جاباما
۶۹۳۶۵
۳ نظر
۵۰۲۸
۳ نظر
۵۰۲۸
پ

آداب و معاشرت تجاری

آنچه در پی می آید بخش هایی از کتاب «اصول آداب معاشرت تجاری» اثر بارابارا پچر است. پچر درباره مهارت های خاصی صحبت می کند که حرفه ای های تجارت باید آنها را یاد بگیرند تا قرارهای کاریشان را خراب نکنند. به کمک همین مهارت های ساده، رابطه های حرفه ای بهتری برقرار خواهید کرد.

آداب و معاشرت تجاری

مجله موفقیت: آنچه در پی می آید بخش هایی از کتاب «اصول آداب معاشرت تجاری» اثر بارابارا پچر است. پچر درباره مهارت های خاصی صحبت می کند که حرفه ای های تجارت باید آنها را یاد بگیرند تا قرارهای کاریشان را خراب نکنند. به کمک همین مهارت های ساده، رابطه های حرفه ای بهتری برقرار خواهید کرد.

آداب و معاشرت تجاری


1- همیشه اسم کاملتان را بگویید

در یک قرار تجاری حتما باید موقع معرفی نام کاملتان را بگویید. البته باید حواستان به این هم باشد که دیگران ترجیح می دهند چطور معرفی شوند و شاید کسی نخواهد شما او را با نام کاملش معرفی کنید.

اگر نام شما خیلی طولانی است یا تلفظش سخت هست، می توانید به کوتاه کردن آن یا تغییر دادنش فکر کنید. یک راه دیگرش هم این است که نام خود را با تلفظ صحیح روی کارت ویزیت داشته باشید و آن را به دیگران بدهید.

2- وقتی شما را به کسی معرفی می کنند، حتما بلند شوید

ایستادن باعث می شود حضور شما بیشتر احساس شود. وقتی نشسته باشید دیگران راحت تر شما را نادیده می گیرند. اگر ماجرا سریع اتفاق افتاد و نتوانستید بلندش وید، به جلو خم شوید تا به طرف مقابل بفهمانید کحه اگر می توانستید، حتما بلند می شدید.

3- در طول مکالمه فقط یک یا دو بار از «متشکرم» استفاده کنید

بیشتر از یکی دو بار «متشکرم» گفتن دو نتیجه منفی دارد: تاثیر آن را کاهش می دهد و شما را درمانده و نیازمند نشان می دهد.

4- نامه تشکر گروهی نفرستید

حداکثر 24 ساعت بعد از یک جلسه کاری موفقیت آمیز، برای افراد حاضر در جلسه، نامه تشکر بفرستید و فراموش نکنید که باید برای آنها نامه های جداگانه بفرستید. ممکن است بخواهید نامه را با دستخط خودتان بنویسید اما مسئله اینجاست که رسیدن نامه معمولی چند روزی طول می کشد و ایمیل تقریبا بلافاصله می رسد.

5- هیچ وقت صندلی را برای کسی جابجا نکنید

خوب است که در را برای مهمانباز نگه دارید اما نباید صندلی را برای او جابجا کنید، حالا می خواهد مرد باشد یا زن. در یک دیدار تجاری، بعضی از قوانین جنسیتی رعایت نمی شود.

آداب و معاشرت تجاری

۶- پا روی پا نیندازید

این کار را هم مردان انجام می دهند و هم زنان، اما حواس مخاطب را پرت می کند، ضمنا برای سلامتی مضر است چون فشار بر رگ ها را افزایش می دهد.

۷- با تک انگشت به طرف مقابل اشاره نکنید

با دست باز و با انگشتان چسبیده به مخاطب اشاره کنید. اگر انگشت اشاره را به سمت شخص بگیرید، تهدید آمیز به نظر می رسد. هم مردان و هم زنان هنگام مکالمه با انگشت خود اشاره می کنند، اما زن ها این کار را بیشتر انجام می دهند و اصلا خوب نیست.

۸- نان را با دست نصف کنید

در یک شام یا ناهار تجاری هیچ وقت نان را با چاقو نبرید. نان را نصف کنید و بعد هر وقت که خواستید چیزی بخورید تکه ای از نان را بکنید و روی آن کره یا چیزهای دیگر را بمالید.

۹- بعد از خوردن غذا، بشقابتان را یک طرف دیگر نگذارید و میز را مرتب نکنید

شما پیشخدمت نیستید. بگذارید هر کس کار خودش را بکند. ظرف ها را بعد از خوردن غذا روی هم نگذارید.

۱۰- هیچ وقت باقی مانده غذا را با خود نبرید

شما به رستوران آمده اید که در مورد کار صحبت کنید، نه اینکه خودتان را سیر کنید و باقی مانده غذا را به خانه ببرید. این کار را وقتی با خانواده به رستوران رفتید، انجام بدهید اشکالی ندارد.

۱۱- هم اندازه مهمانتان غذا سفارش دهید

این یعنی اگر مهمانتان پیش غذا یا دسر سفارش داد، شما هم سفارش بدهید. وقتی مهمان شما به تنهایی دسر بخورد، معذب خواهد بود.

آداب و معاشرت تجاری

۱۲- حواستان به محدودیت های رژیمی میزبان باشد

اکثر مردم انتخاب های رژیمی شان را بر دیگران تحمیل نمی کنند. به هر حال با توجه به نوع رستورانی که میزبان انتخاب می کند، می توانید متوجه راه و روش او شوید.مثلااگر رئیس شما گیاه خوار است اما با شما در «خانه استیک» قرار می گذارد، می توانید استیک سفارش دهید.

۱۳- حواستان باشد که بشقاب کجا قرار می گیرد و چنگال ها کجا

این قوانین را حفظ کنید: غذا سمت چپ بشقاب قرار می گیرد. اگر میز را درست چیده باشند نان، سالا و دیگر غذاها باید سمت چپ بشقاب شما باشند و نوشیدنی ها سمت راست. چنگال هم سمت چپ، چاقو و قاشق سمت راست.

۱۴- میزبان همیشه باید حساب کند

اگر شما کسی را دعوت کرده اید، شما میزبانید و بدون توجه به مسئله جنسیت باید صورتحساب را پرداخت کنید. اگر میزبان زن باشد و مهمان مرد بخواهد پول غذا را بدهد چه باید کرد؟ زن می تواند بگوید: «راستش را بخواهید شرکت است که پول غذا را می دهد، نه من» یا زن می تواند پس از عذرخواهی از سر میز بلند شود و دورتر از مهمان ها صورتحساب را پرداخت کند.

با اینحال فراموش نکنید که صالا نباید سر صورتحساب بجنگید.اگر مهمان مرد با وجود تلاش های میزبان زن به پرداخت صورتحساب اصرار کند، باید به او اجازه داد که آن را بپردازد.

۱۵- برای خروج مودبانه آماده باشید

موقع بلندشن از سر میز - برای رفتن به دستشویی یا کلا بیرون رفتن از رستوران - خیلی بهتر است که خودتان در حال صحبت باشید، نه اینکه طرف مقابل در حال صحبت باشد و با عذرخواهی حرفش را قطع کنید و بلند شوید.

کدامیک از این قوانین را رعایت می کنید؟ کدامیک را تا حالا رعایت نکرده اید؟ آیا شده با رعایت نکردن آداب معاشرت تجاری دچار مشکل شوید؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون از اطلاعات مفیدتون

    • بدون نام

      مفید بود ممنون فقط قضیه نون رو نفهمیدم ینی زیاد کلاس الکی نذارید

    • مريم

      خيلي خوب و مفيد بود ممنونم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج