۶۹۱۶۲۲
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

اهمیت حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها

حضور بانوان در اماکن ورزشی و استادیوم‌ها به‌عنوان تماشاگر، موضوعی است که به‌تازگی اهمیت بیشتری یافته است.

آسمان آبی: حضور بانوان در اماکن ورزشی و استادیوم‌ها به‌عنوان تماشاگر، موضوعی است که به‌تازگی اهمیت بیشتری یافته است. ابراز علاقه فراوان زنان برای تماشای بازی‌های ورزشی از یک‌سو و درخواست و فشار نهادهای بین‌المللی ورزشی مانند فیفا، ‌ای‌اف‌سی، فدراسیون جهانی والیبال و... از سوی دیگر اهمیت این بحث را بیش از گذشته کرده است.

با توجه به ‌این‌که زنان نیمی از افراد جامعه انسانی و همچنین مادران آینده جامعه را تشکیل می‌دهند، توجه به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است و موجبات سلامت نسل و جامعه را در پی خواهد داشت. یکی از ابزارهای سالم و بسیار مهم در تحقق این امر، «ورزش و برنامه‌های ورزشی» است. متأسفانه در کشورمان محدودیت‌های بسیاری سد راه بانوان در امر ورزش، چه ورزش عمومی و چه ورزش قهرمانی است و همین امر در سبک زندگی سالم و غنای اوقات فراغت نسل جوان و بانوان کشورمان تأثیری منفی دارد. این محدودیت‌ها شامل محدودیت‌های فرهنگی، کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی مختص زنان، نبود لیگ‌های ورزشی معتبر و دائمی در ورزش‌های گوناگون مختص زنان و حمایت نکردن از تیم‌های ورزشی زنان و... هستند! با توجه به وجود این مشکلات و محدودیت‌ها، لازم است مسئولان امر توجه ویژه‌ای به برطرف کردن این کاستی‌ها و غنی‌سازی اوقات فراغت بانوان داشته باشند و زمینه مساعد برای گسترش برنامه‌های ورزشی و اجتماعی زنان را فراهم آورند.

یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه فراهم‌آوردن امکان حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها به‌عنوان تماشاگر ورزشی است. از عمده‌ترین مشکلات پیش رو برای اجرای این طرح مشکلات فرهنگی ورزشگاه‌ها بیان می‌‌شود، اما بسیاری از کارشناسان از مهم‌ترین عوامل به‌وجود آمدن این مشکل را تک‌جنسیتی کردن ورزشگاه‌ها بیان می‌کنند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. از نظر نگارنده برای اجرای این طرح، کشور ما به بلوغ فرهنگی لازم رسیده است و شرایط فرهنگی مهیاست تا این طرح، بدون به‌وجود آمدن مشکلات اخلاقی و فرهنگی اجرایی شود. اینک شاهد حضور زنان در کنار مردان در جای‌جای اجتماع ازجمله کوچه و بازار، محیط کار، دانشگاه، مترو، اتوبوس، سینما و... هستیم. می‌توان پیش‌بینی کرد عدم تفکیک جنسیتی «کنترل اجتماعی» لازم برای مشکلات فرهنگی موجود در این اماکن ورزشی را حل خواهد کرد؛ البته جای هیچ بحثی نیست که به‌خاطر فرهنگ اسلامی کشورمان لازم است تدابیر و برنامه‌های فرهنگی کارشناسی‌شده برای رعایت مسائل فرهنگی و اخلاقی لحاظ شود و برای اجرای هرچه بهتر این طرح، وضع قوانین و مقررات خاص، نظارت صحیح، اجرای مرحله به مرحله، کار فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها و همراهی و همدلی مردم صورت گیرد، اما نباید از این نکته غافل شویم که «فرهنگ‌سازی امری ایجابی است، نه سلبی» و با برخوردهای قهرآمیز و حذف صورت مسئله بیش از پیش بر مشکلات فرهنگی دامن خواهیم زد.

امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند دارای فواید بسیار مهمی بر خانواده‌ها و همچنین جامعه ورزش و کشور باشد که در ذیل به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده و به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

افزایش نشاط و سلامت روان و غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها

آمارهای اخیر حاکی از آن است که وضعیت کشورمان در مؤلفه‌های افسردگی، عصبانیت و شادکامی جایگاه بسیار نامناسبی در میان کشورهای جهان دارد و جزو کشورهای ناشاد، افسرده و پرخاشگر محسوب می‌شود. ناگفته پیداست دلایل بسیاری در این امر دخالت دارند! به اعتقاد صاحب‌نظران «مدیریت هیجان و شادی» یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزارهای نشاط و سلامت روان یک جامعه است که لزوم توجه به این امر و رفع کاستی‌های جدی در این حیطه و فراهم کردن امکان تفریح، نشاط و ورزش بسیار ضروری و حیاتی به‌نظر می‌رسد. ویلیام گلاسر یکی از نیازهای بنیادین انسان را نیاز به تفریح و خوشی معرفی می‌کند و اهمیت تفریح (و به تبع آن شادی) را در بهداشت روانی انسان یادآور می‌شود. همچنین روان‌شناسان معتقدند فعالیت‌های اجتماعی به‌ویژه موقعیت‌های هیجان‌خواه در سلامت روان افراد نقش بسزایی ایفا می‌کند. از سویی دیگر، علاقه اجتماعی و ارتباط با همنوعان می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در فرد به همراه داشته باشد. بی‌شک محیط ورزشی، تفریحات اجتماعی و تشویق یک تیم در کنار هم باعث افزایش نشاط اجتماعی و علاقه اجتماعی خواهد شد. بر این اساس، می‌توان انتظار داشت فراهم‌شدن امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به‌عنوان تماشاگر، تأثیر مثبتی در ارضای نیازهای هیجان‌خواهی، تفریح و علاقه اجتماعی داشته باشد. ناگفته پیداست در صورت برآورده نشدن این نیازها هزینه‌های زیادی بر جامعه تحمیل می‌شود که ازجمله آن می‌توان به تفریحات و سبک زندگی غلط، افزایش افسردگی، پرخاشگری، مشکلات و اختلالات روانی، کاهش آستانه تحمل، مشکلات زناشویی اشاره کرد. همراهی اعضای خانواده برای تماشای مسابقات ورزشی و تفریحات خانوادگی باعث صمیمیت بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیان خانواده می‌‌شود. از این‌رو برخی از رویکردهای خانواده درمانی بر چنین تفریحات خانوادگی که علاوه‌بر تخلیه هیجانات و فشارهای روانی، سبب افزایش تبادلات ارتباطی و تفریحات مشترک می‌شود تأکید دارند.

همچنین حضور در محیط ورزشی، خود یکی از راه‌های ایجاد علاقه‌مندی و جذب به ورزش است که بی‌تردید این افزایش مشارکت ورزشی نیز سلامت جسم و روان را درپی خواهد داشت.

کنترل ناهنجاری‌های رفتاری موجود در استادیوم‌ها

یکی از ارزش‌های جامعه ایرانی، حیا و حفظ حرمت نسبت به همدیگر به‌ویژه نسبت به زنان است. این ویژگی را می‌توان در اماکن عمومی مانند مترو و اتوبوس و... به وفور مشاهده کرد. متأسفانه با جلوگیری از حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی و مردانه شدن فضای آن، شاهد رفتارهای غیراخلاقی در میان تماشاگران هستیم. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند با امکان حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی، می‌توان کنترل اجتماعی را افزایش داد و با کمک خود مردم این رفتارهای نامناسب را کنترل کرد. با توجه به فرهنگ ایرانی شکی نیست که با حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها، بسیاری از حریم‌ها حفظ خواهد شد و جو سالم‌تری بر استادیوم‌ها حاکم خواهد شد. حضور افراد خانواده خود یا دیگران در استادیوم‌ها، عامل مؤثری در حمایت نکردن از رفتارهای پرخاشگرانه و غیر‌اخلاقی دیگران و بازداری آنان از این‌گونه رفتارهای ناشایست خواهد بود. بی‌شک این ناخوشایندی عمومی و منفعل نبودن در مقابل چنین رفتارهای نادرستی، بهترین عامل کنترل ناهنجاری‌های رفتاری در اماکن و استادیوم‌های ورزشی است؛ البته در گذشته نیز شاهد آن بودیم که با حضور زنان در ورزشگاه‌های سالنی، جو بسیار بهتری بر آن‌ها حاکم بوده و این نیز دلیل دیگری بر این ادعا و تأثیر مثبت حضور تماشاگران زن بر کنترل رفتارهای غیراخلاقی این اماکن است.

رشد و پیشرفت باشگاه‌ها و ورزشکاران

نیمی از افراد کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند و علاقه‌مندی آنان به ورزش به‌عنوان هوادار کمتر از مردان نیست. در صورت فراهم شدن امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها به‌عنوان تماشاگر، شاهد افزایش دوچندان تماشاگر در ورزشگاه‌ها خواهیم بود؛ البته علاوه‌بر حضور خود زنان، شاهد همراهی اعضای خانواده و همچنین همراهی بیشتر مردان نیز خواهیم بود که این مسئله افزایش نشاط و شادابی و سلامت روانی خانواده، تأثیرات مهمی ازجمله افزایش تماشاگر و بهبود فضای رقابت، افزایش درآمدزایی باشگاه‌ها از طریق بلیت‌فروشی و جذب اسپانسر بیشتر کمک خواهد کرد که این عوامل، به کاستن از مشکلات مالی باشگاه‌ها و خصوصی‌سازی (و گرفتن حق بلیت‌فروشی) و کمک به پیشرفت ورزش قهرمانی منجر خواهد شد؛ البته مسئولان به اهمیت بودن باشگاه‌ها و تیم‌های بزرگ اظهار دارند (گویا فقط برای مردان) و سالانه کمک‌های ده‌ها میلیاردی به این تیم‌ها (به‌خصوص تیم‌های پایتخت) دارند، اما باید در نظر داشته باشیم صاحب‌نظران برای پیشرفت و حرفه‌ای شدن ورزش، تیم‌داری دولتی را تأیید نمی‌کنند و معتقدند خصوصی‌سازی تیم‌ها و استفاده از حمایت هواداران و بلیت‌فروشی و اسپانسر می‌تواند مسیر حرفه‌ای‌شدن ورزش قهرمانی ما را رقم بزند. این امر نیازمند فراهم شدن حضور خانواده‌ها به‌عنوان تماشاگر و علاقه‌مندی آن‌ها به ورزش است. به‌علاوه نظریه تسهیل اجتماعی بیان می‌کند حضور بیشتر تماشا‌گر به افزایش انگیختگی و انگیزه ورزشکاران منجر شده و این امر در بسیاری از ورزش‌ها باعث بهبود عملکرد و پیشرفت ورزشکار می‌‌شود. همچنین شکی نیست که حضور خانواده خود ورزشکاران به‌عنوان هوادار و تماشاگر، تأثیر فزاینده‌ای در انگیزه ورزشکاران خواهد داشت و این امر باعث جذاب و زیباتر شدن بسیاری از ورزش‌ها و در نتیجه عامل بسیار مهمی در کمک به پیشرفت ورزش قهرمانی خواهد بود.

کمک به کسب میزبانی مسابقات بزرگ جهانی و آسیایی و تأثیر مثبت بر ورزش و جامعه

نکته مهم دیگردر امر ورزش قهرمانی، مسئله میزبانی مسابقات بین‌المللی ورزشی و فواید بسیار مهم آن برای کشور برگزار‌کننده مسابقات است. در اهمیت میزبانی مسابقات بزرگ ورزشی در افزایش علاقه‌مندی و گرایش جوانان به ورزش و حمایت تماشاگران در موفقیت کشور میزبان جای تردیدی نیست، اما علاوه‌بر این تأثیر مثبت در رشد ورزش کشور میزبان، نباید فواید بسیار مهم و غیرمستقیم آن بر کشور را نادیده گرفت. ازجمله این فواید می‌توان به افزایش کسب‌وکار و منافع اقتصادی این رویدادها، رشد صنعت توریسم و گردشگری، افزایش توان مدیریتی و... اشاره کرد. یکی از شرایط مهم میزبانی مسابقات بزرگ جهانی و آسیایی، امکان حضور زنان به‌عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌ها‌ست. در سال‌های اخیر نهادهای بین‌المللی ورزشی بارها خواهان رفع تبعیض جنسیتی و برداشته‌شدن ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های کشورمان شده‌اند و یکی از دلایل مهم برای مخالفت با میزبانی این مسابقات در کشورمان را، این عامل معرفی کرده‌اند. همچنین نبود امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها به چماقی بر سر کشورمان در جوامع بین‌المللی و سیاسی تبدیل شده است. این درحالی‌است که کشورهای همسایه ما که در اکثر رشته‌های ورزشی سطحی پایین‌تر از ما دارند محدودیت‌های زنان در ورزشگاه‌ها را از پیش روی خود برداشته‌اند و حتی شاهد آن هستیم که توانستند میزبانی مسابقات مهمی همچون جام جهانی را کسب کنند.

امروزه نظاره‌گر پیشرفت در بیشتر ورزش‌ها ازجمله والیبال، بسکتبال، فوتسال و... هستیم و اگر بخواهیم از همه پتانسیل‌های خود برای علاقه‌مندی به ورزش و جذب حداکثری در ورزش همگانی، پیشرفت ورزش قهرمانی و همچنین توسعه اقتصادی و سیاسی و مدیریتی کشورمان استفاده کنیم، باید با فراهم کردن همه شرایط لازم درپی کسب میزبانی این مسابقات بزرگ باشیم.

به‌عنوان جمع‌بندی، می‌توان مهم‌ترین ضرورت برای حضور زنان در استادیوم‌ها را شادابی و نشاط، غنی‌سازی اوقات فراغت، تفریح سالم و بهداشت روان آنان، کنترل ناهنجاری‌های ورزشگاه‌ها عنوان کرد. همچنین فواید مؤثر دیگر حضور تماشاگران زن در استادیوم‌ها را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کمک به پیشرفت ورزش و جامعه دانست که لازمه تحقق صحیح این امر، اجرای آن به‌صورت کارشناسی شده و با برنامه‌ریزی است. بر این اساس در راستای تحقق این اهداف و پاسخ به ابراز علاقه زیاد خانم‌ها برای حضور در استادیوم‌ها، لازم است مسئولان امر برای تحقق این امر اقدام کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ینی میزارن بیایم؟ ایووووللل

    • سعید

      خودشون که نه.اگرم بشه با فشار های خارجیه و بین المللی

    • بدون نام

      واقعا دیگه شورشو درآوردن مثلا ما تا حالا فش هایی که تو ورزشگاه میدن رو نشنیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج