جاباما
۶۹۴۷۹۰
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

در این مطلب نگاهی بر گوشی های دوربین محور در طول تاریخ صنعت موبایل تا امروز خواهیم انداخت. دوربین های موبایل طی ۲۰ سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده اند که اغلب مدیون معرفی چند گوشی موبایل خاص بوده است.

روزنامه هفت صبح: در این مطلب نگاهی بر گوشی های دوربین محور در طول تاریخ صنعت موبایل تا امروز خواهیم انداخت. دوربین های موبایل طی ۲۰ سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده اند که اغلب مدیون معرفی چند گوشی موبایل خاص بوده است.

یکی از آموزه های نمایشگاه MWC۲۰۱۸ برای ما این بود که هنوز جای نمایش نوآوری های زیادی در دوربین های موبایل وجود دارد. به عنوان نمونه می توان به دوربین های گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس سامسونگ اشاره کرد که تغییرات بسیار مهمی در آنها رخ داده است.

سونی اریکسون تی 68 آی

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

در ابتدای قرن بیست و یکم، استفاده از گوشی های موبایل به خاطر کاهش قیمت آنها گسترش پیدا کرد. در آن زمان تنها تلفن های همراه وجود داشتند که خبری از دوربین و سایر قابلیت های جانبی درون شان نبود اما این موضوع با معرفی سونی اریکسون تی ۶۸ آی (Sony Ericsson t۶۸i) در سومین ماه سال ۲۰۰۲ تغییر یافت.

این گوشی در چندین زمینه جزو اولین ها به شمار می آمد. با این حال وجود قابلیت اتصال دوربین به آن همچون یک ماژول، اصلی ترین ویژگی سونی اریکسون تی ۶۸ آی محسوب می شد به طوری که آن را در زمره گوشی های دوربین محور تاریخ می شناسند. در آن دوره تعداد گوشی های دارای توانایی ثبت عکس انگشت شمار بود.

نوکیا 7650

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

حمل کردن دستگاهی جداگانه در جیب خود به منظور ثبت عکس بعد از اتصال آن به گوشی، ایده جالبی به شمار نمی آمد. به همین دلیل گوشی سازان رفته رفته به فکر قرار دادن دوربین درون بدنه محصولات خود افتادند. نوکیا ۷۶۵۰ (Nokia ۷۶۵۰) یکی از گوشی های دوربین محور تاریخ بوده و دوربینش بر خلاف سونی اریکسون تی ۶۸ آی درون بدنه دستگاه قرار داشت.

ویژگی منحصر به فرد دیگر نوکیا ۷۶۵۰ قدرت گرفتن از سیستم عامل اختصاصی نوکیا در آن زمان یعنی سیمبین برای نخستین مرتبه بود. نوکیا ۷۶۵۰ تنها چند ماه بعد از محصول سونی اریکسون معرفی شد و توانست پنجره ای جدید رو به سوی دوربین های موبایل باز کند.

نوکیا ان 90

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

سپس عصر پرچمداران سری N نوکیا رسید. در آن زمان آرزوی هر کاربری داشتن یکی از گوشی های سری N این شرکت بود که یکی از دلایل آن مجهز شدن این محصولات به دوربین هایی فوق العاده به شمار می آمد. در واقع تمامی مدل های سری N جزو گوشی های دوربین محور محسوب می شدند.

در سال ۲۰۰۵ و با معرفی نوکیا ان ۹۰ (Nokia N۹۰)، نوآوری دیگری در زمینه دوربین های موبایل عرضه شد. داشتن یک ساختار تاشوی عجیب و بسیار انعطاف پذیر، ویژگی دیگری بود که از نوکیا ان ۹۰ یک گوشی جذاب می ساخت. بعد از چرخاندن نمایشگر، به خاطر محل قرارگیری خاص دوربین به نظر می رسید کاربر واقعا یک دوربین فیلمبرداری حرفه ای کوچک را در دست گرفته است.

نوکیا ان 95

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

پرچمداری نوکیا بر بازار موبایل بعد از معرفی گوشی نوکیا ان ۹۵ (Nokia N۹۵) تثبیت شد. در بین گوشی های دوربین محور تا آن زمان، نوکیا ان ۹۵ به خاطر مجهز شدن به اپتیک کارل زایس و داشتن رزولوشن ۵ مگاپیکسل، محصولی اعجاب آور تلقی می شد و در نوع خود اولین بود. اگرچه سخت افزار نوکیا آن ۹۵ در مقایسه با سایر پرچمداران نوکیا در همان زمان تفاوت چندانی نداشت، اما برای نخستین مرتبه نشان داد یکی دوربین موبایل قادر است با دوربین های عکاسی، یعنی گجت هایی که به صورت اختصاصی برای عکاسی ساخته شده اند، رقابت کند.

در نرم افزار دوربین، دست کاربر برای اعمال برخی تغییرات همچون وایت بالانس، حالت محیط و میزان نوردهی باز گذاشته شده بود و امکان عکاسی پشت سر هم نیز وجود داشت!

اپل آیفون 4

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

نخستین گوشی آیفون، بدون شک محصولی انقلابی در دنیای گوشی های موبایل بود، اما در زمان خود، در بخش دوربین حرف زیادی برای گفتن نداشت. در سال ۲۰۱۰ و بعد از معرفی آیفون ۴، شرایط به نفع اپل تغییر کرد چرا که کاربران آیفون جدید را به عنوان یکی از گوشی های دوربین محور می شناختند.

سنسور دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۸ آن قادر به ثبت تصاویری ۵ مگاپیکسلی بود و به کاربران اجازه می داد به راحت ترین شکل ممکن، عکس هایی با کیفیت و دارای جزییات کافی ثبت کنند. کیفیت بالا، یکی از اصلی ترین دلایل قرار گرفتن آن در بین گوشی های دوربین محور بود. مجهز شدن آیفون ۴ به یک دوربین سلفی VGA سبب شد رفته رفته وارد عصر برقراری مکالمه های ویدئوی با استفاده از گوشی های موبایل شویم.

ال جی وی 10

موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

ال جی در سال ۲۰۱۵، سری جدید پرچمداران خود با نام V را معرفی کرد که امروز طرفداران بسیار بیشتری در مقایسه با گوشی های سری G دارند. مولتی مدیا، اصلی ترین تمرکز در این محصولات است، به همین دلیل همگی دارای بهترین دوربین های ممکن هستند. تا پیش از معرفی ال جی وی ۱۰، گوشی های دوربین محور با تکیه بر توانایی های دوربین در بخش عکاسی ساخته می شدند، اما بعد از عرضه آن، این روال تغییر کرد و سبب شد گوشی سازان، قابلیت های بخش فیلمبرداری را نیز در کانون توجه قرار بدهند.

به عنوان نمونه، ال جی وی ۱۰ نخستین گوشی هوشمندی است که در زمان فیلمبرداری، امکان کنترل دستی برخی از قسمت ها را در اختیار کاربر قرار می دهد. مجهز شدن به دوربین سلفی دوگانه علت دیگر قرارگیری ال جی وی ۱۰در بین گوشی های دوربین محور است.

گوگل پیکسل 2 موبایل‌هایی که به خاطر دوربین‌هایشان تولید شدند

با وجود اهمیت برگنمایی و رزولوشن (جزئیات ثبت شده)، اصلی ترین فاکتور ارزیابی یک دوربین، کیفیت عکس های ثبت شده توسط آن است. بر اساس بسیاری از بنچمارک ها و وب سایت های مرجع ارزیابی دوربین ها، گوگل، پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال مجهز به با کیفیت ترین دوربین های موبایل تا امروز هستند.

اگرچه خبری از دوربین دوگانه در آنها نیست، اما همچنان امکان عکاسی پرتره به بهترین وجه ممکن فراهم است! یعنی به لطف الگوریتم های پیچیده گوگل، بدون استفاده از سنسور ثانیه، اعمال مربوط به اندازه گیری عمق میدان، مشخص کردن نقاط فوکوس و محو کردن بقیه قسمت ها کاملا به صورت نرم افزاری انجام می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مولا

      پس نوکیا 808 کو

    • بدون نام

      آقا آآآقا لومیا 1020

    • بدون نام

      خداییش در ابتدای کار دوربین های نوکیا عالی بودن
      ولی بعدها سونی بدجور پیشرفت کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج