۶۹۳۷۱۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تحلیل «الاخبار» از توافق آمریکا و عربستان

انتخاب به نقل از حمد دلبح در الاخبار نوشت: «ما همدیگر را درک می کنیم». دونالد ترامپ با این کلمات به استقبال ولی عهد سعودی رفت. رئیس جمهور آمریکا واقعا درست گفته است.

انتخاب به نقل از حمد دلبح در الاخبار نوشت: «ما همدیگر را درک می کنیم». دونالد ترامپ با این کلمات به استقبال ولی عهد سعودی رفت. رئیس جمهور آمریکا واقعا درست گفته است.

مرد اول کاخ سفید به خوبی می داند بن سلمان از او چه می خواهد: دادن جایگاه اول پذیره نویسی به عربستان در بازارهای آژانس های امنیتی و سیاسی آمریکا. بن سلمان گمان می کند به این وسیله می تواند رهبری منطقه را در دست گرفته و ایران را مهار کند؛ نقش منطقه ای آن را در تحت عنوان اصلاح توافق هسته ای محاصره کرده و به این طریق، بتواند چراغ سبزی را دریافت کند تا به تاکتیکهای خود در مورد یمن و قطر، ادامه دهد.

این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: در مقابل، شاهزاده سعودی هم می داند آمریکا از او چه می خواهد: سرمایه گذاری میلیاردی در زمینه های امنیتی، دفاعی، تکنولوژیکی، تجارت و رفاه، ایفای نقش کمکی در اجرای معامله قرن و عادی سازی اشغال فلسطین توسط اسرائیل.

در سایه نخستین شاخصهای صادر شده مربوط به دیدار ترامپ و بن سلمان، به نظر می رسد معامله طبق میل هر دو پیش رفته است. بر این اساس، به گفته منابع اگاه، بن سلمان در سفر در ایالات متحده با سرمایه گذاری ۴۰۰میلیون دلاری در شرکت «اندیفور» در هالیوود موافقت کرده و در ادامه نیز برنامه سرمایه گذاری ۲۰۰میلیارد دلاری ریاض در ایالات متحده بررسی شد، همانطور که ولی عهد سعودی اعلام کرده بود عربستان تمایل زیادی به تقویت روابط اقتصادی با آمریکا دارد.

در ادامه، ترامپ برای راضی کردن بن سلمان گفت:«ایران با جهان به شکل مناسبی در تعامل نیست».وزیر خارجه عربستان نیز توافق هسته ای را معیوب دانست؛ سعودیها امیدوارند تهدید آنها در مورد داشتن بمب اتمی موجب نابودی برجام شود و در همین راستا از دشمنی ترامپ با ایران، بعنوان نقطه اشتراکی استفاده می کنند. اما موانع زیادی بر سر راه تحقق خواسته های سعودیها وجود دارد که تنها با اتخاذ استراتژی مشترکی برای مقابله با تهران، و افزایش فشارهای دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی، بر جمهوری اسلامی، ممکن می شود؛ همانطور که رسانه های آمریکایی به این مساله اشاره می کنند.

این همکاری در زمینه مقابله با ایران، بویژه در میدان یمن آشکار می شود؛ بر همین اساس، سعودی ها در پی آن هستند که تمرد انقلابیون یمنی را در زمانی مناسب کنترل کنند تا جنگ متوقف شده و حکومت تحت زعامت عربستان بر سر کار آید، در غیر این صورت بحران انسانی چندین سال به طول خواهد انجامید! در این باره به نظر نمی رسد دولت آمریکا قصد داشته باشد در عملیات ائتلاف سعودی در یمن مشارکتی جدی کند. البته ترامپ و بازهای دولت او در جهت کاهش جنایتهای بن سلمان در یمن نیز به او فشاری نمی آورند.

با توجه به آنچه گذشت، می توانیم انتظار داشته باشیم که در روزهای آینده عربستان خیزش بزرگی به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل برداشته و به فلسطینی ها برای قبول امر واقع فشار وارد کند؛ تا بدین وسیله به قولهای خود به آمریکا در مورد کمک به هموار سازی مسیر تحقق معامله قرن، جامع عمل بپوشاند؛ آمریکایی که در مقابل این کمک و سرمایه گذاریهای میلیاردی سعودیها حاضر به افزایش تحریمهای ایران شده است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج