جاباما
۶۹۳۳۴۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

«دولت پنهان» می‌تواند جلوی ترامپ بایستد؟

انتخاب به نقل از عصام نعمان در البناء نوشت: اگر بگوییم اغلب ارکان اصلی «دولت پنهان» در ایالات متحده، در زمینه مسائل اساسی مخالف دونالد ترامپ هستند، غلوّ نکرده ایم؛ مهمترین این مسائل، موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال بشار اسد و توافق هسته ای با ایران است.

انتخاب به نقل از عصام نعمان در البناء نوشت: اگر بگوییم اغلب ارکان اصلی «دولت پنهان» در ایالات متحده، در زمینه مسائل اساسی مخالف دونالد ترامپ هستند، غلوّ نکرده ایم؛ مهمترین این مسائل، موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال بشار اسد و توافق هسته ای با ایران است.

این روزنامه لبنانی در ادامه آورده است: «دولت پنهان» اصطلاحی رسانه ای است که مقصود از آن، موسسات و سازمانهای تاثیرگذار و صاحب نفوذ در ساختار دولت ایالات متحده در واشنگتن است؛ که بارزترین انها وزارت دفاع؛ وزارت خارجه، دادگستری، شورای امنیت ملی، ستاد مشترک آمریکا و سازمان جاسوسی سیا است. ترامپ از زمان آغاز به کار خود مسئولان زیادی را برکنار کرده است که آخرین آنها رکس تیلرسون بود. اکنون رسانه ها فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، مسئول مسائل خاورمیانه و غرب آسیا، جوزف فوتیل، وزیر دفاع ژنرال جیمز ماتیس و مسئول شورای امنیت ملی آمریکا هربرت مک مستر را نامزدهای برکناری می دانند.

آنچه ژنرال فوتیل طی جلسه ستاد نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا در نیمه های هفته گذشته گفت، قابل توجه بود:« گفتن اینکه اسد به کمک ایران و روسیه موفق به پیروزی شده است را سخنی مبالغه آمیز نمی دانم». در این جلسه، سناتور جمهوری خواهی از فوتیل پرسید:«آیا ایالات متحده در قبال سوریه همچنان برای سرنگونی اسد تلاش می کند؟»، وی در پاسخ گفت:« گمان نمی کنم در این مرحله این سیاست مخصوص، مورد نظر ما باشد، چرا که دغدغه اصلی ما شکست داعش است». در ادامه،فوتیل در تایید توافق هسته ای با ایران سخن گفت و نشان داد که مخالفت آشکاری با گرایشهای ترامپ در خصوص این توافق دارد؛«در صورتی که برجام را لغو کنیم، باید به دنبال راهی برای مقابله با برنامه های سلاح اتمی ایران باشیم».

لازم به ذکر است که تیلرسون در فشار بر ترامپ برای عقب نشینی از تهدیداتش در مورد لغو توافق هسته ای، در کنار جیمز ماتیس بود.

در این میان، وزیر خارجه جدید آمریکا، مایک پمپئو در مخالفت با توافق هسته ای همراه ترامپ است، اما موضع دولتهای اروپایی در این باره که مبتنی بر وضع تحریمهایی برای ایران به دلیل برنامه های موشکی اش است، و عدم نرمش تهران در مورد ایجاد هر گونه تعدیلی در برجام، دایره مانور و حرکت برای ترامپ و وزیر خارجه جدیدش، در خصوص لغو یا تعدیل توافق را تنگ می کند.

اما در مورد تهدید ولی عهد سعودی در این خصوص که اگر ایران اقدام به ساخت بمب اتمی کند، عربستان هم در این مورد وارد عمل می شود، از سوی مجامع سیاسی در آمریکا و اروپا، جدی گرفته نشد؛ چرا که سعودی ها زیر بنای علمی و پشتوانه فنی لازم برای در اختیار داشتن بمب اتمی در سریع ترین زمان ممکن را ندارند. این در کنار موضع محافظه کارانه دولتهای اروپا، چین، ژاپن و کره جنوبی، در صورتی است که ریاض برای داشتن تجهیزات و تکنولوژی لازم برای ساخت بمب اتمی، به کره شمالی متوسل شود.

علاوه بر اینکه توجه ریاض به کره شمالی در این باره، می تواند به ایران مجوز تکیه بر گزینه هایی خطرناک برای ساخت سلاح اتمی را بدهد.

شاید این روزها مهمترین سوال آن باشد که آیا ارکان دولت پنهان در واشنگتن می توانند ترامپ را قبل از آنکه دیر شود از تصمیم عجولانه اش در مورد خروج از توافق منصرف کنند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج