۶۹۶۶۳۳
۳۳ نظر
۵۰۰۵
۳۳ نظر
۵۰۰۵
پ

انتقاد از انگ زدن به دختران معترض به حجاب

سلحشوری، رئیس فراکسیون مجلس، می‌گوید «حجاب» ضمن اینکه در کشور ما تبدیل به قانون شده و راه اعتراض به آن هم باید قانونی و در چارچوب قانون باشد، اما یک موضوع کاملاً شخصی است و اصلاً درست و منصفانه نیست که بخواهیم دختران معترض را زود قضاوت کنیم و به آن‌ها انگ «فاسد» بزنیم.

رویداد ۲۴ نوشت: سلحشوری، رئیس فراکسیون مجلس، می‌گوید «حجاب» ضمن اینکه در کشور ما تبدیل به قانون شده و راه اعتراض به آن هم باید قانونی و در چارچوب قانون باشد، اما یک موضوع کاملاً شخصی است و اصلاً درست و منصفانه نیست که بخواهیم دختران معترض را زود قضاوت کنیم و به آن‌ها انگ «فاسد» بزنیم.

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

خانم سلحشوری، بحث حجاب و اعتراضات به آن، چند ماهی است که به یکی از مباحث مهم کشور خصوصاً در حوزه زنان تبدیل شده، ارزیابی شما در این خصوص چیست؟ شما ریشه این اعتراضات را چه می‌دانید؟

من در ابتدا باید بگویم که اصلاً علاقه ندارم این جریانی که در ایران به راه افتاده است را به بیگانگان متصل کنم. مقاومت در برابر حجاب، به همان سال‌هایی برمی‌گردد که حجاب اجباری شد. بحث حجاب ابتدا یک مسئله شخصی است اما تبدیل به قانون کشور ما شده است. من به یاد دارم که شخصاً از سوم دبستان به دلیل «علاقه شخصی» به حجاب، چادر به سر می‌کردم و حتی گاها مورد سؤال و انتقاد از سوی دوستانم هم قرار می‌گرفتم. من حتی در ده سالی هم که در هند زندگی می‌کردم چادرم را به همراه داشتم، اما در چند سال گذشته به دلیل مشکلی که برای دستم ایجاد شده بود، چادر را کنار گذاشتم و اکنون هم برخی مواقع به دلیل مشکلی که برای دستم وجود دارد نمی‌توانم از چادر استفاده کنم.

من معتقد نیستم که حجاب به «چادر» باشد. ولی روی هم رفته اعتراض به حجاب موضوع جدیدی نیست و همواره به اشکال مختلف در کشور ما وجود داشته است. اما این اعتراضات که اخیراً به این صورت بروز پیدا کرده است را نباید به بیگانگان و افرادی که در خارج از کشور هستند ارتباط دهیم و بگویم که از آن سمت خط می‌گیرند. این اعتراضات گروه سنی خاص و مشخصی هم ندارد و حتی مرد و زن هم نمی‌شناسد. این موضوع یک بحث و اختلاف داخلی کشورمان است که خودمان باید آن را حل کنیم. بالاخره برخی از مردم به برخی از موضوعات اعتراض دارند و این هم یکی از آن‌ موارد. ما علاوه بر اینکه باید شنونده نیازهای مردم باشیم در عین حال هم نباید به آن‌ها «انگ» و «برچسب» بزنیم. انگ زدن و قضاوت کردن اصلاً صحیح و منصفانه نیست.

بانوانی که دست به چنین اعتراضاتی می‌زنند باید بدانند که این موضوع جزئی از قانون ما شده است. هر موضوعی که در قانون آمده است، باید اعتراض به آن هم سازوکار خاص و قانونی خود را داشته باشد. مثلاً وزارت کشور شاید بتواند به این معترضین مجوزی برای اعتراض بدهد اما بانوان حجاب داشته باشند و به همان حجاب اعتراض کنند و یا مواردی دیگر که من اطلاعی ندارم.

ما در فراکسیون زنان قرار است جلسه‌ای را برگزار کنیم و این موضوع را به‌صورت دقیق بررسی کنیم و ببینیم چه کمکی می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم. این معترضین نه ضد نظام هستند، نه فاسد هستند و نه جاسوس. این‌ها به یک موضوعی فقط «معترض» هستند. به نظر من گناه بزرگی است دختری را که به حجاب اعتقادی ندارد به جرم «فساد» بازداشت کنیم. این دختران هیچ فسادی را مرتکب نشده‌اند و فقط به موضوعی که به آن اعتقادی ندارند اعتراض دارند. ما باید سعی کنیم تا تعادل را حفظ کرده و با ملایمت برخورد کنیم. بالاخره باید راه‌کار مؤثری را در این خصوص پیدا کرد، زیرا این مطالبه بسیاری از زنان است که سال‌هاست با آن مواجه هستند.

می‌توانیم ریشه این اعتراضات را به سایر تبعیض‌های که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد، مرتبط بدانیم؟

نه من فکر نمی‌کنم که این‌گونه باشد. زیرا این موضوع یک ریشه مذهبی دارد. در قرآن هم به زنان مؤمن و معتقد اشاره شده است. من عالم دینی نیستم اما کتاب‌های متفاوتی را دراین‌باره مطالعه کرده‌ام. مثلاً آقای ترکاشوند در کتاب‌هایشان حجاب را آن‌گونه‌ای که ما می‌دانیم، قبول ندارند. یا مثلاً آقای موسی صدر هم می‌دانم که چنین اعتقادی به حجابی که ما مدنظر داریم، ندارند. در میان علمای خودمان هم یک نقل‌قولی از حضرت امام خمینی آورده شده که ایشان گفته من به حجاب اجباری اعتقادی ندارم اما فشارهایی وارد شده که من حجاب را اجباری کنم. یا حتی آقای طالقانی هم همین‌طور که آن زمان اعلام کرده بودند حجاب اجباری نیست اما برای حفظ احترام، به رأی و نظر اکثریت جامعه باید آن را انجام داد و برخورد مناسبی را هم با اقلیتی که معترض هستند داشت. در رابطه با این معترضان هم باید یک رفتار معقول صورت بگیرد و از رفتارهای تند و زدن تهمت به آن‌ها، واقعاً پرهیز کنیم.

آیا شما هم بر این عقیده هستید که زنان در جامعه فعلی ما تبدیل به «مسئله» شده‌اند؟

من معتقد نیستم که زنان تبدیل به «مسئله» شده باشند. به نظرم زنان به یک خط قرمز تبدیل شده‌اند. متأسفانه ما بسیاری از مسائل را به جمهوری اسلامی گره زده‌ایم و حساسیت‌ها را بالا برده‌ایم. من می‌گویم به جای اینکه زنان را یک ابزار سیاسی بدانیم، آن‌ها را به‌عنوان موجودات اجتماعی ببینیم. اگر نگاه، نگاه اجتماعی باشد طبیعتاً مسائل نیز راحت‌تر حل می‌شوند. قاعدتاً زنان مسئله نیستند زیرا اگر بودند باید کاملاً آن‌ها را حذف می‌کردند. اما این کار را نمی‌کنند زیرا بالاخره به زنان نیاز دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خانم سلحشوري جون مادرت بي خيال شو
      انقدر نگيد حجاب اختياريه حجاب شخصيه از شما تحصيل كرده هاي تو خالي بيش از اين انتظار نميره از لحاظ ديني كه همه چي مشخصه كه حجاب چه جور تعريف شده كه شما معلومه اسلامت اسلامي هست كه حضرت زهرا سلام لله عليها در خطبه فدكيه تعبير اسلام رفاه زده و به گفته حضرت امام اسلام آمريكائي و از لحاظ علمي و روانشناختي حجاب شخصي نيست حالا اينكه اونجا آزاد هست دلايل خودش رو داره كه اينجا مجال توضيح نيست ولي اثر حجاب در جسم و روح بيننده و خود شخص اثبات شدس
      پيشنهاد ميكنم كتاب هاي روانشناسي و جامعه شناسي كاپلا و سادوك رو بخون...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازگیا همه شدن کارشناش حجاب و عفاف زورکی قبلا با کتکاجرا میکردید حریف نمیشید کامنتهای های مطالعه میزارید

      • دانشجوی روانشناسی

        جدیدا مد شده هر کی منطقی نمیتونه بحث کنه دعوت به مطالعه میکنه

    • بدون نام

      " قاعدتاً زنان مسئله نیستند زیرا اگر بودند باید کاملاً آن‌ها را حذف می‌کردند. اما این کار را نمی‌کنند زیرا بالاخره به زنان نیاز دارند."

      زیرا بالاخره به زنان احتیاج دارند... در چه مورد دقیقا؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        "زیرا اگر بودند باید کاملاً آن‌ها را حذف می‌کردند"
        این جمله نشان میده مسائل در کشور ما به شکل ریشه ای و بولدوزری حل میشه

    • م ِ ف

      پ نه پ اسطورشون میکنیم
      کسی که نص صریح قرآن زا مسخره میکند و بی غیرتی را ترویج میدهد
      و با نادانی بنیاد خانواده ها را متلاشی میکند
      جوانان را به فساد و تباهی میکشاند
      آمار طلاق را و ....... تشویقش هم بفرمایید
      هر کس حتی در اعماق دلش اینگونه کارها را تایید کند شریک جرمشان است

    • بدون نام

      حرفهای صد تا یه غاز ، البته میتونید به من انگ بزنید که تو از همین سیستم هستی ، ولی واقعیتش اینه که من مسلمان هستم و در یک کشور اسلامی زندگی میکنم و باید مطابق قانون و شرع اسلامی عمل کنم ، همونطور که در اروپا حجاب رو غدقن کردن و کسی هم اعترض نمیکنه اینجا هم هر کی دلخور بره اروپا زندگی کنه دنیا دنیای آزادیه مگه نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا کجای اروپا حجاب غدقن شده؟؟؟
        بعد دیگران حرف صد تا یه غاز میزنن؟؟

      • بدون نام

        خب عمل کن
        ولی عمل خودتو به دیگران تحمیل نکن
        بعدشم این کشور فقط مال شما نیس که بقیه رو میخوای از کشور بندازی بیرون
        اتفاقا این شما هستین که تحمل عقاید دیگه رو ندارین باید برین تو بیابون زندگی کنین

    • علیرضا

      کسیکه یه روسری رو نصف و نیمه سر کرده بوده و اون رو هم نمیخواد بپوشه و بیرون میاره از سرش ، چه صفتی باید بهش داد ؟ علامه ؟ خداترس ؟ مومن ؟ نجیب زاده ؟! به غیر از هرزه و فاسد و بیغیرت و بی حیا هیچ صفت دیگه ای شایسته این دختران نیست !

    • بدون نام

      شما دین ندارید اینطور نظر میدید

    • بدون نام

      این مملکت قانون داره به هر کس نباید اجازه داد هر غلطی دلش میخاد بکنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در واقع دنیا قانون داره و انسان نمی تونه بی توجه به احکام الهی زنذگی کنه

    • عنقا

      جان کی بگم هرکس دوستداری مارابه این وان حواله ندین فقط دارین سخنرانی میکنی که عکس العمل راماراببنید باشه مجوز بدن ولی دیگه ماازطریق سایت هم میگیم برین همون قبلی رابخونید

    • بدون نام

      یادمه ی زمانی ورزشهایی مثل شطرنج وبوکس وبیلیاردحراااام بود داشتن ویدیو جرم بود وبه خاطر داشتنش شلاق میخوردی
      چطور این حرامها حلال شد!!!!!وپایه های اسلام نلرزید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا احکام اسلام دسته بندیه ، یه دسته از احکام مشمول زمان و مکان نمیشه اما دسته دیگه بر اساس شرایط زمان و مکان و نحوه اجرا حرمتش تغییر میکنه که البته درک این مساله بر عهده مرجع تقلیده نه هر کسی . ثانیا برخی از اعمال حرام رو دولتمردان یا برخی خواص با زیر پا گذاشتن دین به صورت نامشروع در جامعه رواج می دهند که این دلیل بر رفع حرمت اون احکام نیست و چنانچه امور مملکت دست اهلش بیافته
        . اوضاع رو سر رو سامان می دهد
        پس نمیشه راحت گفت چون قبلا برخی از اعمال حرام بی حرمت شده پس بقیه محرمات رو هم میشه حلال کرد

    • محمد

      مقاومت درمورد حجاب یعنی مقاومت در برابر قانون این یه واقعیته.
      پس از فردا ما مردها هم شروع کنیم به مهریه خانومها اعتراض کنیم.الان چقدر مرد به خاطر مهریا زندان هستند؟مهریه باید حذف بشه !!!!!! اها چرا خانومها با این مخالفن؟
      بعضیا انگار همچیزو میخوان برا خودشون.کسی که به حجاب معترضه پس قبول کنه مهریه نداشته باشه چون جفتشون قانون هستند چه فرقی میکنه.
      قانون تعیین شده تا دیگه این مسخره بازیا نباشه و کسی به خودش اجازه ی مقابله با قانون را نده.اگه شعور داشته باشن میفهمن که قانون چیزی نیست که بخوایم باهاش مقابله کنیم و باعث هرج و مرج بشیم و به خودمون ضرر بزنیم.

    • بدون نام

      من به شخصه حجاب درست و حسابی ندارم ولی با این روش که برم بیرون بدون شال تو این وضعیت اصلااا نمیپسندم.

      پاسخ ها

      • تیلا

        متاسفانه زنان و دختران جامعه نمی فهمند که حجاب برای مهار کردن خوی گردنکش و زیاده طلب
        مردها هستش اگر به مردها رو بدی با زنها مثل کنیز و کلفت رفتار میکنند و راحت از بازی با یک زن سراغ دیگری میروند . این طبیعت خشن مرد هست که در جای خودش فوایدی داره اما در ارتباط با زنان مشکل آفرینه که خدا از زنها خواسته تا با رعایت محرمات الهی این خشونت مردها رو کنترل و مها کنند

    • جاشو

      با تفاسیر اخرش می شود موسی به دین خود .عیسی هم به دین خود .چه می خواستیم وچه شد .؟

      پاسخ ها

      • ...

        این یکی از بدترین ضرب المثل های تاریخه.پر از فتنه هست.حضرت عیسی آمدن تا جنین حرفی وجود نداشته باشه.چند کلاس درس خوندی؟

    • جاشو

      با تفاسیر اخرش می شود موسی به دین خود .عیسی هم به دین خود .چه می خواستیم وچه شد .؟

    • دکتر

      چ میگی خانم شما کجای کارید...بی حجابی منشا همه بی بندوباری و هرج مرج تو کشوره....من به شخصه تو طبیعت ک میگزرم...میبینم زنان و دختران در حال تفریح روسریشون دراوردن...کنار شوهر بی غیرتشون نشستن‌..همه هم می بینن....غیرتتون کجا رفت وای بر شماااا بترسید از عذاب اخرت....ای دخترا و زنان جوان یروز پیر و فرسوده میشین...بترسید از ای کارتون

      پاسخ ها

      • رها

        مردان بی غیرت در واقع مردانی هرزه گردند که دوست دارند ولگردی کنند و راحت با زنان دیگه خوش بگذرونند به همین خاطر به زن خودشون سخت نمیگیرند . مثل مرد معتادی که برای راحت مصرف کردن خودش زنش رو هم معتاد میکنه .مردها واقعا مئوجودات خودپسندی هستند که همه چیز رو در ارتباط با خوشی خودشون می سنجند

      • جمشید

        زن ها هم موجوداتی تجمل پرست هستن که خیلی راحت فریب مردان رو میخورن.خانومی که نشستی هی میگی مردا اینطوری هستن و اونطوری هستن یکم هم در مورد خودتون بگید.بله بر فرض همه مردا خودخواهند و فلان .شما چرا فریب این مردا رو میخورید

    • بدون نام

      سلحشوری برای اینکه دیده بشه زیادی حرف میزنه.

    • بدون نام

      من دیگه رای نمیدم نه مجلس نه ریاست جمهوری
      هر روز بدتر
      نه اقتصاد درستی داریم نه فرهنگ نه هیچی
      خدا همتون و ن

      پاسخ ها

      • محمد

        رای ندی چی حل میشه؟
        یعنی تو تمامه حقه خودت رو از انتخاب آینده کشورت در حده یه حجاب میدونی؟!!!!!!!!
        این حرف خنده داره

      • جمشید

        جناب محمد وقتی نمیشه از میان کاندیداها شخص درست و با مردمی رو پیدا کرد خب نباید رأی داد.بیاییم همینطور فله ای رأی بدیم که میشه مث احمدی نژاد میشه مث روحانی.هیچ کدوم شایستگی ریاست جمهوری رو ندارن

    • بدون نام

      حجاب اصلا شخصی نیست. برعکس جزو احکام اجتماعی اسلام است. والا فرد وقتی در حریم خصوصی خودش باشه حجاب لازم نیست. شما که نه درکی از فقه دارید و نه اعتقادی به حجاب لطفا ساکت باشید!!

    • جمشید

      خخخخ.قشنگ ملت رو با این چیزا مشغول کردین.

    • بدون نام

      خیلی نامردی سانسورچی این فوش منو الان منتشر میکنی ولی نظرمو نه

    • بدون نام

      همگی صبر کنید و ساکت باشید . ی باسواد میخواد واستون از فقه توضیح بده و صحبت کنه . عقب افتاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج