۶۹۲۷۰۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مجید انصاری از چشم انداز سال ۹۷ گفت

روزنامه اعتماد نوشت: مجيد انصاري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشنهاد مي‌كند كه سال ٩٧ همزمان با چهل سالگي انقلاب كارنامه نظام همراه با نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسي قرار گرفته و گزارش شود. او معتقد است كه برنامه‌ريزي دقيق و مطالعه مبتني بر آمار و اطلاعات مي‌تواند تحليل درستي از واقعيت‌هاي جامعه به دست دهد.

روزنامه اعتماد نوشت: مجيد انصاري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشنهاد مي‌كند كه سال ٩٧ همزمان با چهل سالگي انقلاب كارنامه نظام همراه با نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسي قرار گرفته و گزارش شود. او معتقد است كه برنامه‌ريزي دقيق و مطالعه مبتني بر آمار و اطلاعات مي‌تواند تحليل درستي از واقعيت‌هاي جامعه به دست دهد.

با توجه به اتفاقات امسال چشم‌انداز سال ٩٧ را چطور ترسيم مي‌كنيد؟

سال ٩٧ چهل سالگي انقلاب اسلامي خواهد بود. پيشنهاد مي‌كنم به اين مناسبت همه قواي كشور، دستگاه‌ها، نهادها، مسوولان نظام و جريانات سياسي آسيب‌شناسي دقيق، منصفانه، بدون پيش‌داوري، سياه‌نمايي يا خوش‌بيني كاذب داشته باشند. بايد نزديك به چهل سال عملكرد نظام را مورد بررسي قرار دهيم. اين مساله به جد از سوي صاحبنظران و پيشكسوتان قوا مورد ارزيابي دقيق قرار بگيرد تا نقاط قوت و ضعف در اين سال‌ها تبيين شود. با يك برنامه‌ريزي دقيق و مطالعه درست مبتني بر تحليل آمار و اطلاعات بايد نقاط قوت را تحكيم كرده و براي جبران اشتباهات، برنامه ارايه كنيم. نبايد از پذيرش اشتباه و عذرخواهي خجالت بكشيم. از اين زاويه سال ٩٧ بايد سال تلاش جدي مطالعاتي و تحقيقاتي، سياستگذاري و برنامه‌ريزي همه نظام باشد.

مهم‌ترين چالش‌ها و مشكلات سال آتي از نگاه شما چيست؟

چند مساله اهميت ويژه‌اي دارد. يك مساله مهم بحران آب است. چند سالي است كه كاهش بارش‌ها مشكلاتي را به وجود آورده و سفره‌هاي زيرزميني با كمبود مواجه بوده است. برنامه‌ريزي براي استفاده بهينه از آب، صرفه جويي و ارتقاي سطح بهره وري به خصوص بخش كشاورزي از موضوعات درجه اول است. اين روزها تنش‌هاي اجتماعي به دليل محدوديت آب را شاهد هستيم. بايد توجه داشت كه در اين موضوع صرفا دستگاه‌هاي دولتي موظف نيستند. مساله بيكاري همچنان در صدر مشكلات اقتصادي و اجتماعي كشور قرار دارد. حدود سه ميليون بيكار از قبل وجود داشت و سالانه حدود يك تا يك و نيم ميليون نفر به اين ميزان اضافه مي‌شود. اين مساله برنامه و سرمايه‌گذاري جدي‌تري را مي‌طلبد. برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در لايحه بودجه كافي نيست و تنها از دولت انتظار داشتن نيز راهگشا نيست. عده‌اي با صحبت‌ها و كردارشان در تريبون‌هاي رسمي مدام پالس منفي فرستاده و براي جذب سرمايه‌گذاري فضايي ناامن ايجاد مي‌كنند. حمايت از سرمايه‌گذاري مولد و اشتغال زا از سوي قوا ضرورت دارد. همچنين بايد حفظ قدرت خريد مردم و رسيدگي به اقشار متوسط و ضعيف جامعه در دستور كار قرار بگيرد. ضروري است كه توزيع امكانات و ارايه خدمات قشر ضعيف جامعه در كانون توجه باشد.

همدلي مسوولان و گفت‌وگو براي حل مشكلات در سال ٩٧ چقدر ضروري است و از چه طرقي امكان‌پذير است؟

تهديداتي از سوي كشورهاي خارجي وجود دارد. همدلي و همبستگي و آغاز گفت‌وگوي جدي دوستانه و مشفقانه ميان جريانات سياسي، گروه‌ها و احزاب امري ضروري است. سال ٩٧ مي‌تواند سال گفت‌وگو براي آينده‌اي بهتر باشد. دستگاه‌هاي ذي‌ربط از جمله دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي بايد سعه صدر بيشتري نشان دهند و هر اقدامي را توطئه عليه امنيت تلقي نكنند و هر اظهار مخالفي را توطئه دشمن ندانند. تريبون‌هاي رسمي و حكومتي بايد زمينه استفاده عادلانه همه جريان‌هاي سياسي را فراهم كنند. در دهه فجر شاهد بوديم كه كمتر از چهره‌هاي سابقه‌دار انقلابي چه از بيت امام و چه نيروهاي اصيل جريان اصلاحات در رسانه ملي دعوت شد. رسانه ملي مي‌تواند زمينه‌ساز ميزگردهايي براي گفت‌وگو و تحليل شرايط سياسي كشور با نگاهي واقع‌بينانه باشد. متاسفانه كرسي‌هاي آزادانديشي مورد تاكيد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها اجرايي نشده است. اخيرا در دانشگاه آزاد اين مساله تشديد و فرصت گفت‌وگو محدود‌تر شده است. در سال گذشته مساله آقاي سپنتا نيكنام جز هزينه بلاجهت براي كشور ايجاد كردن چيزي در بر نداشت.

سال آينده بايد مراقب باشيم از اين نوع اقداماتي كه براي نظام جز ضرر نيست، رخ ندهد. گفت‌وگو بين شخصيت‌هاي مجمع تشخيص، بين سران جناح‌ها و سران قوا مي‌تواند شكل بگيرد. حاكميت براي عبور از مشكلات بايد حرف همه مردم را بشنود و راهكار‌هاي همه جريان‌ها را ارزيابي كند. اينكه بخواهد با يك تفكر و سليقه راهكار تبيين كند، راه به جايي نخواهد برد. از زاويه‌اي ديگر تهديدات خارجي در سال آينده نيز وجود خواهد داشت. اقدامات ترامپ و لابي صهيونيست‌ها در امريكا و تلاش مضاعفش در منطقه و اقدامات عربستان براي كشور، تهديداتي مي‌آفريند. بايد با انسجام اين فشارهاي خارجي را خنثي كرد. سياست خارجي بايد مبتني بر منافع ملي بوده و راه تعامل سازنده با دنيا را پيش بگيرد.

متاسفانه در سال ٩٦ برخي حوادث ناگوار را شاهد بوديم كه از آن جمله حادثه سانچي و جان باختن جمعي از جوانان خدمتگزار عرصه اقتصاد كشور طي آن، حادثه زلزله كرمانشاه و جان باختن جمعي از هموطنان، زلزله‌هاي پي در پي در كرمان و نيز حادثه سقوط هواپيماي مسير تهران-ياسوج و از دست رفتن بيش از ٦٠ نفر از هموطنان بود. همچنين برخي اعتراضات و ناآرامي‌هايي در كشور رخ داد كه در آن نيز عده‌اي آسيب ديدند. اميدواريم سال آينده با حوادثي از اين دست مواجه نباشيم. حادثه خيز بودن ايران ايجاب مي‌كند كه مسوولان امر و ستاد حوادث و بحران مساله زلزله را فراموش نكنند و براي شهرهاي بزرگ مقاوم‌سازي و سازماندهي صورت بگيرد. همچنين براي تامين امنيت سيستم حمل و نقل كشور در وجوه هوايي، ريلي و جاده‌اي بايد برنامه‌ريزي دقيق‌تري صورت بگيرد. در مسائل سياسي و اجتماعي بايد با تدبير درست و با برنامه‌ريزي صحيح سعي شود تا فرصت شنيدن انتقاد و رفع مشكلات فراهم شده تا زمينه آشوب به وجود نيايد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج