۶۹۲۶۹۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مهم‌ترين اتفاقات ورزش ايران در سالي كه گذشت

ورزش ايران در سالي كه گذشت، اتفاقات زيادي را به خود ديد. اتفاقات تلخ و شيريني كه هركدام به نوبه خود بين اكثريت مرم اين كشور، بازخوردهاي زيادي داشتند و هفته ها و ماه ها تبديل به خوراك خبررساني و تحليل رسانه ها شدند.

روزنامه قانون: ورزش ايران در سالي كه گذشت، اتفاقات زيادي را به خود ديد. اتفاقات تلخ و شيريني كه هركدام به نوبه خود بين اكثريت مرم اين كشور، بازخوردهاي زيادي داشتند و هفته ها و ماه ها تبديل به خوراك خبررساني و تحليل رسانه ها شدند. به جرات مي‌توان گفت ورزش كشورمان در سالي كه گذشت، روزهاي شلوغ و پر التهابي را تجربه كرد و برخي از اين تجربه ها آن‌قدر پررنگ بودند و هستند كه در آخرين روزهاي سال ۹۶ نيز مردم كشورمان در مورد آن ها گفت‌وگو مي كنند و بررسي‌هاي مختلف خودشان را با يكديگر به اشتراك مي‌گذارند. در ادامه به بررسي خلاصه اين اتفاقات مهم مي‌پردازيم تا يك جمع بندي از راه رفته ورزش ايران در يك سال اخير داشته باشيم.

1- وزنه برداري

اين ورزش در چندسال اخير بسيار مورد توجه ورزش دوستان قرار گرفته است. زورآزمايي انسان برابر فولاد شايد جذاب‌ترين مساله اي باشد كه باعث شده نگاه جامعه ايراني به وزنه برداري، نگاه وي‍ژه‌اي باشد به خصوص اينكه اين زورآزمايي هميشه براي ايران موفقيت ها و افتخاراتي را به همراه داشته است. تيم ملي وزنه برداري ايران در پاييز ۱۳۹۶ توانست به مقام قهرماني جهان در كشور آمريكا دست پيدا كند. ايران در اين تورنمنت با دو طلا، يك نقره و دو برنز توانست سكوي اول جهان را از آن خود كند. همچنین سیامند رحمان، وزنه بردار پارالمپیکی ایران در رقابت‌های جهانی معلولان در سال ۲۰۱۷، موفق به کسب مدال طلای ۱۰۷+ کیلوگرم شد و ایران در این رشته و در بخش مردان به قهرمانی رسید.

2- واليبال

واليبال ايران در سال هاي اخير رشد قابل قبولي داشته و افتخارات مختلفي را نيز كسب كرده است اما شايد پر رنگ ترين موفقيت واليبال ايران مربوط به مسابقان قهرمانان قاره در سال ۲۰۱۷ باشد. اين مسابقات كه در كشور ژاپن برگزار شد، با قهرماني برزيل به پايان رسيد و در رده بندي نهايي تيم كشورمان پس از ايتاليا در رده سوم قرار گرفت. واليبال ايران در اين تورنمنت توانست با كسب چهار برد و ۹ امتياز، بالاتر از كشورهاي آمريكا، فرانسه و ژاپن ميزبان بايستد.

3- كشتي

كشتي كه ورزش اول ايران به حساب مي‌آيد و هميشه در كانون توجه عامه مردم قرار دارد سال پرفراز و نشيبي را پشت سر گذاشت. تيم ملي كشتي آزاد ايران در جام جهاني فرانسه نتوانست مقامي بهتر از نهمي كسب كند اما در بخش كشتي فرنگي توانست در رده بندي تيمي رتبه دوم را از آن خود كند. در مسابقات آسيايي هند (۲۰۱۷) كشتي ايران توانست قهرماني هر دو بخش آزاد و فرنگي را به خود اختصاص بدهد. در مسابقات آسيايي قرقيزستان كشتي آزاد ايران دوم شد و كشتي فرنگي نيز روي پله پنجم ايستاد اما مهم‌ترين اتفاق براي جامعه كشتي، استعفاي رسول خادم بود كه حواشي زيادي را در آخرين روزهاي سال حتي براي ورزش كشور ايجاد كرد. كش و قوس‌هاي اين استعفا تا آنجا پيش رفت كه اتحاديه جهاني، ميزباني كشتي فرنگي جهان را از ايران گرفت و اين اتفاق شايد بزرگ‌ترين ضرر ورزش ايران در سالي كه گذشت باشد. حسن یزدانی در این سال به عنوان یکی از سه کشتی گیر برتر جهان از سوی اتحادیه جهانی انتخاب شد.

4- ورزش های رزمی

تکواندوی مردان ایران موفق شد در بیست و سومین دوره مسابقات جهانی نتیجه خوبی بگیرد و با کسب دومدال نقره، یک برنز و ۴۶ امتیاز پس از کره جنوبی میزبان و روسیه، روی سکوی سوم بایستد. پاراتکواندو کشورمان نیز با چهارطلا و یک برنز به مقام قهرمانی جهان رسید.

کاراته ایران در مسابقات آسیایی قزاقستان موفق شد با کسب ۲۰ مدال طلا، ۱۲ نقره و ۱۰ برنز درتمامی رده ها و در دو بخش مردان و زنان، به مقام نخست تیمی دست پیدا کند. همچنین کاراته کاهای کشورمان در لیگ جهانی کاراته وان ترکیه توانستند با چهارطلا، چهارنقره و چهار برنز روی سکوی اول بایستند. تیم ملی ووشوی ایران نیز با کسب هفت مدال طلا در بخش ساندا، یک مدال طلا در بخش تالو(فرم دوئلین) و دو مدال برنز در تالو، توانست برای اولین بار به مقام قهرمانی جهان در شهر کازان روسیه دست پیدا کند.

5- ورزش بانوان

مدال نقره کیمیا علیزاده در مسابقات جهانی ۲۰۱۷، اولین مدال نقره تاریخ تکواندوی بانوان ایران بود. علاوه بر این الهه منصوریان، شهربانو منصوریان و مریم هاشمی سه بانوی ووشو کار کشورمان موفق شدند در رقابت‌های جهانی سه مدال طلا به دست بیاورند تا نقش پررنگی در اولین قهرمانی جهان ووشو ایران داشته باشند. همچنین پریناز حاجیلو توانست با درخشش در رقابت‌های تنیس روی میز اپن جهانی نوجوانان در اسلواکی با کسب مدال برنز، اولین مدال جهانی را در تاریخ تنیس روی میز بانوان ایران ثبت کند.

ضمن اینکه دختران دونده ایران در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن زنان آسیا یک مدال طلا، پنج نقره و پنج برنز را کسب کردند اما شاید خبر خوشحال کننده برای ورزش بانوان این بود که در انتهای سال ۹۶، زهرا نعمتی از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک به عنوان یکی از پنج زن برتر جهان معرفی و نامزد دریافت جایزه جهانی در روز هشتم مارس شد.

6- اسکی

اسکی ایران، سال شلوغی را پشت سرگذاشت. اسکی بازان ایران پس از المپیک زمستانی ۲۰۱۸ به کشور بازگشتند تا در مسابقات آلپاین آسیا حاضر شوند. اسکی بازان کشورمان در این مسابقات پس از قزاقستان به مقام دوم رسیدند.

7- یخ‌نوردی

سید عماد حسینی، در رقابت ‌های یخ‌نوردی قهرمانی جوانان جهان که در لیختن اشتاین برگزار شد، در ماده لید به مدال نقره رسید.

همچنین در رقابت‌های جهانی یخ‌نوردی سوييس، محمدرضا صفدریان، در مرحله فینال ماده لید سوم شد و مدال برنز را بر گردن آویخت تا نخستین مدال انفرادی جام جهانی بزرگسالان را کسب کرده باشد. صفدریان همچنین در جام‌جهانی ایتالیا، به مدال طلای ماده لید دست پیدا کرد.

8- سنگ‌نوردی

رضا علی پور، رکورددار ماده سرعت جهان توانست در فینال مسابقات اوپن گوانگجوی چین به مقام قهرمانی برسد. علیپور مدال طلای این رقابت‌ها را به مردم زلزله زده غرب کشور اهدا کرد.

9- هاکی

تیم ملی هاکی سالنی ایران در جام جهانی برلین موفق شد در دیدار رده بندی، استرالیا را شکست دهد و پس از اتریش و آلمان به مقام سوم جهان دست پیدا کند.

10- ورزش دانشجویی

تیم فوتسال دانشجویان ایران موفق شد با برتری مقابل عمان برای سومین بار به عنوان قهرمانی فوتسال دانشجویان آسیا دست پیدا کند. همچنین تیم دانشگاه آزاد به عنوان نماینده ایران در دومین دوره مسابقات شمشیر بازی دانشجویان آسیا، توانست با کسب ۱۷ مدال طلا به مقام قهرمانی برسد.

11- بیلیارد

در اولین دوره رقابت‌های اسنوکر تیمی جهان که در قطر برگزار شد، تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی برابر هند شکست خورد و در جایگاه سوم مشترک ایستاد.

12- شمشیر بازی

تیم ملی اسلحه سابر ایران در دیدار پایانی جام جهانی مقابل کره جنوبی شکست خورد تا از رسیدن به مدال طلا باز بماند و به کسب عنوان نایب قهرمانی جهان اکتفا کند.

13- فوتبال

فوتبال همیشه بیشترین هیجان و التهاب را برای ورزش کشور به همراه دارد اما امسال تاحدودي سال آرامی برای این رشته بود؛ چرا که سوای تمام حاشیه ها و حرف و حدیث هایی که در سال جاری شدت گرفتند، تیم ملی ایران برای اولین بار موفق شد صعودی بی دردسر و بی دغدغه را به جام جهانی داشته باشد. ضمن اینکه درخشش تیم ملی جوانان ایران در جام جهانی و برد پرگل مقابل جوانان آلمان، خبر خوبی بود که اهالی فوتبال را به آینده این رشته امیدوار کرد.

14- فوتسال

تیم ملی فوتسال در سال ۹۶ یک بار دیگر فینال تکراری ایران-ژاپن را برگزار کرد و با پیروزی مقابل سامورایی ها برای دوازدهمین بار به مقام قهرمانی آسیا رسید.

15- فوتبال ساحلی

فوتبال ساحلی ایران، سال پرباری را پشت سر گذاشت. کسب مقام سومی در جام بین قاره‌ای و همچنین مقام قهرمانی پرشین کاپ که با حضور اسپانیا،روسیه و آذربایجان برگزار شد، خبرهای خوبی برای دوستداران این رشته بود. علاوه بر این پیمان حسینی، دروازه بان تیم ملی ایران به عنوان بهترین گلر سال ۲۰۱۷ معرفی شد. ضمن اینکه تیم پارس جنوبی جم نیز در مسابقات جام باشگاه‌های جهان به عنوان دومی دست پیدا کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج