۶۹۴۵۲۶
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

آذری‌جهرمی: در دی ماه مجبور به فیلترینگ شدیم

آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، بر این عقیده است که فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به تنهای نمی‌تواند کار ساز باشد. البته نگاه ما و حاکمیت به فضای مجازی نگاه تهدیدآمیزی نیست اما برخی از افراد در جلساتی که ما حضور داریم، به طور کلی مخالف فضای مجازی هستند و معتقدند که باید یک شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و به قولی به دور خودمان دیوار بکشیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم.

بخشی از گفت و گوی رویداد ۲۴ با وزیر ارتباطات:

*چرا نگاه حاکمیت به فضای مجازی یک نگاه تهدید محور است نه نگاه فرصت محور! آیا این یک نگاه سنتی است؟ ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

نگاه به فضای مجازی نگاه به پیام رسان‌ها نیست که حاکمیت به آن نگاه تهدیدآمیز داشته باشد. بحث پیام‌رسان و رسانه در کشور ما بلد می‌شود.

در برخی از مسائل زمانی که اسم ملی را می‌آوریم برخی فکر می‌کنند که ما به دنبال محدود کردن هستیم و نمی‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم اما نکته و فرمایش رهبری بر این است که ما می‌خواهیم در دنیا سهمی را برای خودمان بگیریم. پس نگاه ما و نگاه حاکمیت به فضای مجازی نگاه محدودیت سازی نیست.

*اگر حرف شما را در این خصوص صحیح بدانیم، پس چرا با اولین بحث و اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد، موضوع محدود و فیلتر کردن پیام رسان‌ها مطرح می‌شود؟

یک زمانی بحث بحران مطرح می‌شود که عموما هم در همه کشورها ممکن است رخ بدهد. زمانی که در یک کشوری امنیت ملی دچار خدشه می‌شود و تاثیراتی که فضای مجازی می‌تواند در سرعت بخشیدن و بدتر کردن شرایط داشته باشد، ممکن است اقدامات محدودیتی برای مدتی اعمال شود. این اتفاق در همه کشورهای دنیا رخ می‌دهد. در چند وقت گذشته این اتفاق در ترکیه در فرانسه و غیره هم رخ داد. طبیعتا زمانی که یک بحرانی در کشور ایجاد می‌شود، به تناسب آن بحران یکسری اقدامات انجام می‌شود.

*آمار دقیقی دارید که چند درصد از مردم بعد از فیلتر شدن پیام رسان‌ها به سمت دانلود کردن فیلتر شکن رفتند؟

آمار دقیقی از اینکه چه تعداد فیلتر شکن دانلود شده است وجود ندارد. آمارهای متعدد و مختلفی مطرح شد. مثلا یک آماری اعلام شد که یک نرم افزاری از ۵۰۰ هزار نصب به یک میلیون نصب رسیده است. آمارهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

*آیا معتقدید که فیلتر کردن دیگر در شرایط کنونی کارساز نیست؟

بله فیلتر کردن به تنهایی قطعا کارساز نیست.

*آقای وزیر آیا قبول دارید که آگاهانه یا ناآگاهانه ناقض حقوق شهروندی هستید؟ بخش (ح) حقوق شهروندی که به حق دسترسی به فضای مجازی اختصاص دارد و در ماده 33 منشور آمده است: حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت‌ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونی صریح ممنوع است. ما عملا در اعتراضات دی ماه شاهد تحقق این بند منشور نبودیم حداقل از جانب شخص شما؛ چرا که شما از جمله افرادی بودید که دسترسی آزادانه به فضای مجازی را داشتید بدون هیچ محدودیتی و حتی هم اکنون نیز بدون فیلتر وارد توییتر می شوید که این به معنای آن است که تبعیضی در این رابطه وجود دارد و به نوعی حقوق شهروندی از جانب شما نقص شده است.

یک زمانی معنای تبعیض این است که شما تساوی داشته باشید و یک زمانی می‌گویند باید برابری داشته باشید. هر کاری یکسری اقتضاتی دارد. من تا زمانی که وزیر نشده بودم و بنا بر اقتضا کاری این مجوز را گرفته‌ بودم و یک چارجوبی است که در قانون هم داریم که اگر نیازمندی وجود داشته باشد می‌توانیم درخواست استفاده از اینترنت بدون فیلتر بدهیم. من این موضوع را حتما بررسی می‌کنم و اگر بدانم که این دسترسی بدون فیلتر به اینترنت که در اختیار من است ناقض حقوق شهروندی است قطعا آن را استفاده نخواهم کرد.

*به رسانه‌ها قول داده بودید که اینترنت بدون فیلتر را در اختیار می‌گذارید اما نه در زمان آقای واعظی این امر محقق شد و نه تاکنون و در دوره شما!

نه ما این موضوع را حتما محقق خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همیشه نظرات یک طرفه متاسفانه وجود دارد کسانی که میگویند فیلتر تلگرام انجام شود به جایش پیام رسان بومی را پیشنهاد میکنند که جان و مال و امنیت مردم و کشور به خطر نیفتد نه اینکه دور خودمان را دیوار بکشیم .الان مسئولان تلگرام به هیچ کدام از درخواستهای به حق مسئولان ایران توجه نکردند مثل درخواست برای رعایت قانون عدم اشاعه خشونت وترویج رعب و وحشت و قتل و ..... و در جواب با تهدید جایگزینی تلگرام که قابل هک شدن نیست از موضع بالا جواب مسئولان ایران را اینگونه با تهدید دادند .آیا نباید تا دیر نشده کاری انجام شود .وآیا برنامه ریزی و جلوگیری از به خطر افتادن امنیت جانی و مالی و اعتقادی جزء وظایف و حقوق شهروندی نیست!؟

    • بدون نام

      تیتر خوندمماازفیلترشکن استفاده نکردیم ونخواهیم کرد توراخدا حرف فیلترنزنید بعدا مطلب میخوایم بخونیم باید به شما
      بگیم

    • وطن پرست

      آقای وزیر این فیلتری که شما ازش صحبت می کنید .چرا فیلتر شکن ساده آن را باز میکند؟ این برای من معما شده

    • وطن پرست

      شبکه های اجتماعی برای کشور ما بسیار خطر ساز شده اند
      هم وطن عزیز و فهیم واگاه اخیرا استکبار جهانی باتمام توان خود با ایجادشبهه و طرح مسائل اختلاف برانگیز گوناگون وایجادجنگ روانی همه جانبه شدید در خصوص مسئولین کشورمان در شبکه های اجتماعی و ماهواره ای میخواهد ما نسبت به مسئولین بدبین و همبستگی داخلی ما را ازبین ببرد ومارا بجان هم بیاندازد وازاب گل الود ماهی بگیرد وبعد به کشور و ملیت ما دست اندازی کند و ما را مثل کشورهای سوریه و عراق و لیبی و یمن و افغانستان دچارجنگ داخلی کند که به مراتب وضع ما بدترو شدید از آنها خواهد شد . پس بیائیم ارامش حال را دریابیم وبه عقاید هم احترام بگذاریم و مراقب همبستگی مان باشیم.

    • جمشید

      ما هم مجبور به استفاده از فیلتر شکن شدیم

    • محمدرضا بختیار

      من از جناب وزیر استدعا می کنم احترام به رعایت حقوق مشترکان اپراتورها را در راس قرار دهند و عینک بدبینی به فصای مجازی که توسط اطرافیان برایشان ترسیم شده را بردارند اگر ایران را دوست دارید و خواهان پیشرفت آن هستید جناب وزیر بدانید که اخبار فضای مجازی از فساد مالی مدیران و اشتباه هات دستگاه های حکومتی جلوگیری می کند همانطور که در چندین رفرنس حجمه ها سبب برکناری فرماندار و شهردار و غیره شده است و یا مناسب نبودن برخورد با مردم منعکس شده است جناب وزیر شما با آزادی فضای مجازی نظارت مردم بر دستگاه ها و اخبار آنها حمایت کرده اید و مدیر قوی ترسی از فضا ندارد به جز مدیران پوپولیست و نا متخصص!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج