۶۹۱۸۶۵
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

یادداشتی از مسلم علیپور؛

حذف بااستعدادهای موسیقی از تلویزیون لرستان

شورای موسیقی صداوسیمای استان لرستان، پیشکسوتان و جوان‌های با ستعداد را کنار گذاشته و از جوانانی که تازه شروع به یادگیری موسیقی کرده‌اند، استفاده می‌کند، همین امر باعث شده موسیقی‌های پخش شده از رادیو و تلویزیون بسیار ضعیف و بدون محتوا باشد.

خبرگزاری ایلنا: مسلم علیپور (آهنگساز، نوازنده کمانچه و فرزند فرج علیپور) که سابقه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، همایون شجریان، علیرضا قربانی و علی زندوکیلی را دارد، ضمن ارسال یادداشتی برای ایلنا، از کنار گذاشته شدن پیشکسوتان و جوان‌های بااستعداد موسیقی لرستان، از صداوسیمای این استان انتقاد کرد.

علیپور در این یادداشت آورده است:

«موسیقی لرستان چندان ناشناخته نیست. بخش مهم آن کمانچه است که یکی از اصلی‌ترین سازها در لرستان می‌باشد و بیشترین ترانه‌ها و مقام‌ها با این ساز پرطرفدار اجرا می‌شود.

مقام‌ها و آوازهای موسیقی لرستان بیشتر در ماهور اجرا می‌شود، همین موضوع باعث شده اغلب آهنگ‌های لرستان در این دستگاه ساخته شود.

ترانه‌های لری با همهٔ پیوندی که با ریشهٔ زبان فارسی دارد ولی برای همهٔ فارسی زبانان قابل فهم نیست و اغلب گروه‌ها که به موسیقی لرستان می‌پردازند به اشتباه ترانه‌ها را اجرا می‌کنند.

موسیقی لری با اینکه ساده به نظر می‌رسد ولی در موقع اجرا ظریف و پیچیده می‌شود و اگر از منطقه لرستان نباشی نمی‌توانی به خوبی به اجرای این موسیقی بپردازی.

روحیه و سلحشوری در لرستان باعث شده ترانه‌ای حماسی مانند دایه دایه خلق شود. (در جنگ جهانی اول، بین سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ خورشیدی، روس‌ها که متحد انگلیس بودند وارد ایران شدند و تا بروجرد در لرستان و بخش‌هایی در باختر ایران پیش آمدند. این تجاوز انگیزه‌ای شد تا عده‌ای از سران ایل‌ها و طوایف پشتکوه و پیشکوه برای بیرون راندن آنها از لرستان و دیگر شهرها، هم پیمان شده و با درگیری‌های شدید موفق شدند آنها را تا قزوین عقب برانند. در این رزم طوایفی از نقاط مختلف لرستان حضور داشتند. دو تن از نوازندگان هنرمند و پراحساس بومی آن روزگار به نام‌های علی و نظر علی از طایفه حیدری، تحت تاثیر این رخداد مهم اقدام به ساختن آهنگی پرشور و ترانه‌ای ساده از آن نبردها کردند که برای همیشه جاودانه شد؛ منبع بیست ترانه کهن لری)

مردمان لرستان ترانه خواندن را در حین کار کردن انفرادی و دسته‌جمعی دوست دارند همین کار باعث تقویت در کارشان می‌شود، ندای موسیقی آنها از اعماق وجودشان برمی‌خیزد که بسیار سوزناک است به طوری که شنونده با شنیدن آن پی به غم و اندوه موجود در آن می‌برد، همچنین همصدا شدن زنان با مردان باعث تشکیل یک گروه کر بزرگ می‌شود.

در سرزمین لرستان سه فرهنگ در کنار هم زندگی می‌کنند، لر، لک، بختیاری که هر کدام پیشینه‌ای تاریخی به همراه دارند و در حوزه‌های مختلفی بر هم اثر گذاشته‌اند یا از یکدیگر تاثیر گرفته‌اند، با وجود همبستگی تاریخی هر کدام فرهنگی جداگانه دارند.

صداوسیمای مرکز استان لرستان می‌تواند در رشد موسیقی لرستان تاثیر بسزایی داشته باشد، مانند بعضی از شهرهای کشور که با اجرای زنده موسیقیدانان کشور و نشان دادن سازها پرمخاطب‌ترین شبکه در بین استان‌ها شده‌اند، ولی متاسفانه صداوسیمای مرکز لرستان با شرایطی که در پیش گرفته است تیشه به ریشه موسیقی چند هزارساله لرستان می‌زند. شورای موسیقی صداوسیمای استان لرستان که در دستان عده‌ای خاص قرار گرفته، دست به ابتکار عجیبی زده‌اند، پیشکسوتان و جوان‌های بااستعداد و پر از تجربه را کنار گذاشته و با جوانانی که تازه شروع به یادگیری موسیقی کرده‌اند، کار خود را ادامه می‌دهد که حرف‌ها و حدیت‌هایی نیز پشت برخی از این اجراهاست ازجمله اینکه از برخی جوانان مبالغی دریافت می‌شود. همین امر باعث شده موسیقی‌های پخش شده از طریق رادیو تلویزیون استانی بسیار ضعیف و بدون محتوا باشد. هنرمندان جوان فعالیت‌های خود را با کنسرت دادن‌، کلاس‌های آموزشی و پخش آثار خود در فضای مجازی توانسته‌اند مخاطبانی جذب کنند و هرکدام برای خود رسانه‌ای مستقل داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا بی توجهی به موسیقی اصیل لری خیانت به میراث کهن ملی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج