۶۹۴۷۷۲
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

افزایش ۲۰ درصدی، حاصل ایستادگی گروه کارگری

کارشناس حوزه کار معتقد است با ابتکار عملی که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار به دست گرفتند، شیوه تعیین مزد سال ۹۷ از یک روش منطقی تبعیت کرد.

ایسنا: علیرضا حیدری در ارزیابی تعیین دستمزد سال ۱۳۹۷، گفت: امسال تحول عظیمی در شیوه تعیین مزد شاهد بودیم و از یک روش منطقی در مذاکرات مزدی استفاده کردیم؛ به نحوی که نمایندگان کارگری ابتکار عمل را به دست گرفتند و روی بند دو ماده ۴۱ قانون کار و سبد معیشت کارگران ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: سالهای سال است که نمایندگان کارگری به شورای عالی کار سبد معیشت ارائه می‌کنند ولی شورای عالی کار به دنبال مرجع تایید آن بود و نمی‌پذیرفت تا اینکه سال گذشته تلاش کردیم این سبد هزینه را درآوریم و مراجع تعیین کننده سبد کارگران هم مراجع رسمی از جمله انستیتو تغذیه و مرکز آمار بود لذا این سبد هزینه، شکل تعیین مزد امسال را تغییر داد.

کارشناس حوزه کار با بیان اینکه گروه کارگری امسال برروی منطق معیشت کارگران ایستادگی کرد، افزود: مبنای مذاکرات مزد ۹۷ تنها سبد معیشت بود و گروه کارگری هیچ نگاهی به نرخ تورم نداشت چون آنچه که در هزینه کارگر تغییر ایجاد می‌کرد معیشت او بود نه تورمی که مبنای درآمد کارگر محسوب می‌شود لذا وقتی تفاوت عدد دو سبد کارگری بیرون آمد، عدد قابل توجهی بود که می‌توانست این تفاوت سبد را ترمیم کند.

حیدری درباره طولانی شدن روند مذاکرات مزد هم گفت: یکی از دلایل عمده مذاکرات فشرده و نفسگیر مزد ۹۷ به شیوه مذاکره بر می‌گشت. گروه کارگری از موضع خود در قبال سبد معیشت کوتاه نمی‌آمد و گروه کارفرمایی هم زیر بار نمی رفت. نمایندگان کارگران تنها برروی سبد معیشت بحث می‌کردند و این ادبیات هم برای کارفرما و هم دولت غیرمنتظره بود و آمادگی و آشنایی برای ورود به این ادبیات را نداشتند، از طرفی منکر این حقیقت هم نبودند که معیشت کارگران به سختی می‌گذرد لذا این امر موجب طولانی شدن رایزنی‌ها شد و در نهایت برروی حداقل مزد توافق عمومی به دست آمد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه همه ساله دستمزد کارگران از نرخ تورم پیشی می‌گرفت امسال نیز این رویه دنبال شد با این تفاوت که علیرغم اعلام تورم ۸.۵ درصدی،‌ حداقل دستمزد ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد که بی سابقه بود و از این منظر امسال تحولی بزرگ در شیوه تعیین دستمزد شاهد بودیم.

شورای عالی کار در جلسه ۲۸ اسفند ماه سال گذشته، با افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۷ موافقت کرد. البته در مورد سایر سطوح مزدی تصمیم گیری به بعد از تعطیلات عید نوروز موکول شد.

شورای عالی کار در آخرین جلسه خود درباره حق مسکن و بن خواربار مصوبه‌ای نداشت و بر این اساس حق مسکن کارگران در سال ۱۳۹۷ همچنان ۴۰ هزار تومان و بن خواربار ۱۱۰ هزار تومان خواهد بود.با افزایش ۲۰ درصدی دستمزد، حداقل مزد کارگران ۱۸۶ هزار تومان افزایش یافت و از ۹۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسوولان محترم ، لطفا جلو اخراج ها را بگیرید مثلا شهرداری ها نباید کارگران را اخراج کنند موسسات نباید اخراجی داشته باشند همین اخراجی ها ممکن است خلافکار شوند و مشکلات بسیاری برای جامعه درست کنند....

    • بدون نام

      وای به حال کسانی که حق کارگر را می‌خورند ما که راضی نیستیم فقط خدا میدونه

    • بدون نام

      باچه متراندازه ای حقوق کارگرایرانی۹۰۰تومانی وتواروپا ماهی۱۵تا۲۰ملیون میش وجالبه بااینهمه بیکاری جوانان چرا۱۰ملیون شغل واشغال کردن وخرج بودجه۱۵ملیون افغانی ومیدین چراغی که به خانه رواس به مسجدحرام

    • محمدرضا بختیار

      انوقت شعار چرند حمایت از تولید ملی با افزایش 20%حقوق ها محقق می شود نه؟یا طرف تولید کننده میگه مغز خر خوردم با چنین سرمایه ای هر روز یک پام تو اداره کار باشه یک روز بیمه و یک روز هم اداره مالیات خوب راحت و خوب کارخانه را می فروشه و به جای یک شغل هزار تا شغل انفرادی میزنه سودش بیشتر و دغدغه کمتر هم داره؟دولتمردان ما دیوانه و مجنون شده اند کارفرمای خصوصی زیر بار حقوق عادی پرسنلش لنگ می زنه انوقت آقایان با وضعیت رکود و نابسامانی بازار افزایش 20%حقوق اعلان میکنند مثل وزارت راه که برای پرداخت بدهی میلیاردی به پیمانکارش چک 20میلیونی صادر کرد و باعث مرگ پیمانکار بیچاره شد و هیچ جا هم رسانه ای نشد این حمایت از سرمایه گذار و تولید کننده داخلی!!!

      پاسخ ها

      • mohsenm

        ببند دهنتووووو مگ ۲۰درصد چیه ک اینقدزورت میاد..حتماتو ازکارفراماهایی ک خون کارگر و میمکن....خجالت بکش باید۵۰درصد اضافه میشد .....

    • بدون نام

      خیلی زیاده دولت کم نیاره

    • ایرانی

      ببینیم وتعریف کنیم! !!!

    • بدون نام

      بابا کدام تحول بزرگ .چرا شلوغ می‌کنید .حداقل هزینه ها چقدر بود حقوق چقدر شد.انگار همه عادت کردیم سر مون رو بکنیم زیر برف .ازهم اکنون صدای فغان کارگر رو می‌شنوم در اسفند 97 که به دادمان برسید .داریم از گرسنگی تلف میشویم.تعیین حقوق هر ساله شده فقط شعار و در عمل هیچ

    • بدون نام

      زمانی میشه گفت حقوق کارگر 20 درصد اضافه شده که سایر سطوح هم 20 درصد باشه وگرنه ما الان چندان کارگر جدید نداریم من به عنوان کارگر قدیمی اصلا این 20 درصد را قبول ندارم یه جورایی کارگر رو دارین گول میزنید برای سایر سطوح هم 12 درصدی هستش که اصلا رازی کننده نیست خدا ازشون راضی نباشه

    • بدون نام

      س اقا شق القمر کردن هنوز پنجاه درصد دیگه زیر خط فقری که خودشون گفتن هستیم.

    • بدون نام

      بااین نرخ دلارسریع جبران 50% میشه

    • بدون نام

      ای کاش نه تورم سی درصدی داشتیم کنه افزایش بیست درصدی

    • بدون نام

      تمام این شرکت‌ها میگن کمرشان زیر حقوق کارگران له شده ولی تبلیغات میلیاردی ميکند با پول همان کارگران کار خوب نیاز به تبلیغات ندارد خود مردم تبلیغ میکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج