جاباما
۶۹۱۶۳۵
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

رونمایی از یک یقه‌گیری روسی - انگلیسی!

دو روز مانده به انتخابات روسيه، لندن و مسكو موضع‌گيري‌ها عليه يكديگر را به‌شدت تندتر كرده‌اند، تا جايي كه كار به توهين‌هاي لفظي وزراي دفاع دو كشور به يكديگر رسيده است. بعد از آنكه وزير دفاع بريتانيا خواهان «گم شدن و خفقان گرفتن» روس‌ها شد، وزير دفاع روسيه در پاسخ، همتاي بريتانيايي‌اش را دچار «ناتواني ذهني» توصيف كرد.

روزنامه اعتماد نوشت: دو روز مانده به انتخابات روسيه، لندن و مسكو موضع‌گيري‌ها عليه يكديگر را به‌شدت تندتر كرده‌اند، تا جايي كه كار به توهين‌هاي لفظي وزراي دفاع دو كشور به يكديگر رسيده است. بعد از آنكه وزير دفاع بريتانيا خواهان «گم شدن و خفقان گرفتن» روس‌ها شد، وزير دفاع روسيه در پاسخ، همتاي بريتانيايي‌اش را دچار «ناتواني ذهني» توصيف كرد.

روسيه اعلام كرد كه در برابر اخراج ديپلمات‌هاي روس از خاك بريتانيا، قطعا اقدامات متقابل سرسختانه‌اي در پيش خواهد گرفت. به گزارش رويترز، ديميتري پسكف، سخنگوي كرملين گفته است كه «روسيه هر لحظه ممكن است اقدامات تلافي‌جويانه در برابر بريتانيا را اعلام كند.» ادعاي بريتانيا در مورد استفاده از عامل شيميايي نظامي در اين رويداد، اولين نمونه از ادعاي استفاده از گازهاي شيميايي نظامي در خاك اروپا، از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون است. به گزارش رويترز، سرگي لاورف، وزير خارجه روسيه در پاسخ به خبرنگاران در حاشيه نشست سه‌جانبه با وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و تركيه تاكيد كرد كه قطعا تعدادي از ديپلمات‌هاي بريتانيايي به زودي از خاك روسيه اخراج خواهند شد.

همزمان بوريس جانسون، وزير خارجه بريتانيا، روز جمعه ادعا كرد كه «لندن تا حد زيادي اطمينان يافته است كه سوء‌قصد به جان سرگي اسكيپرال به دستور مستقيم شخص ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه» انجام شده است. فردا قرار است انتخابات رياست‌جمهوري در روسيه برگزار شود و ولاديمير پوتين، بنا بر پيش‌بيني‌ها در انتخابات فردا براي چهارمين دوره به عنوان رييس‌جمهور روسيه انتخاب مي‌شود.

روسيه ادعا مي‌كند كه اقدام بريتانيا در متهم كردن روسيه به استفاده از سلاح شيميايي، يك سناريوي ساختگي است كه براي «دامن زدن به روس‌هراسي» و «لاپوشاني مشكلات كنوني بريتانيا در اوج دوران بركزيت» طراحي شده است. بريتانيا به عنوان عضو دايم شوراي امنيت چهارشنبه‌شب درخواست برگزاري يك جلسه اضطراري شوراي امنيت را داد كه در آن نمايندگان امريكا و بريتانيا به تندي به روسيه حمله كردند. روز پنجشنبه دولت‌هاي بريتانيا، ايالات متحده امريكا، آلمان و فرانسه يك بيانيه مشترك در محكوم كردن روسيه صادر كردند و از مسكو خواستند تا در مورد اين حمله توضيح دهد. روز پنجشنبه واشنگتن با تصويب تعداد تحريم‌هاي جديد به اتهام دخالت هكرهاي روسي در انتشار اطلاعات غلط طي انتخابات سال گذشته رياست‌جمهوري امريكا، عملا وارد يك دعواي ديپلماتيك تازه با روسيه همزمان با لندن شد.

بريتانيا مدعي است كه در سوء‌قصد به جان سرگي اسكريپال، جاسوس پيشين روس كه به خاك بريتانيا پناهنده شده است و دخترش يوليا اسكريپال با استفاده از عامل شيميايي «نوويچك» انجام شده است كه نوعي عامل اعصاب جنگي است كه در ارتش اتحاد جماهير شوروي سابق مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بريتانيا دوشنبه هفته جاري مهلتي ٣٦ ساعته به روسيه داده‌بود تا در مورد «نحوه انتقال اين عامل شيميايي به خاك بريتانيا» توضيح ارايه كند. دولت روسيه در پاسخ خواهان دسترسي به مدارك و نمونه‌هاي آزمايشگاهي به دست آمده از اين سوء‌قصد شده و ادعا مي‌كند كه كليه ذخاير سلاح‌ها و عوامل شيميايي شوروي سابق از بين رفته است. سرگي اسكريپال، يكي از افسران اطلاعاتي اداره اصلي اطلاعات فدراسيون روسيه (GRU) بود كه بعد از پناهندگي به بريتانيا تعداد زيادي از ماموران مخفي و افسران اطلاعاتي روسيه را به دولت بريتانيا لو داد.

او و دخترش دو هفته پيش بعد از صرف شام در يك رستوران سالزبري به‌شدت مسموم شدند و جسد نيمه‌جان آنها ساعاتي بعد روي نيمكت‌هاي يك مر‌كز خريد پيدا شد. اسكريپال و دخترش در حال حاضر در بيمارستان بستري هستند و وضعيت جسمي آنها وخيم است. همچنين يك مامور پليس بريتانيا كه براي پيگيري وضعيت اين دو نفر به آنها نزديك شده‌بود، دچار مسموميت شده و او نيز در بيمارستان بستري است. دولت بريتانيا اين اقدام را «استفاده غيرقانوني از زور عليه پادشاهي متحده بريتانيا» و «حمله بدون تبعيض شيميايي به افراد غيرنظامي» توسط روسيه عنوان كرده است.

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه كه خودش را آماده حضور در انتخابات مي‌كند، هنوز واكنشي به اتهام‌هاي مطرح شده از سوي بريتانيا نشان نداده است و تنها گفته است كه لندن بايد باشفافيت اين پرونده را دنبال كند. اما مقام‌هاي ديگر سياسي روسيه و بريتانيا طي روزهاي اخير مواضع تند و گاه غيرديپلماتيك در برابر يكديگر اتخاذ كرده‌اند. بعد از آنكه سفير فدراسيون روسيه در لندن ادعا كرد لندن به دنبال لاپوشاني مشكلاتش براي خروج از اتحاديه اروپا، با استفاده از دامن زدن به روس‌هراسي است، وزير دفاع بريتانيا، گوين ويليامسون گفته است: «روس‌ها بايد گم شوند و خفقان بگيرند.» وزير خارجه روسيه سرگي لاورف در واكنش به اين اظهارات وزير دفاع بريتانيا تاكيد كرد «اين اظهارات به دليل تربيت نامناسب» بيان شده‌اند و وزير دفاع روسيه، همتاي بريتانيايي‌اش را «ناتوان ذهني» ناميد. سرگي لاورف، وزير خارجه روسيه در مورد گوين ويليامسون، وزير دفاع بريتانيا گفت: «من شنيده‌ام كه او آدم مهرباني است. شايد مي‌خواهد با چنين اظهارات گستاخانه‌اي جايي براي خود در تاريخ پيدا كند. در عين حال ادعاي نخست‌وزير بريتانيا در مورد روسيه اين است كه احتمال دخالت روسيه بسيار بالا است، در شرايطي كه براي او [ويليامسون] روس‌ها بايد گم‌شوند و خفقان بگيرند، كه به نظرم بيشتر به دليل عدم تربيت صحيح بيان شده است.»

همزمان در لندن، جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر و اصلي‌ترين چهره اپوزيسيون گفته است كه دولت بريتانيا بايد اقدامات خود را محتاطانه‌تر انجام دهد. جرمي كوربين هشدار داد: «نبايد پيش از آنكه شواهد و مدارك كامل براي اثبات دست داشتن مسكو در اين رويداد داشته‌باشيم، با عجله به سمت شعله‌ور كردن يك جنگ سرد جديد برويم. اينكه پيش از جمع شدن شواهد و مدارك كافي توسط پليس با عجله اقدام كنيم و از فضاي هيجاني پارلمان سوء‌استفاده كنيم نه به نفع عدالت است و نه به نفع امنيت ملي ما.» جرمي كوربين كه روز چهارشنبه به دليل انتقاد از موضع‌گيري نخست‌وزير بريتانيا در مجلس عوام با واكنش نمايندگان بريتانيايي و رسانه‌ها مواجه شده‌بود، روز جمعه بار ديگر در يادداشتي در روزنامه گاردين موضع خود را تكرار كرد. او نوشته است: «ما نبايد خودمان را به يك جنگ سرد جديد با افزايش هزينه‌هاي نظامي، درگيري‌هاي نيابتي در سراسر جهان و تفتيش عقايد و عدم تحمل مخالف به شيوه دوران مك‌كارتيسم، تسليم كنيم.»

تحريم‌هاي تازه واشنگتن عليه روسيه

مدت‌ها پس از تصويب قانون كاتسا و فشارهاي نمايندگان كنگره بر دولت ترامپ براي تصويب تحريم‌هاي جديد عليه مسكو، واشنگتن فهرستي جديد از تحريم‌ها عليه تعدادي شهروندان روسيه تصويب كرد. همزمان با انتشار بيانيه چهارجانبه امريكا، بريتانيا، فرانسه و آلمان در محكوميت سوءقصد به جان يك جاسوس دوجانبه روس در خاك بريتانيا و اعلام همبستگي با لندن، واشنگتن فهرستي از تازه‌ترين تحريم‌ها عليه روسيه را منتشر كرد. به گزارش نيويورك تايمز اين تحريم‌ها كه به بهانه «مشاركت در حملات سايبري» تصويب شده است، سخت‌ترين مجموعه تحريم‌هايي است كه از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ در كاخ سفيد توسط امريكا عليه روسيه اعمال مي‌شود. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با تاكيد بر اينكه به تازگي تماس تلفني در مورد موضوع سوءقصد به جان يك مامور اطلاعاتي در سالزبري بريتانيا با ترزا مي‌داشته تاكيد كرد: «به نظر مي‌رسد كه روسيه پشت اين حمله باشد.» تحريم‌هاي جديد امريكا كه روز پنجشنبه اعلام شد، اولين سري از تحريم‌هاي امريكا بعد از روي كار آمدن دونالد ترامپ است كه به بهانه دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري اعمال مي‌شود، پيش از آغاز به كار ترامپ، دولت باراك اوباما نيز تعدادي از ديپلمات‌هاي روس را به همين بهانه از خاك امريكا اخراج و ساختمان ديپلماتيك روسيه در امريكا را تعطيل كرده ‌بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوکشورعوضی سرقدرت بهم خوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج