جاباما
۶۹۵۲۴۰
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

بولتن، ایران را به دوران قبل از برجام بازمی‌گرداند؟

به واسطه آنکه ترامپ، همچنان معتقد است که برجام به عنوان سند شکست بزرگ دولت آمریکا در مذاکرات، موجب تقویت ایران شده است، بیش از یک سال است که کوشیده تا آن را پاره کند و به دوران پسابرجام، خاتمه دهد و به همین دلیل نیز به تغییرات زودهنگام دست زده است و «مایک پومپئو» را به سمت وزارت امور خارجه و «جان بولتن» را به سمت مشاور امنیت ملی منصوب کرده است، اما غافل از آن است که حتی با لغو برجام نیز نه تنها ایران، بلکه جهان هم به دوران ماقبل برجام بازنخواهد گشت.

رویداد۲۴: شاید بتوان با قاطعیت اعلام کرد که پس از انجام مذاکرات طولانی مدت هسته‎ای و دستیابی به توافق، و پس از کارشکنی‎های دولت آمریکا در مسیر اجرای برجام، اکثریت افرادی که همچنان بر موضوع دشمنی دولت آمریکا با دولت و ملت ایران، دارای اندکی تردید بودند، به این نتیجه رسیدند که خوی استکباری و رفتار سلطه گرانه آمریکا در قبال ایران، امری بالذات است و برای سردمداران آمریکا؛ از جمهوری خواه گرفته تا دموکرات، تفاوتی میان دولت مصدق و احمدی نژاد و روحانی وجود ندارد و آنچه دارای اهمیت است سرکوب روحیه استکبار ستیزی و مقابله با زوری است که در سرشت مردم ایران، به صورت مستحکم و جانانه وجود دارد و بدین سبب است که سر تعظیم در برابر سلطه، فرود نمی آورند.

تجربه هفت دهه گذشته به جهانیان اثبات کرده است که دولت آمریکا در تمامی سالهای طی شده، به مقابله با اراده مردم ایران پرداخته است؛ اراده ای که به واسطه روحیه آزادی خواهانه و سلطه ناپذیر، تماما در مسیر متضاد با منافع دولت سلطه گر آمریکا حرکت کرده و می‎کند.

از مقابله با دولت مردمی دکتر مصدق و حمایت از کشتار انقلابیون در دوران پهلوی گرفته تا حمایت از صدام متجاوز و تحریم دارویی مردم در دوران انقلاب اسلامی، همه و همه نشانه های روشنی از دشمنی دولت آمریکا با مردم ایران است که هیچگاه از حافظه تاریخی ملت ایران، پاک نخواهد شد؛ حتی با صدور پیام تبریک نوروزی ترامپ و اوباما به مردم ایران.

اگرچه دیپلمات‎های دلیر و کارکشته ایرانی با تاکتیک «نرمش قهرمانانه» وارد کارزار مذاکرات هسته‎ای شدند، اما لحظه‎ای از دشمنی دولت آمریکا و احاطه فریب بر «DNA» طرف مقابل، غافل نشدند و کوشیدند با لحاظ خطوط قرمز معین شده توسط مقام معظم رهبری، بهترین دستاوردها را از مذاکره با دشمن حاصل نمایند؛ دستاوردهایی که به اذعان ناظران بیرونی و دولتمردان تازه کار آمریکایی، شکست بزرگی برای دولت آمریکا بوده و امتیازات فراوانی را تقدیم ایران کرده است.

اگر مذاکرات هسته ای، بر مبنای اعتماد متقابل به نتیجه رسیده بود، هیچگاه این همه زمان برای بررسی جزئیات آن صرف نمی‎شد، هیچگاه موضوع مهم «PMD» در جریان آن، مختومه نمی شد، هیچگاه قطعنامه های تحریمی سابق، ملغی نمی شد، و هیچگاه برجام به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی رسید.

به واسطه باور به دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران و با لحاظ تجربه همکاری با آمریکا در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳، و به دلیل شرایط سخت حاصل از تحریم ظالمانه، تصمیم گرفته شد مذاکرات هسته ای در سطح مقام عالی وزارت امور خارجه انجام شود و مذاکرات به نحوی پیش برده شود که علاوه بر شکستن ساختار تحریم های ظالمانه، ماهیت دولت آمریکا و نحوه رفتار این دولت در قبال تعهدات نیز به جهانیان، نمایش داده شود.

توافق هسته ای موسوم به برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به امضای تمامی طرف های درگیر در مذاکره رسید و شش ماه بعد نیز حالت اجرایی به خود گرفت. توافقی که دشمنان ایران به ویژه رژیم صهیونیستی را به شدت خشمگین کرد و رعب و وحشت از بازگشت ایران به عرصه قدرت نمایی منطقه را در دل متحدان آمریکا در منطقه، افزون ساخت. اینک ایران بود و لغو بسیاری از تحریم هایی که اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده بود، ایران بود و شکستن فضای محاصره بین المللی، ایران بود و بازگشت به دوران ماقبل تحریم در تولید و صادرات نفت، و ایران بود و قدرت نمایی در منطقه و حفظ و بسط متحدان منطقه ای خود.

برجام که به اذعان دانشمندان هسته‎ای کشورمان، خللی در فعالیت‎های هسته‎ای کشور ایجاد نمی‎کرد، موجب شد فضای حاکم بر مناسبات ایران در دوران تحریم، به کلی تغییر کند و فعالیت های اقتصادی و سیاسی و بین المللی ایران، از سر گرفته شود. برجام موجب شد که سایه تهدیدهای نظامی به واسطه قطعنامه های شورای امنیت، از کشور دور شود، درآمدهای ارزی ایران، رو به افزایش نهد، معضلات صادرات و واردات، مرتفع گردد و حمایت مالی و نظامی از متحدان منطقه ای، سهل الوصول شود.

دستاوردهای برجام، آنچنان بود که دولت اوباما و ترامپ، بکوشند تا با کارشکنی، مانع از تحقق قدری از آنها شوند اما به واسطه تدبیر و عقلانیت ایران، ساختار تحریم های سابق در هم شکسته شده بود و راهی برای بازگشت، باقی نمانده بود. برای دولت آمریکا، تاثیر برجام در شکست داعش، مشهود بود، تاثیر برجام بر ابقای بشار اسد مشهود بود، نقش برجام بر گسترش قدرت نمایی ایران در منطقه و حمایت از گروه ها و دولت های متحد، مشهود بوده و هست، لذا ترامپ و همفکرانش می خواهند با لغو برجام، ایران را قطع ید کنند، درحالیکه برجام، نقش واسطی یکسویه را ایفا می کرد که ایران دوران تحریم را به ایران دوران پسا تحریم متصل کرد و راه بازگشتی نیز برای آن، باقی نگذارد.

به واسطه آنکه ترامپ، همچنان معتقد است که برجام به عنوان سند شکست بزرگ دولت آمریکا در مذاکرات، موجب تقویت ایران شده است، بیش از یک سال است که کوشیده تا آن را پاره کند و به دوران پسابرجام، خاتمه دهد و به همین دلیل نیز به تغییرات زودهنگام دست زده است و «مایک پومپئو» را به سمت وزارت امور خارجه و «جان بولتن» را به سمت مشاور امنیت ملی منصوب کرده است، اما غافل از آن است که حتی با لغو برجام نیز نه تنها ایران، بلکه جهان هم به دوران ماقبل برجام بازنخواهد گشت.

تدبیر و عقلانیت دولت ایران، موجب شده است که علاوه بر مختومه شدن «PMD» در جریان مذاکرات و لغو قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و تصویب برجام در این شورا، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارشات متعدد خود، پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام نماید، لذا بدین سبب است که برای مناسبات ایران با جهان، لغو یا تثبیت برجام توسط دولت آمریکا، عملا تفاوت چندانی را ایجاد نخواهد کرد. حرکت بر همین مدار و کاربست عقلانیت و تدبیر توسط ایران، موجب خواهد شد که نه ترامپ و نه بولتن و نه هیچ جنگ طلب آمریکایی، نتواند ایران را به دوران انزوا و تحریم در زمان ماقبل برجام برگرداند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • N

      بله،فقط الان تفاوتش در این خواهد بود که هسته ای رو دادیم برای هیچ.دیگه اهرم فشار نداریم.تا هم بخوایم بازسازی کنیم و به غنی سازی قبل از برجام برگردیم یه چیزای زبونم لال پیش میاد!

    • بدون نام

      امریکا نقش چماق و اروپا هویج را بازی میکنند
      بعضی وقتا میبینم زبان اینها رو احمدی نژاد خوب میفهمید .

    • رفیعی نسب

      این ادم خارجی یاهرکس دیگه چراخود دولت ایران نتونه همه خارجیهاکلشون یکی روزبه روزدارن هم ادماراتحریم میکنن وغیره اینم دارنبهانه میکنن اگر نتوانست من نامم عوض میکنم

    • بدون نام

      حضرت امام ره فرمودندامریکاهیچ غلطی نمی تواند بکندانهادرحالت فروپاشی هستندانشاالله اگه روسا ی ما امریکایی نباشنددست ازکدخدایشان بردارندهیچ مشکلی پیش نمیاداموزه های رهبری جواب همه موارد داده شده است

    • بدون نام

      احسن به ظریف و دولت روحانی که پدر آمریکا رو در آوردند و باید تاسف خورد برای دوستان بعضا نادان داخلی که نگذاشتن حلاوت این شیرینی در ذائقه ایران دو چندان شود.

      پاسخ ها

      • ...

        تو حتمن حقوقتم به دلار می گیری!

      • بهزاد

        واقعا درست گفتید مرگ بر دلال تحریم

    • بهزاد

      مرگ بردروغگو.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر این،مرگ بر اون،مرگ بر زمین و زمان،مرگ بر،.مرگ بر،مرگ بر........ً....

    • بدون نام

      آقایون برجامی می شه دست ازسر برجام بردارید!! برجام راپتک کردید همش تو سرمون میزنید!! آقا دستتون درد نکنه کاری کردید کارستون ، خواهشن حالا دیگه بفکر فقر، بیکاری ومعضلات اقتصادی کشورباشید که مثل موریانه بجان کشور افتاده که ازجنگ هم بدتره . همش برای هم کوری می خونند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      لطفا کتاب پروسترویکا میخاییل گورباچف رو بخونید تا بدونید شوروی با اون همه سلاح هسته ای به این نتیجه رسید که اینا بدرد مردم نمیخوره انچه مردم میخوان رفاه اشتغال ازادی است ونه چیزهای دیگر.

    • بدون نام

      اوباما هم دوباره برمی گرداند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج