۶۹۵۱۲۴
۵۹۳۷
۵۹۳۷
پ

پنینی مرغ؛ غذایی جذاب برای کودکان

پنینی یک ساندویچ ایتالیایی بسیار ساده و خوشمزه است که نه تنها در ایتالیا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: پنینی یک ساندویچ ایتالیایی بسیار ساده و خوشمزه است که نه تنها در ایتالیا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در سال های اخیر و با گسترش رستوران های ایتالیایی در ایران، پای این ساندویچ به کشور ما نهم باز شده و در مدت کوتاهی، به دلیل سادگی، کالری نسبتا کم و طعم جذابش، طرفداران خاص خود را هم پیدا کرده است.

ساندویچ پنینی مرغ که رایج ترین پنینی ایتالیایی است به دلیل وجود پنیر فراوانی که دارد، غذایی مناسب برای کودکان و سالمندان محسوب می شود. این غذا به دلیل کالری مناسبش می تواند گزینه خوبی برای شام هم باشد.

مواد لازم

فیله مرغ: ۲۵۰ گرم (۴۵۸ کیلوکالری)
پنیر خامه ای: نصف لیوان (270 کیلوکالری)
نان تست سبوس دار (۶۴۰ کیلوکالری)
روغن کانولا: 2 قاشق غذا خوری (180 کیلوکالری)
گوجه فرنگی سفت و بزرگ: یک عدد (۲۵ کیلوکالری)
فلفل هالوپینوی حلقه شده: یک سوم لیوان (10 کیلوکالری)
پودر فلفل سیاه تازه و ساییده: یک چهارم قاشق چای خوری (صفر کیلوکالری)
نمک: یک چهارم قاشق چای خوری (صفر کیلوکالری)

پنینی مرغ؛ غذایی جذاب برای کودکان

طرز تهیه

برای آماده کردن ساندویچ های پنینی باید ابتدا فیله های مرغ را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. آنها را روی نایلون بچینید و دو طرف فیله ها را با نمک و فلفل طعم دار کنید. حالا نایلون دیگری روی فیله ها بگذارید و با بیفتک کوب یا هر وسیله محکم دیگری مانند گوشت کوب، چند ضربه روی فیله ها بزنید تا بافت شان کمی نازک و پهن شود. حالا روغن را در تابه نچسبی گرم کنید.

هر طرف فیله ها را حدود ۵ دقیقه حرارت بدهید تا کاملا بپزند. بعد از خاموش کردن حرارت و خارج کردن فیله ها از تابه باید پنیر خامه ای و هالوپینوی خرد شده را درهمان تابه ای که هنوز کمی گرم است مخلوط کنید. بعد از آماده شدن این ترکیب سس مانند، ۴ تکه از نان ها را داخل سینی یا بشقاب تختی بچینید. سس پنیر و فلفل را روی نان ها بکشید. روی هر نان، یکی - دو حلقه نازک از گوجه ها را بگذارید و بعد از قرار دادن یک فیله روی هر نان ساندویچی، نان دوم را روی فیله ها بچینید. بعد از چیدن ساندویچ، آنها را داخل دستگاه ساندویچ ساز یا دستگاه های گریل خانگی پرس کنید. بهتر است این ساندویچ ها کاملا گرم سرو شوند.

چند کالری؟

مواد غذایی یاد شده در مجموع ۱۵۸۳ کیلو کالری انرژی دارند که در صورت تهیه شدن ۴ ساندویچ از مواد اولیه یادشده، هر یک ۳۹۵ کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته در صورتی که غذا با سالاد میل شود به ازای هر لیوان، باید ۲۵ کیلوکالری به عدد یادشده اضافه کنید. البته بدون در نظر گرفتن کالری سس یا روغن زیتون مصرفی.

با چی؟

خود ایتالیایی ها معتقدند یک پیاله پر از سالاد سبزیجات که با روغن زیتون و سرکه بالزامیک طعم دار شده باشد، بهترین همراه برای این ساندویچ ها محسوب می شود. اگر تمایلی به مصرف سالادهای معمول با این ساندویچ ندارید، می توانید سالاد اسفناج، انار و گردو که با سس انار طعم دار شده را همراه پنینی خود کنید. بهترین سسی که می توان کنار ساندویچ های پنینی سرو کرد، سس سیر و سس خردل است. بهترین ادویه به عنوان چاشنی این ساندویچ هم پودر آویشن خواهد بود. اگر می خواهید سبزی خوردن را کنار پنینی داشته باشید، ریحان و جعفری تازه را امتحان کنید.

پیشنهاد سرآشپز

7 راز پخت پنینی - سامان گلریز*:

۱. پنینی جزو ساندویچ هایی است که حتما باید به صورت گرم و پرس شده سرو شود. اگر وسایل مناسب برای این کار ندارید می توانید ساندویچ ها را کف تابه بچینید و یک در قابلمه تخت و داغ را خیلی محکم روی آنها فشار دهید تا به اندازه کافی پرس شوند.

۲. اگر اطراف نان تست، کمی پنیر پیتزا بریزید، چسبندگی پنینی شما بیشتر می شود. فقط حواستان نباشد که پنیر آنقدری نباشد که از ساندویچ ها بیرون بزند.

۳. اگر نان تست در دسترس شما نبود یا تمایلی به استفاده از نان تست ندارید، می توانید از نان های باگت کوچک هم برای تهیه پنینی کمک بگیرید.

۴. مواد داخل پنینی، نباید بیش از اندازه چرب یا آبدار باشند، در غیر این صورت ساندویچ شما شل می شود و طعم و ظاهر مطلوبی پیدا نمی کند. برای این منظور می توانید مواد داخل پنینی مانند مرغ یا حتی گوجه ها و سبزی ها را قبل از چیدن داخل ساندویچ ها روی دستمال جاذب آب و روغن قرار دهید تا آب و روغن اضافی آنها کشیده شود.

۵. نکته دیگر درباره انتخاب نان مناسب برای تهیه پنینی است. نان پنینی نباید بیش از اندازه نرم و شل باشد. اگر نان شما کمی خشک باشد، می تواند رطوبت پنیر، سبزیجات و مواد پروتئینی مانند مرغ را جذب کند و در نهایت، ساندویچ بهتری به شما بدهد. این در حالی است که احتمال از دسترفتن بافت نان های شل طی فرآیند تهیه پنینی وجود دارد.

۶. در ساندویچ پنینی می توان به جای سس پنیر خامه ای از سس مایونز، خامه یا پنیر پیتزا هم کمک گرفت. افرادی که تمایل به مصرف پنینی های تردتر دارند، باید انواع سس یا پنیرهای مورد نظر خود را فقط دور نان بمالند و تمام سطح پایینی نان را آغشته به سس نکنند.

۷. اگر می خواهید ساندویچ هایی ترد و طلایی داشته باشید، می توانید قبل از پرس کردن روی آنها کمی کره بزنید.

ارزش غذایی

هر کدام از این ساندویچ ها حاوی ۱۸ گرم چربی (۶ گرم چربی اشباع)، ۴ گرم فیبر، ۳۷ گرم کربوهیدرات، ۳۳ گرم پروتئین، ۳۷ میکروگرم فولات، ۸۴ میلی گرم کلسترول، ۵ گرم قند، ۶۳۵ واحد بین المللی ویتامین A، ۶ میلی گرم ویتامین C، ۱۴۰ میلی گرم کلسیم، ۲ میلی گرم آهن، ۶۳۹ میلی گرم سدیم و ۴۸۴ میلی گرم پتاسیم است.

یک پیشنهاد

بارزترین ویژگی ساندویچ های پنینی، پرس شدن آنهاست. اگر ساندویچ ساز یا دستگاه گریل ندارید، ساندویچ ها را کف تابه نچسبی بچینید و تابه یا قابلمه کوچک تری را کاملا داغ کنید (داخل آن آب بریزید تا سنگین و داغ شود) و آن را حدود ۴ دقیقه روی ساندویچ ها بگذارید تابه اندازه کافی پرس شوند.

افراد لاغر می توانند از یک ورق پنیر پیتزا هم در مواد اولیه این ساندویچ استفاده کنند. افرادی که رژیم لاغری دارند، باید پنیر خامه ای را با پنیر صبحانه معمولی جایگزین کنند. یادتان باشد گوجه فرنگی های مصرفی در این ساندویچ ها نباید تخمه داشته باشند تا ساندویچ ها آب نیندازد. از این رو، گوجه های گیلاسی گزینه خوبی برای پنینی محسوب نمی شوند. در صورتی که نمی توانید طعم تند و تیز فلفل هالوپینو را تحمل کنید یا این فلفل در دسترس شما نیست، از فلفل سبزهای معمولی یا حتی فلفل دلمه ای کمک بگیرید.

نگاه متخصص تغذیه

چطور ذائقه بچه ها را با طعم های جدید آشنا کنیم؟

دکتر نسرین امیدوار**: یکی از ویژگی های غذایی که همواره برای کودکان ۳ تا ۵ سال یا کودکان سنین پیش دبستانی مطرح می شود، گرایش به یکسان خوردن مواد غذایی یا مواجه شدن با پدیده ای به نام ترس از غذاهای جدید است.

معمولا این کودکان سعی می کنند تنها غذاهایی که در ذهن شان مطلوب است را بخورند و نسبت به غذاها یا مواد غذایی جدید واکنش منفی نشان می دهند یا تمایلی به خوردن آنها از خود نشان نمی دهند. در این حالت اصلا به خانواده ها توصیه نمی کنیم با تشویق و تنبیه مستقیم، کودک را وادار به تجربه طعم های جدید کنند.

بهتر است والدین این کودکان از فرصت های مختلفی برای امتحان کردن غذاهای جدید برای کودکان خود ایجاد کنند، مثلا زمانی که کودک مشغول بازی با دوستانش است، گرسنه است یا کنار اعضای خانواده و همسالان خود قصد غذا خوردن دارد، غذاهای جدید به او ارائه بدهید.

زمانی که خاطره خوردن یک غذای جدید برای کودک شما خوشایند باشد به خوردن دوباره آن غذا تمایل پیدا می کند. با این حساب شما باید کاملا غیرمستقیم و در فرصت های مختلف، طعم های جدید و متفاوت را به فرزندان تان بچشانید و با پیش فرض این که کودک من فلان خوراکی را نمی خورد، مواد غذایی را از برنامه غذایی از یا خانواده حذف نکنید.

کودکان باید برای تجربه طعم های جدید، الگوی غذایی را از خانواده خود بگیرند. زمانی که شما تنوع کافی به سفره غذایی خانواده خود بگیرند. زمانی که شما تنوع کافی به سفره غذایی خانواده در روزهای مختلف هفته می دهید، کودک هم عادت می کند طعم های جدید را بچشد و تجربه کند. از طرف دیگر، شما می توانید این تنوع غذایی را به تدریج به برنامه فرزندتان اضافه کنید، مثلا هر بار که غذای ساندویچی مورد علاقه او را آماده می کنید، نوع گوشت، سبزیجات، پنیرها یا ادویه ها و چاشنی های داخل ساندویچ را تغییر دهید تا ذائقه کودک به تدریج و بدون لجبازی یا مقاومت، به این طعم ها عادت کند.

*مدرس آشپزی

** استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج