۶۹۵۴۷۲
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

مهمترین رخداد‌های نجومی سال ۹۷

هم نشینی سیارات، گرفت های ماه و خورشید، بارش های شهابی شاخص و نزدیکی یک دنباله دار به کره زمین از مهمترین رویدادهای نجومی سال ۱۳۹۷ هستند.

خبرگزاری ایرنا: هم نشینی سیارات، گرفت های ماه و خورشید، بارش های شهابی شاخص و نزدیکی یک دنباله دار به کره زمین از مهمترین رویدادهای نجومی سال ۱۳۹۷ هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه گفت: هم نشینی زیبای ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید با هلال ذیقعده ۱۴۳۹ درغروب روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷ با جدایی زاویه ای ۱.۶ درجه قابل مشاهده خواهد بود.

مهندس مسعود عتیقی افزود:جمعه پنجم مرداد ماه ۱۳۹۷ بالاخره پس از سال ها فرصت بسیار مناسبی ایجاد خواهد شد، تا آماتورهای کشورمان یک ماه گرفتگی کامل را در شبانگاه این تاریخ مشاهده کنند.

وی ادامه داد: درست در لحظه نیمه شب این تاریخ یعنی ساعت ۲۴ گرفت ماه در وضعیت کامل آغاز خواهد شد و یک ساعت و ۴۳ دقیقه ماه در سایه زمین قرار خواهد داشت؛ بدیهی است گرفت به صورت جزئی در ساعت ۲۲:۵۴ دقیقه به وقت ایران در تهران آغاز می شود.

به گفته عتیقی، سیاره سرخ بهرام که شهریور ۱۳۸۲ به کمترین فاصله با زمین رسید (وضعیت مقابله مطلوب)، در سال ۹۷ پس از ۱۵ سال دوباره به این شرایط می رسد و در شبانگاه پنجم مرداد همراه با وقوع خسوف در این شب، کمترین فاصله را با زمین دارا خواهد بود.

وی ادامه داد: این سیاره طی آن شب ها به جای رنگ سرخ به رنگ نارنجی متمایل به زرد دیده می شود.

عتیقی گفت: شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ خاطره آخرین کسوف کامل قرن بیستم که ۲۰ مرداد ۱۳۷۸ رخ داد یکبار دیگر در اذهان زنده خواهد شد و این بار یک خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد که ۳۷ درصد سطح خورشید توسط ماه پوشیده می شود.

این پدیده زیبا در مناطق زیادی از نیم کره شمالی شامل شمال آمریکا، شمال اروپا، گرینلند، ایسلند و شمال قاره آسیا، مشاهده خواهد داشت اما در ایران قابل مشاهده نخواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد که این گرفت به ساروسی (دوره ای) تعلق دارد که آخرین بار در روز دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۷۹ به صورت جزئی رخ داد و ساکنان منطقه قطب شمال فرصت دیدن آن را داشتند.

عتیقی بارش شهابی پرساووشی را از دیگر رویدادهای مهم نجومی سال ۱۳۹۷ عنوان کرد و گفت: این بارش برعکس شرایط سال قبل، از امکان بسیار خوبی برای رصد برخوردار خواهد بود زیرا با نبود نور مزاحم ماه در آسمان یکشنبه ۲۱ مرداد شرایط مناسبی برای مشاهده آذرگوی های این بارش ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷، نزدیکی یک دنباله دار به نام 'ویرتانن ۴۶P' به زمین احتمالا فرصتی ایجاد می شود که درخشش این دنباله دار به اندازه ای زیاد شود که حتی با چشم غیر مسلح در آسمان روزهای پایانی پاییز ۹۷ مشاهده شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: عبور این دنباله دار زیبا از نزدیکی خوشه ستاره ای پروین و همچنین از مجاورت ستاره عیوق (بزبان) که به آن سروش می گفتند بر جلوه باشکوه عبور این دنباله دار می افزاید و در صورت فراهم شدن امکان مشاهده آن با چشم غیر مسلح، این جرم درخشانترین دنباله داری خواهد بود که طی پنج سال اخیر در نیم کره شمالی مشاهده شده است.

دنباله دار ویرتانن تا ۱۱.۵ میلیون کیلومتر به زمین نزدیک خواهد شد و در آستانه کریسمس ۲۰۱۸ در آسمان ظاهر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران = حیران// مردمان=سرگردان

      پاسخ ها

      • حمید عسگری

        از این کامنت که هیچ ربطی به این بحث نداشت کاملا مشخصه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج