جاباما
۶۹۵۵۹۶
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

فرهاد اصلانی: موضع سیاسی هنرمند، اشتباه است

فرهاد اصلانی هم پس از فیلتر شدن تلگرام از فیلترشکن استفاده کرد. او موضع‌گیری کاملا سیاسی هنرمندان را نمی‌پسندد.

خبرآنلاین: فرهاد اصلانی هم پس از فیلتر شدن تلگرام از فیلترشکن استفاده کرد. او موضع‌گیری کاملا سیاسی هنرمندان را نمی‌پسندد.

فرهاد اصلانی از بازیگران موفق و پرافتخار سینمای ایران است که برای بازی در فیلم «دختر»‌ جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم مسکو را از آن خود کرد. او در گفت‌وگویی که در ویژه‌نامه نوروزی «بی‌قانون» چاپ شده، از مسائل مختلفی صحبت کرده است که بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

نقش کمدی بازی کردن سخت‌تر است یا نقش جدی؟

قطعا نقش کمدی سخت‌تر است به خصوص که در ایران همه کمی طناز هستند. مردم ما اهل شعر هستند و پیچیده حرف می‌زنند و طنز شخصی دارند. وقتی کسی می‌خواهد در سینما یا تلویزیون ایران طنزی داشته باشد باید خیلی قوی اجرا کند که این مردم را بخنداند. طنز تعریفی دارد که ما بخشی از آن را قبول داریم یا می‌توانیم نشان دهیم که همین مساله کار ما را سخت‌تر هم می‌کند.

بهترین طنزی که در ایران دیده‌اید چه کاری بود؟

من واقعا «اجاره‌نشین‌ها» را عمیقا دوست داشتتم و موقعیت‌ها به شدت ایرانی، ملموس و دوست‌داشتنی بود.

جایی گفته‌ بودید آدم قانون‌مندی هستید. ایا این قانو‌ن‌مندی در استقاده از فیلترشکن هم رعایت می‌شود؟

نه من حتما فیلترشکن نصب می‌کنم. خیلی به فضاهای مجازی وارد نیستم ما زمانی که من را از چیزی منع کنند، احساس خوبی ندارم. به همین دلیل زمانی که تلگرام را قطع کردند، من هم از فیلترشکن استفاده کردم.

آخرین سریالی که در تلویزیون با بازی شما پخش شد، «مختارنامه» بود که مربوط به ۸ سال پیش است. دیگر قصد ندارید در صداوسیما کار کنید؟

«مختارنامه» آخرین کارم نبود، فقط دیر پخش شد. بعد از من «آشپزباشی» را هم کار کردم. من از سال ۸۸ به بعد در تلویزیون کار نکردم.

چرا از تئاتر فاصله گرفتید؟

راستش را بخواهید یک جایی در دولت قبل احساس کردم برنامه برای ممیزی و سخت‌گیری روی تئاتر دارند که از همان زمان من از تئاتر فاصله گرفتم. بعد هم مساله خصوصی‌سازی پیش آمد که به نظرم تعریف غلطی بود. خصوصی سازی ساز و کار دیگری می‌خواهد. فکر می‌کنم در حال حاضر نگاه کمی کاسب کارانه است و باج دادن برای فروش بیشتر را نمی‌پسندم. مکاشفه‌ای که با تئاتر می‌کردم انگار دوره‌اش سرآمده است. تئاتر انتقادی که من تجربه‌اش کردم دیگر میسر نشد و من از تئاتر فاصله گرفتم.

شما بازیگری هستید که دغدغه‌های سیاسی اجتماعی دارید. آیا موضع‌گیری داشته‌اید که بعد از آن پشیمان شده باشید؟

این اواخر واکنشی به اتفاقات داشتم ولی بعد به من تذکر دادند که احتیاط کن. از نظر من موضع‌گیری کاملا سیاسی هنرمند اشتباه است. کسی که کار هنری می‌کند متعلق به مردم است و مردم این نوع کنش را نمی‌پسندند که هنرمندان کاملا در یک جناح سیاسی بایستند.

اگر همه شرایط ایده‌آل باشد دوست دارید با کدام بازیگر یا کارگردان خارجی کار کنید؟

تا به حال به آن فکر نکرده‌ام. شیفته دنزل واشنگتن هستم و خیلی دوستش دارم. ای کاش می‌شد با او تئاتر کار کرد. در بین کارگردان‌ها هم میشائیل هانکه را دوست دارم.

شما استقلالی هستید. مستندی برای باشگاه استقلال کار کردید؟

من به شخصیت مرحوم حجازی خیلی اعتقاد داشتم. به نظرم او واقعا مظلوم بود و وجه اجتماعی درجه یکی هم داشت. فقط به او ادای دین کردم. اینکه از این کار این همه خبررسانی شد برایم عجیب بود. البته امروز دیگر مثل قبل پیگیر فوتبال نیستم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی چی مگه جزوی ازملت نیستین چطورتوانتخابات موضع گیری میکنیدبعدان نه مگه میش مسولین شماهاتشویق به انتخابات میکنید تذکرچی

    • ن.ح

      بنظر من درست میگن.موضع گیری سیاسی به نفع جناح وحزب وگروه و...درشأن هنرمندان نیست وبهتره بی طرف باشن.حتی درزمان رای گیری هم نباید نظرخودشون رو علنی کنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج