده است و قانون تازه‌اي نمي‌نويسد اما با وزرا بازي قايم باشک مي‌کند.

روز گذشته مجلس شوراي اسلامي شاهد دواستيضاح در دو نوبت صبح و بعد از ظهر بود. علي ربيعي، وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي و در نوبت صبح و پس از يك جلسه پر تنش توانست، از پيچ استيضاح بگذرد و عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي هم با کمترین تنشي رو به رو نشد و تنها به بيان عملكرد خود در مجلس پرداخت.

صرف نظر از اينكه استيضاح حق نمايندگان مجلس است، اما اعمال حق اين گونه و بدون هيچ گونه فشار جدي بر دولتمردان تنها به از بين رفتن جايگاه خانه ملت در نزد افكار عمومي منجر خواهد شد.

استيضاحي كه تعجيل در برگزاري آن و برنامه ريزي آن بدين شكل از سوي هيئت رئيسه مجلس سبب شد تا كوچك‌ترين خروجي براي كشور و نظام اجرايي نداشته باشد.

شروع احساساتي ربيعي

استيضاح ربيعي را شايد بتوان يكي از احساساتي‌ترين جلسات مجلس در طول سال‌هاي اخير دانست. استيضاحي كه هم در آن بغض بود و هم لرزيدن تن همسر مرحوم ربيعي در قبر كه يكي از نمايندگان آن را مطرح كرد. هيچ كس شكي ندارد كه در جلسه استيضاح ديروز علي ربيعي موافقان استيضاح قدرتمند تر از مخالفان صحبت كردند، به خصوص زماني كه غلامرضا تاجگردون با تن بالاي صداي خود سكوت را بر صحن علني مجلس حكمفرما كرد.

تاجگردون با اشاره به حمايت مجلس از عملكرد ربيعي گفت: آقاي ربيعي، چهار سال پيش ما پشت تو ايستاديم، چراكه فردي عبادي و پاك بودي و ما آن روز آمديم پشت تو به شرط آنكه فقط علي ربيعي باشي و امور خود را مستقل انجام دهي و با كسي معامله نكني.

وي افزود: من امروز مأمور لاريجاني و هيچ‌كسي ديگري نيستم، بلكه تنها نماينده ملت و وامدار مردم هستم. اين روزها روزنامه‌هاي وابسته و معلوم‌الحال را بسيج كردي كه بگويند تاج‌گردون لُر است؛ آري؛ من از پشت كوه آمده‌ام و افتخار مي‌كنم كه لر هستم. من بايد بگويم كه من از وزير و دولت ذليل بدم مي‌آيد، من بدم مي‌آيد كه تو جلوي تاجگردون و ديگر نمايندگان براي آنكه بر كرسي قدرت بماني، كرنش مي‌كني.

در كنار تاجگردون، محمد رضا پور ابراهيمي نماينده مردم كرمان منتقد آتشين ديگر وزير كار در صحن علني مجلس بود. پور ابراهيمي كه يكبار با سوال خود وزير كار را به صحن علني مجلس شوراي اسلامي كشيده بود، با انتقاد از برخي لابي‌گري‌ها در صحن علني گفت: وزير كار با لابي‌هاي خود مي‌خواهد صداي نمايندگان را خفه كند، همان گونه كه صداي من را خفه كردند.

ابوالفضل حسن‌بيگي عضو كميسيون امنيت ملي نیز به عنوان يكي از مخالفان وزير در سخنان خود گفت: ربيعي به عنوان كسي كه همسرش فوت كرده در رسانه‌ها اشكش را به مردم نشان مي‌دهدو يا سعي مي‌كند با در آوردن قرآن احساسات مردم را تحت تاثير قرار دهد.

افتخار كواكبيان به سابقه اطلاعاتي وزير

البته اين سخنان جهان بيگي با واكنش جهانبخش محبي نيا نماينده مردم مياندوآب رو به رو شد. وي كه به عنوان موافق وزير صحبت مي‌كرد با اشاره به آشنايي چندين ساله با خانواده وزير گفت: چرا بدن يك خانم را در قبر مي‌لرزانيد، خانمي كه در جنگ يك رزمنده بوده و بچه‌هايش را در زير توپ و تانك عراق بزرگ كرده است.

مصطفي كواكبيان، نماينده مردم تهران نيز در ادامه با اشاره به خدمات وزير در حوزه وزارت كار گفت: استيضاح‌كنندگان مي‌گويند آقاي ربيعي لابي‌گر قوي است، در حالي كه من كه مخالف استيضاح هستم، حتي يكبار به دفتر ايشان نرفتم و در جلسه‌هاي ايشان هم شركت نكردم.

نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در پايان با افتخار به اينكه ربيعي زماني در وزارت اطلاعات بوده است، تصريح كرد: بدنه مجلس مي‌خواهد به وزيري كه از جنس كارگران است براي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي رأي اعتماد دهد. در غيراين صورت جامعه كارگري دچار تنش مي‌شود.

اجاره نامه خانه وزير در صحن مجلس

زماني كه نوبت به ربيعي رسيد تا به سخنان نمايندگان موافق استيضاح خود جواب دهد، با اعتراض نسبت به سوالات اتهامي پورابراهيمي درباره خانه وي هم تأكيد كرد: بنده سال ۷۰ خانه‌اي ساختم اما به دليل آنكه مي‌خواستم با فرزندانم زندگي كنم و دخترم دو فرزند داشت آن را اجاره داده و جايي ديگر اجاره كردم. در اين هنگام ربيعي اجاره خانه خود را در مقابل چشم نمايندگان گرفت.

وي در ادامه با فرياد و اعتراض اعلام كرد كه شخصي در مجلس «كمپين نه به ربيعي» راه انداخته و در هيئت رئيسه مي‌پلكد؛ در همين ميان بسياري از نمايندگان برخاستند و با فرياد از ربيعي خواستند تا نام اين نماينده را اعلام كند.
وي همچنين در بخشي از سخنان خود با اشاره به اينكه مادرش از اقوام لك بوده و پدرش ترك است، گفت: بنده ياد گرفتم كه تركي و لري صحبت كنم من به خيلي مسائل پايبندم و حتي زماني كه يك شام به منزل مي‌برم هم پولش را حساب مي‌كنم. وزير كار در پايان سخنان خود از نمايندگان مجلس خواست تا وي را براي ادامه وظايف خود در اين سمت كمك كنند.

در نهايت با پايان سخنان ربيعي و پخش گلدان‌ها و اخذ آراي نمايندگان علي ربيعي توانست تا با 126 رأي موافق در مقابل 124 رأي مخالف به صورت ميليمتري خطر استيضاح را از سربگذراند.

بست نشيني نمايندگان

جلسه استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي بر خلاف جلسه ربيعي به شدت كم رونق و بدون حاشيه بود به گونه‌اي كه در مقطعي از جلسه استيضاح عملاً آخوندي تنها براي خود سخن مي‌گفت. در اين ميان تنها چيزي كه توانست فضاي اين جلسه رخوتناك را بر هم بريزد، تحصن تعدادي از نمايندگان پشت جايگاه هيئت رئيسه بود. اين نمايندگان كه به خارج شدن سوال از رئيس جمهور از دستور كار مجلس اعتراض داشتند، براي اعتراض به لاريجاني در پشت جلسه هيئت رئيسه تجمع كردند.

اين تجمع مي‌رفت تا به درگيري تبديل شود كه در نهايت نمايندگان معترض همچون ذوالنور نماينده مردم قم، قاضي‌پور نماينده مردم اروميه و نقوي حسيني نماينده مردم ورامين درپشت جلسه هيئت رئيسه بست نشستند.

در نهايت نيز با پادرمياني پزشكيان نمايندگان معترض جايگاه هيئت رئيسه را ترك كردند تا همراه با وي و وكيلي به خارج از صحن مجلس رفته و جلسه‌اي را در بيرون برگزار كنند تا بتوان مشكل به وجود آمده را حل كرد.

بخش اعظم سخنان آخوندي به بيان دستاوردهاي خود در عرصه راه و ترابري گذشت و شايد تنها بخشي از سخنان وي كه جذابيت فراواني براي رسانه‌ها داشت، اشاراتي بود كه وي به ثروت خضوصي خانوادگي خود داشت. آخوندي گفت: در چهار سال گذشته حرف‌ها و استيضاح‌هاي مختلفي انجام شد، اما هيچ‌كدام ثابت نشد؛ آقاي محمدي همه اين موارد را در كميسيون اصل 90 بررسي كردند اما حتي يك مورد كوچك هم پيدا نشد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از من تصوير يك انسان ثروتمند ساخته‌اند، اظهار كرد: من اهل رياكاري نيستم، اما امروز مجبور شدم دو عدد را براي اولين بار اعلام كنم كه هيچ‌گاه آنها را نگفته بودم. وي ادامه داد: در اول هر دوره جديد وزرا بايد اموال خود را طي گزارشي به قوه قضائيه اعلام كنند كه من همين كار را كردم؛ كل مبلغ موجودي من كه 7 هزار ميليارد تومان گفته شده، فقط 4، 5 ميليون تومان است و موجودي حساب دخترم نيز 638 هزار تومان است، پس چرا برخي‌ها اين شايعات را پخش مي‌كنند؟

آخوندي تصريح كرد: كسي كه مي‌خواهد اينگونه صحبت كند اول بايد بررسي‌هاي لازم را انجام داده باشد؛ درست است كه پدربزرگم به من گفت لباس مرتب بپوش كه من هم به وصيت ايشان عمل كردم، اما لباس مرتب پوشيدن دليل بر ثروتمند بودن نيست.

جدي ترين مخالف آخوندي نادرقاضي پور، نماينده مردم اروميه در مجلس با اشاره به كارنامه آخوندي در عرصه وزارت راه و ترابري گفت: اكنون كه پشت اين تريبون قرار گرفته‌ام اعلام مي‌كنم كه در حال حاضر كارنامه آقاي آخوندي آغشته به خون كساني است كه مظلومانه قرباني بي‌تدبيري ايشان و مديران‌شان شدند و فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي اكنون زمان آن است كه با ديدن كارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه راه را ندهيم. قاضي‌پور با تاكيد بر اينكه اين همه بي‌تدبيري در عملكرد يك وزير در شان ملت نيست، خاطرنشان كرد: چرا بايد به ايشان اجازه ادامه كار داد؟ آقاي آخوندي مسكن مهر چند سال است كه ناتمام باقي مانده است. آقاي آخوندي اول كه آمديد گفتيد هر سال ۶۰۰ هزار واحد مسكوني احداث خواهم كرد، اما در طول پنج سال شما آجري روي آجر مسكن كارگران نگذاشته‌ايد، چون اعتقادي به كارگران و مظلومان نداريد. سال ۹۵ بدترين آمار پول‌رساني در توليد مسكن بوده است، چرا شما به كاهش حجم دولت اقدام نكرديد؟

همچنين عليرضا بيگي نماينده مردم تبريز به برخي باند بازي‌ها در وزارت راه و ترابري اشاره كرد و گفت: آقاي آخوندي شما به واسطه زد و بند فاميلي در وزارتخانه راه شهرسازي هستيد و بايد پاسخ دهيد كه چرا بايد تاوان ناكارآمدي شما را مردم دهند؟ مردم چه گناهي دارند كه وقت شما به جاي كار صرف شركت‌هاي خودتان و فرزندانتان مي‌شود. عمده سخنان موافقان آخوندي نيز به حمايت از عملكرد آخوندي در طول پنج سال گذشته به خصوص در حوزه صنعت هوايي گذشت. در نهايت و پس از پايان جلسه استيضاح و با رأي گيري از نمايندگان عباس آخوندي با 152 رأي موافق و 92 رأي مخالف براي دومين بار از نمايندگان مجلس دهم جواز ادامه وزارت خود را دريافت كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به جای اینکه دولت را به توپ ببندند خودشان را به توپ ببندند بهتر است !! چون با توپ بستن دولت مردم و کشور ضرر می کنند ولی ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج