۶۹۲۱۶۴
۳۷ نظر
۵۰۱۰
۳۷ نظر
۵۰۱۰
پ

عبدی: تفکر احمدی نژاد کشور را به قعر فلاکت برد

عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت: هدف از اين يادداشت سركوفت زدن به اصولگرايان نيست، هرچند حداقل بخش مهمي از آنان شايسته سرزنش شدن دايمي هستند. به ويژه كساني كه با رمل و اسطرلاب و خواب و هزينه كردن از اعتقادات مردم سعي كردند رداي رياست‌جمهوري را بر تن كسي اندازه كنند كه جز بدبختي و فلاكت ميراث ديگري از خود براي جامعه برجا نگذاشت.

عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت: هدف از اين يادداشت سركوفت زدن به اصولگرايان نيست، هرچند حداقل بخش مهمي از آنان شايسته سرزنش شدن دايمي هستند. به ويژه كساني كه با رمل و اسطرلاب و خواب و هزينه كردن از اعتقادات مردم سعي كردند رداي رياست‌جمهوري را بر تن كسي اندازه كنند كه جز بدبختي و فلاكت ميراث ديگري از خود براي جامعه برجا نگذاشت.

آنان شايسته سرزنش هستند، زيرا هر كسي كه حداقلي از درك و درايت سياسي داشت مي‌دانست كه با حضور احمدي‌نژاد در پاستور چه سرنوشتي متوجه كشور خواهد شد. يك قلم آن توقف رشد اشتغال در ٨ سال دوران سياه رياست جمهور او است. در حقيقت دشمني با اصلاح‌طلبان موجب شد كه بخش مهمي يا حتي اكثريت قاطع آنان بينايي سياسي خود را از دست بدهند و هر چيزي را در تقابل با اصلاح‌طلبان ارزشگذاري كنند. تقريبا همه آنان به اتفاق از روي كار آوردن او در شهرداري يا...

دو دوره رياست‌جمهوري نقش داشته‌اند و البته برخي از آنان كه زودتر فهميدند در همان دور اول و پس از شهرداري وي، عطاي حمايت از او را به لقايش بخشيدند. برخي ديگر در دور دوم رياست‌جمهوري جدا شدند. برخي در سال ١٣٩٠ و خانه‌نشيني ١١ روزه، خود را جدا كردند. برخي ديگر حتي تا پايان دوره او همراهش بودند و در چهار سال اخير و به مرور از او جدا شدند چون ديگر قدرتي نداشت كه آويزان او شوند.

نامه اخير احمدي‌نژاد و اقدام نفر دست راست او مشايي در آتش زدن حكم بقايي جلوي سفارت بريتانيا موجب نهايت تعجب همگان شد. اينكه جماعتي تا ديروز در همين نظام و با همين ساختار و عملكرد (كه قطعا گذشته قابل قياس با اكنون نيست، هرچند انتظارات كنوني بالاتر است) در اوج قدرت بوده‌اند و تمام‌قد از ساختار حمايت كرده‌اند و از آن منتفع شدند و اكنون بيانيه‌اي مي‌دهند و رفتاري مي‌كنند كه صد رحمت به بيانيه‌ها و رفتارهاي براندازان قسم‌خورده نظام.

مساله اين يادداشت نقد محتوا و رفتار آنان نيست، بلكه چند نكته ديگر هدف اين نوشته است. اول اينكه فاصله‌گيري نسبي كارگزاران و مسوولان قبلي از نظام رسمي را نمي‌توان به يك مساله اخلاقي و بي‌تقوايي فردي تقليل داد. مثلا گفت كه رفيقش او را از راه به در كرد!! اينكه بگوييم آنان بداخلاق و ضعيف‌النفس بوده يا دچار هواي نفس شده‌اند، نه تنها مشكل را حل نمي‌كند، بلكه بدتر هم هست. زيرا اين پرسش مطرح مي‌شود كه اين چه ساختاري است كه افراد سالم و خوب وارد آن مي‌شوند ولي بعد از پايان دوره دچار هواي نفس مي‌شوند و استثنا هم ندارد؟! به علاوه مگر مي‌توان تحليل نظام سياسي را با ويژگي‌هاي اخلاقي كنشگران انجام داد؟ نظام سياسي چيزي فراتر از افراد آن است. سلامت و فساد يك نظام سياسي را نبايد و نمي‌توان فقط به ويژگي‌هاي اخلاقي افراد آن تقليل داد. در اين صورت بايد بحث درباره نظام سياسي را كنار بگذاريم. نظام‌هاي سياسي را بايد براساس فرآيندهاي قانوني شكل‌گيري قدرت و ساختار نظارتي آنها توصيف و تحليل كرد. بنابراين حتما يك جاي كار مشكل وجود دارد كه دچار چنين وضعي مي‌شويم. جالب اينكه غالب اصولگرايان با ساده‌انگاري و خوش‌باوري گمان مي‌كردند كه اين رييس‌جمهور از كساني است كه تا پاي جان براي نظام موجود ايستادگي مي‌كند، در حالي كه وي با چنان سرعت شهاب‌گونه‌اي به اين بيانيه‌ها و اقدامات مبتذل رسيده است كه در خيال هيچ اصولگرايي نمي‌گنجيد.

مساله ديگر نحوه برخورد قضايي با متهمان است. ما هم نمي‌دانيم كه اين متهم چه كرده و آيا حق دارد يا خير؟ به همين دليل رييس او چيزهايي را مي‌گويد كه اثبات و ردش براي مردم ساده نيست. متاسفانه تا هنگامي كه اين نوع دادگاه‌ها غيرعلني برگزار مي‌شود همين هزينه‌ها را بايد بپردازند بدون اينكه كسي مستدل درباره محكوميت متهمي قانع شود.

مساله سوم كه بايد مورد توجه قرار گيرد مهم‌تر است. به نظر بنده احمدي‌نژاد سال ١٣٩٦ تفاوت رفتاري و فكري چنداني با احمدي‌نژاد سال ١٣٨١ نداشته است. فقط طرف مقابل او فرق كرده است، ولي كليت فكري و رفتاري او همچنان ثابت مانده است. اگر در گذشته اصلاح‌طلبان را مانع به قدرت رسيدن خود مي‌دانست بنابراين با آنها مواجهه‌اي مي‌كرد كه از جنس همين مواجهه فعلي با ساختار رسمي بود. اگر خوب دقت كنيم متوجه مي‌شويم كه او با بازداشت و زندان و محاكمه هيچ‌كس كاري ندارد، فقط وقتي نوبت به دوستانش رسيد جيغ و داد كرد. حال كه از سوي ساختار رسمي حذف و رد صلاحيت مي‌شود، همان برخوردهاي گذشته‌اي را كه با ديگران و حتي نظام مديريتي تحت امر خود داشت با آنان دارد. تا اينجا هم مساله مهمي نيست، خيلي هم مساله مردم نيست كه او چگونه با ساختار فعلي مواجه مي‌شود، اين بيشتر يك جنگ قدرت دروني است. مساله اصلي اين است كه او ٨ سال با همين تفكر و شيوه رفتاري مملكت را به قعر فلاكت برده است، كسي كه چنين رفتار و افكاري دارد، طبعا نمي‌تواند هيچ تصميم عقلايي معطوف به نفع جمعي بگيرد.

همه تصميماتش معطوف به منافع و قدرت شخصي و گروهي است. حتي حاضر است براي دفاع از دوستش احكام دستگاه قضايي را صادره از سوي ملكه انگليس!! بداند، كه اگر قرار بود، همه چنين برداشت‌هايي كنند، معلوم نبود امروز بايد چه چيزهايي گفته مي‌شد؟ اكنون مساله مهمي كه بايد به آن پرداخت اين است كه نظام سياسي تا كي مي‌خواهد چنين هزينه‌هايي را تحمل كند، چرا جامعه ايران بايد تاوان چنين وضعي را بدهد؟ مسووليت اصلي متوجه چه كساني است؟ اصولگرايان محترم خوب است به اين پرسش‌ها پاسخ دهند، البته نه در چارچوب ريزش و رويش كه قادر به تفهيم مساله نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ايران

      جناب عباس عبدي تفكر شما و دوستان تان كشور را به كجا برد .

      پاسخ ها

      • انسان باخرد

        جناب آقای عبدی عزیز
        اینجا ایران است و طرف صحبت هاتون مردم بزرگ ایران قرار دارن

        همه شماها همه یه طرف و دکتر احمدی نژاد هم یه طرف، بیا رای بگیریم و ببینیم مردم بزرگ ایران زمین چی مد نظرشونه
        شما همه با هم یه طرف ،،،،دکتر احمدی نژاد هم یه طرف

        میزان رای مردم است

    • بدون نام

      آقای بی وجدان.... تا کی میخواهی گندکاری اصلاح طلبان را به دیگران ربط بدهی تا مردم در رکود و بیکاری و بی پولی به سر ببرند .

    • منوچهر شمسی

      روز اخر ریاست جمهوریش که این همه خرابکاری نکرد چرا جلوش را نگرفتید ؟ مگه انموقع تخم دوزرده میزاشت که دیگه نمیزاره؟؟ حرف میزنیدهاهاها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا اون موقع هم میگفتن که احمدی نژاد داره کشور رو به قهقهرا می بره!ولی مسئولای اصلی کشور پشت احمدی نژاد بودن. به اضافه اینکه آمار برخورد با مطبوعات رو تو اون دوران نگاه کنید؛ برخورد با منتقدان خیلی شدیدتر از الان بود.


        .
        . و اینکه مشخصه شما روزنامه خون نبودید و کاملا بی اطلاعید از اخبار اونموقع ؛

      • بدون نام

        اینم یادم رفت بگم مگه عباس عبدی تو این کشور مسئولیتی داشته تو سالهای اخیر که انتظار دارید جلوی احمدی نژاد رو میگرفته !!! حرفتون از اون حرفاستا ؛-)

    • بدون نام

      با اينكه از احمدي نژاد بدم مياد!ولي از تفكر عبدي و حسن روحاني و سير اقتصاديشون متنفر هستماگر احمدي نژاد كشورو به قعر فلاكت برد روحاني كلا همه چيزو نابود كرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گندی که احمدی نژاد به مملکت زد هیچ کس به راحتی نمیتونه پاک کنه و درستش کنه!

      • محمد

        احسنت

      • بدون نام

        روحانی تو باتلاقی گیر کرده که احمدی نژاد ایجادش کرده.

        کجا بودید موقع انتخابات ۸۸ که اقتصاددانا نامه نوشتن و هشدار دادن که اگه سیاستای اقتصادی احمدی نژاد ادامه پیدا کنه کشور به مرحله ای میرسه که بیست سال طول میکشه اصلاح کردنش؟ الان میبینیم درست گفتن

    • حمید

      با سلام آقای عبدی : میزان حال فعلی افراد است. اما خدمات دولت قبل مانند یارانه نقدی،سهام عدالت،مسکن مهر،وام ازدواج و اشتغال جوانان،ساخت بزرگراههاو کارخانجات،رونق تولیدو اشتغال،ساده زیستی مسئولین،مبارزه با استکبار ،توجه به تواناییهای جوانان داخل ،استکبارستیزی،کم کردن بهره و سودبانکی،و... از یاد مردم نخواهد رفت. آقای روحانی در سال 92 وعده افزایش یارانه نقدی و دادن یارانه کالارا داد ولی به آن عمل نکرد.

      پاسخ ها

      • سعید

        همه این چیزایی که گفتی ماهی چند تمن به حساب مردم
        می ریزه

      • بدون نام

        حاج حمید مزدور
        انگار خوب و چرب و چیلی بهت رسیده تو دوره اون کاپشن پاره

      • بدون نام

        اشکال اینه که مردمان ساده لوح و بی سواد(سواد علم اقتصاد منظورمه) متوجه نیستن که احمدی نژاد برای دادن یارانه مقطعی و مسکن مهر و طرحای غیر اصولی همه زیر ساختای اقتصادی این کشور رو برباد داد

        مثل اینه که شما بری از همه اطرافیانت کلی پول قرض کنی؛ جواهر و سهام و هر چی داری بفروشی و با پولی که بدستت اومده بری همه رو دعوت کنی و غذای خوب بذاری جلوشون. همه فکر میکنن شما پول دار شدی که داری خوب خرج میکنی نمیدونن همه زندگیتو برای دادن یه مهمونی و دادن غذای خوب به بقیه چوب حراج زدی و آینده خودتو و خونوادتو نابود کردی. قضیه احمدی نژاد هم مثل این شخصه

    • بدون نام

      ....این روحانی هست که مملکت رو بیچاره کرده چه رویی دارین واقعا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      درودبه احمدی نژاد دلیر حامی ضعفا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت به احمدی که مملکت رو به نابودی کشاند بی سوادی که از اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی هیچی نمیفهمید

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        تو که میفهمی چرا روحانی رو نجات نمی دهی

      • بدون نام

        درود به احمدی نژاد مظلوم ضد مستکبر

      • بدون نام

        فکر نمی کنم موجودی چندش آورتر از این احمدی در دنیا وجود داشته باشه
        طرفداراش هم لیاقتشون همون وطن فروشه که مملکت رو نابود کرد

      • بدون نام

        آن بزرگی که به خدمت گشت بزرگ...نشود خرد به بد گفتن بهمان فلان
        دکتر با صداقت و خدمت و شجاعت و... شده محبوب قلب مردم ، دینار و
        دیدار و سود و زیانش توش دخیل نیست این چیزاسرابیه که بیشتر اصلاح طلب ها دست آویزش میکنن.
        درود خدا بر خادم مردم ایران زمین، دکتر احمدی نژاد

    • بدون نام

      شما اصلاحاتی ها چه کردید واقعا جز حرف؟ پس دهان را ببندید بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرحبا گل گفتی

    • بدون نام

      تو كه راست ميگي؟ به قول دكتر آب بايد ريخت جايي كه ..... آره داداش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیف کلمه دکتر که به این موجود گفته بشه

    • arvin

      دقیقا مثه حسن کلید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا قبای ریاست جمهوری به تن مموتی خیلی گشاد بود

    • بدون نام

      فرقش با شما اینه که شما اصلان تفکری ندارید که کشور را به جایی ببره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا مثلا احمدی خیلی متفکر بود؟!! ..

    • م.ص.

      کسانی که هنوز از احمدی نژاد و دارو دسته اش دفاع میکنند واقعا شرم اوره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی نژاد درخط ولایت هست .وضد لیبرال سرمایه داره

      • بدون نام

        نه تنها شرم آوره بلکه اینها وطن فروش هستن

    • بدون نام

      پس چرا بزرگترین پست سیاسی کشور را به او تحویل دادید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عباد عبدی که کاره ای نبوده بخواد پست سیاسی به احدی نژاد تحویل بده یا نده!حرفایی میزنیدا
        این بنده خدا الا تحلیلگر سیاسیه؛ حرفاشم درستن ولی مسئولیت اجرایی که نداره

    • محمد امین

      درود بر خادم مردم ایران زمین، دکتر احمدی نژاد
      عبدی، از صحبتها و تهمتهای ناروات معلومه که عبد خداو الله نیستی، راستشو بگو عبده کدوم معبودی؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج