جاباما
۶۹۰۷۸۶
۱ نظر
۵۰۲۶
۱ نظر
۵۰۲۶
پ

این دانستنی‌های پزشکی را بدانید، تا زنده بمانید!

همه مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، ممکن است روزی برای هر فردی روی دهند. بنابراین، بهترین راه برای پیشگیری از خطرات آنها، آگاهی داشتن در مورد نشانه‌های بیماری و روش‌های درمانی آنهاست.

وب سایت روزیاتو: همه مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، ممکن است روزی برای هر فردی روی دهند. بنابراین، بهترین راه برای پیشگیری از خطرات آنها، آگاهی داشتن در مورد نشانه‌های بیماری و روش‌های درمانی آنهاست.

با دانستن برخی ترفندهای امدادی قادر خواهید بود در شرایط بحرانی، زندگی خود یا دیگران را از مرگ یا خطرات جدی نجات دهید. هر چه بیشتر در مورد تله‌های سلامتی زندگی بشر بدانید، بهتر می‌توانید به حفظ سلامت خود بپردازید.

این را در نظر داشته باشید که برخی از بیماری‌ها شبیه هم هستند. این در حالیست که روش‌های درمان آنها با هم فرق دارد.

این دانستنی‌های پزشکی را بدانید، تا زنده بمانید!

حمله قلبی

قلب انسان عضله‌ای است که برای حفظ سلامت به جریان خون کافی نیاز دارد. حمله قلبی هنگامی روی می‌دهد که جریان خون حاوی اکسیژن در قلب متوقف شود. اگر خون حاوی اکسیژن نتواند حتی به یک بخش قلب برسد، فرد در خطر مرگ قرار خواهد گرفت.

نشانه‌های حمله قلبی شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی در قفسه سینه: ممکن است فرد فشار، گرفتگی، کشیدگی یا درد در قفسه سینه خود حس کند. تنگی نفس: این مشکل ممکن است همراه با درد سینه یا بدون آن ایجاد شود.
  • افزایش اضطراب و نگرانی
  • درد در نواحی مختلف بدن: فرد ممکن است در گردن، شکم، کمر، فک یا بازوهای خود - به‌ویژه در سمت چپ بدن - احساس درد پیدا کند.
  • سرفه کردن: از آنجایی که قلب نمی‌تواند نیازهای ضروری بدن را تامین کند، ممکن است خون درون ریه‌ها نشت کند و سبب ایجاد سرفه شود.

به محض مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها فورا با اورژانس تماس بگیرید.

ایست قلبی

ایست قلبی یک حمله ناگهانی است که منجر به توقف فعالیت‌های قلب، تنفس و حافظه در فرد می‌شود. این مشکل اغلب با حمله قلبی اشتباه گرفته می‌شود اما این دو خطر با یکدیگر متفاوت هستند.

در حمله قلبی جریان خون در قلب متوقف می‌شود اما در ایست قلبی، قلب به‌طور ناگهانی از تپیدن باز می‌ماند. حمله قلبی یک بیماری چرخشی است اما ایست قلبی در نتیجه بد عمل کردن سیستم الکتریکال بدن ایجاد می‌شود. از نشانه‌های ایست قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین رفتن ناگهانی واکنش بدن: در چنین شرایطی شما هیچ واکنش از فرد مشاهده نخواهید کرد.
  • نداشتن تنفس طبیعی: ممکن است فرد تندتند نفس بکشد.
  • ضعف بدن: این مورد مخصوصا هنگام ورزش کردن ممکن است پدیدار شود.

در صورت مشاهده این نشانه‌ها لازم است سریعا با اورژانس تماس بگیرید. در این فاصله به بیمار سی‌پی‌آر بدهید. با کف دست روی سینه آنها فشار سنگین وارد کنید به گونه‌ای که سینه پس از هر فشاری بالا بیاید.

سکته

رایج‌ترین نشانه سکته، سردردهای ناگهانی و بسیار شدید است. به این مشکل، حمله مغزی می‌گویند زیرا جریان خون در برخی از نقاط مغز متوقف می‌شود. در نتیجه سلول‌های مغزی با کمبود اکسیژن مواجه شده و می‌میرند. مرگ سلول‌های مغزی منجر به از دست دادن حافظه و کنترل عضلات خواهد شد.

آشنایی با نشانه‌های سکته می‌تواند از بروز آن پیشگیری کند. البته در اغلب مواقع مردم نشانه‌های سکته مغزی را با ایست و حمله قلبی اشتباه می‌گیرند.

نشانه‌های سکته شامل موارد زیر است:

  • بی‌حسی و ضعف اعضای صورت، دست‌ها یا پاهای یک طرف بدن
  • مشکل در راه رفتن، درک کردن محیط یا مشکل داشتن در حرف زدن
  • از دست دادن قدرت بینایی در یک یا هر دو چشم

فورا با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید تا در راه رساندن بیمار به بیمارستان، اقدامات پزشکی لازم برای زنده نگه داشتن او توسط نیروهای متخصص انجام بگیرد.

بیماری سرخرگ تاجی

در بیماران کرونری قلبی، سرخ‌رگ‌های تاجی تنگ و باریک می‌شوند (استنوسیس) و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم می‌گردند. اگر این سرخرگ به‌طور کامل مسدود شود، حمله قلبی روی خواهد داد.

مطالعات نشان داده که در افراد بالای ۵۰ سال که در خطر مشکلات قلبی قرار دارند، مصرف دوز پایین آسپرین در هر روز می‌تواند از حملات قلبی و سکته پیشگیری کند.

نشانه‌های بیماری سرخرگ تاجی شامل موارد زیر است:

  • آنژین (درد گلو با تنگی نفس): یا درد سینه در سمت چپ بدن یا بخش میانی بدن ظاهر می‌شود.
  • تنگی نفس: در اثر نداشتن پمپاژ درست خون توسط قلب پدیدار می‌شود.
  • از کار افتادن قلب: در اثر کاهش جریان خون یا حمله قلبی، قلب برای پمپاژ کردن خون انرژی کافی نخواهد داشت.

در اولین قدم باید سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر سبک زندگی سالمی ندارید، حتما آن را تغییر دهید.

همیشه مراقب مواد غذایی مصرفی خود باشید و رژیمی که برای سلامت قلب مضر است را ترک کنید.

آریتمی

آریتمی هر نوع تغییر غیرطبیعی ریتم قلب است که سبب تندتر یا کندتر زدن قلب می‌شود. برخی از نشانه‌های آریتمی قلبی را احساس نمی‌کنند و این امر باید توسط پزشک تشخیص داده شود. اشخاصی که قلب سالمی دارند بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه تپش دارند. نشانه‌های این بیماری به نوع آریتمی بستگی دارد:

چهار نوع اصلی آریتمی وجود دارد: ضربان اضافی، تاکیکاردی فوق بطنی، آریتمی بطنی، و برادی کاردی.

تاکیکاردی (ضربان سریع‌تر قلب نسبت به وضعیت نرمال)

  • سرگیجه یا داشتن احساس سبک بودن
  • ضعف کردن، غش کردن
  • ضعف ناگهانی
  • مشکل داشتن در تنفس

برادی کاردی (ضربان ضعیف‌تر قلب نسبت به وضعیت نرمال)

  • گلودرد توام با تنگی نفس (آنژین) یا درد سینه
  • عدم توانایی در تمرکز
  • احساس خستگی
  • عرق کردن

فورا با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. اگر سی‌پی‌آر بلد هستید، حتما روی بیمار انجام دهید تا اورژانس به محل برسد.

نارسایی قلب

نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب قادر به پمپاژ کافی نیست و نمی‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. این بیماری ممکن است در نتیجه باریک شدن شریان‌های قلب یا فشار خون بالا پدیدار شود و در نتیجه قلب برای پمپاژ خون قدرت کافی نخواهد داشت. بسیاری از بیماری‌های قلبی مربوط به نارسایی قلب هستند و اغلب در افراد بالای ۶۵ سال ظاهر می‌شود.

علائم و نشانه‌های این بیماری شامل موارد زیر است:

  • نداشتن قدرت کافی برای ورزش کردن
  • گلودرد
  • تنگی نفس
  • خستگی مفرط
  • ورم ساق پا
  • از دست دادن اشتها
  • حبس آب و مایعات

در صورت مشاهده نشانه‌های بالا در وهله اول با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. سپس اگر بیمار دچار حساسیت است، به او آسپرین بدهید تا جویده و قورت دهد.

اگر فرد از هوش رفته بود حتما CPR انجام دهید.

برای امدادرسانی اولیه به اشخاص خوب است از اشتباهات زیر پرهیز کنید:

در اولین قدم به او تنفس دهان‌به‌دهان ندهید. در عوض، کف یک دست را روی دست دیگر گذاشته و روی قفسه سینه فرد فشار وارد کنید. تنفس دهان‌به‌دهان را فقط در مواقعی که مثلا شخص در دریا غرق شده باشد، اوردوز دارویی کرده باشد یا با گاز مونوکسید کربن مسوم شده باشد، باید انجام داد.

هرگز به بیماری که آب بدنش را از دست داده، نوشابه یا آب‌گازدار ندهید زیرا این نوشیدنی‌ها می‌تواند تشنگی او را بدتر کند. بدون شک آب بهترین گزینه برای آبرسانی به بدن بیمار است.

اگر بدن فرد دچار کبودی شده باشد، به هیچ عنوان یخ را مستقیم روی محل قرار ندهید، حتما آن را در پارچه یا کمپرس‌های مخصوص بریزید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه در محل کبودی بگذارید. ۲۰ دقیقه بعد، دوباره به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی کبودی بگذارید و چندین مرتبه این کار را تکرار کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

وقتی خون‌دماغ می‌شوید هرگز سر خود را به عقب خم نکنید زیرا ممکن است خون به گلویتان برود. در عوض، سر را در حالت طبیعی نگه دارید به طوری که چانه به موازات زمین قرار داشه باشد.

اگر غذایی در گلوی فردی پرید، به پشت او نکوبید زیرا ممکن است شئ خارجی در نای او پایین برود و اوضاع را بدتر کند. در عوض، پشت سر فرد بایستید، او را به سمت جلو خم کنید، یکی از دستان خود را دور کمر او بگیرید و با پاشنه دست دیگر به پشت شانه او ۵ ضربه بزنید. سپس او را صاف کنید و با کنار شست دست، شکم فرد را به سمت داخل و بالا فشار دهید تا شئ خارجی از گلو بیرون بیاید.

اگر کسی تب داشت، الکل به پوست او نمالید. الکل دمای پوست را پایین می‌آورد اما خیلی زود جذب می‌شود و سپس ممکن است موجب سرمای شدید و لرزش شود. همچنین ممکن است فرد دچار مسمومیت الکلی شود. به جای این کار، لباس‌های اضافه بیمار را درآورده و داروی ضدتب به او بدهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آنقدر دست و پامونو گم می کنیم که هیچ کاری نمی تونیم بکنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج